GTE - hvor langt på literen?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af thg » 13. feb 2016, 11:15

Den er opgivet til 66,7 km/l som vel er med benzin/elmotor kombination, mit spørgsmål er så hvor langt man kan køre i den kombination?

De opgiver 50 km. for elmotor, men det er vel udelukkende når man kører på el?

Der opgives en rækkevidde på 939 km. hvilket selvfølgelig er fint for en Golf m. benzinmotor, men for en Golf m. dieselmotor er det jo nærmest hverdag, så hvis det skal forstås sådan at man kan køre 939 km. på en opladning og en tank fuld, så er det jo stadig meget billigere at køre de 939 km. i en dieselbil???
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af AU-R8 » 13. feb 2016, 11:28

Bilen giver mening hvis man kører mange småture og har mulighed for opladning hver dag hjemme.
Ellers kan man betragte det som en billig mini gti med 200 hk. Den har jo en kæmpe rabat på reg afgift og en del udstyr er std.

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af thg » 13. feb 2016, 11:35

Ok, men hvor mange km. kan man køre i kombinationen el/benzin, altså hvor langt kan man køre inden el motoren stopper i kombinationen med benzin motoren?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Muncken
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 7. apr 2014, 21:39
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af Muncken » 13. feb 2016, 11:41

thg skrev:Ok, men hvor mange km. kan man køre i kombinationen el/benzin, altså hvor langt kan man køre inden el motoren stopper i kombinationen med benzin motoren?
Det kommer helt an på hvor du køre, for køre du på motorvej så bruger den stor set ikke elmotoren. Køre du by kan den køre MAX 50 på ren strøm. Det korte er at der ikke er noget præcist hvor langt den kan køre inden den har brugt strømmen i den kombination. Men det er langt, hvis det er andet end by kørsel! :-)
AUDI E-Tron 50 Advance prestige
AUDI A3 Cabriolet 1.4 TFSI DSG Ambiente solgt
SEAT LEON CUPRA ST 290 solgt

Sasquatch1976
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11. maj 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af Sasquatch1976 » 15. feb 2016, 19:54

Lidt input herfra.

Mit daglige kørsel til/fra arbejde, til træning samt aflevering af børn osv. klares på strøm. JEg kører her i den kolde tid ikke mere end 35-40 km da varmepumpen samt temparaturen gør sit indhug i batterilevetiden, så det skal du nok regne med er mere realistisk. Jeg kører stort set kun bykørsel samt landevejshastighed op til 80-90 km/t på ren el.

Længere ture indtil videre:

Odense - Silkeborg 22 km/l ud og 20 km/l hjem da jeg ikke havde nogen startladning på tilbagevejen. Alene i bilen (90 kg - erhm :) )

Hele familien bestående af 2 voksne, + 3 piger på 12, 6 og 4 år med oppakning til Weissenheusser Strand (305 km hver vej) = 19 km/l ned og 18 km/l hjem igen. Uden startladning da der ikke rigtig var noget dernede til dette.....

Så altså nok forventeligt da du uden el i princippet har en Golf MK7 der bare vejer mere.

Generel tur Odense - Middelfart og retur gøres for mig på ca. 2.5l benzin,eller 40+ km/l.

Har nu rundet 2900 km totalt, og snittet er 34 km/l inklusive mine lange ture der ikke er benzinens bedste ven.

Så altså jo nærmere de 50 km du kører jo højere "snit får du, men lige hvilket "magisk" tal du forventer er jo op til den enkelte. i MY 2016 er forbruget udregnet mere realistisk og separat for benzin samt el, hvilket i MY2015, som jeg husker det fra en DEMO bil jeg havde til låns, var vist kombineret, og dermed gav nogle flotte tal. Der skulle man lige ind i noget menu og se kwh forbruget.
Det har vist givet lidt skal vi ikke bare kalde det for "forventningsafstemninger" herinde i andre tråde, alle hvilke jeg må indrømme jeg har tilladt mig at grinet stille af for mig selv.

Jeg har meldt mig på Modstrøm, og får gratis strøm om natten. Ganske god deal iøvrigt, og gør at man har en ganske reel samt meget lav daglig omkostning da du sætter bilen til at lade om natten. Jeg har så valgt at komme ud til opvarmet kabine osv, så må det koste hvad det vil. "cound'nt care less"

Bilen passer ganske fint til mit kørsels mønster (deraf valget forstås) og jeg glædes ved en i min verden GTI-agtig bil med en grøn afgift der lige er til at overkomme. Ved tryk på GTE knappen bør øko-tanker mv. behørigt lægges bagerst i tankerne....og bare nyde kræfterne.

