1,4tsi vs. 1,8tsi

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 30. maj 2016, 16:47

Hej vag

Fordele og ulemper ved disse to motorer i passat fra 2011 og frem?

Kan se de har samme hk. Men væsentlig forskel i benzinforbruget. Men hvis forbruget ikke betyder det store hvilken skal man så vælge?

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Møbbe » 30. maj 2016, 19:50

Hvor ser du, de yder det samme ?
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 30. maj 2016, 20:10

Begge med 160 hk og 0-100 på 8,7 sek for dem begge

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 30. maj 2016, 20:13

Og begge 250 nm

Andersjensen
Medlem
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Andersjensen » 30. maj 2016, 20:21

Det er ikke nogle perler, nogen af dem. De har begge haft problemer med olieforbrug. Har kørt begge motorer, men i forskellige biler, og umiddelbart virker 1.4 TSI til at have mere træk i bunden.

Min mor har 1.8TSI i en A4, og den sluger satan galme noget benzin. Der skulle 1.4 TSI være noget bedre.

- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Anders D » 30. maj 2016, 20:23

1,8 har mere overarm i den følelse kubikmeter nu engang betyder. Jeg har ejet begge dele og begge har deres fordele og ulemper. Begge lider af kæde og olie forbrugs problemer. 1,4 går cirka 14 km literen og 1,8 12,5.

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 30. maj 2016, 20:38

Hvornår gik de tilbage til tandrem ?

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Kinojserguru » 30. maj 2016, 20:46

I runde tal - G7 1.4
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

runeleon
Nyt medlem
Indlæg: 129
Tilmeldt: 26. jan 2015, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af runeleon » 31. maj 2016, 16:29

min 1,8tsi fra 2014 har alså 180hk

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af erlingvj » 31. maj 2016, 19:22

Carsten Rasmussen skrev:Hvornår gik de tilbage til tandrem ?
1,4 TSi med tandrem kom med Golf 7 og blev herefter gradvist indfaset i øvrige modeller.
1,8 TSi har kæde.
VAG' s nyeste benzin- motor EA888 2,0 TFSI 140 kW, der ligger i den nye A4 har også kæde - så VAG har ikke forladt kæden.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af GranTurismo » 31. maj 2016, 19:53

erlingvj skrev:
Carsten Rasmussen skrev:Hvornår gik de tilbage til tandrem ?
1,4 TSi med tandrem kom med Golf 7 og blev herefter gradvist indfaset i øvrige modeller.
Kom den ikke først i Polo?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1789
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 287 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af claussor » 31. maj 2016, 20:32

Den 1.4 i Passaten fra 2011 må vel være den gamle 1.4 med kompressor og turbo. En perle af en motor. Har selv haft en i Golf 6. Den trækker bedre fra de helt lave omdrejninger end 1.8 Turbo og trækker rent til 6500 RPM. Hvis den er med DSG havde jeg taget 1,4. Er den med manuel og skal chippes havde jeg taget 1,8 da den har mere potentiale.

kumse
Nyt medlem
Indlæg: 401
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af kumse » 31. maj 2016, 22:43

erlingvj skrev:
Carsten Rasmussen skrev:Hvornår gik de tilbage til tandrem ?
1,4 TSi med tandrem kom med Golf 7 og blev herefter gradvist indfaset i øvrige modeller.
1,8 TSi har kæde.
VAG' s nyeste benzin- motor EA888 2,0 TFSI 140 kW, der ligger i den nye A4 har også kæde - så VAG har ikke forladt kæden.
Jeg vil lige tilføje at 1.8TSI også hedder EA888, og er i samme familie som 2.0. Perle eller ej, 1.8'eren har et rigtig fint jævnt træk. Det var en af de første fra VW med variabel ventilstyring.
Til trods for problemer med stempler og kæder, vil jeg vove at påstå det er en af de mest innovative motorer fra Audi i nyere tid.

-Thomas

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1789
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 287 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af claussor » 1. jun 2016, 07:19

Er det ikke kun Audi der har Valvelift (eller det er måske ikke det samme?). Kan se de forskellige 1,8 og 2,0 TFSI yder mere i NM i Audi end VW.

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 1. jun 2016, 10:06

1,4 tsi med DSG.

Men i s fald, hvad skal man være opmærksom på omkring kæden? Og hvis den er skiftet, er problemet da løst fremadrettet?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af GranTurismo » 1. jun 2016, 11:04

Carsten Rasmussen skrev:1,4 tsi med DSG.

