Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af qasq » 16. nov 2017, 11:32

Jannik skrev:Skulle der sidde nogle derude, der seriøst overvejer at købe en Golf GTE, som gerne vil undgå prisstigningen efter nytår, kan jeg oplyse at VW Skanderborg i hvert fald i søndags havde tre biler på vej hjem, der ville lande før nytår og dermed til den lavere listepris, som ikke er solgt endnu.
Og nej, jeg har ikke noget som helst med den forhandler at gøre (har heller ikke bestilt min GTE der). Dette tjener blot som info til andre potentielle købere, der vil spare en skilling.

De tre Golf GTE, der er bestilt af VW Skanderborg er udstyret således:

1.
Farve: Hvid
Ekstra udstyr: DK Pakke, Active Info Display, App Connect

2.
Farve: Sort
Ekstra udstyr: DK Pakke, LED MID forlygter, App Connect

3.
Farve: White Silver
Ekstra udstyr: Panorama soltag, LED MID forlygter, DK Pakke, Active Info Display, App Connect

Hermed en den måske brugbare information givet videre.

Er der iøvrigt nogen eksisterende GTE ejere (Passat og Golf), der kan oplyse hvilket kabel man har trukket til Clevers ladeboks? Jeg antager man har trukket 5-leder, men er tværsnittet 1,5 eller 2,5?
God karma.

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 16. nov 2017, 11:41

fjeppe skrev:
Jeg mener 3 leder er nok, men de forskriver 2.5, det gjorde de med mig, dog kunne de godt bruge mit 5 leder 1.5, da de bare samlede 2x2 ledere, da jeg havde haft en anden ladeboks før jeg fik den nye model.
Tak for tilbagemeldingen. Det er netop hvad de foreskriver jeg er interesseret i.
Har selv taget installatøren tilbage i 2010 (har ikke brugt det siden), men mine begrænsede eltekniske beregningsevner viser nu at et 5x1,5 kabel sikkert bør kunne levere 11kW. Det er dog lige på grænsen, men stadig indenfor sikkerhedsmargin, sålænge der ikke er andre forbrugere på nogen af faserne, hvilket der ikke er i mit tilfælde.

Jeg undersøger det fordi der ikke kan trækkes et nyt kabel til gruppetavlen pga. pladsbegrænsninger og måden vi har konstrueret vores hus på, i hvert fald ikke på en måde jeg vil kunne leve med.
Har et CEE stik siddende i garagen, der er placeret til netop dette formål.

Clever sælgeren var ikke helt sikker på hvordan og hvorledes, og jeg afventer derfor et opkald fra deres elinstallatør for at få afklaret installationsforholdende.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 16. nov 2017, 11:46

Jannik skrev:
fjeppe skrev:
Jeg mener 3 leder er nok, men de forskriver 2.5, det gjorde de med mig, dog kunne de godt bruge mit 5 leder 1.5, da de bare samlede 2x2 ledere, da jeg havde haft en anden ladeboks før jeg fik den nye model.
Tak for tilbagemeldingen. Det er netop hvad de foreskriver jeg er interesseret i.
Har selv taget installatøren tilbage i 2010 (har ikke brugt det siden), men mine begrænsede eltekniske beregningsevner viser nu at et 5x1,5 kabel sikkert bør kunne levere 11kW. Det er dog lige på grænsen, men stadig indenfor sikkerhedsmargin, sålænge der ikke er andre forbrugere på nogen af faserne, hvilket der ikke er i mit tilfælde.

Jeg undersøger det fordi der ikke kan trækkes et nyt kabel til gruppetavlen pga. pladsbegrænsninger og måden vi har konstrueret vores hus på, i hvert fald ikke på en måde jeg vil kunne leve med.
Har et CEE stik siddende i garagen, der er placeret til netop dette formål.

