Overhale indenom
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Overhale indenom
Derfor formuleres det også i loven, hold så langt til højre så muligt.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Overhale indenom
Min bedre halvdel er domsmand.CarbonCarsten skrev:Var i dag i retten og blev frikendt ;o))
Ikke fordig jeg havde ret, men fordi jeg var mere sikker på hendelsen end politimanden... Meget mærkeligt.
Hun beretter at sager ofte falder, fordi anklagemyndighedens vidne (=som oftest politiet) simpelt hen ikke har gjort sit arbejde ordentligt.
Fuldstændig essentielle oplysninger er ikke blevet skrevet ned, fundamentalt bevismateriale er blevet væk, betjenten kan ikke huske episoden etc. etc.
På det grundlag falder mange ellers umiddelbart oplagte sager.
Anklagede går fri, og vores fælles kasse bekoster disse spild-af-tid sager.
Ærgerligt..
@CarbonCarsten: forstå mig ret. Jeg synes ikke at det er trist du blev frikendt. Det er ikke sådan ment
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Overhale indenom
Lige på det sted der, både fletter man ned fra Ørestaden men deler sig også mod København C.
Der er så lige 90 der.
Men hvis der ligger en med trailer i indersporet mod Kalvebod, må man så ikke overhale indenom med 90, det er da gak gak.
Hvad så køgebugt mod nord ved Ishøj udfletningen til højre O4. .
Der er så lige 90 der.
Men hvis der ligger en med trailer i indersporet mod Kalvebod, må man så ikke overhale indenom med 90, det er da gak gak.
Hvad så køgebugt mod nord ved Ishøj udfletningen til højre O4. .
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Overhale indenom
Er det ikke fløjtende underordnet med alle de regler, når det er den der ligger forrest, der vinder, hver gang ??
Set og oplevet dagligt i trafikken...
To baner, en bil i hver bane, bilen i venstre bane vil gerne trække ind til højre og kan ikke længere se bilen i højre bane ud af øjenkrogen (uden at dreje hovedet), blinker til højre og bliver chokeret da bilen i højre bane trykker på hornet for ikke at få bulet forskærmen...
Jeg har overvejet ikke at give lyd fra mig for at se om man kan få bilen i venstre bane til at trille rundt...
Set og oplevet dagligt i trafikken...
To baner, en bil i hver bane, bilen i venstre bane vil gerne trække ind til højre og kan ikke længere se bilen i højre bane ud af øjenkrogen (uden at dreje hovedet), blinker til højre og bliver chokeret da bilen i højre bane trykker på hornet for ikke at få bulet forskærmen...
Jeg har overvejet ikke at give lyd fra mig for at se om man kan få bilen i venstre bane til at trille rundt...
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 228
- Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Overhale indenom
SorenR skrev:Er det ikke fløjtende underordnet med alle de regler, når det er den der ligger forrest, der vinder, hver gang ??
Set og oplevet dagligt i trafikken...
To baner, en bil i hver bane, bilen i venstre bane vil gerne trække ind til højre og kan ikke længere se bilen i højre bane ud af øjenkrogen (uden at dreje hovedet), blinker til højre og bliver chokeret da bilen i højre bane trykker på hornet for ikke at få bulet forskærmen...
Jeg har overvejet ikke at give lyd fra mig for at se om man kan få bilen i venstre bane til at trille rundt...
Hmm det har jeg aldrig oplevet...
Men bruger nu også det meste af tiden i venstre spor
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Overhale indenom
Der oplever jeg det også... Folk blinker til venstre og trækker ud med det samme - uden at orientere sig - og så får man fingeren fordi man tilfældigvis var ved at overhale idioten så han/hun ikke kunne trække ud...Morten-S skrev:SorenR skrev:Er det ikke fløjtende underordnet med alle de regler, når det er den der ligger forrest, der vinder, hver gang ??
Set og oplevet dagligt i trafikken...
To baner, en bil i hver bane, bilen i venstre bane vil gerne trække ind til højre og kan ikke længere se bilen i højre bane ud af øjenkrogen (uden at dreje hovedet), blinker til højre og bliver chokeret da bilen i højre bane trykker på hornet for ikke at få bulet forskærmen...
Jeg har overvejet ikke at give lyd fra mig for at se om man kan få bilen i venstre bane til at trille rundt...
Hmm det har jeg aldrig oplevet...
Men bruger nu også det meste af tiden i venstre spor
Efter det blev lov at man skal bruge blinklyset ved kørebansskift fik 99% af billisterne tilfældigvis hold i nakken så de ikke kan kigge over skulderen længere.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- Dikal
- Medlem
- Indlæg: 940
- Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gårslev
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 127 times
Re: Overhale indenom
Men sjovt nok glemmer tyskerne det, så snart de kommer op på de danske motorveje.Charlimike skrev:Hvis folk bare holdte så langt til højre som muligt, ville situationen opstå knap så ofte. Tyskerne er gode til det, mange af os herhjemme er nogle uopmærksomme egoister.
