VAG Dashcam tråd

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Seth-Enoch » 24. jan 2016, 16:59

Jeg skal have installeret et Dashcam i min Touran fra 2007, som burde lande i løbet af næste uge. Men hvordan trækker man nemmeste strøm op til spejlet, som styres af tændningen på bilen? Kan der trylles noget i sikringsboksen eller skal man have det ned under hvor cigaretstikket sidde og luse sig på der?

Lidt erfaringen søges :)
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af EsbenJ » 24. jan 2016, 17:37

Jeg har trukket kabel fra sikringsboksen op gennem a stolpen og jeg over loftet til bakspejlet. Tog strømmen fra den samme sikring som cigarettænderen.
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 16:48

Skal lige høre jer ... var udsat for denne tosse i går, som lå og pressede andre, lavede tåbelige overhalinger over dobbelt linjer og ved en bakke uden man kan se modkørende - det hele vel og mærke i hans "VägTransport Ledare" bil - vi taler altså om en person, der har fået en speciel uddannelse i vej sikkerhed ... :!: :roll:

Burde man give video'en til firma'et ??

/Søren.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Anders D » 30. jan 2016, 17:15

Søren svaret må være ja.. endda måske til politiet? Baseret på det man ser ved præcis 00:14. Hvis timingen havde været bare et par sekunder forud ville vi have haft døde eller lemlæstede uskyldige i enten bilen han overhaler eller den modkørende. Alligevel mange år siden jeg har set så uforsvarlig kørsel. Ikke engang et udrykningskøretøj ville kunne forsvare overhalingen op over bakken med fuldt optrukken midterlinje.

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Sprint20 » 30. jan 2016, 17:25

Ville også dele den med firmaet. Evt. ændre videoen så det kun er folk med linket der kan se den. Så kan firmaet få en chance for at rette vedkommende ind til højre. Inden man laver en shistorm mod firmaet på FB, som jo er det "nye" for tiden... :)
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 17:35

Sprint20 skrev:Ville også dele den med firmaet. Evt. ændre videoen så det kun er folk med linket der kan se den. Så kan firmaet få en chance for at rette vedkommende ind til højre. Inden man laver en shistorm mod firmaet på FB, som jo er det "nye" for tiden... :)
Du har ret. Tak fordi du påpegede det. Har ændret indstillingen til Unlistet.
/Søren.

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Nicoleise » 30. jan 2016, 17:37

Der spørges om stemningen for en dashcam tråd i første indlæg.

Min mening er, at det er en mærkelig idé, at begynde at udstille andre på nettet.

F.eks. et tidligt indlæg i tråden, med en video af en sort Citroën fra "Jysk Service". Man kan ikke på videoen se, om personen kører som han gør, fordi kamerabilen ikke holder til højre (det må man altså tage nogens påstand om for gode varer), og videoens titel er "Farlige bilister i Danmark" eller sådan noget. På trods af, at der end ikke er nær ved at ske en ulykke. Ja, det virker småretarderet, men det behøver man vel ikke at blive "slæbt til torvs i en gabestok" på internetmanér for? Da det er en firmabil reflekterer videoen samtidigt dårligt på firmaet.

Samme video starter desuden med en sort Passat 3C variant, som i "kameramandens" optik åbenbart ikke har gjort noget forkert. Og dog har han alligevel fået sin nummerplade på nettet i en video.

Jeg forstår hverken det interessante i at lave sådanne videoer, eller i at se dem.
Decipher skrev:
JAS skrev:Det ved jeg ikke om det kunne?
Lige i den her tråd lader det da ikke til at virke som hjælpemiddel i evt. forsikringssag? ;)

Kunne det tænkes, at det ikke er gang er lovligt, så længe at den filmer udover kølerhjelmen på bilen?
Det er lovligt - på samme måde som det er lovligt at stå med et videokamera inde på Amalienborg og lege turist. Der er ikke tale om statisk overvågning.

Jeg har det, fordi jeg oplever virkelig mange, der kører med hovedet under armen, og hvis det går ud over min bil, vil jeg gerne kunne dokumentere, hvad der skete. Og fordi man ser sjove ting ind imellem. Og fordi man kan, og gadgets er sjove.

