Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af karstein » 25. mar 2016, 07:34

Hej derude

Jeg er gået på jagt efter en lidt mere familievenlig bil og har forelsket mig i en Audi A4 3.0tdi.

Jeg går i dag fra en G5 gti dsg, hvor jeg savner følelsen af nærvær og af 'at køre bilen', så ALT i mig skriger 'Schaltgetriebe' (manuel gear). Problemet/bekymringerne opstår når jeg snakker med folk omkring mig - mange undre sig og peger på Stronic som det eneste rigtige... Både grundet komfort, gensalg mv.

Har tidligere haft en Golf Plus 2.0tdi m. Manuelt som jeg var rigtig glad for, men det er jo nok en helt anden motoroplevelse, end denne større 6-benede storebror.

Og nu til selve spørgsmålet - er der nogen derude der har/har haft/har kørt A4/A5/A6 med 3.0TDI m. Manuelt gear der kan/vil dele lidt ud af erfaringerne og jeres tanker.
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af karstein » 26. mar 2016, 11:02

Anyone?
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Korreborg » 26. mar 2016, 11:21

Har du rat skifte? For skal jeg have det sjovt, så skifter jeg også selv :-) Og ikke på gearstangen.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af LeVelsBech » 26. mar 2016, 11:42

Vi har nogle venner som er de MEGET lykkelige ejere af en 2009 A4 3.0tdi.
Den har manuelt gear. Kører fremragende på alle parametre. Om den er
desideret sportslig/indvolverende ved jeg sku ikke, men godt kører den.

Hvis du er til manuelt gear tror jeg næppe du vil blive skuffet.

Hilsen Lars

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af N » 26. mar 2016, 11:51

karstein skrev:jeg savner følelsen af nærvær og af 'at køre bilen'
Så er valget vel ikke så svært? ;)

Jeg stod selv over for samme valg for et par dage siden, og havde muligheden for at prøve to identiske biler med hhv. manuelt/DSG (Polo BlueGT).
Automatgear er komfortabelt og en fornøjelse ved bykørsel, men ifht. køreoplevelsen kan det vel bedst beskrives som "bilverdens kondom" :lol:
Vælg med hjertet, ikke pengepungen (mht. gensalg). Du kommer til at fortryde det hver eneste gang du sætter dig bag rattet, hvis det er et kompromis ;)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af GaSelle » 26. mar 2016, 21:54

Jeg ville vælge automatik til hver en tid - dog helst ikke CVT gear.

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 264 times
Been thanked: 118 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af stadil » 27. mar 2016, 07:48

Jeg har haft en Audi A5 3.0 TDI med manual pind og en Q5 3.0 TDI med s-tronic - motoren er perfekt dimensioneret til begge ting så jeg ville ikke udelukke det ene frem for det andet..

I en Q5 eller Q7 ville jeg dog til hver en tid foretrække en s-tronic men i mindre biler som A4 eller A5 mener jeg det er helt ok med manuel pind..

Motoren er en sand perle som let render 12-13km/l ved blandet kørsel.. Konklusion - køb køb køb 8-)

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af karstein » 27. mar 2016, 16:07

Tak for input hele vejen rundt. Og specielt for at dele lidt af jeres erfaringer. Jeg tror at jeg må lade 'følelserne' vinde denne gang og gå med en 'stick' :)

Jeg har rat-gear i gtien i dag, men det er ultra sjældent at jeg bruger det, og det bliver hurtigt noget rod, nu de sidder på rattet og ikke sidder et fast sted (synes jeg). Desuden hopper den ret hurtigt tilbage i alm. 'drive', hvis man ikke ligger og skifter op og ned hele tiden.

