Skiferie i elbil - live opdateringer

Stedet hvor der snakkes VAG biler
stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 09:47

Nå, som folk måske har lagt mærke til over de seneste uger / måneder så har jeg gået rundt om den varme grød i forhold til om årets skitur til Østrig skulle foregå i vores EQC eller i benzin lejebil. Jeg er generelt til lange stræk og +145 på autobahn så en elbil er naturligvis et andet setup.

Jeg har brugt de sidste dage på at lave ladestop planer baseret på flere forskellige scenarier :lol: .. et med Tesla, et med kortere interval og et optimeret…

Vi overnatter på vej derned i ingolstadt grundet ønske om hygge og en god wienersnitzel inden vi lørdag morgen spiser morgenmad og kører de 3-4 timer til Tirol, Solden.

Vi havde booket Gedser Rostoc færgen i morges kl 7 og bilen var opkaldt til 100% ved afgang (ca 280km) .. tanken var at lave en 20min opladning på Falster således at jeg kunne nøjes med tre Tesla stop i Tyskland jf “Tesla planen”.

Turen gik fint ned over Sjælland med 125 med mindre forbrug end forventet. Ved ankomst til lader med 45% var der rigeligt med ledige pladser .. så langt så godt…

Jeg svippede mit master card (pris ca 5kr pr kWh i modsætning til Mercedes me charge til kr 9) .. satte stikket i og bilen satte igang .. men efter 5 sekunder stoppede den.. prøvede stikket ved siden af med et andet kredit (dankort) men desværre samme fejl. Mit temperament og blodtryk steg til :oops:

Nå, beslutte mig for at køre mod færgen og ville blot finde en lader hvor jeg hurtigt kunne teste at det ikke var bilen det var galt med. Mercedes guidede mig til en lille lader ved en skole som åbenbart var nedlagt :lol: .. jeg råbte Fxxx Fxxx et par gange og savnede så absolut min diesel Cayenne fra sidste tur ..

Nå, kørte til færgen og kom over på den anden side og følger nu plan c.. fandt en lader og bilen sprang i gang med 90kwh med det samme efter jeg brugte mit Mercedes kort (pris 6 kr pr kWh). Mit Mastercard sagde auhtorization failed så tænker det måske var problemet på den første lader i DK - underligt nok så betalte jeg på færgen med kortet uden problemer.

Update og stemningsbilleder følger.. mangler 3 ladestop ydeligere :)
These users thanked the author stadil for the post (total 9):
HansHbaconbaronenheinejepsenDanielB12jansomRandom_Heronuggivr6Bnielsenakaup

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 09:51

Stop “1”
Vedhæftede filer
IMG_3998.jpeg
IMG_3998.jpeg (421.79 KiB) Vist 1058 gange
These users thanked the author stadil for the post (total 3):
RuneRandom_Herosuperbeszzz

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af HansH » 9. feb 2024, 10:03

Rigtig fint med en lille "dagbog" over sådan en tur. I like :)

Og meget autentisk på den måde at du ikke er en erfaren elbilejer, men begiver dig ud i dette som nybagt.
Det synes jeg giver historien en god grad af troværdighed i forhold til andre der måtte have bekymringerne om sådan en ferietur i en elbil.
Mit gæt er at du vil blive tryg ved ladenetværket ned gennem Europa, og hvordan din fremdrift i øvrigt forløber. Og lige så stille finde mere og mere ro i hvordan du planlægger din kørsel og dine ladestop.
Nu håber jeg ikke at jeg jinxer noget..

To ting du kommer til at påskønne på turen :
- forvarmning af batteri
- en god Schnitzel i Ingolstadt. Husk at bestille den med brasede kartofler m/løg og bacontern

Rigtig god tur! :)
These users thanked the author HansH for the post:
Rune
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af DanielB12 » 9. feb 2024, 10:16

Glæder mig til at følge med i turen :) Jeg er selv let skeptisk omkring sommerferie i elbil igennem europa..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Rune
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 21. maj 2009, 15:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 6 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af Rune » 9. feb 2024, 10:17

Fed tråd og god skiferie. Er spændt på at følge turen,

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 78 times
Been thanked: 104 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af mobworld » 9. feb 2024, 10:28

Fed med live updates, håber det kommer til at fungere for Jer.