Men hvis ingen rent faktisk gider bruge den her tråd som den var tiltænkt - altså bare til at se lidt footage, i stedet for at fluekneppe alting til døde - så tror jeg også bare, jeg dropper at poste noget.
Da Googles Streetview biler kørte rundt og tog billeder af veje og gader, samt indsamlede identiteter på access points, da måtte de udvikle sløringsteknologier, der kunne genkende folks ansigter og sløre dem, lige som nummerplader skulle sløres. Selvom det ikke var "statisk overvågning". Nogle gange slører den mere end nødvendigt, men ser du f.eks. dette billede, fremgår det tydeligt at nummerplader er slørede på Google StreetView: https://www.google.dk/maps/@55.4078064, ... 312!8i6656

(Der er intet juridisk omkring overvågning, der er mere eller mindre lempeligt, afhængigt af om overvågningen er "statisk" eller "dynamisk" - der er kun den lempelse, at hvis overvågningen ikke er systematisk, må den gerne foregå. Det er f.eks. hvis du tager et billede af en indbrudstyv eller en modparts bil i et trafikuheld, eller hvis en bank har videoovervågning, der starter i det øjeblik en ansat trykker på en alarmknap.


Du skriver, at en turist må tage et billede på Amalienborg. Sådan et hedder et "situationsbillede" og har ikke til formål at fremstille noget om dig. Men den samme turist må f.eks. ikke tage et portrætbillede af dig, og offentliggøre det uden dit samtykke.

Alle de biler, man ser i videoerne, har synlige nummerplader - uanset om de har gjort noget forkert eller ej. Man kunne forestille sig, at "manden" var kørt forbi "en anden" på vejen hjem, men havde sagt til konen at han var taget ud og købe juletræ. Ser konen så mandens bil i din video, uden juletræ og i en "helt forkert bydel" - så har du godt nok trådt manden over tæerne, og upåagtet af at han nok er en kæmpe idiot, så har han de samme rettigheder som os andre. Og har han en god advokat, så kan du risikere at skulle ind at sidde, for så har han da fået ret over nogen, når han ikke kunne få ret over konen. Selv hvis dette billede ikke skulle være tilfældet - ja så udstiller du jo folk på en krækende måde, hvis du viser dem overtråde færdselsloven, til eksempel.

Derfor; nej - jeg mener absolut ikke det kan være lovligt. Og det vurderer jeg umiddelbart, at jeg ikke er ene om:
Når du offentliggør oplysninger

Når du skriver på nettet og uploader billeder, er det ofte noget, der berører andre personer.

Det, som du skriver om en person, falder ind under begrebet ”personoplysninger”. Et billede med andre personer, som du lægger på nettet, er også personoplysninger.

Det er personoplysninger, bare nogen kan finde ud af, hvem det handler om. Det kan altså godt være personoplysninger, selv om du ikke skriver personens navn.

Du bliver omfattet af lovgivningen
Når du offentliggør oplysninger om personer – herunder når du skriver eller uploader billeder – skal du leve op til spillereglerne i den danske lovgivning.

Persondataloven er du i det fleste tilfælde omfattet af. Persondataloven blander sig dog ikke i, hvad du gør med billeder og oplysninger om dig selv. Den beskytter de andre personer. Men derfor er det alligevel en god idé også at passe på med, hvad du offentliggør om dig selv.

Du kan også komme i konflikt med straffeloven, hvis du krænker andre personer alvorligt.
Kilde: http://www.datatilsynet.dk/borger/socia ... lysninger/
Hvis du ikke har samtykke, må du kun offentliggøre harmløse oplysninger om en anden person. Altså noget, som er så uskyldigt, at man normalt ikke føler sig trådt over tæerne.
Kilde: http://www.datatilsynet.dk/borger/socia ... tliggoere/


Vi kan også se på lovgivningen, som regulerer området (TV-overvågningsloven) (min fremhævning):
§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant apparat med henblik på overvågning.