Clever sælgeren var ikke helt sikker på hvordan og hvorledes, og jeg afventer derfor et opkald fra deres elinstallatør for at få afklaret installationsforholdende.
De accepterede faktisk 3x1.5, såfremt kablet lå afkølet, altså ikke lå sammen med andre kabler og ikke var indmuret, men jeg tror de vurdere det fra gang til gang. Jeg valgte bare at bruge alle lederne, da jeg bor i etage ejendom, og strømmen skal rejse knap 50 meter fra 1. sal og ned på p-pladsen.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af pwh » 16. nov 2017, 13:25

Hvis man har i sinde at installere en 11 kW ladeboks, så kunne jeg aldrig drømme om at benytte 5x1,5. Jeg har aldrig set husinstallationer på 1,5 kvadrat over 13A.

Hvis en næste bil bliver en Tesla med 100 kWh batteri, så trækker den max. effekt i 9-10 timer. Så bliver et underdimensioneret ledning hurtig var.

En GTE trækker ligeledes på til 16A - dog kun på en fase.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 16. nov 2017, 13:29

pwh skrev:Hvis man har i sinde at installere en 11 kW ladeboks, så kunne jeg aldrig drømme om at benytte 5x1,5. Jeg har aldrig set husinstallationer på 1,5 kvadrat over 13A.

Hvis en næste bil bliver en Tesla med 100 kWh batteri, så trækker den max. effekt i 9-10 timer. Så bliver et underdimensioneret ledning hurtig var.

En GTE trækker ligeledes på til 16A - dog kun på en fase.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Nu har min installation haft en tidsbegrænsning på 2 år, så da vi opgraderde den oprindelig lader (som forskrev 3x1.5), valgte vi ikke at skifte kablet, da det er ret dyrt når det ligger gravet ned under en ret stor p-plads og løber op igennem hele ejendommen.

Men vælger du at lade Clever stå for installationen, som jo er inkluderet i tilbuddet (op til 10 meter), så bliver det med de kabler som de kræver, hverken mere eller mindre.

Når vi engang få gang i hus projektet, så vil jeg naturligvis, også trække 5x2.5, der er jo ikke nogen nævneværdig pris difference ved at gå derop.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 16. nov 2017, 15:56

pwh skrev:Hvis man har i sinde at installere en 11 kW ladeboks, så kunne jeg aldrig drømme om at benytte 5x1,5. Jeg har aldrig set husinstallationer på 1,5 kvadrat over 13A.

Hvis en næste bil bliver en Tesla med 100 kWh batteri, så trækker den max. effekt i 9-10 timer. Så bliver et underdimensioneret ledning hurtig var.

En GTE trækker ligeledes på til 16A - dog kun på en fase.
Mit hus er helt nyt, og her er et 5x1,5 kabel forsikret med 16A.
5x1,5 kvadrat er ikke underdimensioneret til 11 kW ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen (afhænger dog af varmeafledningsforhold). Faktisk må man under særligt gode forhold belaste det med 18,5 ampere per leder kontinuerligt.

Benytter man kun én fase til Clevers ladeboks?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af pwh » 16. nov 2017, 16:17

Jeg plejer at bruge skemaet fra nedenstående link som tommelfingerregel.

Her må et 1,5 kvadrat maksimalt belastes med 15,5A ved normale varmeafledningsforhold.

Men korrekt - hvis der er sikret "særlige gode varmeafledningsforhold" fra tavle til udtag, så kan man trække op til 18,5A.

Personligt ville jeg aldrig benytte 1,5 kvadrat til en 16A installation. Det er et mærkeligt sted at spare, og alt andet lige, så vil der være større transmissionstab i et højt belastet 1,5 kvadrat kontra et 2,5 kvadrat.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/st ... er_pvc.php

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 16. nov 2017, 16:50

pwh skrev:Jeg plejer at bruge skemaet fra nedenstående link som tommelfingerregel.

Her må et 1,5 kvadrat maksimalt belastes med 15,5A ved normale varmeafledningsforhold.

Men korrekt - hvis der er sikret "særlige gode varmeafledningsforhold" fra tavle til udtag, så kan man trække op til 18,5A.