Vi var i Sölden sidste år i IX3'eren og havde ingen slemme lade udfordringer undervejs, da der var ladere nok. Dog lade-stau ved Ionity Fernpass, men der formoder jeg I ikke kommer forbi når turen går forbi Ingolstadt.
DanielB12 skrev:
9. feb 2024, 10:16
Glæder mig til at følge med i turen :) Jeg er selv let skeptisk omkring sommerferie i elbil igennem europa..
Don't be.

Vi har været adsted sydpå 3 gange i 'Bruno' og det fungerer super (tur 4 starter om 18timer :-) )
Senest rettet af mobworld 9. feb 2024, 10:36, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author mobworld for the post (total 2):
DanielB12HansH
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2024, 10:29

DanielB12 skrev:
9. feb 2024, 10:16
Glæder mig til at følge med i turen :) Jeg er selv let skeptisk omkring sommerferie i elbil igennem europa..
Om sommeren tror jeg ikke, der er meget at bekymre sig over. Vi har ikke været længere væk end Amsterdam (to gange) og som nævnt tidligere har jeg kørt to Mini Cooper SE´ere hjem fra München helt uden stress og problemer. Vi tager til Frankrig til sommer, så der kan komme en "update". Måske vi skulle have en generel videnstråd til "langture i elbiler" :)
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
DanielB12Random_HerostadilBnielsen

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 100 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af Sgh2008ejs » 9. feb 2024, 10:34

GaSelle skrev:
9. feb 2024, 10:29
DanielB12 skrev:
9. feb 2024, 10:16
Glæder mig til at følge med i turen :) Jeg er selv let skeptisk omkring sommerferie i elbil igennem europa..
Om sommeren tror jeg ikke, der er meget at bekymre sig over. Vi har ikke været længere væk end Amsterdam (to gange) og som nævnt tidligere har jeg kørt to Mini Cooper SE´ere hjem fra München helt uden stress og problemer. Vi tager til Frankrig til sommer, så der kan komme en "update". Måske vi skulle have en generel videnstråd til "langture i elbiler" :)
Det kunne hvertfald være fedt med nogle live erfaringer. Også i ferieperioder, og forskellige ferietyper.
Jeg ville ikke selv være bekymret for at køre sydpå i min elbil, men jeg kan godt forstå nogen kan være bekymret. Afhængig af bil og temperament.

Jeg tror sjovt nok jeg ville være mere presset over det om sommeren, fordi jeg ville forvente et større pres på laderne i ferieperioderne hvor mange kører sydpå, end i februar. Men nu er jeg også altid afsted på ferie i højsæson :lol:
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 12:06

Update nr 2…

Knægten ville gerne have burger King og undertegnet nægter naturligvis at stoppe med mindre det er i forbindelse med opladning. Fruen aka Co-driver fik således downloaded charge finder app og gik i gang med at lede..

Jeg var som nævnt røget på plan c men efter en hurtig beslutning blev enige om at følge den oprindelig Tesla plan da den indeholder opladning og burger King omkring Leipzig.

Jeg holder således nu omkring Berlin ved ladestop nr 2 efter sne og slud de sidste 150km. Jeg valgt at køre 125-130 og brugte mere strøm end forventet.

Ps da jeg ankom var der en ud af fire ladere ledig og jeg var glad.. naturligvis fejlede laderen igen hvorefter jeg spurgte tankpasseren - den viste sig at være kaput dvs ikke min skyld.. heldigvis kørte bilen ved siden af og mit Mercedes kort virkede igen 8-) .. dyrt men effektivt!

Resultatet ind til videre er således fejl eller problemer ved 3 ud 5 forsøg = det er simpelthen til at brække sig over. Humøret er heldigvis højt og jeg takker for jeres interesse og moralske support ;)
Vedhæftede filer
IMG_4001.jpeg
IMG_4001.jpeg (189.8 KiB) Vist 946 gange
These users thanked the author stadil for the post (total 9):
HansHMAZ_ARunemobworldDanielB12nuggivr6Random_HeroakaupMinaldo

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af Thor-thor » 9. feb 2024, 12:43

Jeg ville gå efter Tesla SuC. Det er bare nemmere/mere "sikkert" når der er et tocifret antal ladere på hver station, Codriver kan holde øje med status på stationerne i app hele tiden etc.
Samtidig ville jeg måske skrue ned til omkring 110 km/t det hjælper på forbrug. Så kan du give den gas, på den sidste distance mod lader, hvis der er overskuds-% der skal køres af inden opladning...