Laptimer i bil 0-100km/t = 6.5 sek - Speedometer 100-visning formodentlig.

Jeg har en Qstarz LT-Q6000 GPS laptimer og den siger 6.6 - 6.7 alt efter forsøgene, og den stopper ved 103 km/t på speedometer. Bare til info, og de opgivne 7.6 er nok uden EL. Har ikke prøvet faktisk.

Håber input kan bruges til lidt.
Nuværende biler
2019: Tesla Model 3 LR AWD
2015: Skoda Fabia 3

Tidligere biler
2016: Golf MK7 GTE
2015: Tesla Model 90S
2008: Mercedes E 280 CDI Havde ALT udstyr!!
2005: Fransk crap - Ikke nævneværdigt

Brugeravatar
bskaarup
Nyt medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 27. aug 2008, 09:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af bskaarup » 15. feb 2016, 20:05

Sasquatch1976 skrev:i MY 2016 er forbruget udregnet mere realistisk og separat for benzin samt el, hvilket i MY2015, som jeg husker det fra en DEMO bil jeg havde til låns, var vist kombineret, og dermed gav nogle flotte tal. Der skulle man lige ind i noget menu og se kwh forbruget.
Ser det var da en meget interessant observation som forklarer forskellen nogle har skrevet om.
2015 Golf GTE VanBillede Solgt
2019 Tesla Model 3 https://ts.la/brian98807

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af ApFolmer » 5. mar 2016, 07:25

Hvad koster en opladning i kr/ører ?
Kærer bilen på ren el i byen ?
Eller hvordan regnes det ?

Tænker bare at op til 50 km på el er INTET nærmest :(
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Sasquatch1976
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11. maj 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af Sasquatch1976 » 5. mar 2016, 13:57

ApFolmer skrev:Hvad koster en opladning i kr/ører ?
Kærer bilen på ren el i byen ?
Eller hvordan regnes det ?

Tænker bare at op til 50 km på el er INTET nærmest :(
Pris for opladning er jo alt efter hvad man har af ordning. 2,25 er vel en gennemsnitlig pris i DK. Jeg kan lade ca. 7 kWh på hvis batteriet er helt tomt, altså omkring 15,-

Nogen energiselskaber har gratis strøm på bestemte tidspunkter af døgnet (hvilket jeg selv benytter), så derved holdes EL omkostninger nede markant. Kan du destinationslade (på arbejdet f.eks) er det jo også værd at tage med.
Jeg kører mest korte ture (derfor valget af Plug in Hybrid vs. ren EL eller lignende) Jeg tænker også at en benzin med 150 hk og korte vinter ture i by ikke ville have været noget fantastisk økonomisk valg. Derfor er jeg glad for el delen.

Du kan vælge ren el i by hvis du vil. Det benytter jeg selv f.eks. Du kan også vælge Hybrid mode. I el skal du regne med at komme 35-40 km i bykørsel med de temperaturer vi har nu her og kabine/sæde varme aktiveret. Lidt længere på landevej.
Motorvej i el drift alene mindre. Jeg har ikke prøvet at køre over 25 i el på motorvej (omkring Odense) og der viste den et par kilometer tilbage. Jeg skulle dog ikke længere, så ved ikke hvad det ville være totalt. Det var med 135 km/t på speedometer (GPS mente 130-132) hvilket vist er max. man kan køre i elektrisk tilstand.
Nuværende biler
2019: Tesla Model 3 LR AWD
2015: Skoda Fabia 3

Tidligere biler
2016: Golf MK7 GTE
2015: Tesla Model 90S
2008: Mercedes E 280 CDI Havde ALT udstyr!!
2005: Fransk crap - Ikke nævneværdigt

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af ApFolmer » 5. mar 2016, 19:05

Hvor lang tid tager en opladning ?
Hvis den løber tør for strøm, starter motoren så automatisk ?

Vi kører ca 20.000 km om året, men en hel del bykørsel også

Har du noget negativt ang det modstrømsordning ?
Tænker bare om det er noget svindelforetagende, når det første år er gået ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Brugeravatar
bskaarup
Nyt medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 27. aug 2008, 09:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: GTE - hvor langt på literen?

Indlæg af bskaarup » 5. mar 2016, 19:10

Modstrøm har været diskuteret en del på teslaforum og konklusionen er at det er for dyrt. Man får jo kun gratis strøm. Man skal stadig betale afgift osv så det reelt kun er 25 øre man sparer. Og så er de dyrere resten af dagen.
En opladning tager 2-4 timer afh lader. Bilen skifter automatisk når der ikke er mere strøm.
2015 Golf GTE VanBillede Solgt
2019 Tesla Model 3 https://ts.la/brian98807

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"