Personligt ville jeg aldrig benytte 1,5 kvadrat til en 16A installation. Det er et mærkeligt sted at spare, og alt andet lige, så vil der være større transmissionstab i et højt belastet 1,5 kvadrat kontra et 2,5 kvadrat.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/st ... er_pvc.php
Vi er ikke uenige, og jeg benytter samme tabel som reference (taget fra SB).

Havde jeg involveret mig mere i processen da de trak kablet under opførelsen af huset, havde jeg også bedt dem skifte til 2,5 kvadrat.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

christerholte
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17. okt 2017, 18:31
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg V
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Facelift Golf 7.5 Med Nye Gte Priser

Indlæg af christerholte » 16. nov 2017, 23:07

jannik skrev:
megasun skrev:den nye prisstigning er allerede listet....jeg tænkte nok at luskerfirmaet ville have sin del af afgiftsnedsættelsen....ulækkert firma og metoder efter min mening.

Min er købt som van og på en finasiel leasing så jeg bliver ikke berørt men det er sgu dårlig stil af et firma som i forvejen høster milliarder.


Http://www.volkswagendanmark.dk/pdfgen/ ... entation=l
havde ikke set, at de har opdateret prislisten.
De har dog ikke ændret priserne på ekstraudstyret (endnu).
er det min browser eller har de ændret tilbage til den "gamle" prisliste igen nu ?
Mvh. Christer Holte - Esbjerg
VW Golf GTE 7.5 - model 2019
VW Tiguan Highline 1.4TSI DSG - model 2018

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Dakota » 16. nov 2017, 23:08

christerholte skrev:er det min browser eller har de ændret tilbage til den "gamle" prisliste igen nu ?
Nope, der står også 307K hos mig.

De af jer, der har fået oplyst prisstigninger på ~4% og fået at vide I selv afholder denne udgift, hvordan er slutsedlen formuleret i jeres tilfælde? Det tilbud, jeg har modtaget, rummer ikke en sådan passus.

Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af gudhjem » 17. nov 2017, 05:53

Dakota prøv at se i bunden af slutseddel, der står noget med de tager forbehold for evt prisstigninger, de må stige op til max 10%, finder det lige senere op poster


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 17. nov 2017, 06:00

Dakota skrev:
De af jer, der har fået oplyst prisstigninger på ~4% og fået at vide I selv afholder denne udgift, hvordan er slutsedlen formuleret i jeres tilfælde? Det tilbud, jeg har modtaget, rummer ikke en sådan passus.
Der står på forsiden under underskriften, at der tages forbehold for inflatoriske prisstigninger.
Deruder er der et helt punkt under betingelserne, der hedder 4. Prisregulering, der tager forbehold for regulering af pris, både op og ned. Man er kort sagt forpligtet til at aftage det købte, hvis en prisstigning er under 10%.

Knapt så spændende, hvis man havde bestilt en Aerteon til 750.000kr og fik varslet en prisstigning på 9,9%.

Skulle jeg skrive under på en slutseddel idag med den viden vi nu har omkring prisstigningen, ville det helt sikkert blive en betingelse i forhandlingen om rabat, inden der blev skrevet under.

Jeg venter som sagt stadig på en endelig pris fra min forhandler. Han arbejder på en løsning håber jeg.

Et andet spgm; man skal vel ikke betale abb. til Clever fra den dag ladeboksen opsættes, men først når bilen leveres?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af DanielB12 » 17. nov 2017, 07:15

Fdm var kritiske omkring det i vores slutseddel, men kan ikke lige huske om det blev ændret.

Billede
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 17. nov 2017, 07:40

DanielBahn skrev:Fdm var kritiske omkring det i vores slutseddel, men kan ikke lige huske om det blev ændret.
Meget interessant, at FDM ikke mener at prisforbeholdet er lovligt.
I tilfælde af, at den VW sælger jeg har handlet med vender tilbage med beskeden om, at jeg kommer til at betale hele prisændringen, kunne det da godt tænkes at jeg vil tage kontakt til FDM. Måske er der ikke noget at gøre, når man har skrevet under, men så kan de i hvert fald blive opmærksomme på det.