Overvej at købe medlemskab ved Tesla for en måned (99,-) hvis i går efter SuC, så sparer i omkring 1,-/kWh
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
jansomstadil

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af superbeszzz » 9. feb 2024, 13:23

Jeg er ellers ikke vild med den farve til en EQC, men din står ret flot med de fede AMG fælge på.

Jeg har selv været i Rom og Barcelona i el-bil. Det har været absolut smertefrit, men også om sommeren, hvor alting nok er lidt lettere.

Jeg skal selv til Amsterdam og Paris i marts, Epernay i maj og San Remo til juli i min e-tron, så får virkeligt testet de længere ture af :).
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af HansH » 9. feb 2024, 13:33

superbeszzz skrev:
9. feb 2024, 13:23
Jeg skal selv til Amsterdam og Paris i marts, Epernay i maj og San Remo til juli i min e-tron..
Øh... hvilken e-Tron ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af superbeszzz » 9. feb 2024, 13:46

HansH skrev:
9. feb 2024, 13:33
superbeszzz skrev:
9. feb 2024, 13:23
Jeg skal selv til Amsterdam og Paris i marts, Epernay i maj og San Remo til juli i min e-tron..
Øh... hvilken e-Tron ? :)
Jeg er i en erhverskorttidslease af en e-tron 55 sportback for tiden. Dette indtil jeg endeligt finder min næste bil. Jeg er i syv sind og oplever, at min tilbøjelighed til at købe dyre og super lækre biler er vigende. Kvalitetsmæssigt var BMW'en det bedste jeg har haft, brandmæssigt var Taucan det bedste jeg har haft. Ingen af bilerne gjorde for alvor mit liv bedre. Nu er jeg bare fortvivlet og tilbage i en e-tron, der leverer stærkt for de 500.000 man kan få et rimeligt eksemplar for.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af HansH » 9. feb 2024, 14:04

superbeszzz skrev:
9. feb 2024, 13:46
HansH skrev:
9. feb 2024, 13:33
superbeszzz skrev:
9. feb 2024, 13:23
Jeg skal selv til Amsterdam og Paris i marts, Epernay i maj og San Remo til juli i min e-tron..
Øh... hvilken e-Tron ? :)
Jeg er i en erhverskorttidslease af en e-tron 55 sportback for tiden. Dette indtil jeg endeligt finder min næste bil. Jeg er i syv sind og oplever, at min tilbøjelighed til at købe dyre og super lækre biler er vigende. Kvalitetsmæssigt var BMW'en det bedste jeg har haft, brandmæssigt var Taucan det bedste jeg har haft. Ingen af bilerne gjorde for alvor mit liv bedre. Nu er jeg bare fortvivlet og tilbage i en e-tron, der leverer stærkt for de 500.000 man kan få et rimeligt eksemplar for.
Okay!

Det er forbigået min opmærksomhed at du ikke har BMW'en længere. Synes ikke det er SÅ længe siden du fik den ... og at du var rigtig glad for den, bl.a. dens assistentsystemer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 14:32

Update # 3… ladning omkring Leipzig med burger King og Tesla som delmål..

Turen gik fantastisk med + 10g, sol og begrænset trafik hvilket medførte jeg kunne køre 150kmt med et forbrug som var mindre end turen til Gedser i morges ved 0 grader (ca 25-30 kwh pr 100km).. helt igennem genialt at kunne følge autobahn trafikken uden at batteriforbruget stiger ukontrolleret.

Jeg landede ved Tesla med 11% og den sprang op på 105kwh indenfor de første 30 sek - fedt!

Må indrømme at det var tiltrængt med en positiv oplevelse. Nu lidt sen frokost inden vores tur mod ingolstadt hvor vi har et sidste (nr 4) oplaning ved Tesla omkring Nürnberg.