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

1) Tv-overvågning af tankstationer, fabriksområder, overdækkede butikscentre og lignende områder, på hvilke der drives erhvervsvirksomhed, såfremt overvågningen foretages af den, der har rådighed over området.

2) Tv-overvågning af automater, hvor penge kan hæves (pengeautomater) eller kan veksles til en anden valuta (vekselautomater), eller af køretøjer, der udelukkende anvendes til transport af penge (pengetransportbiler), såfremt overvågningen foretages af den, der har rådighed over automaten eller køretøjet, og såfremt tv-overvågningen er indrettet således, at den alene er rettet mod personer, som befinder sig i umiddelbar nærhed af automaten eller køretøjet.

[...]
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=105112


Man kan altså udlede, at man til denne lov har fundet det nødvendigt at undtage pengetransporter. Når man undtager noget, er det gerne fordi det ellers ville falde ind under den pågældende lov, ellers ville en undtagelse jo ikke være nødvendig. Hvis en pengetransport, ved at have overvågning, der overvåger området omkring bilen ellers ville være i strid med loven - så er min påstand at en "hjemmelavet videovogn" er det samme. Særligt når udvalgte (eller alle) klip uploades offentligt til sociale medier, og ligefrem promoveres som omhandlende de personer, der filmes.

Det mener dem, der har lavet den undtagelse vist også:
[...]Det generelle forbud mod privates tv-overvågning på steder, hvortil der er almindelig adgang, er således navnlig begrundet i, at en udbredt anvendelse af overvågningsapparatur vil kunne begrænse mulighederne for at kunne færdes på frit tilgængelige områder uden at være udsat for skjult iagttagelse eller fotografering.[...]

[...]For så vidt angår pengetransportbiler lægger Justitsministeriet vægt på, at der vil være tale om en meget begrænset undtagelse fra det generelle forbud dels fordi undtagelsen kun skal omfatte de relativt få særligt indrettede køretøjer, som udelukkende anvendes til pengetransporter, dels fordi der vil kunne stilles krav om, at tv-overvågningen indrettes således, at der kun optages billeder af personer, som befinder sig i umiddelbar nærhed af køretøjet. Justitsministeriet lægger endvidere vægt på, at tv-overvågning i disse tilfælde må forventes at være et meget effektivt middel med henblik på at bekæmpe røverier mv.[...]
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=87983


Så nej - min vurdering er, at det på ingen måde kan være lovligt at klistre et kamera op i forruden, og filme alle og enhver. Det kan desuden slet ikke være lovligt, uden de på videoen optrædende menneskers samtykke, at offentligtgøre disse videoer på sociale medier (det ligger jo lidt i sagens natur, at videoens indhold ikke er harmløst for de pågældende personer, du udstiller jo en lovforseelse, de begår).

Hvordan man kan få det, til at blive lovligt systematisk at udstille sine medtrafikanter, på baggrund af at turister må tage billeder af Amalienborg - det kan jeg heller ikke helt forstå. Beklager.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af vw4ever » 30. jan 2016, 17:40

Er det ikke sådan en følgevogn, som skal sørge for sikker trafik :?

Del med firma. Det er det nye , at firma skal lære deres ansatte at køre pænt, og her var et godt sted at starte.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 17:43

Nicoleise skrev:
Så nej - min vurdering er, at det på ingen måde kan være lovligt at klistre et kamera op i forruden, og filme alle og enhver. Det kan desuden slet ikke være lovligt, uden de på videoen optrædende menneskers samtykke, at offentligtgøre disse videoer på sociale medier (det ligger jo lidt i sagens natur, at videoens indhold ikke er harmløst for de pågældende personer, du udstiller jo en lovforseelse, de begår).

Hvordan man kan få det, til at blive lovligt systematisk at udstille sine medtrafikanter, på baggrund af at turister må tage billeder af Amalienborg - det kan jeg heller ikke helt forstå. Beklager.
Der gemmer sig vist en lommeadvokat i dig, men uanset så er det altså fuld lovligt at optage video og tage billeder på offentlig steder inkl. veje i Danmark.
/Søren.

