Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 13. nov 2016, 18:16

Jeg har godt kigget lidt Fabia også, men jeg har det bare svært med designet. Men nok den mest praktiske. Hjertet siger bare nej...

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 13. nov 2016, 18:18

majland skrev:
Lasse R skrev: Opdateringen til 1,6 tdi er endnu ikke tilgængelig, da VW åbenbart ikke har/kan fået den godkendt endnu. Er kun 2.0 tdi der er blevet ordnet indtil nu.
Skulle være klar i tyskland - mangler blot DK gummmistempel

Men en kollega med en 16 tdi i en seat (90hk) fik EGR problemer allerede ved 80.000km Han kører ikke decideret korte ture men pendler 40km til arbejde. Men det sker i "forhøjet tomgang" ad køge bugt hvor der ikke er plads til at brænde den ren.
I mit tilfælde bliver det at starte bilen og så først stoppe igen 175 km senere. Primært motorvej.
For sikkerhedens skyld vil jeg nok få den blændet hvis det bliver 1,6 tdi.

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 29. nov 2016, 21:31

Er stadig ved at overveje. Lupo'en kører jo endnu :)

Tænker på at gribe den an på en anden måde.

I min optik er en af de vigtigste parametre som bilejer, at man har et godt værksted i ryggen. Det har jeg haft med Lupo'en, men det hænger lidt nu. Derfor bla. kigger jeg efter anden bil.
Da jeg kommer til at pendle til Esbjerg fra sydøstfyn, vil jeg lige høre jer, om I har kendskab til nogle dygtige mekanikere på evt. Esbjerg kanten? Foretrækker jo en super dygtig og til at betale vag mand, som også har en lånebil holdendeBillede
Vil heller ikke udelukke andre mærker, hvis der findes en "troldmand" derude :)

RasmusAndersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 69
Tilmeldt: 24. maj 2009, 15:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: På vejen ...
Has thanked: 102 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af RasmusAndersen » 2. dec 2016, 06:19

Hvorfor vil du ikke have en 1,2?

Jeg har selv en 6J fra 2014 med 1,2eren, og den gør det sgu godt. Bevares, en halv motor kommer aldrig til at lyde godt, men det er ikke generende. Og så er den overraskende højgearet, den render kun med ca. 2600 omdr. ved knap 140 på speedometeret. Ca. 2100 ved 117 km/t.
Jeg har ca. 40 km hver vej til job, med kun en smule by i begge ender, resten motorvej, jeg kører lige godt 20 km/l.

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 2. dec 2016, 16:54

Er jo selv vant til en 1,2 i dag i Lupo'en. Den gør det fremragende og er rimelig frisk, når den er chippet.
Den nye 1,2 har jeg nærmest kun hørt dårligt om.

Lyden er én ting, som jeg sagtens kunne leve med, men økonomien under belastning er ikke bedre end eks. 1,4 tdi, og så ville den være mit valg pga det manglende overskud ved 1,2 samt ingen mulighed for optimering. På motorvejen er det altså rart at kunne trække ud og komme op i fart uden at få præget fire ringe i bagklappen fra bagvedkørende.

Pt. er humøret til Polo highline eller golf 6. Her er comfortline sikkert fint. Har bare ikke nået at være ude at kigge og prøve endnu. Mangler timer i døgnet :)

Andersjensen
Medlem
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Andersjensen » 2. dec 2016, 19:25

RasmusAndersen skrev:Hvorfor vil du ikke have en 1,2?

Jeg har selv en 6J fra 2014 med 1,2eren, og den gør det sgu godt. Bevares, en halv motor kommer aldrig til at lyde godt, men det er ikke generende. Og så er den overraskende højgearet, den render kun med ca. 2600 omdr. ved knap 140 på speedometeret. Ca. 2100 ved 117 km/t.
Jeg har ca. 40 km hver vej til job, med kun en smule by i begge ender, resten motorvej, jeg kører lige godt 20 km/l.
Dit indlæg underbygger egentlig meget godt det som jeg og andre skriver. Men netop den høje gearing og det relativt høje forbrug ift. lovet, gør jo bilen uattraktiv.

Det er jo selvfølgelig smag og behag, og hvis du er godt tilfreds, så er der ingen ko på isen. Jeg har bare aldrig været tilfreds med den motor.

Jeg kan næsten opretholde samme økonomi med 2.0 TDI med 184 HK på sådan en tur på 40 km. Og køre væsentlig længere med en 1.6 TDI.

- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 5. jul 2017, 20:50

Er der noget positivt at sige om sådan en her? 1,9 er vel rimelig gennemprøvet. 1,6 er jeg lunken ved pga det opdaterings halløjsa.
Bilen er bestemt ikke køn, men det ses jo ikke når jeg sidder i den Billede

http://www.dba.dk/skoda-fabia-19-tdi-10 ... re_listing

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Peder » 5. jul 2017, 21:03

1,9 TDI i de senere generationer - med partikelfilter, er ikke kendt for at være så stabile som deres forgængere.
Jeg ville overveje en 1,6 TDI med egr slået fra.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Carsten Nielsen » 5. jul 2017, 21:47

Jakob J skrev:Er der noget positivt at sige om sådan en her? 1,9 er vel rimelig gennemprøvet. 1,6 er jeg lunken ved pga det opdaterings halløjsa.
Bilen er bestemt ikke køn, men det ses jo ikke når jeg sidder i den Billede

http://www.dba.dk/skoda-fabia-19-tdi-10 ... re_listing
jep, sportudgaven har gode sæder og læderrat. Bilen kører godt, men dieselvarianterne kender jeg intet til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 6. jul 2017, 21:31

1,6 er bare lige hakket dyrere. Men iflg spritmonitor også lidt mere sparsommelig selvfølgelig. Kører ca 70000 km/år så lidt har også ret.
Jeg ville rigtig gerne ned omkring de 60 k, men så er der ikke meget udvalg tilbage. Kigger pt ibiza, fabia sport eller polo der alle må trække 1000 kg = passer med min båd.
Ibiza er skrabet (reference), fabia sport svære at finde (http://www.dba.dk/skoda-fabia-16-tdi-10 ... re_listing) og polo er dyrere. Comfortline sæder er lidt tarvelige.
Var også ude at kigge yaris. Prøvetur var ikke nødvendig. Som at sætte sig ind i et cafeteria. Men sikkert en fin og pålidelig bil ude over det.
Er nok bare for nærig Billede

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5576
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2017, 21:36

Ja man sidder betydeligt bedre i Highline sæderne i Polo. Men sæderne kan jo skiftes, hvis det skal være.

Jeg faldt lige over denne 2010'er som har træk

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3334612
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 6. jul 2017, 21:45

GranTurismo skrev:Ja man sidder betydeligt bedre i Highline sæderne i Polo. Men sæderne kan jo skiftes, hvis det skal være.

Jeg faldt lige over denne 2010'er som har træk

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3334612
Comfortline kan godt findes til 65-70k ja.

Så kommer der evt andre sæder, egr off, undervognsbehandling oveni. Så rammer vi hurtigt 80 k. Kommer til at afskrive den hurtigt pga de mange km. Også lidt derfor jeg bliver nærig Billede

Så ringe er en 1,9 tdi vel heller ikke. Kommer trods alt fra en 3L.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5576
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2017, 21:48

Med 70.000 km om året er forbruget væsentligt. Prøv at regne på hvor mange penge ekstra det koster i brændstof, hvis motoren går eksempelvis 4 km/l kortere.

De 10.000 du gerne vil spare, kan hurtigt blive nogle dyre penge at spare.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 6. jul 2017, 21:56

GranTurismo skrev:Med 70.000 km om året er forbruget væsentligt. Prøv at regne på hvor mange penge ekstra det koster i brændstof, hvis motoren går eksempelvis 4 km/l kortere.

De 10.000 du gerne vil spare, kan hurtigt blive nogle dyre penge at spare.
Differencen er ca 5000 kr/år ud fra den forskel på km/l jeg fandt på spritmonitor. Hertil kommer højere ejerafgift.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5576
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2017, 22:13

Jakob J skrev:
GranTurismo skrev:Med 70.000 km om året er forbruget væsentligt. Prøv at regne på hvor mange penge ekstra det koster i brændstof, hvis motoren går eksempelvis 4 km/l kortere.

De 10.000 du gerne vil spare, kan hurtigt blive nogle dyre penge at spare.
Differencen er ca 5000 kr/år ud fra den forskel på km/l jeg fandt på spritmonitor. Hertil kommer højere ejerafgift.
Så på 3 år koster det i runde tal 20.000 kr at spare de 10.000 i indkøb?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5576
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2017, 22:17

Der er også en 2012 Highline med træk til 75k

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3321366
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jacob0605
Helt nyt medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 8. apr 2016, 14:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jacob0605 » 6. jul 2017, 22:32

Har selv en Ibizia 1.4 TDI 90 hk, og det er muligt og køre + 25 km/l ved 110 km/t på motorvej, kører dageligt 220 km i den, både motorvej og landevej. Motorstøj på motorvejen og ujævn tomgang er ikke noget jeg har oplevet. Kan klart anbefaldes