Learning so far…. EQC’n er en dejlig MEN hurtig lad på blot 100kw er simpelthen ikke hurigt nok når batteriet er knap 90.. jeg bruger hurtigt 45min på hvert stop - det burde være 10-20min.. et stop hver anden time er ok men pausen skal være kortere.. konklusion - må kigge efter en bil det kan levere varen til næste langtur 8-) :lol:

Update følger senere..
Vedhæftede filer
IMG_4003.jpeg
IMG_4003.jpeg (177.03 KiB) Vist 847 gange
These users thanked the author stadil for the post (total 3):
HansHRandom_Heroakaup

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af nbryde » 9. feb 2024, 15:09

Det er ikke lige noget der sælger elbiler og ture sydpå..og bekræfter egentligt meget godt hvor besværgeligt det er.
Planlægning forud i deltaljer, co-pilot som skal junglere mellem apps og kort, plan a-b-c, forholde sig til SOC, sneglefart ned gennem Tyskland...

Tag det her fra en der i 2024 forventeligt skifter til ren el i form af en i5 Touring,

Hvad er der i vejen med, at smide slut destinationen ind og lade bilen klare al arbejdet og lade bilens navigation dynamisk finde lade muligheder efterhånden som du pløjer dig ned gennem Tyskland?
These users thanked the author nbryde for the post (total 3):
stadilThe Micktrix / DkPF

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af TorbenRasmussen » 9. feb 2024, 15:16

Ladekurve er noget, der nok skeles alt for lidt til og informeres alt for ringe om. Jeg tror aldrig jeg har hørt en sælger nævne et ord om ladekurve, men kun om peak-ladeeffekt. Min egen balje peaker på 150 kW, men det sker kun i det splitsekund det tager at betale for din mad ved disken - tiden brugt i køen og al tiden brugt på at spise maden foregår ved helt andre effekter. Det burde være obligatorisk at skilte med ladekurven.

BMW'en har i øvrigt en begrænsning på antallet af SuC på 48 timer. Nogen siger 8 stk. andre lidt flere, men fælles er, at du får karantæne hvis du lader sådan en sur tysker for hurtigt for ofte.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
stadil
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af EsbenJ » 9. feb 2024, 15:19

Vi skal i Tropical Island senere på måneden. Det bliver fra Varde i Polestar, og Tesla superchargere hele vejen. 711 km. Det er det længste på en dag indtil videre.
Er spændt på hvor god Google Maps er til at planlægge det.

Jeg vil prøve at holde jer opdateret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
Bnielsen
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2024, 16:58

nbryde skrev:
9. feb 2024, 15:09
Det er ikke lige noget der sælger elbiler og ture sydpå..og bekræfter egentligt meget godt hvor besværgeligt det er.
Planlægning forud i deltaljer, co-pilot som skal junglere mellem apps og kort, plan a-b-c, forholde sig til SOC, sneglefart ned gennem Tyskland...

Tag det her fra en der i 2024 forventeligt skifter til ren el i form af en i5 Touring,

Hvad er der i vejen med, at smide slut destinationen ind og lade bilen klare al arbejdet og lade bilens navigation dynamisk finde lade muligheder efterhånden som du pløjer dig ned gennem Tyskland?
Det er sådan jeg gør - destinationen i navien og kør. Den foreslår selv at søge efter ladere når det er tid, men ellers søger jeg bare efter fx ‘Ionity’ og ‘langs med ruten’ i navi’en. Mere besværligt behøver det ikke være.

Min anke over apps/brikker for at lade står dog stadig ved magt. Og min bils navi er ikke så smart som mange af se nyeste, men jeg kommer frem alligevel.
Senest rettet af GaSelle 9. feb 2024, 17:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af Thor-thor » 9. feb 2024, 17:00

nbryde skrev:
9. feb 2024, 15:09
Hvad er der i vejen med, at smide slut destinationen ind og lade bilen klare al arbejdet og lade bilens navigation dynamisk finde lade muligheder efterhånden som du pløjer dig ned gennem Tyskland?
Intet. (Svaret står med prikker :mrgreen: : ..... )

Men går ud fra at nogle af andre nyere modeller også kan det samme, synes at jeg læste at Google Automotive var ret godt til dette? Men ved ikke med I5?
Ved ikke om man samtidig kan filtrere, så man kun går efter bestemte udbydere?
Men alternativt kan man normalt selv søge efter en bestemt/generel ladeudbyder langs ruten.

