99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Hej venner,
Jeg har ladet mig fortælle, at 98-99 oktan er at foretrække hvis man i høj grad kører korte stræk og bykørsel, især hvis motoren er udstyret med turbo. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette? I mit tilfælde er der tale om en Audi A4 1,8T, ganske standard.
Jeg har ladet mig fortælle, at 98-99 oktan er at foretrække hvis man i høj grad kører korte stræk og bykørsel, især hvis motoren er udstyret med turbo. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette? I mit tilfælde er der tale om en Audi A4 1,8T, ganske standard.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 228
- Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
99 Okt er næsten altid at foretrække kontra 95 okt.
Bortset fra prisen
Bortset fra prisen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 99
- Tilmeldt: 15. okt 2014, 20:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Det vidst en and !
Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.Kluk skrev:Det vidst en and !
Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 228
- Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Der er meget andet end bare kompression der spiller ind.PepsiMax skrev:Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.Kluk skrev:Det vidst en and !
Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
Men det er aldrig dumt som udgangspunkt at tanke V power kontra almindelig 95..
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Så hvis pengepungen holder til det, vil du helt sikkert anbefale mig at gøre det fremover? I så fald er der andre end Shell der sælger højoktan? Har Statoil ikke haft 98 engang?Morten-S skrev:Der er meget andet end bare kompression der spiller ind.PepsiMax skrev:Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.Kluk skrev:Det vidst en and !
Ved ikk lige hvor turboen kommer ind i billedet?
Men det er aldrig dumt som udgangspunkt at tanke V power kontra almindelig 95..
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 228
- Tilmeldt: 2. apr 2013, 16:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Hvis man er nørdet, og røven fuld af penge så ja , især hvis du har en bil der laver lidt power. Ellers ikkePepsiMax skrev:Så hvis pengepungen holder til det, vil du helt sikkert anbefale mig at gøre det fremover? I så fald er der andre end Shell der sælger højoktan? Har Statoil ikke haft 98 engang?Morten-S skrev:Der er meget andet end bare kompression der spiller ind.PepsiMax skrev: Tænkeligt fordi motorer med turbolader er konstrueret til højoktan jf. den højere kompression? Jeg mener at motorer med et kompressionsforhold på 10:1 eller derover er konstrueret til at benytte højoktan (98+), dog mener jeg kompressionsforholdet i min spand ligger på 9.5:1, uden at være sikker.
Men det er aldrig dumt som udgangspunkt at tanke V power kontra almindelig 95..
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Kig i din instruktionsbog, der står sikkert den skal køre på 98 oktan. Den kan køre på 95 oktan men det koster HK da den drosler sig selv ned for ikke at lave tændingsbanken.PepsiMax skrev:Hej venner,
Jeg har ladet mig fortælle, at 98-99 oktan er at foretrække hvis man i høj grad kører korte stræk og bykørsel, især hvis motoren er udstyret med turbo. Er der nogen der kan be-/afkræfte dette? I mit tilfælde er der tale om en Audi A4 1,8T, ganske standard.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Medlem
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
- Møbbe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2772
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 128 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
Den skal altså ikke have det
Jeg kører selv på 99okt, men det jo ikke et krav fra producenten. Der er en masse additiver i, som gør at den ikke soder til - og det kan være en fordel ved mange korte ture.
Biler med turbo, vil lave flere HK på 99okt, end feks 95 - så det er endnu et +
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
- Josl
- Medlem
- Indlæg: 1228
- Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østerbro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Så det gælder vel også sugemotorer, fx 1.6FSI ?gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
Laver sugemotorer også flere heste på 99oktan end 95?
"Hvor blev min signatur af?"
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Det er med 99 oktan som det er med chiptuning - hvis du ikke har en ordentlig platform til at begynde med så er det spild af gode penge...Josl skrev:Så det gælder vel også sugemotorer, fx 1.6FSI ?gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
Laver sugemotorer også flere heste på 99oktan end 95?
HAR man en ordentlig platform, så er sagen helt anderledes... Jeg nåede kun at bruge 20.000 liter V-Power på de 7 år jeg havde min S4 B5 og jeg kunne klart mærke forskel på 95 oktan og V-Power. Det stod så også i instruktionsbogen at man skulle forvente lavere effekt ved 95 oktan - og det var FØR den blev chippet
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Møbbe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2772
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 128 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Et lille "sidespring"...hvordan tuner de bilerne.GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
- Kan efterhånden se flere og flere der kører med deres SW, men logistikken, når de ligger i Holland er jo ikke helt nem, eller ?
