99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
PepsiMax
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af PepsiMax » 19. mar 2016, 14:11

Hej venner,

Jeg har ladet mig fortælle, at 98-99 oktan er at foretrække hvis man i høj grad kører korte stræk og bykørsel, især hvis motoren er udstyret med turbo. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette? I mit tilfælde er der tale om en Audi A4 1,8T, ganske standard.

Morten-S
Nyt medlem
Indlæg: 228
Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Morten-S » 19. mar 2016, 17:23

99 Okt er næsten altid at foretrække kontra 95 okt.
Bortset fra prisen

Kluk
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 15. okt 2014, 20:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Kluk » 19. mar 2016, 19:34

Det vidst en and ! :)

Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?

PepsiMax
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af PepsiMax » 19. mar 2016, 20:50

Kluk skrev:Det vidst en and ! :)

Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.

Morten-S
Nyt medlem
Indlæg: 228
Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Morten-S » 19. mar 2016, 20:59

PepsiMax skrev:
Kluk skrev:Det vidst en and ! :)

Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.
Der er meget andet end bare kompression der spiller ind.
Men det er aldrig dumt som udgangspunkt at tanke V power kontra almindelig 95..

PepsiMax
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af PepsiMax » 19. mar 2016, 21:02

Morten-S skrev:
PepsiMax skrev:
Kluk skrev:Det vidst en and ! :)

Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.
Der er meget andet end bare kompression der spiller ind.
Men det er aldrig dumt som udgangspunkt at tanke V power kontra almindelig 95..
Så hvis pengepungen holder til det, vil du helt sikkert anbefale mig at gøre det fremover? I så fald er der andre end Shell der sælger højoktan? Har Statoil ikke haft 98 engang?

Morten-S
Nyt medlem
Indlæg: 228
Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Morten-S » 19. mar 2016, 21:14

PepsiMax skrev:
Morten-S skrev:
PepsiMax skrev: Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.
Der er meget andet end bare kompression der spiller ind.
Men det er aldrig dumt som udgangspunkt at tanke V power kontra almindelig 95..
Så hvis pengepungen holder til det, vil du helt sikkert anbefale mig at gøre det fremover? I så fald er der andre end Shell der sælger højoktan? Har Statoil ikke haft 98 engang?
Hvis man er nørdet, og røven fuld af penge så ja :lol: , især hvis du har en bil der laver lidt power. Ellers ikke

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af SorenR » 19. mar 2016, 21:38

PepsiMax skrev:Hej venner,

Jeg har ladet mig fortælle, at 98-99 oktan er at foretrække hvis man i høj grad kører korte stræk og bykørsel, især hvis motoren er udstyret med turbo. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette? I mit tilfælde er der tale om en Audi A4 1,8T, ganske standard.
Kig i din instruktionsbog, der står sikkert den skal køre på 98 oktan. Den kan køre på 95 oktan men det koster HK da den drosler sig selv ned for ikke at lave tændingsbanken.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

gtipeter
Medlem
Indlæg: 511
Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af gtipeter » 20. mar 2016, 08:05

den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Møbbe » 20. mar 2016, 08:22

gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning

Den skal altså ikke have det ;)

Jeg kører selv på 99okt, men det jo ikke et krav fra producenten. Der er en masse additiver i, som gør at den ikke soder til - og det kan være en fordel ved mange korte ture.

Biler med turbo, vil lave flere HK på 99okt, end feks 95 - så det er endnu et +
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Josl » 20. mar 2016, 16:05

gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
Så det gælder vel også sugemotorer, fx 1.6FSI ?

Laver sugemotorer også flere heste på 99oktan end 95?
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af SorenR » 20. mar 2016, 16:15

Josl skrev:
gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
Så det gælder vel også sugemotorer, fx 1.6FSI ?

Laver sugemotorer også flere heste på 99oktan end 95?
Det er med 99 oktan som det er med chiptuning - hvis du ikke har en ordentlig platform til at begynde med så er det spild af gode penge...

