Lumen oversigt?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Lumen oversigt?

Indlæg af DrDice » 4. okt 2015, 11:09

Hejsa

Findes der en oversigt over lumen på autopære?

Grunden til dette er at min kære bil springer pærer konstant (dog ikke køre/langlys) og overvejer at skifte til led pærer. Ved godt de ikke er lovlige, men har heller ikke lyst til at køre uden lys en mørk eftermiddag/aften.
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Lumen oversigt?

Indlæg af Kinojserguru » 4. okt 2015, 12:05

Hvis din bil springer pærer, kan det i reglen kun være 2 ting der er skyld i dette.

1- din bil lader for meget, helst ikke over 13.8V målt tværs over batteriet med voltmeter ved et par tusinde omdr.
2- for dårlig pære kvalitet.

På et tidspunkt købte jeg pærer på tilbud til min Seat, f.eks i Aldi eller Thansen, jeg tænkte at nu når de kun koldt en 3 mdr eller sådan, kunne det ikke betale sig at ofre det meget på det, jeg blev ret træt af at skifte pærer hele tiden med lygtekontrol til følge, så jeg valgte at prøve en noget dyrere kvalitet, nemlig Osram nightbreaker og min bil ladede det den skulle. Disse pærer holder flere år uden at springe, de bliver selvfølgelig svagere, men de springer ikke og min bil har ikke decideret kørelys, men bruger lavlys så de brænder hele tiden når der er tænding på.
Jeg har således god erfaring med Osram.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Lumen oversigt?

Indlæg af DrDice » 4. okt 2015, 14:35

Kinojserguru skrev:Hvis din bil springer pærer, kan det i reglen kun være 2 ting der er skyld i dette.

1- din bil lader for meget, helst ikke over 13.8V målt tværs over batteriet med voltmeter ved et par tusinde omdr.
2- for dårlig pære kvalitet.

På et tidspunkt købte jeg pærer på tilbud til min Seat, f.eks i Aldi eller Thansen, jeg tænkte at nu når de kun koldt en 3 mdr eller sådan, kunne det ikke betale sig at ofre det meget på det, jeg blev ret træt af at skifte pærer hele tiden med lygtekontrol til følge, så jeg valgte at prøve en noget dyrere kvalitet, nemlig Osram nightbreaker og min bil ladede det den skulle. Disse pærer holder flere år uden at springe, de bliver selvfølgelig svagere, men de springer ikke og min bil har ikke decideret kørelys, men bruger lavlys så de brænder hele tiden når der er tænding på.
Jeg har således god erfaring med Osram.
Mine Osram Nightbraker virker upåklageligt men det er blinklys, nummerpladelys, baglygter, mv der har det med at gå i tide og utide, så tænkte nu skulle det være nok. I med nogen led og så videre :-) men da jeg ikke kender lumen på de org glødepærer er det som at skyde i blinde, om led pærerne er for svage eller kraftige :-)
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Lumen oversigt?

Indlæg af preben76 » 4. okt 2015, 22:01

Problemet med lumen er at der ikke er en standart at måle ud fra. Se bare på pære hjem til. 2 forskellige mærker med samme lumen værdi lyser med vidt forskellig styrke og bruger også vidt forskellig antal watt.

På min touran er det muligt at skrue ned for strømstyrken til pærene med vcds. Om det er muligt på din ved jeg ikke. Men det kunne jo være en løsning.

Løsningen med LED er både godt og skidt. LED spreder jo ikke lyser på samme måde som en almindelig pære gør så du får måske ikke fyldt lygten helt ud med lys og derved kan du blive svær at se i tåget vejr. Ellers overvej at finde et par lygter der er bygget med LED fra fabrikken. Dectane laver lygter til mange forskellige bilmodeller og koster ikke en herregård.

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Lumen oversigt?

Indlæg af DrDice » 5. okt 2015, 10:42

preben76 skrev:Problemet med lumen er at der ikke er en standart at måle ud fra. Se bare på pære hjem til. 2 forskellige mærker med samme lumen værdi lyser med vidt forskellig styrke og bruger også vidt forskellig antal watt.

På min touran er det muligt at skrue ned for strømstyrken til pærene med vcds. Om det er muligt på din ved jeg ikke. Men det kunne jo være en løsning.

Løsningen med LED er både godt og skidt. LED spreder jo ikke lyser på samme måde som en almindelig pære gør så du får måske ikke fyldt lygten helt ud med lys og derved kan du blive svær at se i tåget vejr. Ellers overvej at finde et par lygter der er bygget med LED fra fabrikken. Dectane laver lygter til mange forskellige bilmodeller og koster ikke en herregård.
Lumen (Lux) er en fast standard ligesom watt, der angiver lysmængden. At 2 forskellige pærer med samme lumen tal ikke lyser ens, kan skyldes konstruktionen af parabolen dioderne er monteret, men mængden af lys de afgiver er helt ens.

De pærer jeg vil bruge er kugleformet og vil derfor sprede lyset næsten lige så godt som en glødepære.

Glødepæren er heller ikke til at regne med hvad watt angivelsen angår. Typisk vil den angivet værdi kun være til stede de første 100 timer, hvorefter der vil være, ved nogen producenter, et betydeligt lystab.
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"