99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af madsobh » 22. mar 2016, 06:09

Det er ikke energi niveau der gør forskellen... det er muligheden for at antænde benzin blandingen på et bedre tidspunkt og derved udnytte energien bedre der er fordelen ved højere oktan.... om motoren så rent faktisk drager udnyttelse af det er et andet spørgsmål
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
Terkel
Nyt medlem
Indlæg: 119
Tilmeldt: 6. aug 2010, 09:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Terkel » 22. mar 2016, 06:56

Fifth Gear mener der er forskel
https://m.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Terkel
ID.4 GTX 2021
Passat B8 Variant 1.4 DSG Comfortline Plus 2017
Golf V GTI DSG 2007

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Kinojserguru » 22. mar 2016, 08:52

Jeg mener helt sikkert jeg kan mærke forskel på Golf'en, men på Seat'en og Honda'en kan jeg ikke mærke nogen forskel, men de er heller ikke særlig højt ydende hvis man kan kalde Golf'en det - Liter effekten er i hvert fald højere på den end på de andre 2.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af SorenR » 22. mar 2016, 12:18

Terkel skrev:Fifth Gear mener der er forskel
https://m.youtube.com/watch?v=WTaBngvsPrc
Øhm... VW + Dyno = trustworthy ??? :mrgreen:
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Nicklossi » 22. mar 2016, 12:55

Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme :)

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Tor Morrison » 22. mar 2016, 13:59

Nicklossi skrev:Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme :)
Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt du
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.

I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.

Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af LAKGT » 22. mar 2016, 15:03

Har i dag lavet et par accl. test mit sædvanlige sted.
Tiderne matcher helt det jeg har målt tidligere på vinterhjul.

Prøver Vpower næste gang, så må jeg spotte om der er en forbedring i accl. Tiderne.

Mine tidligere erfaringer mht tuning, er at der skal 10% mere under hjelmen for at det kan mærkes.
Så når der udtales at man direkte kan mærke Vpower, så måneder virkelig ske noget.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Nicklossi » 22. mar 2016, 15:10

Tor Morrison skrev:
Nicklossi skrev:Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme :)
Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt du
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.

I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.

Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Det er nøjagtigt det samme jeg skriver. Brændstof med højere oktan er mere stabilt = man kan køre med højere kompression, uden at få banken = mere power.
Kører man IKKE med højere kompression, så er der intet at hente, da der ikke er mere energi i brændstoffet, bare fordi det har et højere oktan tal. Hvis der var mere energi i (som nogen fejlagtigt tror der er), så havde man fået mere effekt på motoren, alene ved at tanke højoktan brændstof.

At motoren selv hæver/sænker kompressionen er noget andet.

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Josl » 22. mar 2016, 15:34

Nicklossi skrev:
Tor Morrison skrev:
Nicklossi skrev:Eneste forskel på højere oktan er, at brændstoffet er mere stabilt = man kan køre højere kompression, uden at få tændingsbanken.
Hvis motoren kører med samme kompression, så er der intet at hente, da energiindholdet i brændstoffet er det samme :)
Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt du
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.

I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.

Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Det er nøjagtigt det samme jeg skriver. Brændstof med højere oktan er mere stabilt = man kan køre med højere kompression, uden at få banken = mere power.
Kører man IKKE med højere kompression, så er der intet at hente, da der ikke er mere energi i brændstoffet, bare fordi det har et højere oktan tal. Hvis der var mere energi i (som nogen fejlagtigt tror der er), så havde man fået mere effekt på motoren, alene ved at tanke højoktan brændstof.

At motoren selv hæver/sænker kompressionen er noget andet.

En motor kan ikke justere kompressionsforholdet selv, men det er måske ikke det du mener?
Senest rettet af Josl 22. mar 2016, 16:06, rettet i alt 1 gang.
"Hvor blev min signatur af?"

Kluk
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 15. okt 2014, 20:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Kluk » 22. mar 2016, 15:58


Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2761
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Nicklossi » 22. mar 2016, 23:57

Josl skrev:
Nicklossi skrev:
Tor Morrison skrev: Det har intet med energiindholdet at gøre. Du får en anden udnyttelse af energien alt efter hvilke tidspunkt du
antænder benzinen. Med en højere oktan kan du antænde benzinen senere.
Kører du med lavere oktan trækker ECU'en selv tændingen tilbage hvilke giver mindre effekt.

I Fifthgear's eksempel laver motoren 236 hk på 95 oktan og 241 hk. på 98 oktan.
Den forskel er ikke noget man kan mærke.

Hvis motoren er mappet til benzinen, har højere oktan en lidt større betydning.
Det er nøjagtigt det samme jeg skriver. Brændstof med højere oktan er mere stabilt = man kan køre med højere kompression, uden at få banken = mere power.
Kører man IKKE med højere kompression, så er der intet at hente, da der ikke er mere energi i brændstoffet, bare fordi det har et højere oktan tal. Hvis der var mere energi i (som nogen fejlagtigt tror der er), så havde man fået mere effekt på motoren, alene ved at tanke højoktan brændstof.

At motoren selv hæver/sænker kompressionen er noget andet.

En motor kan ikke justere kompressionsforholdet selv, men det er måske ikke det du mener?
Mener ikke at den hæver/sænker selv, det jeg mente i sidste linje var bare, at hvis motoren begynder at banke, så vil den ændre tændingen :)

Jens_J
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. jan 2012, 12:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Jens_J » 23. mar 2016, 08:17

Som jeg vist også har skrevet i en anden tråd engang så er der hvor jeg mærker forskellen måden på hvordan motorens gang er, det er i tomgang og ved lave rpm jeg kan mærke forskel, der er motoren mere stille, og den ryster mindre, jeg kan mærke det på landevej når man triller afsted med lave rpm, der er den bare mere rolig på Vpower, og så går den en smule længere på literen, men vi snakker max ½ km/l. Om den får flere kræfter kan jeg på ingen måde mærke, men jeg vælger det primært pga. at motoren bare går mere rolig.
Det er for resten en 2.0 TSI 211hk

PepsiMax
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af PepsiMax » 2. apr 2016, 23:40

Jeg tillod mig lige at konsultere min instruktionsbog, og her står der at den kan køre på 92, men 95 er foretrukket. Skal dette tolkes som, at 99 vil gøre skade på motoren? Eller vil det stadig være fordelagtigt?

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af ph » 3. apr 2016, 01:18

Du vil aldrig kunne skade motoren ved at fylde 99 på frem for 95 eller 92
om det er fordelagtigt at fylde 99 på..? Hvis der intet er gjort ved motoren, så har jeg svært ved at se at der skulle være en fordel ved at bruge 99 oktan

Min helt personlige holdning er at hvis der står i instruktionsbogen at den kan køre på 92 så ville jeg tanke 92.
Hvis du så derefter mener at den kører kortere på literen end på 95 så kan det måske forsvares økonomisk at gå tilbage til 95...
Hvis du mener at den ændrer motorkarakteristik at at køre på 92 så skift tilbage til 95
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"