Der hvor filmen knækker en smule efter min mening, er såfremt man/bilen planlægger med ladning på stationer med mindre end 6-8 ladere. Der er simpelthen for stor risiko for bøvl: fejl på ladere, andre der ankommer lige før en selv til ladning etc. som pludselig betyder at man holder i kø.
Der er det bare nemt at gå efter SuC, fordi der stort set altid er et større antal ladere, app etc. virker uden problemer og priserne plejer at være i den gode ende.

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 17:08

nbryde skrev:
9. feb 2024, 15:09
Det er ikke lige noget der sælger elbiler og ture sydpå..og bekræfter egentligt meget godt hvor besværgeligt det er.
Planlægning forud i deltaljer, co-pilot som skal junglere mellem apps og kort, plan a-b-c, forholde sig til SOC, sneglefart ned gennem Tyskland...

Tag det her fra en der i 2024 forventeligt skifter til ren el i form af en i5 Touring,

Hvad er der i vejen med, at smide slut destinationen ind og lade bilen klare al arbejdet og lade bilens navigation dynamisk finde lade muligheder efterhånden som du pløjer dig ned gennem Tyskland?
Det er helt sikkert også en mulighed men omvendt så er Merceren alt for konservativ (den vil lade allerede ved 20%) og ladekurven er klart bedst ved 5-60% dvs jeg vil gerne udnytte så meget ag batteriet som muligt. Derudover er jeg også fan af Tesla (fungerer bare !) dvs jeg er nød til at planlægge / styre det lidt hjemmefra. Og ja, jeg er måske en smule kontrol freak som ikke nødvendigvis hjælper :x

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 17:12

Update # 4 fra Nürnberg Tesla … endnu et super stint med 140-150kmt og relativt økonomisk.. vi blev dig lige guidet 15min på landevej grundet uheld men alt i alt en super tur. Tesla charger ved destination fungerer igen perfekt med +100 kwh ved start!

Nu 40-45min ladning inden sidste styk til ingolstadt ( Ps kan anbefale Hotel Maritim til de. Som ønsker et stop mår turen går sydover)

https://www.maritim.de/de/hotels/deutsc ... B4QAvD_BwE
These users thanked the author stadil for the post:
akaup

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af CULT » 9. feb 2024, 17:28

hvad koster sådan en tur pr 100km i strøm?
Jeg ville eksplodere hvis jeg skulle bøvle sådan med at få fyldt bilen :-/
These users thanked the author CULT for the post (total 4):
Kim CThe Micktrix / DknbrydeRIX
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2024, 18:59

Det kommer jo an på bil, kørestil og hvor man lader (og suk, med hvilket abonnement etc.).

Ionity koster 0,69€/Kwh (og 0,49€/Kwh med et tillægsabonnement til 4,99€/mdr). Med stadils kørsel suger sådan en Mercer vel 30Kwh pr 100 km, så er det bare at regne. Det skal jo så holdes op mod en fossil i samme størrelse, samme hastighed og optankning ved motorvejen.

Jeg er helt enig i din anke omkring bøvlet. Det skulle være vedtaget ved lov, at der blev skiltet med én pris og så skulle betalingen foregå via Visa/Mastercard.

(Kører man pænere og var det lunere kan fx en iX3 nøje sig med 15Kwh pr 100 km - men igen, højrefod og klima har meget stor betydning)

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af superbeszzz » 9. feb 2024, 20:37

HansH skrev:
9. feb 2024, 14:04
superbeszzz skrev:
9. feb 2024, 13:46
HansH skrev:
9. feb 2024, 13:33


Øh... hvilken e-Tron ? :)
Jeg er i en erhverskorttidslease af en e-tron 55 sportback for tiden. Dette indtil jeg endeligt finder min næste bil. Jeg er i syv sind og oplever, at min tilbøjelighed til at købe dyre og super lækre biler er vigende. Kvalitetsmæssigt var BMW'en det bedste jeg har haft, brandmæssigt var Taucan det bedste jeg har haft. Ingen af bilerne gjorde for alvor mit liv bedre. Nu er jeg bare fortvivlet og tilbage i en e-tron, der leverer stærkt for de 500.000 man kan få et rimeligt eksemplar for.
Okay!

