UP med Automatgear ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

UP med Automatgear ?

Indlæg af xalodogan » 21. aug 2015, 18:20

Jeg tænker lidt på at købe en UP 2015 model fra NY .....med automatgear. Godt nok er det ikke dsg.


Umiddelbart kører den fint nok den som jeg prøve kørte...manuelt gear.

Forhandleren sagde bare at du ikke kan speede op hurtigt uden at mærke gearskift som man ikke kan mærke når det er med dsg.


Jeg håber at der er nogen som kan dele deres erfaringer med netop sådan en med autiómatgerar.

Er det overhovedet holdbart......man har jo læst så mange skrækhistorier mht dsg.

Hvordan er den mht støj på motorvej....når man er oppe på 110-120kmt ?

Forhandleren skriver 24km på literen.....meeen det holder nok ikke så godt :-)


På forhånd tak

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af ph » 21. aug 2015, 18:30

Det "Hedder" ASG og er næsten lige så elendigt som på en Lupo3l
men ja bilen kan da køres med lidt god vilje :ugeek:
man skal bare ikke holde på en sidevej og have travlt med at komme ud i et hul i trafikken
Hvis du vil ha en bil med "asg" så er toyota aygo et klart bedre valg eller citroen C3 hvis str. aygo ikke er stor nok

asg er bare en helt alm. gearkasse hvor der er sat en "skifterobot" på til at foretage gearskiftende og til at aktivere koblingen.

den hos vag er imho ikke specielt god til at aktivere koblingen og den skifter gear på nogle underlige tidspunkter ...f.eks. alt for tidligt når det er op af bakke

mht. Up
så er støj ved motorvejskørsel vel ca det samme som med manuel gearskifte
og det er heller ikke det som giver de store problemer på en Lupo3l de første mange år/km
man kan så håbe på at Vag værkstederne er bedre til up ASG end de er til L3l
Senest rettet af ph 21. aug 2015, 18:37, rettet i alt 1 gang.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Ice Fox » 21. aug 2015, 18:33

Gearkassen er ASG. Hvordan den kører, kan jeg ikke udtale mig om.
De 24 km/l kan ikke køres med normal fod. Nok nærmere 21km/l. Motorvej lavere.

Ellers er der et emne omkring VW Up. Mange sider. Men der står en masse god info. :)
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=54243

Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af xalodogan » 21. aug 2015, 18:49

Hmm.....lige nu har jeg en golf 3 fra 1997. Forreste ene sænkning fjedre er røget samt bremserør i motorrummet skal udskiftes. Værkstedet tilbyder 4 nye fjedre komplet uden sænknig og bremserør inkl omsyn for 4500kr.

Men er lidt i tvivl om det er bedst at udskifte den. Den er jo fra 97.

Jeg købte den som brugt i 2012 august. Siden da har den fået lavet dørlåsen,termostat, hul i udstødning og nu skal den have nye bremserør samt 4 nye fjedre. Og så ved man ikke hvad det næste bliver. Den spiser også lidt olie og lækker kølervæske.

Uhh...det er svært. Ny bil til 130.000 eller lave skidtet og fortsætte.

Den kører ca 10 på literen og jeg betaler 1640 i afgift samt 2700 i ansvar.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af ph » 21. aug 2015, 18:56

Jeg synes HELT klart at du skal prøve en med ASG INDEN du bestiller den
og så også prøve de andre alternativer som findes med aut.gear/ skifterobot.. Hvis det er aut.gear du vil ha :)

jeg Har kørt 250K i en l3l og jeg har prøvet en up med ASG
og jeg har kørt i aygo og C3 med asg og deres "asg" gør det langt bedre end det som er i l3l og up ASG
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Ice Fox » 21. aug 2015, 19:32

xalodogan skrev:Hmm.....lige nu har jeg en golf 3 fra 1997. Forreste ene sænkning fjedre er røget samt bremserør i motorrummet skal udskiftes. Værkstedet tilbyder 4 nye fjedre komplet uden sænknig og bremserør inkl omsyn for 4500kr.

Men er lidt i tvivl om det er bedst at udskifte den. Den er jo fra 97.

Jeg købte den som brugt i 2012 august. Siden da har den fået lavet dørlåsen,termostat, hul i udstødning og nu skal den have nye bremserør samt 4 nye fjedre. Og så ved man ikke hvad det næste bliver. Den spiser også lidt olie og lækker kølervæske.

Uhh...det er svært. Ny bil til 130.000 eller lave skidtet og fortsætte.