Lyder godt med at motoren er en perle - glæder mig til at få en seksbenet med massere af moment. Har prøvet en med en stage1 chip - det bliver den ikke ringere af :D
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af jakethemoss » 27. mar 2016, 16:59

Vedr. valg af 3,0 TDI så skal du have 245hk udgaven da den er parret med den "rigtige" automatgearkasse, dem med lavere hk skulle være med multitronic og derfor momentbegrænset ret lavt
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Kenho
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 23. okt 2012, 07:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 17 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Kenho » 27. mar 2016, 17:13

jakethemoss skrev:Vedr. valg af 3,0 TDI så skal du have 245hk udgaven da den er parret med den "rigtige" automatgearkasse, dem med lavere hk skulle være med multitronic og derfor momentbegrænset ret lavt
Ret lavt = 400 NM ;)
2020 Audi A3 cabriolet 2.0 tfsi Quattro Stronic
2021 BMW 530e M-sport

Brugeravatar
jakethemoss
Aktiv medlem
Indlæg: 3285
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af jakethemoss » 27. mar 2016, 17:48

Kenho skrev:
jakethemoss skrev:Vedr. valg af 3,0 TDI så skal du have 245hk udgaven da den er parret med den "rigtige" automatgearkasse, dem med lavere hk skulle være med multitronic og derfor momentbegrænset ret lavt
Ret lavt = 400 NM ;)
:lol: ja med det moment den motor kan lave er 400nm lavt ;)
Billede

Associeret med BNAutoteknik.dk og BNA Performance

Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af N » 27. mar 2016, 18:47

Kenho skrev:
jakethemoss skrev:Vedr. valg af 3,0 TDI så skal du have 245hk udgaven da den er parret med den "rigtige" automatgearkasse, dem med lavere hk skulle være med multitronic og derfor momentbegrænset ret lavt
Ret lavt = 400 NM ;)
Det er er godt stykke under hvad en chippet 2.0 TFSI/TDI laver, så det er grænsende til pinligt på en 3.0! :P

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 116 times
Been thanked: 38 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af BR » 27. mar 2016, 19:19

Mig bekendt er det "spare" udgaverne med 204 eller 218 HK, afhængig af årgang, der kører med multitronic.
De "rigtige" med 233, 240 eller 245 HK har altid Quattro, og dermed aldrig multitronic.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Min 240HK fra 2009 er med 6 trins traditionelt automat gear.
Har af rent forebyggende grunde fået skiftet / skyllet gearkassen, skiftet filteret, og skiftet dif olie i gearkassen.
Personligt synes jeg absolut at sådan en bil skal have automat gear, men jeg er også morfar ;) For 20 år siden havde jeg uden tvivl valgt manuelt.

Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Møbbe » 29. mar 2016, 11:49

Jeg havde klart valgt aut gear.
- V6 fortjener Aut, i min optik

Med al den kø_kørsel jeg sidder i til daglig, glæder jeg mig til min nye bil kommer - med aut gear.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
Bonden
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Bonden » 29. mar 2016, 13:58

Har kørt en del i en A6 3.0 TDI med tiptronic, og det syntes jeg er en rigtig god kombination! Har ikke prøvet den med manuel gear, men til sådan en stor diesel kværn, havde jeg helt sikkert valgt en automatgear.
Hold dig langt væk fra alt der hedder multritronic, det er synd med sådan en motor. Jeg tror faktisk slet ikke man kan få det til den motor.
1997 Audi A4 1.8T Quattro
2013 MB E220 CDI
2013 Seat Leon 1,6 TDi ecomotive

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Kevinff » 29. mar 2016, 14:44

Bonden skrev:Har kørt en del i en A6 3.0 TDI med tiptronic, og det syntes jeg er en rigtig god kombination! Har ikke prøvet den med manuel gear, men til sådan en stor diesel kværn, havde jeg helt sikkert valgt en automatgear.
Hold dig langt væk fra alt der hedder multritronic, det er synd med sådan en motor. Jeg tror faktisk slet ikke man kan få det til den motor.
Det kan du godt

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af karstein » 31. mar 2016, 15:34

Jamen så blev det jo hverken værre eller bedre end at det endte med en Stronic.

Udvalget på de manuelle var simpelthen for dårligt, hvis der skulle være bare lidt udstyr i. Ringede på to, men begge var solgt på dagen (til trods for at den ene havde stået på min Parkplatz siden medio januar. Typisk! Resten var enten 120tkm+ eller med rød, brun ol. læder, som kun tyskere kan elske der. S

Så nu venter jeg bare på at den kommer hjem :) den er handlet på nettet, så det er lidt vildt! Men virkelig en prof sælger! (M. 14dage returret, og 1års garanti). Nogen der har handlet der?