Den elinstallatør, der skal sætte min ladeboks op, mener at man som minimum skal benytte 5G4mm kabel. Som skrevet før er det nogle år siden jeg tog elinstallatøren, men det lyder i mine ører fuldstændigt vanvittigt. Man regner altså med at skulle trække mindst 23 ampere (op til 28 ampere under normale forhold)!!
Jeg mener ikke at stikledningen ind til huset er ikke oppe i den dimension, og mine propsikringer foran tavlen er kun 25 ampere.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 17. nov 2017, 08:00

Jannik skrev:
DanielBahn skrev:Fdm var kritiske omkring det i vores slutseddel, men kan ikke lige huske om det blev ændret.
Den elinstallatør, der skal sætte min ladeboks op, mener at man som minimum skal benytte 5G4mm kabel. Som skrevet før er det nogle år siden jeg tog elinstallatøren, men det lyder i mine ører fuldstændigt vanvittigt. Man regner altså med at skulle trække mindst 23 ampere (op til 28 ampere under normale forhold)!!
Jeg mener ikke at stikledningen ind til huset er ikke oppe i den dimension, og mine propsikringer foran tavlen er kun 25 ampere.
Det er sikkert fordi den kan levere en del mere til biler der kan aftage nogen flere amp end en GTE'er kan, og da spændingen er vedvarende i hele ladeperioden, bliver kablerne jo lune, men i forhold til at den kun skal lade en GTE, burde de sagtens kunne bruge mindre, men gør det ikke, da fabrikanten har skrevet kravet efter det den max kan leverer.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af pwh » 17. nov 2017, 08:08

Jannik skrev:
Den elinstallatør, der skal sætte min ladeboks op, mener at man som minimum skal benytte 5G4mm kabel. Som skrevet før er det nogle år siden jeg tog elinstallatøren, men det lyder i mine ører fuldstændigt vanvittigt. Man regner altså med at skulle trække mindst 23 ampere (op til 28 ampere under normale forhold)!!
Jeg mener ikke at stikledningen ind til huset er ikke oppe i den dimension, og mine propsikringer foran tavlen er kun 25 ampere.
Er det for at fremtidssikre installationen til en 22 kW ladeboks (som trækker 32A)?
Her vil et 4 kvadrat kabel allerede være i underkanten under normale forhold.

Jeg har svært ved at se formålet med det, og som du er inde på, så vil det sandsynligvis kræve en større stikledning. Tilslutningsbidraget (alene) til Radius ~1.300 pr. A over 25A. Dertil ny stikledning, gravearbejde mm. Det virker voldsomt. De fleste husholdninger burde fint kunne klare sig med en 16A/11 kW ladeboks.

Men hvis man har to pendler tesla holdende i garagen, så kan 11 kW selvfølgelig godt være i underkanten.

Hold os endelig opdateret om installationen. Det er ret interessant om der er udgivet nogle retningslinjer om husinstallationer til ladebokse el.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 17. nov 2017, 09:48

Har nu talt med elinstallatøren, som kommer forbi i eftermiddag.
Clever foreskriver at installationerne, for at være fremtidssikrede, skal udføres med mindst 5G4mm3 kabler.

EL:CON benytter ofte 5G6mm3 da prisforskellen er minimal.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af kims2 » 17. nov 2017, 10:11

Som jeg skrev i en tidligere post, så ser det ud til der står 586 mm2 på det kabel jeg har fået installeret til min ladeboks, men mon ikke der står 5G6mm2 ud fra hvad jeg kan læse i de tidligere indlæg.

Passer jo meget godt med hvad Jannik skriver, og Clever/EL:CON elektrikeren sagde også, at kablet var forberedt til evt. fremtidig større ladeboks.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Dakota » 17. nov 2017, 10:29

Tak for info om prisstigninger. Det tilbud, jeg har fået, som er underskrevet af forhandleren og mangler min underskrift, indeholder ingen passus om prisstigninger.

