99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
- madsobh
- Medlem
- Indlæg: 948
- Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 24 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Det er ikke energi niveau der gør forskellen... det er muligheden for at antænde benzin blandingen på et bedre tidspunkt og derved udnytte energien bedre der er fordelen ved højere oktan.... om motoren så rent faktisk drager udnyttelse af det er et andet spørgsmål
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy
- Terkel
- Nyt medlem
- Indlæg: 119
- Tilmeldt: 6. aug 2010, 09:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Fifth Gear mener der er forskel
https://m.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
https://m.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Terkel
ID.4 GTX 2021
Passat B8 Variant 1.4 DSG Comfortline Plus 2017
Golf V GTI DSG 2007
ID.4 GTX 2021
Passat B8 Variant 1.4 DSG Comfortline Plus 2017
Golf V GTI DSG 2007
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Jeg mener helt sikkert jeg kan mærke forskel på Golf'en, men på Seat'en og Honda'en kan jeg ikke mærke nogen forskel, men de er heller ikke særlig højt ydende hvis man kan kalde Golf'en det - Liter effekten er i hvert fald højere på den end på de andre 2.
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Øhm... VW + Dyno = trustworthy ???Terkel skrev:Fifth Gear mener der er forskel
https://m.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2761
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt duNicklossi skrev:Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.
I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.
Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Har i dag lavet et par accl. test mit sædvanlige sted.
Tiderne matcher helt det jeg har målt tidligere på vinterhjul.
Prøver Vpower næste gang, så må jeg spotte om der er en forbedring i accl. Tiderne.
Mine tidligere erfaringer mht tuning, er at der skal 10% mere under hjelmen for at det kan mærkes.
Så når der udtales at man direkte kan mærke Vpower, så måneder virkelig ske noget.
Tiderne matcher helt det jeg har målt tidligere på vinterhjul.
Prøver Vpower næste gang, så må jeg spotte om der er en forbedring i accl. Tiderne.
Mine tidligere erfaringer mht tuning, er at der skal 10% mere under hjelmen for at det kan mærkes.
Så når der udtales at man direkte kan mærke Vpower, så måneder virkelig ske noget.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2761
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Det er nøjagtigt det samme jeg skriver. Brændstof med højere oktan er mere stabilt = man kan køre med højere kompression, uden at få banken = mere power.Tor Morrison skrev:Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt duNicklossi skrev:Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.
I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.
Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Kører man IKKE med højere kompression, så er der intet at hente, da der ikke er mere energi i brændstoffet, bare fordi det har et højere oktan tal. Hvis der var mere energi i (som nogen fejlagtigt tror der er), så havde man fået mere effekt på motoren, alene ved at tanke højoktan brændstof.
At motoren selv hæver/sænker kompressionen er noget andet.
- Josl
- Medlem
- Indlæg: 1228
- Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østerbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Nicklossi skrev:Det er nøjagtigt det samme jeg skriver. Brændstof med højere oktan er mere stabilt = man kan køre med højere kompression, uden at få banken = mere power.Tor Morrison skrev:Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt duNicklossi skrev:Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.
I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.
Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Kører man IKKE med højere kompression, så er der intet at hente, da der ikke er mere energi i brændstoffet, bare fordi det har et højere oktan tal. Hvis der var mere energi i (som nogen fejlagtigt tror der er), så havde man fået mere effekt på motoren, alene ved at tanke højoktan brændstof.
At motoren selv hæver/sænker kompressionen er noget andet.
En motor kan ikke justere kompressionsforholdet selv, men det er måske ikke det du mener?
Senest rettet af Josl 22. mar 2016, 16:06, rettet i alt 1 gang.
"Hvor blev min signatur af?"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2761
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Mener ikke at den hæver/sænker selv, det jeg mente i sidste linje var bare, at hvis motoren begynder at banke, så vil den ændre tændingenJosl skrev:Nicklossi skrev:Det er nøjagtigt det samme jeg skriver. Brændstof med højere oktan er mere stabilt = man kan køre med højere kompression, uden at få banken = mere power.Tor Morrison skrev: Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt du
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.
I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.
Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Kører man IKKE med højere kompression, så er der intet at hente, da der ikke er mere energi i brændstoffet, bare fordi det har et højere oktan tal. Hvis der var mere energi i (som nogen fejlagtigt tror der er), så havde man fået mere effekt på motoren, alene ved at tanke højoktan brændstof.
At motoren selv hæver/sænker kompressionen er noget andet.
En motor kan ikke justere kompressionsforholdet selv, men det er måske ikke det du mener?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 11. jan 2012, 12:21
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 16 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Som jeg vist også har skrevet i en anden tråd engang så er der hvor jeg mærker forskellen måden på hvordan motorens gang er, det er i tomgang og ved lave rpm jeg kan mærke forskel, der er motoren mere stille, og den ryster mindre, jeg kan mærke det på landevej når man triller afsted med lave rpm, der er den bare mere rolig på Vpower, og så går den en smule længere på literen, men vi snakker max ½ km/l. Om den får flere kræfter kan jeg på ingen måde mærke, men jeg vælger det primært pga. at motoren bare går mere rolig.
Det er for resten en 2.0 TSI 211hk
Det er for resten en 2.0 TSI 211hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Jeg tillod mig lige at konsultere min instruktionsbog, og her står der at den kan køre på 92, men 95 er foretrukket. Skal dette tolkes som, at 99 vil gøre skade på motoren? Eller vil det stadig være fordelagtigt?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Du vil aldrig kunne skade motoren ved at fylde 99 på frem for 95 eller 92
om det er fordelagtigt at fylde 99 på..? Hvis der intet er gjort ved motoren, så har jeg svært ved at se at der skulle være en fordel ved at bruge 99 oktan
Min helt personlige holdning er at hvis der står i instruktionsbogen at den kan køre på 92 så ville jeg tanke 92.
Hvis du så derefter mener at den kører kortere på literen end på 95 så kan det måske forsvares økonomisk at gå tilbage til 95...
Hvis du mener at den ændrer motorkarakteristik at at køre på 92 så skift tilbage til 95
om det er fordelagtigt at fylde 99 på..? Hvis der intet er gjort ved motoren, så har jeg svært ved at se at der skulle være en fordel ved at bruge 99 oktan
Min helt personlige holdning er at hvis der står i instruktionsbogen at den kan køre på 92 så ville jeg tanke 92.
Hvis du så derefter mener at den kører kortere på literen end på 95 så kan det måske forsvares økonomisk at gå tilbage til 95...
Hvis du mener at den ændrer motorkarakteristik at at køre på 92 så skift tilbage til 95
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.