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Nicoleise » 30. jan 2016, 17:49

i-s skrev:
Nicoleise skrev:
Så nej - min vurdering er, at det på ingen måde kan være lovligt at klistre et kamera op i forruden, og filme alle og enhver. Det kan desuden slet ikke være lovligt, uden de på videoen optrædende menneskers samtykke, at offentligtgøre disse videoer på sociale medier (det ligger jo lidt i sagens natur, at videoens indhold ikke er harmløst for de pågældende personer, du udstiller jo en lovforseelse, de begår).

Hvordan man kan få det, til at blive lovligt systematisk at udstille sine medtrafikanter, på baggrund af at turister må tage billeder af Amalienborg - det kan jeg heller ikke helt forstå. Beklager.
Der gemmer sig vist en lommeadvokat i dig, men uanset så er det altså fuld lovligt at optage video og tage billeder på offentlig steder inkl. veje i Danmark.
Ja - situationsbilleder, som jeg skriver.
Hvis det er et harmløst situationsbillede, må du normalt godt offentliggøre det uden samtykke.

Men du må ikke lægge det ud, hvis du godt ved, at personerne på billedet ikke vil have det.

Hvis der kommer indvendinger, efter at du har lagt billedet ud, bør du også lytte til dem og fjerne billedet fra nettet.
Kilde: http://www.datatilsynet.dk/borger/socia ... tliggoere/


Kan du kende forskel på, at du stiller dig op og tager et billede af en kirke i landskabet, kontra at du tager et portrætbillede af en person? I hvilken kategori tror du nummerpladen falder i?

Jeg er hverken advokat eller lommeadvokat, men jeg kan finde ud af at undersøge lovgivningen hvis jeg er i tvivl, i stedet for at digte min egen virkelighed, sådan at jeg må, hvad der passer mig. Hvis ikke du kan komme med nogle reelle kilder for dit argument om, at sådanne videoer som vi ser her i tråden er helt i orden juridisk, så er det nok spildt at vi diskuterer det.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 17:57

Nicoleise skrev:
i-s skrev:
Nicoleise skrev:
Så nej - min vurdering er bla bla bla
Lad venligst være med at forplumre dashcam tråden. Opret et topic her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewforum.php?f=10
Hvis du vil diskutere lovgivning omkring det.
/Søren.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Decipher » 30. jan 2016, 18:02

Nicoleise skrev:Så nej - min vurdering er, at det på ingen måde kan være lovligt at klistre et kamera op i forruden, og filme alle og enhver. Det kan desuden slet ikke være lovligt, uden de på videoen optrædende menneskers samtykke, at offentligtgøre disse videoer på sociale medier (det ligger jo lidt i sagens natur, at videoens indhold ikke er harmløst for de pågældende personer, du udstiller jo en lovforseelse, de begår.
Og fred være med, at du har din egen vurdering. Jeg holder mig til, at brug af dashcam ikke krænker nogen bestemmelser i de love, som vedrører brug af overvågningsudstyr, TV-overvågning, og lign.

I øvrigt er optagelse med dashcam ikke "TV-overvågning", så allerede der er den lange fluekneppersmøre, som jeg ærlig talt kun har gidet skimme, spildt. Der er hverken tale om fjernbetjent eller automatisk virkende kamera, da jeg selv tænder kameraet ved brug af tændingen. Hvis vi talte om optagelse under parkering, kunne det måske falde ind under TV-overvågningslovens definition.

Hvordan du får blandet samtykke ind i billedet er mig også en gåde - render japanske turister i Nyhavn rundt og beder om samtykke fra alle de andre turister? :lol: Det her er private optagelser af det, som kamera ejeren har oplevet - fuldstændig på linje med alle private optagelser fra håndholdte kameraer.
Jeg forstår hverken det interessante i at lave sådanne videoer, eller i at se dem.
Hvad laver du så egentlig i denne tråd?

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Nicoleise » 30. jan 2016, 18:25

i-s skrev: Lad venligst være med at forplumre dashcam tråden. Opret et topic her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewforum.php?f=10
Hvis du vil diskutere lovgivning omkring det.
Beklager - jeg vidste ikke, at det at svare på et tidligere indlæg i tråden ville være at forplumre tråden. Jeg skal holde mig helt fra den fra nu af, så den gode og oplyste debat kan fortsætte uforstyrret.