Landberg "chiptuning.nu" har jo Søren,Watcher - og Utune metoden.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Samme som med 2.0 TSI/TFSI. De laver også gerne 10-15 hk. mere på 99, frem for det billige sprøjtGranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Jeg tror man skal derned, men jeg ved det ikke.Møbbe skrev:Et lille "sidespring"...hvordan tuner de bilerne.GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
- Kan efterhånden se flere og flere der kører med deres SW, men logistikken, når de ligger i Holland er jo ikke helt nem, eller ?
Landberg "chiptuning.nu" har jo Søren,Watcher - og Utune metoden.
Jeg vil gætte en del af dem som kører med JD er de nyere motorer som de Hollandske tunere ofte er tidligere ude med tuninger til end de danske. Længe inden de nye 2,0 TDI kunne tunes herhjemme, kunne man eksempelvis få det gjort i Holland ved JD og Ziptuning.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 511
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 22:16
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Den kan naturligvis også køre på 92okt eller 10 år gammelt benzin ligesom plæneklipperen. Det bestemmer man selvMøbbe skrev:gtipeter skrev:den skal ha 99-eller 98 hvis du kan finde det.-ligesom alle moderne motorer med direkte insprøjtning
Den skal altså ikke have det
Jeg kører selv på 99okt, men det jo ikke et krav fra producenten. Der er en masse additiver i, som gør at den ikke soder til - og det kan være en fordel ved mange korte ture.
Biler med turbo, vil lave flere HK på 99okt, end feks 95 - så det er endnu et +
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
PS. Kan selvf. også være at før-kurven er på 95.LAKGT skrev:Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Den maksimale effekt ser ud til at være tilsvarende, ja. Men jeg synes det virker til at den har en anelse mere i maks moment (ca.275 Nm) og at den holder lidt mere moment op gennem omdrejningerne til ca. 4500 rpm hvor den har ca. 150 Hk.LAKGT skrev:Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Dem jeg har set incl. min egen 150'er får først de ca. 150 Hk omkring 5000 rpm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Jeg kørte stort set altid med V-Power (99oktan) på min gamle Passat 3B 1.8T.
De enkelte gange, hvor jeg var nødt til at tanke 95oktan, kunne man tydeligt høre forskel på motorgangen, der blev meget mere hård.
Med V-Power lød motoren meget mere sund, blød og lækker.
Prøv at køre bilen næsten tom og så giv den en tankfuld V-Power. Hvis du interesserer dig lidt for teknik, så tror jeg godt du kan høre og mærke forskel på motorgangen.
Men det er jo lidt dyrere...
Iøvrigt tankede jeg det her i Tyskland på vej til Italien...
De enkelte gange, hvor jeg var nødt til at tanke 95oktan, kunne man tydeligt høre forskel på motorgangen, der blev meget mere hård.
Med V-Power lød motoren meget mere sund, blød og lækker.
Prøv at køre bilen næsten tom og så giv den en tankfuld V-Power. Hvis du interesserer dig lidt for teknik, så tror jeg godt du kan høre og mærke forskel på motorgangen.
Men det er jo lidt dyrere...
Iøvrigt tankede jeg det her i Tyskland på vej til Italien...
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
At den spiker lidt på momentet kan man ikke bruge til så meget. Kan være den kortvarigt booster for meget. Har jeg set mange gange på felt. Du kan også se momentet falder lynhurtigt igen til de typiske 260nm ish.GranTurismo skrev:Den maksimale effekt ser ud til at være tilsvarende, ja. Men jeg synes det virker til at den har en anelse mere i maks moment (ca.275 Nm) og at den holder lidt mere moment op gennem omdrejningerne til ca. 4500 rpm hvor den har ca. 150 Hk.LAKGT skrev:Med udgangspunkt i deres kurve, så nyder den i hvertfald ikke godt af 99oktan når den er standard. Kurven viser præcis samme effekt(og udvikling) som dem der har fået rullet deres 1.4tsi 140/150 her inde fra på 95oktan.GranTurismo skrev:JDengineering har rullet en OBD-tunet 1,4 TSI ACT 140 med hhv. 95, 98 og 102 oktan. Effekten er hhv. 190, 200 og 205 Hk.
http://www.jdengineering.nl/1-4-tsi-140pk-act/
Dem jeg har set incl. min egen 150'er får først de ca. 150 Hk omkring 5000 rpm.