Det er forbigået min opmærksomhed at du ikke har BMW'en længere. Synes ikke det er SÅ længe siden du fik den ... og at du var rigtig glad for den, bl.a. dens assistentsystemer.
Det er heller ikke let. Jeg er overgået til firmabil. BMW’en skulle beskattes med 1.300.000 og e-tronen 500.000. Det er måske 6-7.000 udbetalt i forskel og så meget var BMW’en alligevel ikke bedre
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
HansHMorten Hedensted
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

stadil
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 8. jul 2008, 18:57
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 263 times
Been thanked: 118 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af stadil » 9. feb 2024, 20:38

Velankommet i Ingolstadt med gennemsnits forbrug på 32kwh/100km

Kørte som nævnt frisk og nød at følge trafik som var det en fossil bil 8-)

Har været i pool, sauna og nu den obligatoriske schnitzel og weisbeer .. bilen lader i kælderen og blev sat igang med Mercedes me card på et split sekund .. så indtil videre er Tesla og Mercedes kort en succes’. Gennemsnits pris er ca 5-6 kr pr kwh dvs næsten to kr pr km :o .:

Alt i alt en fin dag efter en udfordrende start. I morgen har vi 300km med en lille ladning hos Tesla inden vi for alvor kører op i bjergene.

God weekend fra Bayern
Vedhæftede filer
IMG_4006.jpeg
IMG_4006.jpeg (160.76 KiB) Vist 659 gange
IMG_4004.jpeg
IMG_4004.jpeg (263.63 KiB) Vist 659 gange
These users thanked the author stadil for the post (total 4):
HansHsuperbeszzzakaupRealtor

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af jansom » 9. feb 2024, 20:47

Det er godt nok dyrt synes jeg. Er det fordi det som ved brændstof er en del dyrere at tanke ved motorvejen eller er det bare prisen i Tyskland?
These users thanked the author jansom for the post:
spock123
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af CULT » 9. feb 2024, 20:53

Det virker bare meget forvirrende med de priser på ladning, der bliver nævnt 9 kr pr kWh og så 100 kWh batteri og det giver vel rundt regnet 900 kr som gir vel 350km tysk motorvejs kørsel.

Tager jeg min superb så koster det ca 1000kr at fylde den op med oktan 100 og så kan den ca 700km tysk motorvejs kørsel med den adaptive pilot på 150 km/t

Så kan jeg godt forstå folk ikke gider køre i sin elbil på ferie sydpå når man også tillægger at skulle ha tvungen lange pauser plus evt kø til ladere eller ladere der ikke dur.

Hvis den så kan lades op for 500kr så matcher den lige min superb.

Når vi kører sydover får ungerne og fruen ordre på at få tisset af så kører vi til tanken er brugt eller vi er fremme


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author CULT for the post (total 3):
nbrydePFRIX
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2024, 21:00

Ionity er 5,14kr/Kwh og 3,65kr/Kwh med abonnement - så de 9kr lyder ekstremt.

Vi holder pause ca. hver tredje time uanset drivmiddel - det skal ikke være en straf at køre langt :) Det er meget mere afslappende - i hvert fald for os.

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Skiferie i elbil - live opdateringer

Indlæg af CULT » 9. feb 2024, 21:13

GaSelle skrev:Ionity er 5,14kr/Kwh og 3,65kr/Kwh med abonnement - så de 9kr lyder ekstremt.

Vi holder pause ca. hver tredje time uanset drivmiddel - det skal ikke være en straf at køre langt :) Det er meget mere afslappende - i hvert fald for os.
De 9kr blev bare nævnt først i tråden men til 5,14kr så matcher de kun lige min superb som ikke ligefrem er økonomisk.

Ungerne har deres tegnegrej, spil, bøger og lydbøger så hygger de sig fint 5 timer på bagsædet og fruen klare sig også fint bare hun har sin telefon og strikkegrej Billede
Men sådan er vi så forskellige.

Men jeg er et stykke fra elbil endnu da vi tit holder ferie i vores campingvogn på 1700kg og der er ikke rigtigt en elbil der giver mening til campingvogns kørsel på 4000km på en ferie endnu


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"