Men i s fald, hvad skal man være opmærksom på omkring kæden? Og hvis den er skiftet, er problemet da løst fremadrettet?
Som en lille sidebemærkning blev DSG7 (DQ200) opgraderet i 2012 med kraftigere koblinger, anden software og mineralsk olie.

Jeg ville helt klart gå efter en bil med den opgraderede DSG7.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

MP-DK
Helt nyt medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 15. feb 2015, 12:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af MP-DK » 1. jun 2016, 11:32

Husk hvis du vælger 1.8 tsi med DSG er den begrænset i NM og har ikke flere end 1.4

Jeg ville ikke tage 1.4 tsi med kæde og kompressor og turbo med mindre du selv kan fixe den eller har en vw mekaniker privat der ved noget om det. Det er en meget kompliceret motor som er dyr at reppe på.

ville klart tage den opdaterede 1.8 tsi uden dsg eller den nye 1.4 tsi med rem og dsg.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1789
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 287 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af claussor » 1. jun 2016, 12:26

Carsten Rasmussen skrev:1,4 tsi med DSG.

Men i s fald, hvad skal man være opmærksom på omkring kæden? Og hvis den er skiftet, er problemet da løst fremadrettet?
Bortset fra min DSG var LORT efter den fik opgraderet software, så er 1,4 TSI (twincharger) og DSG en total lækker kombi. Kan kun anbefale den.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Mike H » 1. jun 2016, 13:04

Jeg havde 1.8tsi i min gl. Passat. Den gik dælme godt. Min Golf 1.4 tsi er med rem - så ikke samme årgang, som du spørger på.
Men må sige at man godt kan mærke at 1.8 motoren har et lidt anderledes bundtræk - jeg ville klart vælge 1.8 af de 2.... hvis vi de begge er med kæde.
Men jeg er glad for min nuværende 1.4 tsi, for nu ved jeg at kædeproblemer ikke kommer til mig. Det var altid lidt en 'joker', da jeg havde 1.8 tsi'en. Men jeg ville nu godt turde at få en med kæde igen - for nu er man klar over man skal lytte efter ;)

Hvis der er økonomi indblandet - så gik 1.8 ca. 3 km/l kortere end 1.4 tsi... det kan også blive dyrt, hvis man kører mange km.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af erlingvj » 1. jun 2016, 15:43

GranTurismo skrev: Kom den ikke først i Polo?
Nej
Den kom i Polo Blue GT i 10/2012 og i Golf 7 i 8/2012.
Hvis vi taler hele VAG kom den først i A3 - primo 2012.
Som motorgeneration (EA 111) kom den først i Up!

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 27. jul 2016, 20:59

Lidt liv til emnet igen.

Jeg kigger på en specifik passat 1,8 tsi fra 2012 nu. Der er ingen mistænkelige lyde fra kæden, og forhandleren oplyser at kæden muligvis er skiftet, eller at den ikke er født med sygdommen. Men kan det slås op via stelnummer?, Den har fuld service fra VW.

Hvis nogen kan hjælpe har jeg stelnummeret.

WWWZZZ3CZCE017705

Gerne en komplet historik hvis muligt. Bilen er tysk import.

På forhånd tak

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af norn » 27. jul 2016, 21:31

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=122898

Mit råd er til 1,8TSI
Få kæderne skiftet enten i forbindelse med handlen eller få det gjort selv bagefter
At forhandleren mener at kæden muligvis er skiftet kan man jo ikke bruge til en skid
Er den skiftet ja eller nej , hvis nej så skift den


Jeg gir gerne et tilbud på at skifte de kæder
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 27. jul 2016, 21:34

norn skrev:http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=122898

Mit råd er til 1,8TSI
Få kæderne skiftet enten i forbindelse med handlen eller få det gjort selv bagefter
At forhandleren mener at kæden muligvis er skiftet kan man jo ikke bruge til en skid
Er den skiftet ja eller nej , hvis nej så skift den


Jeg gir gerne et tilbud på at skifte de kæder
Kan du evt. Slå den op og se om de er skiftet?

Alternativt hvad vil en sådan operation stå i?

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af norn » 27. jul 2016, 21:37

Nej jeg kan ikke se om det er blevet lavet
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Carsten Rasmussen
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. jun 2008, 16:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af Carsten Rasmussen » 27. jul 2016, 21:40

norn skrev:Nej jeg kan ikke se om det er blevet lavet
Bare iorden.

Hvis man skiftet kæden, er den så opdateretså problemet ikke vender tilbage?

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,4tsi vs. 1,8tsi

Indlæg af norn » 27. jul 2016, 22:10

Jeg ved ikke om der er ændret på kæderne
Strammer elementet er ændret
Men om holdbarheden er blevet bedre ved jeg ikke
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"