Den kører ca 10 på literen og jeg betaler 1640 i afgift samt 2700 i ansvar.
Jeg ville købe en ny.
Stod selv med en Golf 4 som ville koste en brækket arm at gøre klar til syn.
Så den blev droppet og så købte jeg en Up med manuel gearkasse.
Du er væsentlig billigere kørende samt du skal ikke tænke på reperationer forløbelig.

Men som ph siger. Ud og prøvekør en Up med ASG gear. Så kan du finde ud af om det er noget for dig. :)

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Obel » 21. aug 2015, 20:13

Vi har 3 med ASG i familien. Har selv dsg. Det kan ikke sammenlignes. Men jeg synes nu ikke det er så dårligt som folk gør det til herover. Med lidt øvelse så kan man få den til st skifte som man vil.
Ingen i min familie har brokket sig over ASG endnu. Tror faktisk kun det er mig, som har været skeptisk. De to af bilerne har kørt i mere end to år uden antydning af problemer.
Men du skal ud og prøve om det passer dit temperament

Brugeravatar
xalodogan
Nyt medlem
Indlæg: 203
Tilmeldt: 1. mar 2011, 21:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 0

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af xalodogan » 21. aug 2015, 20:53

Jeg tror sgu heller ikke at jeg ville smide flere penge efter den golf 3.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af ph » 21. aug 2015, 21:19

Obel skrev:Vi har 3 med ASG i familien. Har selv dsg. Det kan ikke sammenlignes. Men jeg synes nu ikke det er så dårligt som folk gør det til herover. Med lidt øvelse så kan man få den til st skifte som man vil.
Ingen i min familie har brokket sig over ASG endnu. Tror faktisk kun det er mig, som har været skeptisk. De to af bilerne har kørt i mere end to år uden antydning af problemer.
Men du skal ud og prøve om det passer dit temperament Billede
Sorry men uanset øvelse så bliver det fra vag aldrig særligt godt til disiplinen HURTIG igangsætning (og ej heller til igangsætning i glat føre, og slet ikke hvis du holder i noget højt (evt. sammenpresset) sne! ) og hvis du ikke er enig med dens valg af omdrejninger for hvornår den skal skifte op/ ned så er det også et evigt irritationsmoment! for det kan ikke ændres.
Det værste ved vag's asg er nok at den er radikal. forstået derhen at den ikke kan finde ud af hvilket gear den skal vælge når den skal overhale. Det er mildt sagt pisse farligt og ubehageligt at være chauf. i den situation

og imho så skifter det langt mere harmonisk i aygo-trill. og C3 er langt bedre til at sætte igang. prøvede den i en diesel og den virkede som om den var sat op til at skulle køre med en benzin motor så jeg valgte konsekvent at skifte op før den selv ville ...men det var nu ret nemt da den har skiftepads bag rattet, men stadig lidt irriterende ;) Dog ikke så irriterende som up'n som imho skifter for tidligt op.
men det er jo blot min mening og kan man forliges med alle særhederne så er det såmænd Næsten lige så godt at køre med som meget andet aut.gearskift
men jeg vil stadig mene at man skal ha kørt en LANG tur incl. bykørsel, gerne kørsel op ad en høj bakke.. Geels bakke på kongevejen, eller længere, igangsætning fra sidevej, igangsætning ind på sidevej/ op over fortov, igangsætning i bakgear op af bakke/ op over fortov ...også gerne flere ture inden at man skriver under på en slutseddel

Jeg lånte en up asg hos vw i Birkerød og der er et ok udvalg af bakkede veje deromkring
Senest rettet af ph 21. aug 2015, 21:26, rettet i alt 1 gang.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Obel » 21. aug 2015, 21:23

Må indrømme at det ikke er et problem jeg har oplevet i den UP jeg har kørt mest i... Altså ift. igangsættelse.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af ph » 21. aug 2015, 21:31

kan da også være at det bare er et uheldigt eksemplar jeg har været ude at køre i
Har kun prøvet En up asg
men 20+ lupo3l og de gør det alle! så da up'n også gjorde det så tænkte jeg at det ikke var blevet bedre

men de aygo/pisjø/citroflop jeg har kørt gør det ikke og de er heller ikke radikale ;) så imho en langt mere sikker opsætning af skifterobot
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Rasbi » 21. aug 2015, 21:43

Obel skrev:Vi har 3 med ASG i familien. Har selv dsg. Det kan ikke sammenlignes. Men jeg synes nu ikke det er så dårligt som folk gør det til herover. Med lidt øvelse så kan man få den til st skifte som man vil.
Ingen i min familie har brokket sig over ASG endnu. Tror faktisk kun det er mig, som har været skeptisk. De to af bilerne har kørt i mere end to år uden antydning af problemer.
Men du skal ud og prøve om det passer dit temperament Billede
Jeg har også en L3L. Synes det er åndsvagt den lægger gearene ind løbende under nedbremsning i stedet for bare at koble ud (Er sikker på de ryk som det giver slider på gearkassen + det føles ujævnt). Gør UP'en også det?

