Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Daugaard
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Daugaard » 7. dec 2015, 20:40

RS står nu for RatSlør og ikke Racing Sport som det gjorde engang.

RS udgaven er udstyret med VW's performance styrtøj med progressiv udveksling. Desværre er styrtøjet, i følge Ivan Pedersen fra Skoda Kundeservice, konstrueret på en måde, hvor ratslør på over 4mm eller 1,2° må forventes og dette bakkes op af Skoda Tekniskafdeling, og til dels af FDM.

Så tænk dig om før du vælger en Octavia RS. Du får en markant bedre styring i andre GTI'er.

Jeg har kæmpet med dårlig styring siden jeg købte bilen og desværre gik jeg til Maul Biler i Skanderborg. Maul biler fik overbevist Skoda Tekniskafdeling om, at når de havde sporet min bil, så var den også udmålt for ratslør!

Da jeg opgav Maul Biler og henvendte mig til Skoda Kundeservice var svaret: "Din reklamation er kontrolleret i 2 omgange og i samråd med Teknisk afdeling her. Styretøjet er udmålt og kontrolleret, og der er ikke konstateret fejl. Styretøjer holder sig indenfor den tolerance som er gældende for mærke og model og er derfor konstruktionsbetinget."
Da jeg bad om at se udmålingen af ratslør fik jeg tilsendt en kopi af 4 hjuls udmålingen, fra da bilen blev sporet!

Det er ikke lykkedes mig at forklare hverken Maul Biler eller Skoda Tekniskafdeling at sporing handler om indstilling af camber, toe og caster og at ratslør handler om forbindelsen fra styrekugle til rattet.

Sagen behandles nu hos FDM's Århus afdeling i Hasle. Deres tekniker er meget forstående, da han selv har oplevet en mere sejlende kørsel efter han skiftede fra Peugeot 406 til VW Passat.
Desværre indgår ordet "væsentligt" i lovteksten vedrørende ratslør.

Brian Maul fra Maul Biler i Skanderborg oplyser at de i samråd med Skoda Tekniskafdeling har udelukket en kulance reparation, da de vurdere at der så vil blive åbnet op for mange lignende reparationer.

Den RS demo jeg prøvekørte hos Maul Biler i Skanderborg havde ikke ratslør og deres mekaniker kunne også konstatere at min var noget løsere omkring midterstilling end deres demo.

Jeg har også udmålt en Skoda City Go for ratslør. Den har mindre end det halve i forhold til RS'eren. Men den har jo også langt under den halve effekt. Simply Clever by Skoda.

Så det er nok som at spille på Rød/Sort. Der er stor chance for at ende med at tabe.

Køb noget andet, hvor der står en ansvarsbevidst organisation bag og undgå Maul Biler i Skanderborg, hvis der skal laves mere end et olie skift.

Min udmåling er foretaget med:
Motoren startet og begge forhjul løftet fra underlaget, således at der kan ses bort fra mekanisk destruktion.
Hjulenes bevægelse måles ved at fastspænde laser på hjulets fælg med skruetvinge (fuldstændigt fikseret). Laserprikken aflæses på 15m afstand med en nøjagtighed på 1mm. Det giver en nøjagtighed på ArcTan(1mm/15000mm) = 0,00381°
Rattets bevægelse aflæses med en fastspændt tandstik på rattet i forhold til en fikseret tommestok.
Ratbevægelsen filmes med slowmotionkamera, mens en anden person iagttager laserprikken.
Rattet kan bevæges ca. 4mm uden, at laserprikken bevæges. Rattets radius er 190mm, så de 4mm kan omregnes til: ArcTan(4mm/190mm) = 1,2°.

Steffan P
Nyt medlem
Indlæg: 320
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:18
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Steffan P » 7. dec 2015, 23:06

Det lyder da godt nok tosset ! At man kan bevæge rattet 4mm uden hjulene flytter sig ! Det må da være træls at køre med !