Decipher skrev: Og fred være med, at du har din egen vurdering. Jeg holder mig til, at brug af dashcam ikke krænker nogen bestemmelser i de love, som vedrører brug af overvågningsudstyr, TV-overvågning, og lign.

I øvrigt er optagelse med dashcam ikke "overvågning", så allerede der er den lange fluekneppersmøre, som jeg ærlig talt kun har gidet skimme, spildt.

Hvordan du får blandet samtykke ind i billedet er mig også en gåde - render japanske turister i Nyhavn rundt og beder om samtykke fra alle de andre turister? :lol:
Du havde nu ikke behøvet at skrive, at du kun har skimmet teksten, for det skinner tydeligt igennem. Dels stiller du udelukkende spørgsmål, som indlægget besvarer, og dels har du vist ikke forstået, at det ikke er min holdning, men derimod uddrag fra Datastyrelsens side og lovgivningen på området. Jeg bestemmer ikke, hvordan lovgivningen er, eller hvorfor.

Formålet med mit indlæg var netop at undgå (endnu et) "jeg synes at" indlæg og prøve at få slået nogle fakta på plads.



Helt ærligt; I må tro, hvad I vil om jeres dashcams. Jeg prøver ikke at fluekneppe noget som helst, men besvarer ganske enkelt et indlæg i tråden, hvor der spørges til lovligheden af at filme på den måde, og offentliggøre det bagefter. Jeg skriver et seriøst og begrundet indlæg og forholder mig til fakta. Jeg giver mulighed for at man selv kan se de fakta jeg henviser til, samt at man kan kontrollere, hvor jeg har tingene fra. Det er åbenbart er blevet "for meget", og det kan jeg ikke tage mig af. Jeg slutter mine "bidrag" til tråden her, og lader den velinformerede og objektive debat fortsætte uforstyrret.

God aften.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 19:34

Nicoleise skrev:
i-s skrev: Lad venligst være med at forplumre dashcam tråden. Opret et topic her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewforum.php?f=10
Hvis du vil diskutere lovgivning omkring det.
Beklager - jeg vidste ikke, at det at svare på et tidligere indlæg i tråden ville være at forplumre tråden. Jeg skal holde mig helt fra den fra nu af, så den gode og oplyste debat kan fortsætte uforstyrret.

Decipher skrev: Og fred være med, at du har din egen vurdering. Jeg holder mig til, at brug af dashcam ikke krænker nogen bestemmelser i de love, som vedrører brug af overvågningsudstyr, TV-overvågning, og lign.

I øvrigt er optagelse med dashcam ikke "overvågning", så allerede der er den lange fluekneppersmøre, som jeg ærlig talt kun har gidet skimme, spildt.

Hvordan du får blandet samtykke ind i billedet er mig også en gåde - render japanske turister i Nyhavn rundt og beder om samtykke fra alle de andre turister? :lol:
Du havde nu ikke behøvet at skrive, at du kun har skimmet teksten, for det skinner tydeligt igennem. Dels stiller du udelukkende spørgsmål, som indlægget besvarer, og dels har du vist ikke forstået, at det ikke er min holdning, men derimod uddrag fra Datastyrelsens side og lovgivningen på området. Jeg bestemmer ikke, hvordan lovgivningen er, eller hvorfor.

Formålet med mit indlæg var netop at undgå (endnu et) "jeg synes at" indlæg og prøve at få slået nogle fakta på plads.



Helt ærligt; I må tro, hvad I vil om jeres dashcams. Jeg prøver ikke at fluekneppe noget som helst, men besvarer ganske enkelt et indlæg i tråden, hvor der spørges til lovligheden af at filme på den måde, og offentliggøre det bagefter. Jeg skriver et seriøst og begrundet indlæg og forholder mig til fakta. Jeg giver mulighed for at man selv kan se de fakta jeg henviser til, samt at man kan kontrollere, hvor jeg har tingene fra. Det er åbenbart er blevet "for meget", og det kan jeg ikke tage mig af. Jeg slutter mine "bidrag" til tråden her, og lader den velinformerede og objektive debat fortsætte uforstyrret.