Møder dælme tit tyskere, som ikke kan finde ud af at holde til højre.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: Overhale indenom
Så skal I prøve at kører langs E6'eren op igennem Sverige og Norge.
Er du sunshine de er ringe til at holde til højre, det er helt åndssvagt
Er du sunshine de er ringe til at holde til højre, det er helt åndssvagt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Overhale indenom
Hvis han (landrover med trailer) skal lige ud af motorvejen, så holder han jo så langt til højre som han skal! ...vognbanen til højre for ham er en frakørsel!Charlimike skrev:Hvis folk bare holdte så langt til højre som muligt, ville situationen opstå knap så ofte. Tyskerne er gode til det, mange af os herhjemme er nogle uopmærksomme egoister.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 228
- Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Overhale indenom
Et hurtigt flash med Xenon/LED retter dog hurtigt folk indMichaelSmed skrev:Så skal I prøve at kører langs E6'eren op igennem Sverige og Norge.
Er du sunshine de er ringe til at holde til højre, det er helt åndssvagt
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2159
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 103 times
Re: Overhale indenom
Kører altid om aftenen/natten, så de kan heldigvis også se mine standart halogen pærerMorten-S skrev:Et hurtigt flash med Xenon/LED retter dog hurtigt folk ind
Men selv når man blinker, er er mange der ikke fatter for 5kr blandet af, hvad det betyder
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Overhale indenom
Hvis 1 af køretøjerne kører i en særlig bane er der aldrig tale om overhaling, men en forbikørsel. Og det er altid tilladt både venstre og højre om.
Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
- Rheinlaender
- Medlem
- Indlæg: 827
- Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aarup 5560
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Overhale indenom
De mest søde og hensynstagene mennesker bliver idioter når de sætter sig ind i et køretøj, det oplever jeg dagligt på de danske veje.
Der skal ikke meget til før vi føler os provokeret selv om vi inderst inde ved at vi ikke kommer hurtigere frem af at ligge og kysse røven på ham foran der har glemt at trække til højre, vi overholder ikke vores afstand og laver utroligt farlige situationer når vi aggressivt overhaler indenom.
Jeg er ikke meget bedre selv men efter jeg selv er begyndt at køre utroligt mange km (ca 80000km årligt) er klumpfoden kommet af speederen for de par sekunder man bruger på at afvente gør ikke at jeg ikke når de ting jeg skal, gider heller ikke have bøder i arbejdstiden
Jeg er træt af folk der ikke lukker en ind i overhalingsbanen de speeder op og låser en inde bag en lastbil, jeg kører på fartpiloten og du kan tydeligt se at i stedet for at fortsætte med evt 110 så jeg kan nå ind også speeder de op så de lige når op på siden af mig. Det er meget mere behageligt når det kører glidende det sparer både brændstof og bremser
Der skal ikke meget til før vi føler os provokeret selv om vi inderst inde ved at vi ikke kommer hurtigere frem af at ligge og kysse røven på ham foran der har glemt at trække til højre, vi overholder ikke vores afstand og laver utroligt farlige situationer når vi aggressivt overhaler indenom.
Jeg er ikke meget bedre selv men efter jeg selv er begyndt at køre utroligt mange km (ca 80000km årligt) er klumpfoden kommet af speederen for de par sekunder man bruger på at afvente gør ikke at jeg ikke når de ting jeg skal, gider heller ikke have bøder i arbejdstiden
Jeg er træt af folk der ikke lukker en ind i overhalingsbanen de speeder op og låser en inde bag en lastbil, jeg kører på fartpiloten og du kan tydeligt se at i stedet for at fortsætte med evt 110 så jeg kan nå ind også speeder de op så de lige når op på siden af mig. Det er meget mere behageligt når det kører glidende det sparer både brændstof og bremser
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 424
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 74 times
Re: Overhale indenom
Men hvis du ligger med 110 i en 130 zone. Og der kommer en bagfra med 130. Så skal da hellere ikke trække ud foran ham, bare fordi du skal overhale en lastbil.
Så må du da bremse, og ned på 80.
Jrg må indrømme at jeg altid kører op og lukker af, hvis jeg kommer med 140-150. Så gider jrg da ikke bremses ned på 110, fordi der er en der skal overhale en lastbil.
Så må du da bremse, og ned på 80.
Jrg må indrømme at jeg altid kører op og lukker af, hvis jeg kommer med 140-150. Så gider jrg da ikke bremses ned på 110, fordi der er en der skal overhale en lastbil.
ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208
Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Overhale indenom
Men han skal jo heller ikke blive bag en lastbil fordi du vælger at køre for stærkt? Hvis han holder sig til fart grænsen og du kommer med 140-150 er der jo ingen tvivl om det er dig der må tage af fartenCyppen skrev:Men hvis du ligger med 110 i en 130 zone. Og der kommer en bagfra med 130. Så skal da hellere ikke trække ud foran ham, bare fordi du skal overhale en lastbil.