Kan handlen gå tilbage ?
Hvad siger FDM ? Har de helt droppet sagen ?

Daugaard
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Daugaard » 8. dec 2015, 20:42

Rigtigt. Det er helt tosset og rigtig træls at køre med.
Man får mere og mere køreværing for hver tur man køre - ØV!

Handlen kan ikke gå tilbage og det er svært for FDM, som dog prøver at hjælpe. Lov teksten om ratslør er baseret på ordet "væsentligt". Det er en størrelse der er svær at måle, det ved værkstedet og Skoda! Som har en helt anden opfattelse af "væsentligt" end jeg har!

Tror jeg må leve med bilen et par år endnu, inden jeg udskifter den. Det bliver ikke en Skoda igen, primært på grund af oplevelsen den afdeling Skoda kalder "Kunde Service".

Kommer der en løsning på problemet skriver jeg selvfølgelig straks om den.

Vh. Niels

Steffan P
Nyt medlem
Indlæg: 320
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:18
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Steffan P » 8. dec 2015, 20:46

Nu spørger jeg måske dumt... Men har du søgt erfaringer fra udlandet ? Fx England ? Der findes et rigtig godt engelsk forum med masser af aktivitet.
Det kunne jo være du kunne komme tættere på en løsning der.

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Josl » 8. dec 2015, 20:54

To ting;

Havde du overvejet at køre til en synshal og få deres vurdering? Hvis den ikke kan synes er der vel ikke meget at rafle om.

Har de tjekket om styrekuglerne måske var behæftet med en fabrikationsfejl?

Trist oplevelse iøvrigt! Link eventuelt tråden til dem, måske får piben en anden lyd så.
"Hvor blev min signatur af?"

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af AAMS » 8. dec 2015, 21:10

Tænkte også straks på en synshal.

Bed til de dumper den. Smask så dit dokument fra FDM og Maul Biler i hovedet på synsfolkene.

Og lad så FDM og Maul Biler overbevise TrafikStyrelsen, som har det overordnede tilsyn med synshallerne. Hvis du har købt en bil der ikke kan synes mere - så vil jeg gerne se FDM forsvare den handel....
Det man siger, er man selv

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af AAMS » 8. dec 2015, 21:10

Og så strider det imod AL sund fornuft at en bil med ratslør kan spores...

Det var ikke det jeg lærte, da jeg stod i lære som mekaniker.
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af GranTurismo » 8. dec 2015, 21:13

Ja det vil godt nok være skidt for den pågældende Skodaforhandler/-værksted hvis bilen blev kasseret til syn... :D

Men så kommer de til lommerne i hvert fald! Så må de yde erstatning for tidsforbrug, lånebil m.m. og i værste fald købe bilen tilbage.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Josl » 8. dec 2015, 22:01

Altså der findes jo mennesker for hvem penge betyder mere end faglig stolthed, moral og trafiksikkerhed, så når de mod et beløb syner hvad-som-helst hvorfor skulle det så ikke være muligt at få nogen til at dumpe den?
"Hvor blev min signatur af?"

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af MogensR » 8. dec 2015, 22:26

Er det undersøgt hvor sløret fremkommer ?
Vil tro at det er et ratakselled, som sidder på ratstammen inde i bilen eller selve tandstangen.

Er det et led / rataksel, så skal den naturligvis skiftes.

Hvis det er selve tandstangen, så kan den måske justeres.
tandstang.jpg
tandstang.jpg (45.72 KiB) Vist 3217 gange
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Daugaard
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Daugaard » 9. dec 2015, 21:55

Har overvejet næste service i Flensborg og i den sammenhæng en snak om ratslør. Det vil se kønt ud for Skoda Danmark, hvis jeg kan få løst problemet i Tyskland.

Den FDM medarbejder der hjælper mig i sagen er fra deres synsafdeling. Problemet er bare, at der i lovteksten om ratslør står, at der ikke må være "væsentligt" ratslør. Væsentlig er en størelse der er svær at måle og noget en leverandør og en kunde kan have helt forskellige meninger om. Det fremgår jo tydeligt i denne sag.