HAR man en ordentlig platform, så er sagen helt anderledes... Jeg nåede kun at bruge 20.000 liter V-Power på de 7 år jeg havde min S4 B5 og jeg kunne klart mærke forskel på 95 oktan og V-Power. Det stod så også i instruktionsbogen at man skulle forvente lavere effekt ved 95 oktan - og det var FØR den blev chippet 8-)
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af GranTurismo » 20. mar 2016, 16:24

JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Møbbe » 20. mar 2016, 17:44

GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Et lille "sidespring"...hvordan tuner de bilerne.
- Kan efterhånden se flere og flere der kører med deres SW, men logistikken, når de ligger i Holland er jo ikke helt nem, eller ?

Landberg "chiptuning.nu" har jo Søren,Watcher - og Utune metoden.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af N » 20. mar 2016, 17:45

GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Samme som med 2.0 TSI/TFSI. De laver også gerne 10-15 hk. mere på 99, frem for det billige sprøjt :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af GranTurismo » 20. mar 2016, 18:15

Møbbe skrev:
GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Et lille "sidespring"...hvordan tuner de bilerne.
- Kan efterhånden se flere og flere der kører med deres SW, men logistikken, når de ligger i Holland er jo ikke helt nem, eller ?

Landberg "chiptuning.nu" har jo Søren,Watcher - og Utune metoden.
Jeg tror man skal derned, men jeg ved det ikke.

Jeg vil gætte en del af dem som kører med JD er de nyere motorer som de Hollandske tunere ofte er tidligere ude med tuninger til end de danske. Længe inden de nye 2,0 TDI kunne tunes herhjemme, kunne man eksempelvis få det gjort i Holland ved JD og Ziptuning.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

gtipeter
Medlem
Indlæg: 511
Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af gtipeter » 20. mar 2016, 20:01

Møbbe skrev:
gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning

Den skal altså ikke have det ;)

Jeg kører selv på 99okt, men det jo ikke et krav fra producenten. Der er en masse additiver i, som gør at den ikke soder til - og det kan være en fordel ved mange korte ture.

Biler med turbo, vil lave flere HK på 99okt, end feks 95 - så det er endnu et +
Den kan naturligvis også køre på 92okt eller 10 år gammelt benzin ligesom plæneklipperen. Det bestemmer man selv

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af LAKGT » 20. mar 2016, 20:03

GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af LAKGT » 20. mar 2016, 20:05

LAKGT skrev:
GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.
PS. Kan selvf. også være at før-kurven er på 95.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af GranTurismo » 20. mar 2016, 22:14

LAKGT skrev:
GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.
Den maksimale effekt ser ud til at være tilsvarende, ja. Men jeg synes det virker til at den har en anelse mere i maks moment (ca.275 Nm) og at den holder lidt mere moment op gennem omdrejningerne til ca. 4500 rpm hvor den har ca. 150 Hk.

Dem jeg har set incl. min egen 150'er får først de ca. 150 Hk omkring 5000 rpm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af HCS » 21. mar 2016, 01:13

Jeg kørte stort set altid med V-Power (99oktan) på min gamle Passat 3B 1.8T.
De enkelte gange, hvor jeg var nødt til at tanke 95oktan, kunne man tydeligt høre forskel på motorgangen, der blev meget mere hård.
Med V-Power lød motoren meget mere sund, blød og lækker. ;)

Prøv at køre bilen næsten tom og så giv den en tankfuld V-Power. Hvis du interesserer dig lidt for teknik, så tror jeg godt du kan høre og mærke forskel på motorgangen.

Men det er jo lidt dyrere...

Iøvrigt tankede jeg det her i Tyskland på vej til Italien... 8-)
Aral_Ultimate_102.jpg
Aral_Ultimate_102.jpg (155.65 KiB) Vist 842 gange
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af LAKGT » 21. mar 2016, 07:04

GranTurismo skrev:
LAKGT skrev:
GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.

http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.
Den maksimale effekt ser ud til at være tilsvarende, ja. Men jeg synes det virker til at den har en anelse mere i maks moment (ca.275 Nm) og at den holder lidt mere moment op gennem omdrejningerne til ca. 4500 rpm hvor den har ca. 150 Hk.