God aften.
Vi takker. Husk det du referer som fakta eller sandhed er fakta fra din synsvinkel. Nedenstående illustrer fakta og hvordan set ses fra forskellige synsvinkler.
Vedhæftede filer
Truth.jpg
Truth.jpg (55.46 KiB) Vist 3933 gange
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 19:43

Anders D skrev:Søren svaret må være ja.. endda måske til politiet? Baseret på det man ser ved præcis 00:14. Hvis timingen havde været bare et par sekunder forud ville vi have haft døde eller lemlæstede uskyldige i enten bilen han overhaler eller den modkørende. Alligevel mange år siden jeg har set så uforsvarlig kørsel. Ikke engang et udrykningskøretøj ville kunne forsvare overhalingen op over bakken med fuldt optrukken midterlinje.
Done ... og firma'et har allerede svaret. Se nedenstående, kørslen er åbenbart ikke noget indehaveren er stolt af.

Hei Søren dette er Fame ikke i orden du har helt ret og han er dansker jeg giver ham en stor skideballe bare politiet havd set ham god weekend
Best regards
Sendt fra min iPad
Jakob Larsen
/Søren.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

VAG Dashcam tråd

Indlæg af Dikal » 30. jan 2016, 20:14

Altså jeg må give Nicoleise ret her
Har ikke selv sat mig ind i reglerne. Men med tanke på alle de uddrag han har fundet og INGEN af jer andre har fundet noget, som modsiger det han skriver, så stoler jeg mere på hans indlæg end på dem af jer som skriver, "jeg må gerne..."

Og synes også det er utroligt, at vi her har en gut, som har brugt tid på at finde saglig information om emnet, og det eneste der kommer retur er mudderkast??? Fanme ikke god stil i min verden!!!
Find da for pokker saglige argumenter for, hvorfor hans argumenter ikke duer!
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af i-s » 30. jan 2016, 20:19

Dikal skrev:Altså jeg må give Nicoleise ret her
Har ikke selv sat mig ind i reglerne. Men med tanke på alle de uddrag han har fundet og INGEN af jer andre har fundet noget, som modsiger det han skriver, så stoler jeg mere på hans indlæg end på dem af jer som skriver, "jeg må gerne..."

Og synes også det er utroligt, at vi her har en gut, som har brugt tid på at finde saglig information om emnet, og det eneste der kommer retur er mudderkast??? Fanme ikke god stil i min verden!!!
Find da for pokker saglige argumenter for, hvorfor hans argumenter ikke duer!
Det er ikke meningen at det skal bliver mudderkast. Men hvis han vil diskutere lovgivning, så bør det foregå under lovgivning. Der er ingen som forhindrer ham i at oprette en tråd der og diskutere det.
Denne tråd har et andet formål.
/Søren.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Korreborg » 30. jan 2016, 20:21

Jeg er ikke advokat, men vil lige afslutte lovlighedsdiskussionen. Da folk ikke skal sidde med en dårlig fornemmelse i maven over at køre med dashcam.
www.datatilsynet.dk skrev:Hvis du ikke har samtykke, må du kun offentliggøre harmløse oplysninger om en anden person. Altså noget, som er så uskyldigt, at man normalt ikke føler sig trådt over tæerne. [...]Hvis det er et harmløst situationsbillede, må du normalt godt offentliggøre det uden samtykke.

En nummerplade er ikke personoplysninger, da den ikke indeholder personfølsommeoplysninger = Den er harmløs da den intet fortæller om hvem som sidder i bilen.
Man føler sig normalt ikke trådt over tæerne når nogle ser ens nummerblade. Den ser folk dagligt. Men det kan man til gengæld være at man føler sig trådt over tæerne hvis nogen ser ens fulde CPR-nr.
Der er netop tale om situationsbilleder. Du filmer ikke med henblik på at overvåge en bestemt position eller person. Men den situation at du kører i bil.