Jeg så i øvrigt Martins bluegt kurve som eksempel, den smed også de 150hk ved ca. 4700 rpm.
Samme med den her bandit fra fredslunds.
Jeg har stærk tvivl på om 99 oktan gør nogen forskel i en standard 1.4tsi motor 140/150hk.
Røvrullefeltet giver jeg intet for.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Det kan godt være at kurven fra JD er en motor uden ACT ligesom den du viser fra Fredslunds.
Svjh rammer Martins også først 150 Hk ved 5000 ligesom min gør.
Er det bilens indbyggede momentoplysninger du kalder for røvrullefelt?
Svjh rammer Martins også først 150 Hk ved 5000 ligesom min gør.
Er det bilens indbyggede momentoplysninger du kalder for røvrullefelt?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Ved de 4700 ish, rammer de 147-150hk. Det vil jeg tilskrive måleusikkerhed og det at to motorer ikke er helt ens.
Mine tidligere biler har alle været på felt mange gange. Flere rulninger afslører nemt variation på en håndfuld heste, op og ned.
Har endnu ikke set et håndfast ud udmålt argument, der taler i 99 oktans favør.
Mine tidligere biler har alle været på felt mange gange. Flere rulninger afslører nemt variation på en håndfuld heste, op og ned.
Har endnu ikke set et håndfast ud udmålt argument, der taler i 99 oktans favør.
- SteffenStork
- Nyt medlem
- Indlæg: 440
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hadsten
- Has thanked: 0
- Been thanked: 25 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Kan motoren selv stille tændning løbende i forhold til hvilket oktan der er kommet på?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Yes i et vidst omfang, der er bankesensor.SteffenStork skrev:Kan motoren selv stille tændning løbende i forhold til hvilket oktan der er kommet på?
Men om den er i stand Til at avancere tændingen ved brug af oktan over 95, vides ikke.
Nedad kan den dog godt, eks hvis ser fejlagtigt tankes 92, eller 95 af ringe kvalitet.
- preben76
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1595
- Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 79 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Kulde/varme, luftfugtighed, lufttryk, km siden sidste service osv har vel også,lidt at sige i forhold til antal hk/nm?LAKGT skrev:Ved de 4700 ish, rammer de 147-150hk. Det vil jeg tilskrive måleusikkerhed og det at to motorer ikke er helt ens.
Mine tidligere biler har alle været på felt mange gange. Flere rulninger afslører nemt variation på en håndfuld heste, op og ned.
Har endnu ikke set et håndfast ud udmålt argument, der taler i 99 oktans favør.
Preben
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
Touran 2.0 TDI 2005 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=72309 Solgt
Touran 2.0 TDI 2017 R-Line http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 8&t=129008
Solgt
- SteffenStork
- Nyt medlem
- Indlæg: 440
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hadsten
- Has thanked: 0
- Been thanked: 25 times
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Bankesensor, yes. Men så er der vel hellere ikke mere? Ligesom en god gammel 20v turbo. Min Mc går meget bedre på v-power, så går udfra at den kan avancere tændingen.LAKGT skrev:Yes i et vidst omfang, der er bankesensor.SteffenStork skrev:Kan motoren selv stille tændning løbende i forhold til hvilket oktan der er kommet på?
Men om den er i stand Til at avancere tændingen ved brug af oktan over 95, vides ikke.
Nedad kan den dog godt, eks hvis ser fejlagtigt tankes 92, eller 95 af ringe kvalitet.
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Når jeg kører V-power, kører jeg længere på literen samtidig med at motoren kører bedre og har formentlig flere heste, i runde tal koster en tankfuld 50 kr mere, men jeg kører også mindst 50 km længere og større fornøjelse.
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
Re: 99 oktan fordelagtig ved småturskørsel?
Rent objektivt er der ganske få procent forskel på energiindholdet i hhv 92, 95 og 98/99 oktan, så at man skulle kunne mærke det ved almindelig kørsel i en hverdagsbil er yderst usandsynligt, medmindre man er top nørdet (og bruger måleudstyr).
På den anden side virker sukkerpiller jo også smertestillende, hvis man fortæller folk, at det er morfin.
På den anden side virker sukkerpiller jo også smertestillende, hvis man fortæller folk, at det er morfin.
Many high-performance engines are designed to operate with a high maximum compression, and thus demand fuels of higher octane. A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
However, burning fuel with a lower octane rating than that for which the engine is designed often results in a reduction of power output and efficiency.