Forbindelsen fra rat til tandstang har jeg selv og FDM undersøgt og fundet ok. Hjullejer, styrekugler og øvrige led har jeg og FDM også undersøgt uden at finde slør. Så problemet ligger i tandstangen, hvor tandhjul og tandstand ikke er spændt korrekt sammen. Jeg har spurgt flere steder om det kan "efter spændes" (strammes op). Det kunne det på en Honda jeg havde en gang. Svaret har været nej.

Kunde prisen inkl. moms for en ny tandstang er ca. kr. 15.000. Hvad mon det reelt vil koste Skoda?

Hvorfor mon de ikke tænker "små penge", - lad os få den sag ud af verden? Måske fordi at de progressive styretøj der monteres i Skoda ikke er 1. sortering og at chancen for at et tilsvarende dårligt monteres? Eller også er der en uheldig alliance? Eller jeg blev betjent at den arrogante medarbejder?
Jeg tænker at det kunne være noget i den retning. For det første svar jeg fik fra Skoda Danmark Kunde Service var Citat:
"Din sag er gennemgået. Din reklamation er kontrolleret i 2 omgange og i samråd med Teknisk afdeling her.
Styretøjet er udmålt og kontrolleret, og der er ikke konstateret fejl. Styretøjer holder sig indenfor den tolerance som er gældende for mærke og model og erderfor konstruktionsbetinget.
Det betyder, at vi ikke har muligheder for at ændre på styretøjets konstruktion og tolerance.
For god ordens skyld er Maul Biler CC denne besvarelse.
Med venlig hilsen Ivan Pedersen ŠKODA kundeservice"

Ivans svar er en direkte løgn!
Af en detaljeret redegørelse fra værkstedet fremgår det tydeligt at bilens sporing er kontrolleret 2 gange og sporingen holder sig inden for den tolerance der er gældende for mærke og model.
Måske også lidt ærgerligt, at første svar fra "Kundeservice" er en blank afvisning, frem for at gå lidt ind i sagen.
Måske er Kundeservice lidt overdrevet?

Vh. Niels

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af GranTurismo » 9. dec 2015, 22:02

Daugaard skrev:Har overvejet næste service i Flensborg og i den sammenhæng en snak om ratslør. Det vil se kønt ud for Skoda Danmark, hvis jeg kan få løst problemet i Tyskland.

Den FDM medarbejder der hjælper mig i sagen er fra deres synsafdeling. Problemet er bare, at der i lovteksten om ratslør står, at der ikke må være "væsentligt" ratslør. Væsentlig er en størelse der er svær at måle og noget en leverandør og en kunde kan have helt forskellige meninger om. Det fremgår jo tydeligt i denne sag.

Forbindelsen fra rat til tandstang har jeg selv og FDM undersøgt og fundet ok. Hjullejer, styrekugler og øvrige led har jeg og FDM også undersøgt uden at finde slør. Så problemet ligger i tandstangen, hvor tandhjul og tandstand ikke er spændt korrekt sammen. Jeg har spurgt flere steder om det kan "efter spændes" (strammes op). Det kunne det på en Honda jeg havde en gang. Svaret har været nej.

Kunde prisen inkl. moms for en ny tandstang er ca. kr. 15.000. Hvad mon det reelt vil koste Skoda?