Dem jeg har set incl. min egen 150'er får først de ca. 150 Hk omkring 5000 rpm.
At den spiker lidt på momentet kan man ikke bruge til så meget. Kan være den kortvarigt booster for meget. Har jeg set mange gange på felt. Du kan også se momentet falder lynhurtigt igen til de typiske 260nm ish.

Jeg så i øvrigt Martins bluegt kurve som eksempel, den smed også de 150hk ved ca. 4700 rpm.

Samme med den her bandit fra fredslunds.

Billede

Jeg har stærk tvivl på om 99 oktan gør nogen forskel i en standard 1.4tsi motor 140/150hk.

Røvrullefeltet giver jeg intet for.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af GranTurismo » 21. mar 2016, 11:58

Det kan godt være at kurven fra JD er en motor uden ACT ligesom den du viser fra Fredslunds.

Svjh rammer Martins også først 150 Hk ved 5000 ligesom min gør.

Er det bilens indbyggede momentoplysninger du kalder for røvrullefelt? :D
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af LAKGT » 21. mar 2016, 17:51

Ved de 4700 ish, rammer de 147-150hk. Det vil jeg tilskrive måleusikkerhed og det at to motorer ikke er helt ens.
Mine tidligere biler har alle været på felt mange gange. Flere rulninger afslører nemt variation på en håndfuld heste, op og ned.

Har endnu ikke set et håndfast ud udmålt argument, der taler i 99 oktans favør.

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af SteffenStork » 21. mar 2016, 18:07

Kan motoren selv stille tændning løbende i forhold til hvilket oktan der er kommet på?

LAKGT
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af LAKGT » 21. mar 2016, 18:55

SteffenStork skrev:Kan motoren selv stille tændning løbende i forhold til hvilket oktan der er kommet på?
Yes i et vidst omfang, der er bankesensor.
Men om den er i stand Til at avancere tændingen ved brug af oktan over 95, vides ikke.
Nedad kan den dog godt, eks hvis ser fejlagtigt tankes 92, eller 95 af ringe kvalitet.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af preben76 » 21. mar 2016, 19:05

LAKGT skrev:Ved de 4700 ish, rammer de 147-150hk. Det vil jeg tilskrive måleusikkerhed og det at to motorer ikke er helt ens.
Mine tidligere biler har alle været på felt mange gange. Flere rulninger afslører nemt variation på en håndfuld heste, op og ned.

Har endnu ikke set et håndfast ud udmålt argument, der taler i 99 oktans favør.
Kulde/varme, luftfugtighed, lufttryk, km siden sidste service osv har vel også,lidt at sige i forhold til antal hk/nm?

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af SteffenStork » 21. mar 2016, 19:27

LAKGT skrev:
SteffenStork skrev:Kan motoren selv stille tændning løbende i forhold til hvilket oktan der er kommet på?
Yes i et vidst omfang, der er bankesensor.
Men om den er i stand Til at avancere tændingen ved brug af oktan over 95, vides ikke.
Nedad kan den dog godt, eks hvis ser fejlagtigt tankes 92, eller 95 af ringe kvalitet.
Bankesensor, yes. Men så er der vel hellere ikke mere? Ligesom en god gammel 20v turbo. Min Mc går meget bedre på v-power, så går udfra at den kan avancere tændingen.

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Kinojserguru » 21. mar 2016, 19:42

Når jeg kører V-power, kører jeg længere på literen samtidig med at motoren kører bedre og har formentlig flere heste, i runde tal koster en tankfuld 50 kr mere, men jeg kører også mindst 50 km længere og større fornøjelse.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?

Indlæg af Decipher » 21. mar 2016, 23:34

Rent objektivt er der ganske få procent forskel på energiindholdet i hhv 92, 95 og 98/99 oktan, så at man skulle kunne mærke det ved almindelig kørsel i en hverdagsbil er yderst usandsynligt, medmindre man er top nørdet (og bruger måleudstyr).

På den anden side virker sukkerpiller jo også smertestillende, hvis man fortæller folk, at det er morfin.
Many high-performance engines are designed to operate with a high maximum compression, and thus demand fuels of higher octane. A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.

However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"