Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af nielshm » 10. nov 2016, 07:46

Jeg har fået vinterdæk på bilen i samme størrelse som sommerdækkene.
Alligevel bemærker jeg en 2% afvigelse på en målt distance i forhold til sommerdækkene. Sommerdækkene er nye fra april, så de er max. slidt 1 mm.
Når jeg slukker bilen, så viser den i displayet kørt afstand, gennemsnitsfart og gennemsnitligt brændstofforbrug.
Fra dag 1 til og med i går har turen til arbejde været 21,8 km. uden afvigelse overhovedet.
Med nye vinterdæk, så måles afstanden til 22,2 km.

Det synes er mærkeligt, og hvis bilen måler et højere kilometertal, er de nye dæk så større eller mindre i omkreds?
Bilen har altid haft den mærkelige ting, at speedometeret har vist for meget, 5% eller der omkring, men kilometertælleren har vist 3% for lidt.
Kontrolleret med alverdens GPS, så har en tur på 103 km., kun kunne opmåles til 100 km. med bilen.

Både sommer og vinterdæk er 205/55R16. Sådan en størrelse burde vel være standardiseret så meget, at omkreds på dækket er ens, uanset hvem der producerer?
Er det bare mig der ikke har opdaget noget før nu, og at det bare er normale afvigelser? Jeg er spændt på om afvigelsen på speedometeret så pludselig er 7% eller nede på 3%, det kan jeg ikke lige regne ud, hvordan det påvirker hinanden.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af preben76 » 10. nov 2016, 15:16

Vil mene dine nye dæk må være lidt mindre end de gamle da de jo har snurret flere gange rundt for at nå til 22.2 km istedet for 21.8 km.
Der kan godt være lidt forskel på rullediameteren alt efter dæk fabrikat.

Hvilke mærker køre du med?

Speedometereg vil altid vise for meget i forhold til den reele hastighed. Det er fabrikkernes måde at sikre sig at du ikke bliver knaldet i en fartkontrol selv om du kun har kørt hvad du må efter speedometeret.
Min egen viser 120km/t når jeg køre 110 efter gps. Gpsen er mere nøjagtig.
Jeg har dog aldrig målt om min km tæller afviger i forhold til det reelle antal km der er kørt.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af mortenmol » 10. nov 2016, 16:09

Der kan også være forskel på bredden fra forskellige producenter, 225 fra en producent kan være samme bredde som 235 hos en anden - jeg tror det er lidt vejl.

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af nielshm » 11. nov 2016, 07:41

Sommerdækkene er fabriksmonterede Conti Eco.... i 205/55R16
Vinterdækkene er (desværre) Kleber Krisalp i samme størrelse.
Jeg må jo så konstatere, at fejlvisningen på speedometeret er blevet endnu større, 8-9 km/t for høj visning.
Dernæst må jeg bare erkende, at Kleber er meget støjende og bruger meget mere benzin, det ruller bare slet ikke og der er en evig ekstra modstand der skal overvindes.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af Charlimike » 11. nov 2016, 08:08

Har samme problem på min pendler Rensult. Jeg har gps målt afstsnden til mit job til 110,5 km, og google siger det samme. I mit tilfælde er det sommerdæk den er gal med. Afstand målt med sommerdæk : 108,3 km. Afstand målt på vinterdæk 110,4 km.

Jeg har gps målt hastighed på begge hjul. Når billen viser 110 km/t på speedometer, kører bilen ifg gps måling i begge tilfælde 107 km/t.

Str vinter: 205/60R16 m. Direkte tpms
Str sommer: 205/55R17 m. Direkte tpms

Jeg fatter minus. Har aldrig oplevet det på andre biler.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af erlingvj » 11. nov 2016, 09:23

Produktionstollarancer for radialdæk:
Diameter fra -3% til +4% i forhold til den teoretiske diameter

Tollerance for speedometervisning i en almindelig personbil:
faktisk hastighed <speedometervisning<faktisk hastighed +10% + 6km/h

En bil der kører 100 km/h må således have en speedometervisning fra 100 til 116 km/h.

Så intet unormalt i det de erfaringer I har ;)

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1626
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af peter w » 11. nov 2016, 16:38

Tænker, at det også må have betydning, hvor slidte de sammenlignede dæk er.

Hvis de to dæksæt er nøjagtig ens i størrelse, og det ene sæt får slidt fx 4 mm af slidbanen, vil det indebærer, at diameteren på dækket bliver 8 mm mindre end det andet sæt.

Uden at have regnet på det, så jeg er overbevist om, at en diameterafgivelse på 8 mm de to dæksæt absolut vil kunne registreres på afstandsudmålingen.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af AU-R8 » 11. nov 2016, 16:49

Et vinterdæk er blødere, så selv med samme omkreds målt, vil de ved last være lidt forskellig.
Du kan sætte en kridtstreg på dækkant og vej og trille 10 omgange og sætte en streg på vejen, ca 20 m, så gøre det samme med et sommerhjul.
2% vil være 40 cm.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af erlingvj » 11. nov 2016, 17:01

Et radialdæk deformere ved trædefladen. Der gør at hvis et nyt dæk har en diameter på 600 mm og der fx slides 3 mm (ny diameter 594mm) giver det en statisk rulleradius, der er 1% mindre, men reduktionen i den dynamisk ( under kørsel) rulleradius er langt mindre.
Slid har ikke den store betydning for den dynamiske rulleradius.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Forskellig rulleomkreds på sommer og vinterdæk

Indlæg af Charlimike » 11. nov 2016, 17:16

Begge hjulsæt er nye, da bilen også er ny.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"