Hvorfor mon de ikke tænker "små penge", - lad os få den sag ud af verden? Måske fordi at de progressive styretøj der monteres i Skoda ikke er 1. sortering og at chancen for at et tilsvarende dårligt monteres? Eller også er der en uheldig alliance? Eller jeg blev betjent at den arrogante medarbejder?
Jeg tænker at det kunne være noget i den retning. For det første svar jeg fik fra Skoda Danmark Kunde Service var Citat:
"Din sag er gennemgået. Din reklamation er kontrolleret i 2 omgange og i samråd med Teknisk afdeling her.
Styretøjet er udmålt og kontrolleret, og der er ikke konstateret fejl. Styretøjer holder sig indenfor den tolerance som er gældende for mærke og model og er derfor konstruktionsbetinget.
Det betyder, at vi ikke har muligheder for at ændre på styretøjets konstruktion og tolerance.
For god ordens skyld er Maul Biler CC denne besvarelse.
Med venlig hilsen Ivan Pedersen ŠKODA kundeservice"

Ivans svar er en direkte løgn!
Af en detaljeret redegørelse fra værkstedet fremgår det tydeligt at bilens sporing er kontrolleret 2 gange og sporingen holder sig inden for den tolerance der er gældende for mærke og model.
Måske også lidt ærgerligt, at første svar fra "Kundeservice" er en blank afvisning, frem for at gå lidt ind i sagen.
Måske er Kundeservice lidt overdrevet?

Vh. Niels
Ivan skriver jo at den overholder den tolerance som er gældende for mærke og model. Det må jo betyde at de på værkstedet er bekendt med en tolerance som er direkte målbar og ikke flyvsk som udtrykket "væsentligt". Jeg ville gå Ivan på klingen og få ham til at oplyse hvad tolerancen er for den pågældende model...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af GaSelle » 9. dec 2015, 22:05

Ham Ivan har jeg talt i telefon med for nyligt. Han er en ignorant klaphat, der ikke yder nogen form for service. Ham får du intet ud af. Importøren må være stolte af ham - han matcher fint deres holding til service :)

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af eriksn » 9. dec 2015, 22:28

Der må ikke være ratslør på nye biler med tandstangsstyring, det var ihvertfal gældende for år tilbage da jeg var mekaniker og biler med snekkestyrhus var der helt klare retningslinier for hvor mange mm rattet måtte kunne bevæge sig fra "12" stilling uden at hjulene bevægede sig.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af The Micktrix / Dk » 9. dec 2015, 22:30

Hvis alt er kontroleret og sløret ligger i tandstangen.

Så er der tale om væsligt slør og ville ikke kunne synes i og med du kan sige fejlen ligger i tandstangen med 100 % sikkerhed.

Hvis en syns mand ikke kan på visen sløret et sted er det ikke væsligt. Det er sådan jeg læret det som syns mand.

De 4 mm er det målt på ratte ?? Altså på et punkt på ratte og så ved små drej på ratte indtil hjulen beværer sig ??

Jeg ville tag vejen forbi syns manden og forklare ham din sition. Hvis han er enig og kan se problem stillingen og bakker dig op. Så få den kassert og smid papiret i hovedet på dem !!
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af The Micktrix / Dk » 9. dec 2015, 22:31

eriksn skrev:Der må ikke være ratslør på nye biler med tandstangsstyring, det var ihvertfal gældende for år tilbage da jeg var mekaniker og biler med snekkestyrhus var der helt klare retningslinier for hvor mange mm rattet måtte kunne bevæge sig fra "12" stilling uden at hjulene bevægede sig.
Helt enig. Der er intet og rafle om i den her sag.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af erlingvj » 10. dec 2015, 05:24

Er det ikke "bare" en defekt tandstang?
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=71&t=115754

Daugaard
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Daugaard » 27. jun 2016, 17:07

Så er der en ende på sagen - jeg har købt en anden bil.

Skoda: Been there done that. Maul Biler i Skanderborg: Aldrig, aldrig aldrig igen.

RS modellens styretøj er konstrueret med et kegleformet tandhjul der trækken en ikke linier tandstang. Ved midterstilling er tandstangen udformet så den er i indgreb med den lille diameter på det kegleformede tandhjul. Nå der drejes til en side er tandstangens forløb buet således at indgrebet med med det kegleformede tandhjul gradvist ændres mod den store diameter. Herved ændres styretøjets gearing. Denne udformning kræver at tandstangens tænder stifter størelse.