Udstyrsmæssigt fandt jeg en, hvor der er en der for alvor har haft muldvarpen fremme... 3.0Tdi (245), Stronic, Alcantara, panoramatag, ACC, xenon, navigation plus, el-bagklap, anhængertræk mm. Glæder mig til den kommer hjem!

BilledeBilledeBillede
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af claussor » 31. mar 2016, 15:52

Bonden skrev:Har kørt en del i en A6 3.0 TDI med tiptronic, og det syntes jeg er en rigtig god kombination! Har ikke prøvet den med manuel gear, men til sådan en stor diesel kværn, havde jeg helt sikkert valgt en automatgear.
Hold dig langt væk fra alt der hedder multritronic, det er synd med sådan en motor. Jeg tror faktisk slet ikke man kan få det til den motor.
Hvorfor alt den "hate" mod Multitronic? Jeg har det selv i min 3,2 FSI og jeg synes det er helt forrygende og foretrækker det fremfor DSG. Smooth like butter :-)

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Turbotrim » 1. apr 2016, 20:44

claussor skrev:
Bonden skrev:Har kørt en del i en A6 3.0 TDI med tiptronic, og det syntes jeg er en rigtig god kombination! Har ikke prøvet den med manuel gear, men til sådan en stor diesel kværn, havde jeg helt sikkert valgt en automatgear.
Hold dig langt væk fra alt der hedder multritronic, det er synd med sådan en motor. Jeg tror faktisk slet ikke man kan få det til den motor.
Hvorfor alt den "hate" mod Multitronic? Jeg har det selv i min 3,2 FSI og jeg synes det er helt forrygende og foretrækker det fremfor DSG. Smooth like butter :-)
Fordi hvis msn har kørt dsg/S-tronic så føles multitronic som noget fra 80'erne. Har haft dsg, tiptronic, multitronic, s-tronic og vil til en hver tid vælge DSG/S-tronic

Hvordan har du handlet den bil ? Er det et fima i dk der henter den for dig osv ? Har godt nok aldrig hørt om en tysker der sælger til export med returret :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Har heller aldrig hørt om den side du har lagt billeder op af, ser godt nok noget suspekt ud ! Du har vel ikke betalt noget "up front" ?

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af Realtor » 1. apr 2016, 20:54

Lækker slæde, hvad ender den i? 400-500K?

jeg har pt. både en holdende med DSG og multitronic, og de er gode på hver sin måde. Multitronicen er mere flydende og afslappende, hvorimod DSG er lidt mere oplagt til sjov kørsel, men begge er i min optik bedre at køre med end f.eks. tiptronic med converter. Jeg havde helt sikkert også valgt en stronic med den motor.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Manuel vs. Automatgear 3.0tdi

Indlæg af karstein » 1. apr 2016, 22:45

Tak:-) den stod i ca 27tEUR + afgift. Den bliver dog kørt som flexleasing de første 2år, for at få lidt af værditabet med:) har endnu ikke set/fået besked fra SKAT på, hvad afgiften lander på...
Glæder mig også til at se den. Sælger er et underselskaber til et af Tysklands største leasingfirmaer, og virker über professionelle! Der ligger en uvildig 'tilstandsrapport' på bilen, på 13 sider der beskriver stand på nærmest alt. Herudover har de prøvekørsler på youtube-videoer på alle de biler de sælger, og 360* foto inde, og ude samt 12mdr. Fuld garanti - så skulle de værste bekymringer være dækket ind. Den har kørt som en leasingbil i Tyskland, så alt der hedder service, og slut-udbedringen er foretaget helt efter bogen. Den stod i München, så har ikke set den, bare købt den - det er sku' lidt vildt :D

Siden hedder: http://www.instamotion.com - om de så er så prof, som det tyder på... Ja, det må jo kun tiden vise. Den skulle meget gerne komme hjem i den kommende uge.
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"