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Obel » 21. aug 2015, 21:55

ph skrev:kan da også være at det bare er et uheldigt eksemplar jeg har været ude at køre i
Har kun prøvet En up asg
men 20+ lupo3l og de gør det alle! så da up'n også gjorde det så tænkte jeg at det ikke var blevet bedre

men de aygo/pisjø/citroflop jeg har kørt gør det ikke og de er heller ikke radikale ;) så imho en langt mere sikker opsætning af skifterobot
Det kan også være vi bare oplever det forskelligt :-)
Har ikke prøvet de andre, så dem aner jeg intet om (heldigvis) :-)

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Obel » 21. aug 2015, 21:56

Rasbi skrev:
Obel skrev:Vi har 3 med ASG i familien. Har selv dsg. Det kan ikke sammenlignes. Men jeg synes nu ikke det er så dårligt som folk gør det til herover. Med lidt øvelse så kan man få den til st skifte som man vil.
Ingen i min familie har brokket sig over ASG endnu. Tror faktisk kun det er mig, som har været skeptisk. De to af bilerne har kørt i mere end to år uden antydning af problemer.
Men du skal ud og prøve om det passer dit temperament Billede
Jeg har også en L3L. Synes det er åndsvagt den lægger gearene ind løbende under nedbremsning i stedet for bare at koble ud (Er sikker på de ryk som det giver slider på gearkassen + det føles ujævnt). Gør UP'en også det?
Kan jeg faktisk ikke huske. Men det tror jeg. Skal prøve at huske på det næste gang.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af ph » 21. aug 2015, 22:11

Rasbi skrev:
Obel skrev:Vi har 3 med ASG i familien. Har selv dsg. Det kan ikke sammenlignes. Men jeg synes nu ikke det er så dårligt som folk gør det til herover. Med lidt øvelse så kan man få den til st skifte som man vil.
Ingen i min familie har brokket sig over ASG endnu. Tror faktisk kun det er mig, som har været skeptisk. De to af bilerne har kørt i mere end to år uden antydning af problemer.
Men du skal ud og prøve om det passer dit temperament Billede
Jeg har også en L3L. Synes det er åndsvagt den lægger gearene ind løbende under nedbremsning i stedet for bare at koble ud (Er sikker på de ryk som det giver slider på gearkassen + det føles ujævnt). Gør UP'en også det?
Ja det gør de alle sammen ...også aygo og c3
men du kan da bare sætte den i eco og lade vær med at træde på bremsen så motorbremser den da ikke
og hvis du gerne vil bremse men undgå at den skifter ned gennem gear'ne så smid den i N

Jeg synes nu det er meget rart at den motorbremser ned gennem gear'ne ...gør det også selv i biler med manuel gear
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1811
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 230 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af Avantismo » 22. aug 2015, 07:09

Jeg har ikke prøvet en UP med ASG, men vi har en 2008 Aygo med MMT (same shit).

Jeg synes det fungerer perfekt. Systemet skiftet som det skal. Det er jo bare en alm gearkasse med en skifterobot.

Man skal lige vænne sig rytmen, men når har den på plads spiller det bare.

Det er korrekt at når man står stille og skal i gang er der en smule ventetid ved igangsætning, men det ved man, så derfor ser jeg ikke det som et kææææmpestort problem.

På vores kan man desuden bare hive gearvælgeren ud i manuel og selv skifte gear.

Det bruger jeg altid når jeg kører på motorvej.
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: UP med Automatgear ?

Indlæg af ph » 22. aug 2015, 08:34

når ja toyota kalder det mmt
Jeg skriver jo netop også at de er meget bedre til igangsætning (og acc. med nedgearing) end up asg :!:

og det virker som om at Citroen har tyvstjålet den mmt til deres C3 diesel Hvilket er lidt synd da den skifter gear op for sent
men igen Hellere det og man kan skifte selv, end at den skifter op for tidligt som up's gør
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"