I øvrigt betyder "inflatorisk" at det følger inflationen og da vi ikke har en inflation på 4% nu er dette ikke dækkende. Jeg er overbevist om en sådan passus ikke er lovlig og hvis jeg havde haft mulighed for at skrive under (tilbuddet er udløbet nu), havde jeg gjort det og så taget slagsmålet med dem bagefter.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 17. nov 2017, 10:38

Dakota skrev:
I øvrigt betyder "inflatorisk" at det følger inflationen og da vi ikke har en inflation på 4% nu er dette ikke dækkende. Jeg er overbevist om en sådan passus ikke er lovlig og hvis jeg havde haft mulighed for at skrive under (tilbuddet er udløbet nu), havde jeg gjort det og så taget slagsmålet med dem bagefter.
Nu kan infaltionen jo ikke tage højde for en høj afgift på en given varer, så hvis bilen grundlæggende før afgift har en stigning på 2,5% (fiktivt tal), så sørger afgiften for det sidste.

Det var også den forklaring jeg fik ved min første GTE'er som også først ville landede efter et årsskifte, og det var for 2 år siden, jeg kan dog ikke huske den varslet stigning, da jeg endte med at modtage min i december (før tid) og derved ingen stigning.
Senest rettet af fjeppe 17. nov 2017, 10:41, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Dakota » 17. nov 2017, 10:40

fjeppe skrev:Nu kan infaltionen jo ikke tage højde for en høj afgift på en given varer, så hvis bilen grundlæggende før afgift har en stigning på 2,5% (fiktivt tal), så sørger afgiften for det sidste.
Afgiften er jo netop faldet, så det kan ikke være en inflatorisk prisstigning, der er tale om her.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 17. nov 2017, 10:43

Dakota skrev: Afgiften er jo netop faldet, så det kan ikke være en inflatorisk prisstigning, der er tale om her.
Ja, og det er også 4,4% ud fra den nuværende pris, som er beregnet ud fra den faldne afgift, der står jo intet om at prisen er den gamle + 4,4%. Afgiften er jo ikke bortfaldet helt.

VW regulere også priserne en anelse ved årsskiftet.

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af kims2 » 17. nov 2017, 10:52

Dakota skrev:
fjeppe skrev:Nu kan infaltionen jo ikke tage højde for en høj afgift på en given varer, så hvis bilen grundlæggende før afgift har en stigning på 2,5% (fiktivt tal), så sørger afgiften for det sidste.
Afgiften er jo netop faldet, så det kan ikke være en inflatorisk prisstigning, der er tale om her.
Bilen koster 250.000 uden afgift (står på min faktura), så en prisstigning på 2,5% er 6.250 kr. Dertil kommer 150% afgift, så pristigningen bliver i alt 15.625 kr. Det passer vel meget godt med en inflatorisk prisstigning så.

Jeg er dog helt enig i, at det er dårlig stil, at ændre allerede underskrevne aftaler.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 17. nov 2017, 11:02

kims2 skrev:
Dakota skrev:
fjeppe skrev:Nu kan infaltionen jo ikke tage højde for en høj afgift på en given varer, så hvis bilen grundlæggende før afgift har en stigning på 2,5% (fiktivt tal), så sørger afgiften for det sidste.
Afgiften er jo netop faldet, så det kan ikke være en inflatorisk prisstigning, der er tale om her.
Bilen koster 250.000 uden afgift (står på min faktura), så en prisstigning på 2,5% er 6.250 kr. Dertil kommer 150% afgift, så pristigningen bliver i alt 15.625 kr. Det passer vel meget godt med en inflatorisk prisstigning så.

Jeg er dog helt enig i, at det er dårlig stil, at ændre allerede underskrevne aftaler.
Det kommer helt an på, hvordan du regner det ud og nej jeg gider ikke og bruge tid på at sætte et regnestykke op så vi rammer de 4.4, for det ændre alligevel ikke på det fakta at prisen er som den er, og VW ikke er til at stikke i, hvad disse stigninger angår, de har altid været der, og vil også være der i fremtiden.