Jeg overvejer også et kamera. Det er sgu lettere at bevise sin uskyld når man har det på video.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Dikal » 30. jan 2016, 21:38

i-s skrev: Det er ikke meningen at det skal bliver mudderkast. Men hvis han vil diskutere lovgivning, så bør det foregå under lovgivning. Der er ingen som forhindrer ham i at oprette en tråd der og diskutere det.
Denne tråd har et andet formål.

Nu forsøger han jo ikke at forplumre tråden. Der er nogen, som stiller spørgsmålstegn til lovligheden i at have det monteret, hvilket han så svarer på ud fra den bedste mening.
JAS skrev:Kunne det tænkes, at det ikke er gang er lovligt, så længe at den filmer udover kølerhjelmen på bilen?
JAS skrev: Mht. om det er lovligt - er det så ikke en vurderings sag?
Kalder man det ikke en "overvågning" da man "regelmæssigt" har et kamera tændt på offentligt vejnet? ;)

Korreborg skrev:En nummerplade er ikke personoplysninger, da den ikke indeholder personfølsommeoplysninger = Den er harmløs da den intet fortæller om hvem som sidder i bilen.
Man føler sig normalt ikke trådt over tæerne når nogle ser ens nummerblade. Den ser folk dagligt. Men det kan man til gengæld være at man føler sig trådt over tæerne hvis nogen ser ens fulde CPR-nr.
Der er netop tale om situationsbilleder. Du filmer ikke med henblik på at overvåge en bestemt position eller person. Men den situation at du kører i bil.

Jeg overvejer også et kamera. Det er sgu lettere at bevise sin uskyld når man har det på video.
Til dels enig. Hvis der er gæld i bilen, så er det ret nemt at finde dit navn. Selvfølgelig hvis du hedder Peter Jensen eller et andet "almindeligt navn", så er der ikke de store problemer. Men i mit tilfælde er jeg den eneste i DK, som hedder det jeg hedder. Og derfor er jeg nok ikke så svær at finde. Man behøver i hvert fald ikke Steffens evner ud i Google, før man kan finde ud af ret mange ting om mig.
Jeg skal være ærlig og så, at jeg nok ikke altid kører efter foreskrifterne. Og jeg laver også fejl. Men det er jo ikke ensbetydende med, at jeg har lyst til at blive udstillet på Fjæsen eller andre sociale medier, hvis jeg laver en fejl. Shitstorme starter ret nemt i disse dage. Og jeg har ikke lyst til at blive opsøgt af et eller andet fjols, fordi han synes jeg kører råddent/lavede en fejl.


Men når det så er sagt, så overvejer jeg også selv et dashcam. Kører ca 45000km om året og oplever ret mange uheld/sammenstød. Så vil det være rart at have sit på det rene.
Især når jeg tænker på nogle venner, som bliver påkørt af en tosse i et lyskryds, som blæser over for rødt. Men da der ingen vidner var at finde til selve ulykken, endte hun med "skylden", da hun så kørte frem uden at sikre sig fri passage.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Ice Fox » 30. jan 2016, 21:49

i-s skrev:Skal lige høre jer ... var udsat for denne tosse i går, som lå og pressede andre, lavede tåbelige overhalinger over dobbelt linjer og ved en bakke uden man kan se modkørende - det hele vel og mærke i hans "VägTransport Ledare" bil - vi taler altså om en person, der har fået en speciel uddannelse i vej sikkerhed ... :!: :roll:

Burde man give video'en til firma'et ??

Det var da ellers pæn kørsel. Billede

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Fabianen » 30. jan 2016, 22:07

Overvej om man en dag filmer noget man giver til Politiet. Som anmeldt har man ret til at få oplyst anmelderens navn og så kunne det måske være at hammeren faldt.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af mertodinlo » 31. jan 2016, 00:36

Dvs at man som vidne altid skal overveje om det kan være farligere at vidne end at overtræderen for sin straf? Det er en træls tankegang.