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 7. jul 2017, 05:23

Jacob0605 skrev:Har selv en Ibizia 1.4 TDI 90 hk, og det er muligt og køre + 25 km/l ved 110 km/t på motorvej, kører dageligt 220 km i den, både motorvej og landevej. Motorstøj på motorvejen og ujævn tomgang er ikke noget jeg har oplevet. Kan klart anbefaldes
Kunne også være en mulighed. Kører som sagt 1,2 tdi pt. Hvordan er den med 900-1000 kg efter? Som regel kun korte ture med båden Billede
Min svoger har en som han er glad for. Polstringen i siden af førersædet er dog gået, rattet totalt nulret og det røde indtræk ligner en hundekurv. Det er generelt for reference kan jeg se. Åbenbart meget sart.
1,4 kan vel også optimeres i lighed med 1,2. Kunne måske lige give det sidste.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Peder » 7. jul 2017, 11:56

1,4 er ligesom 1,9 (BLS) notorisk kendte for at smide et ben ud gennem siden eller ødelægge noget andet vitalt inden de rammer 200.000 km - så jeg ville for alt i verden gå uden om dem.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 7. jul 2017, 16:18

Peder skrev:1,4 er ligesom 1,9 (BLS) notorisk kendte for at smide et ben ud gennem siden eller ødelægge noget andet vitalt inden de rammer 200.000 km - så jeg ville for alt i verden gå uden om dem.
Mon dog det står helt så slemt til. Alt kan jo ødelægges med de rette kompetencer bag rattet.

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 7. jul 2017, 16:33

GranTurismo skrev:Der er også en 2012 Highline med træk til 75k

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3321366
Var lige ude og prøve denne på vej hjem fra arbejde. Det var desværre en comfortline. Rimelig pæn. Sæderne var egentlig ok. Markant bedre end Yaris i hvert fald.
Selve køreoplevelsen var dog ikke noget at falde på halen over. Trak fint (den var chippet/egr off ukendt) og ligger da godt på vejen, men synes jeg hørte motoren meget. Havde sådan en irriterende ikke helt tikkende lyd men alligevel der henvender ad. Dysestøj måske. Tror ikke den var undervognsbehandlet.

Positivt er 1 års garanti på drivlinjen.

Jeg skriver den bag øret og kigger lidt videre.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5576
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af GranTurismo » 7. jul 2017, 19:03

Jakob J skrev:
GranTurismo skrev:Der er også en 2012 Highline med træk til 75k

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pol ... 5d/3321366
Var lige ude og prøve denne på vej hjem fra arbejde. Det var desværre en comfortline. Rimelig pæn. Sæderne var egentlig ok. Markant bedre end Yaris i hvert fald.
Selve køreoplevelsen var dog ikke noget at falde på halen over. Trak fint (den var chippet/egr off ukendt) og ligger da godt på vejen, men synes jeg hørte motoren meget. Havde sådan en irriterende ikke helt tikkende lyd men alligevel der henvender ad. Dysestøj måske. Tror ikke den var undervognsbehandlet.

Positivt er 1 års garanti på drivlinjen.

Jeg skriver den bag øret og kigger lidt videre.
Træls når forhandlere laver sådanne bøffer. Det er jo ikke kun sæderne der er forskellen på Comfortline og Highline. Sæderne i en Highline er iøvrigt de samme som i en BlueGT, bare helt i stof.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 7. jul 2017, 20:24

Ok. Kender ikke lige alle forskelle.

Den er oprettet som highline fordi tidligere ejer fortalte forhandleren, at det er en highline. Han var ikke inde i de forskellige modeller. De havde fortrinsvis BMW holdende. Ellers fin og venlig behandling.

Tror lige jeg tjekker denne i næste uge. https://www.guloggratis.dk/biler/person ... 14-d-4d-t1

Det var den ældre model jeg tjekkede ud forleden. Meeen. Vil nu helst vag.

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 25. jul 2017, 11:49

Jeg fik jo prøvet den Yaris der. Den var ikke så pæn i virkeligheden, som på billederne + den skulle synes snart, have ny forrude og bremserne lød meget ringe. Justeringen af spejle virkede ikke og så klemte 1 gear meget.

På vejen var den ok, men kræfterne ebbede noget ud ved +100 km/t. Da den vist ikke er super egnet til chipning, så ved jeg, at jeg bliver træt af den på motorvejen. Her føles Lupo'en noget mere kvik. Ud over det er det svært at sige, hvad det er der gør, at den ikke føles rigtig. Fornemmelsen er der bare ikke.