Denne form for styretøj er åbenbart svær at lave, for en udskiftning kunne medføre at mit ratslørs problem sandsynligvis ville forværes! Måske er der en første sortering der går til Audi og VW og så en 2. sortering til Skoda.

I alle tilfælde er det en fed fornemmelse konstant at mærke kontakten med de styrende hjul når der drejes fra side til side, at sidevind mærkes momentant i rattet når bilens retning påvirkes. 4mm ratslør ved midterstilling høre ikke hjemme i sportsbiler - vel?

/Niels

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6252
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af jansom » 27. jun 2016, 17:09

Jeg tror aldrig jeg ville have opdaget et ratslør på 4 mm.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 57 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af tvartou » 27. jun 2016, 17:28

Hvad har du så købt i stedet?

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af aknedude » 28. jun 2016, 13:46

Ja det kunne jeg da også godt tænke mig at vide.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af aknedude » 28. jun 2016, 13:48

jansom skrev:Jeg tror aldrig jeg ville have opdaget et ratslør på 4 mm.
Har kørt i 7-8 RSere har aldrig oplevet noget problem. 4mm.... det er jo ingenting

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af aknedude » 28. jun 2016, 13:50

Daugaard skrev:Så er der en ende på sagen - jeg har købt en anden bil.

Skoda: Been there done that. Maul Biler i Skanderborg: Aldrig, aldrig aldrig igen.

RS modellens styretøj er konstrueret med et kegleformet tandhjul der trækken en ikke linier tandstang. Ved midterstilling er tandstangen udformet så den er i indgreb med den lille diameter på det kegleformede tandhjul. Nå der drejes til en side er tandstangens forløb buet således at indgrebet med med det kegleformede tandhjul gradvist ændres mod den store diameter. Herved ændres styretøjets gearing. Denne udformning kræver at tandstangens tænder stifter størelse.

Denne form for styretøj er åbenbart svær at lave, for en udskiftning kunne medføre at mit ratslørs problem sandsynligvis ville forværes! Måske er der en første sortering der går til Audi og VW og så en 2. sortering til Skoda.

I alle tilfælde er det en fed fornemmelse konstant at mærke kontakten med de styrende hjul når der drejes fra side til side, at sidevind mærkes momentant i rattet når bilens retning påvirkes. 4mm ratslør ved midterstilling høre ikke hjemme i sportsbiler - vel?

/Niels
En 2. sorteringstandstang...... Seriøst????

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6252
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af jansom » 28. jun 2016, 13:59

aknedude skrev:
jansom skrev:Jeg tror aldrig jeg ville have opdaget et ratslør på 4 mm.
Har kørt i 7-8 RSere har aldrig oplevet noget problem. 4mm.... det er jo ingenting
Det er det jeg mener. For mig er det så lidt at det er ligegyldigt og rent pernitteri
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af Mike H » 28. jun 2016, 14:32

Nu tror jeg ikke I sådan bare kan vurdere om 4 mm er meget eller lidt. Tror jeg også ville blive noget træt af det. Hvis det kan mærkes er det for meget er min holdning.

Og hvis man syntes man har behov for at smide 3 indlæg I samme tråd inden for 4 min må man være meget glad for at få indlægs count op :lol:

Jeg vil heller høre hvad trådstarter har fået istedet for - og så ønske tillykke med det nye køretøj.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

P3r
Medlem
Indlæg: 602
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Det skal du vide før du vælger en Skoda Octavia RS III

Indlæg af P3r » 28. jun 2016, 15:20

Daugaard skrev: Rattets bevægelse aflæses med en fastspændt tandstik på rattet i forhold til en fikseret tommestok.
Ratbevægelsen filmes med slowmotionkamera, mens en anden person iagttager laserprikken.
:lol: :lol: :lol: :lol:

Vil godt se optagelsen :mrgreen:
Mvh. Per

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"