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Fabianen » 31. jan 2016, 08:37

mertodinlo skrev:Dvs at man som vidne altid skal overveje om det kan være farligere at vidne end at overtræderen for sin straf? Det er en træls tankegang.
Om det er en træls tankegang ved jeg ikke men det er nu engang sådan at det i retssystemet går begge veje og du ved aldrig hvad der kommer den anden vej.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af mertodinlo » 31. jan 2016, 09:48

Fabianen skrev:
mertodinlo skrev:Dvs at man som vidne altid skal overveje om det kan være farligere at vidne end at overtræderen for sin straf? Det er en træls tankegang.
Om det er en træls tankegang ved jeg ikke men det er nu engang sådan at det i retssystemet går begge veje og du ved aldrig hvad der kommer den anden vej.
Det du hentyder til har jo ikke noget med retssystemet at gøre, det læses mere som hævn?
Min opfattelse af politiet mht. hævn og trusler mod vidner, er at det er noget de ser meget alvorligt på. Derfor vil jeg altid føle mig tryg ved at overlevere vidneudsagn.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af mojo » 31. jan 2016, 10:06

jeg og min kone blev for nogle år siden anbefalet af politiet (off the record) IKKE at vidne i en trafik sag
da forseelsen ikke stod mål med risikoen,de havde så meget på de gutter så vi ikke ville få andet end ballade ud af det.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af mojo » 31. jan 2016, 10:24

jeg har selv lige leget med ideen om et dashcam og har lagt ud med en gammel android tlf uden simkort
hvor jeg har installeret autoboy på,det har det hele både gps/fart/vejnavn og nummer(kræver net) og sletter selv når kortet er fyldt op.
ved g påvirkning gemmer den den sidste fil og optager herefter igen en låst fil.
starter og stopper selv når der kommer ladestrøm på tlf/eller via gps.
kan selv uploade til youtube eller andet(kræver net)
når bilen så er hjemme går tlf på mit wifi og jeg kan så se filerne via dlna.
prøv det det er gratis.. ;)

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Seth-Enoch » 31. jan 2016, 11:04

Nogle fif til at få sugekoppen til at sidde fast på det sort-prikkede område bagved bakspejlet? Min sugekop falder af efter nogle minutter hver gang. Indtil videre har jeg så monteret sugekoppen under det prikkede område, men det vil jeg blive træt af i længden, da kameraet så sidder det lavere :/
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Korreborg » 31. jan 2016, 11:39

Seth-Enoch skrev:Nogle fif til at få sugekoppen til at sidde fast på det sort-prikkede område bagved bakspejlet? Min sugekop falder af efter nogle minutter hver gang. Indtil videre har jeg så monteret sugekoppen under det prikkede område, men det vil jeg blive træt af i længden, da kameraet så sidder det lavere :/
Billede
:lol: :lol: :lol:
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af ph » 31. jan 2016, 11:45

i-s skrev:
Dikal skrev:Altså jeg må give Nicoleise ret her
Har ikke selv sat mig ind i reglerne. Men med tanke på alle de uddrag han har fundet og INGEN af jer andre har fundet noget, som modsiger det han skriver, så stoler jeg mere på hans indlæg end på dem af jer som skriver, "jeg må gerne..."

Og synes også det er utroligt, at vi her har en gut, som har brugt tid på at finde saglig information om emnet, og det eneste der kommer retur er mudderkast??? Fanme ikke god stil i min verden!!!
Find da for pokker saglige argumenter for, hvorfor hans argumenter ikke duer!
Det er ikke meningen at det skal bliver mudderkast. Men hvis han vil diskutere lovgivning, så bør det foregå under lovgivning. Der er ingen som forhindrer ham i at oprette en tråd der og diskutere det.
Denne tråd har et andet formål.
??..At udstille andres gøren og laden i trafikken..?

Er nok ret enig med Nicoleise
Den er (forhåbentligt) Ikke lovligt ...og Er det lovligt så burde lovgivningen ændres
men taget i betragtning af hvad man kan finde af sammenlignelige indlæg på youtube så.... :cry:
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: VAG Dashcam tråd

Indlæg af Korreborg » 31. jan 2016, 12:05

Ny tråd inden I-S springer i luften :D
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=10&t=118317
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"