Jeg prøvede også en kollegas Fabia 1,6 tdi. Godt nok ikke en sport, men laveste udstyrsversion. Ved ikke lige hvad den hedder. Motoren snakkede slet ikke så meget som den Polo jeg prøvede i Middelfart. Måske det kan relateres til dieselgate opdateringen? Polo'en var opdateret, kan jeg se på VW's opslagsværktøj, men omvendt også chippet efterfølgende. Fabia var std.

Ellers synes jeg faktisk, at indtrykket inde i Fabia'en var fin. Egentlig på højde med Polo'en. Så en Fabia sport kunne godt være et bud.

Der er vist alm. enighed om, at sådan en bil som Ibiza er dårligere lydisoleret end Polo. Hvordan Fabia er i den sammenhæng, ved jeg ikke lige. Men hvad med Leon 1,6 tdi sammenlignet med Polo? Der er ikke så mange af dem indenfor mit budget, men bare for at udvide mulighederne lidt.

Så pt. er det nok Ibiza style, Fabia sport, Polo eller Leon jeg mest kigger efter :)

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 5. nov 2017, 20:39

Jeg fik jo købt sådan en Fabia sport 1,6 tdi. Sådan set en pæn bil og ok fine sæder. Var dog lidt overrasket over støjen i den. Især vindstøj. Pga. en motorfejl som forhandleren ikke kunne udbedre, så gik handlen desværre tilbage i går. Jeg er derfor igen på udkig.

I fredags prøvede jeg en bmw 118d. Rimelig skrabet i udstyret, men meget velbygget karroserimæssigt. Indenfor i den var ok. Som sagt lidt "primitivt" og ikke det store udstyr, men alt virker robust og det virker. På vejen kører den godt.

I dag stod den så på en A3 2,0 cr fra 08. Den var plaget af rust i begge forskærme, ved bagskærme hvor de mødes med panelet og forklappen var temmelig ringe i sealing mod frontruden. Tandstangen havde en mislyd, når man drejede svagt fra side til side ved tilstand. Kabinen var fin med gode sæder, og den gik ellers godt i motoren. På vejen lå den rigtig fint. Lidt hård i undervognen. Gider dog ikke bøvle med rust på en så "ny" bil. Er det virkelig hvad man skal forvente af sådan en A3? Troede at de var stort set fejlfri, når det kom til rust.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jannik » 7. nov 2017, 08:20

Hvis du stadig kigger efter en pendlerbil, og Ibiza 6J stadig er med i opløbet, kan jeg anbefale sådan én med den 1,4 TDI, som du selv tidligere omtaler.
Min kone havde sådan én i 4 år, hvoraf de sidste to år var med optimering og EGR off.

Det var intet problem at få den til at gå et godt stykke over 21 km/l, den er vanvittigt højgearet og trækker rigtigt fint efter en optimering.

I en Ibiza støjer den under accelleration, men er ret støjsvag ved alm. hastighed.
Kigger du på den motor, vil jeg undgå dem, der har kørt longlife olieskiftintervaller, som de gør i Skoda og VW. Det gjorde man ikke dengang i Seat.
En 1,4 TDI med motorkoden BMS (som ligger i Ibiza 6J) har partikelfilter, så vær obs på askeindholdet inden du køber.

Hvis budgettet stadig er 60-70k er der dog mange andre muligheder også.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 13. nov 2017, 19:55

Tak for input Jannik.

Jeg havde faktisk lavet aftale om køb af en 118d i morgen. Købet var betinget af bestået "sundhedstjek" ved en mekaniker ang de berømte kædeproblemer, som den lider under. Den aftale valgte sælger desværre at se stort på og solgte til anden side i weekenden. På den ene side forståeligt men på den anden side havde vi en klar aftale og jeg havde ulejliget et værksted med tidsreservation, spørgsmål osv. Nok om det.

Så ja. Jeg kigger stadig. Tidligere i tråden blev der advaret mod bms ift plejlstænger ud igennem blokken. Min svoger har dog en, som han, ligesom jer, har været glad for. Alle biler og motorer har nok bare deres svagheder, hvor man kommer langt, hvis bare man er opmærksom på det :)

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Ny pendlerbil - Ibiza 6J eller Polo 9N3

Indlæg af Jakob J » 8. dec 2017, 19:20

Det endte med en fin 118d fra 07. Så krydser jeg fingre for at det virker bedre end Skodaen. Kører i hvert fald super godt lige nu

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"