Så må du da bremse, og ned på 80.
Jrg må indrømme at jeg altid kører op og lukker af, hvis jeg kommer med 140-150. Så gider jrg da ikke bremses ned på 110, fordi der er en der skal overhale en lastbil.
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Overhale indenom
Den der kører hurtigst af alle ejer venstre bane.
I Tyskland ejer de både 2. og 3. vognbane, når de demonstrativt med meget højere fart end de fleste trækker ind i 2. og sågar 1. vognbane, så dem der kører 110 eller 130 ikke kan overhale lastbilerne.
På den måde fylder deres bil flere hundrede meter forud.
I Tyskland ejer de både 2. og 3. vognbane, når de demonstrativt med meget højere fart end de fleste trækker ind i 2. og sågar 1. vognbane, så dem der kører 110 eller 130 ikke kan overhale lastbilerne.
På den måde fylder deres bil flere hundrede meter forud.
- Rheinlaender
- Medlem
- Indlæg: 827
- Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aarup 5560
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Overhale indenom
Undskyld jeg ikke præciserede jeg kører 110km i 110km zone og 130 i 130km zone og jeg kører efter gps så jeg kører nøjagtig den hastighed jeg må.Cyppen skrev:Men hvis du ligger med 110 i en 130 zone. Og der kommer en bagfra med 130. Så skal da hellere ikke trække ud foran ham, bare fordi du skal overhale en lastbil.
Så må du da bremse, og ned på 80.
Jrg må indrømme at jeg altid kører op og lukker af, hvis jeg kommer med 140-150. Så gider jrg da ikke bremses ned på 110, fordi der er en der skal overhale en lastbil.
Hvis jeg skal bremse ned til 80 i en 130 km zone fordi du kommer med 150 og ikke vil lukke mig ind ødelægger du alt det glidende og skaber farlige situationer fordi jeg skal trække ud med 80 i en 130km zone
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 642
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 228 times
Re: Overhale indenom
Aaarh. Tror du skal prøve at køre hernede istedet for at tro på alt hvad du læser på nettet.QT1410 skrev:Den der kører hurtigst af alle ejer venstre bane.
I Tyskland ejer de både 2. og 3. vognbane, når de demonstrativt med meget højere fart end de fleste trækker ind i 2. og sågar 1. vognbane, så dem der kører 110 eller 130 ikke kan overhale lastbilerne.
På den måde fylder deres bil flere hundrede meter forud.
Ja, der bliver givet gas, men opmærksomheden fra dem der kører 160+ er også derefter. Hvis man ligger i 1. eller 2. vognbane og blinker i ordentlig tid, så trækker de også gerne længere ud eller tager farten af. Hvis man laver en overhaling i 3. vognbane, så er det med opmærksom på 110% og højre pedal ligeså.
For det meste er det ikke nødvendigt at 'provokere' dem til et vognbaneskift fra 2. til 3. vognbane, de har for længst aflæst at du vil overhale og lagt sig ud i 3. vognbane.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6253
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Overhale indenom
Det der er langt væk fra virkeligheden.QT1410 skrev:Den der kører hurtigst af alle ejer venstre bane.
I Tyskland ejer de både 2. og 3. vognbane, når de demonstrativt med meget højere fart end de fleste trækker ind i 2. og sågar 1. vognbane, så dem der kører 110 eller 130 ikke kan overhale lastbilerne.
På den måde fylder deres bil flere hundrede meter forud.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Overhale indenom
Lader til politiet er enige med flertallet herinde.
https://www.facebook.com/nsjpoliti/post ... 26606970:0
https://www.facebook.com/nsjpoliti/post ... 26606970:0
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Overhale indenom
Den tråd har da ikke noget med spørgsmålet i denne tråd, eller? Den fra politiet er da en påmindelse om generelt at holde til højre. Spørgsmålet i denne tråd er omkring hvordan man forholder sig i en kombineret til- og frakørselsbane.SteffenR skrev:Lader til politiet er enige med flertallet herinde.
https://www.facebook.com/nsjpoliti/post ... 26606970:0
Sendt fra min HUAWEI MT7-L09 med Tapatalk
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Overhale indenom
Dobbeltpost
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Overhale indenom
Du kan slette dit eget indlæg, hvis der ikke er nogen efter ved, at trykke på det røde x nede i højre hjørne.
Både og da halvdelen af indlæggene er om, at folk ikke kan holde til højre.
Det var denne tråd jeg søgte.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=121589
Både og da halvdelen af indlæggene er om, at folk ikke kan holde til højre.
Det var denne tråd jeg søgte.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=121589
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Overhale indenom
Kan man også slettet fra Tapatalk?
Ok, så er jeg med. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Sendt fra min HUAWEI MT7-L09 med Tapatalk
Ok, så er jeg med. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Sendt fra min HUAWEI MT7-L09 med Tapatalk
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)