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af kims2 » 17. nov 2017, 12:22

fjeppe skrev:
kims2 skrev:
Dakota skrev: Afgiften er jo netop faldet, så det kan ikke være en inflatorisk prisstigning, der er tale om her.
Bilen koster 250.000 uden afgift (står på min faktura), så en prisstigning på 2,5% er 6.250 kr. Dertil kommer 150% afgift, så pristigningen bliver i alt 15.625 kr. Det passer vel meget godt med en inflatorisk prisstigning så.

Jeg er dog helt enig i, at det er dårlig stil, at ændre allerede underskrevne aftaler.
Det kommer helt an på, hvordan du regner det ud og nej jeg gider ikke og bruge tid på at sætte et regnestykke op så vi rammer de 4.4, for det ændre alligevel ikke på det fakta at prisen er som den er, og VW ikke er til at stikke i, hvad disse stigninger angår, de har altid været der, og vil også være der i fremtiden.
Jeg ved ikke om det er mig du svarer, men jeg er helt på linje med dig, så forstår ikke din besked? Mit regnestykke viser hvordan en normal inflatorisk stigning kan bliv til noget der ligner 4,4 procent.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af fjeppe » 17. nov 2017, 12:32

Nok bare mig der så misforstår dit svar. ;)

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 17. nov 2017, 12:47

Jeg skal nok give besked herinde vedr. den varselde prisstignings effekt for mit vedkommende, når jeg hører fra min VW sælger.
Forhåbentligt er han i stand til at komme med et kompromis, der gør at jeg kan beholde det fabriksmonterede svingbare træk.

Han har stadig ingen anelse om hvornår nøjagtigt bilen produceres, men jeg tør ikke håbe på levering før nytår.

Sælgeren fortalte mig, at han straks bedte fabrikken om at rykke alle hans GTE bestillinger frem i kalenderen, da han hørte om prisstigningen.
Det var der vist også en masse andre sælgere, der gjorde.
Senest rettet af Jannik 17. nov 2017, 12:48, rettet i alt 1 gang.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af pwh » 17. nov 2017, 12:48

kims2 skrev:Som jeg skrev i en tidligere post, så ser det ud til der står 586 mm2 på det kabel jeg har fået installeret til min ladeboks, men mon ikke der står 5G6mm2 ud fra hvad jeg kan læse i de tidligere indlæg.

Passer jo meget godt med hvad Jannik skriver, og Clever/EL:CON elektrikeren sagde også, at kablet var forberedt til evt. fremtidig større ladeboks.
Det er sgu helt ok at de trækker kabler som potentielt kan klare en 22 kW ladeboks, og især når de reelt kunne "nøjes" med et 3x2,5 kabel til en 3,7 kW ladeboks.

Man får da trods alt lidt for sine penge Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af Jannik » 17. nov 2017, 18:27

Har nu haft besøg af en el:con installatør, der lige skulle vurdere hvordan installationen skal udføres i vores hus.

Han kom til at starte med frem til at installationen ville koste ca. 15.000kr + moms ekstra udover de 7.000kr man normalt betaler. Det blev en kompliceret installation. Det sagde jeg naturligvis nej til.

Efter lidt snakken frem og tilbage, fik vi lige dobbeltchecket tværsnittet på det kabel, der er ført til CEE stikket i garagen. Jeg var sikker på det var 5G1,5mm2, men har åbenbart ikke kigget ordentligt efter, for det er 5G2,5mm2.
Dermed kan jeg bruge dette til min ladeboks installation og har dermed sparet en fandens masse penge.

Og lidt info til andre; man skal betale abb. til Clever fra den dag man får ladeboksen installeret. Det er derfor bedst at installationsdato og leveringsdato på bilen er nogenlunde ens.


Sent from my iPad using Tapatalk
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Facelift Golf 7.5 med nye GTE priser

Indlæg af kims2 » 17. nov 2017, 18:34

Installationen koster da ikke noget når du bestiller clever ned en ny bil, medmindre den skal laves på en separat bygning og ud over 10 meter til hovedtavlen. Mit var da ihvertfald gratis. Hvor har du hørt det med 7000 kr?


Sent from my iPad using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"