Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Tho_Chr
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. dec 2016, 21:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Tho_Chr » 13. dec 2016, 21:09

Som stor audi entusiast har jeg ingen interesse i at kaste smuds på den generelle positive perception der er omkring audi mærket, men min opfattelse af brand og service har alligevel på det seneste lidt stor skade.

Det skyldes at jeg er havnet i en situation hvor jeg er uden varsel er endt op med en regning som i udgangspunkt lyder på lige godt 85.000 dkk. Jeg er blevet tilbudt 50% kulance upfront, men det bekræfter mig egentlig bare i at audi har en dårlig sag. Regningen skyldes at taktkæden på min motor er ”hoppet” fordi den er blevet for lang. Når taktkæden bliver for lang skyldes det produktionsfejl. Ifølge fdm har audi benyttet sig af 30 forskellige underleverandører til taktkæden. Som jeg har forstået det forventes taktkæden at kunne holde hele bilens levetid og er som udgangspunkt vedligeholdelsesfri. Derfor er der heller ikke kontrol- eller udskiftningsinterval i bilens service forskrifter, som man eksempelvis kender det for en tandrem. Selvom bilen har overholdt alle eftersyn og man som ejer ikke har siddet nogle anbefalinger overhørig, kan man altså pludselig havne i store økonomiske problemer. Når der opstår problemer, kan det ifølge fdm skyldes, at produktionen af kæden eksempelvis er for dårlig. Det kan være designet af kæden eller materialevalget som det er galt fat med.

Jeg har ikke forud for skaden oplevet uregelmæssigheder eller på anden måde haft mistanke om at der var problemer

hos audi/smc har man behændigt undladt at besvare min forespørgsel om hvor man lignende tilfælde man har kendskab til herhjemme og i udlandet i løbet af de seneste fem år.
Tilbage i 2014 var der meget polemik om mindre modeller (1.2 og 1.4) som havde lignende problemer. Dengang tilbød de respektive importører at hjælpe bilejere med fuld kulance, forudsat at service var overholdt. Det er samme fulde kulance som jeg mener at jeg er berettiget til.

Importørerne valgte dengang tillige at tage tidligere sager op og yde kulance, hvis reparationen var udført på et mærkeværksted. Det er derfor mit håb at andre ejere som har oplevet lignende problemer vil give sig til kende, det gælder vel og mærket for ejere med større motor end dem som er angivet ovenfor hvor audi allerede har indrømmet at der er problemer.

Om bilen kan jeg fortælle følgende. Der er tale om en audi a4 avant 3,2 fra 2006. Den har altid været i min families eje og er blevet behandlet meget nænsomt. Den har kun kørt 136.000 km og bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter

derfor – har du oplevet lignende problemer eller kender du nogen som har oplevet samme udfordringer, så hører jeg meget gerne fra jer så jeg kan prøve at give fdm et samlet overblik over problemets omfang. Mit håb er at disse ejere også vil kunne blive godtgjort med tilbagevirkende kraft, forudsat at man selv har måttet afholde udgifterne i forbindelse med reparation.

Jeg hører meget gerne fra jer enten her eller på mail tho_chr@hotmail.com

mvh

thomas

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Rdaldlk » 13. dec 2016, 21:48

Jeg er ked af at sige det, men bilen er 10 år gammel. Jeg tror intet der er at komme efter. Kulancen på 1,2 og 1,4 motorer var indtil bilen blev 7 år, herefter bortfaldt kulancen.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Play4Fun » 13. dec 2016, 22:27

Kulance burde ikke være afhængig af år men af kilometer.
Jeg selv kører 3000 om året det vil sige når min bil er 10 år og har gået 30000km kan jeg ikke få kulance hvis der sker noget med kæden, det holder jo bare ikke.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af styker » 13. dec 2016, 22:31

Det er jo ikke et ukendt problem, skriver du Audi 3,2 også et s på Google gætter den selv steuerkette.
https://www.google.dk/search?q=audi+3+2 ... e&ie=UTF-8
Men jeg har nu den filosofi alle VAG motorer med kæde svigter/skal have nye kæder ret ofte typisk med væsentligt kortere interval end tandrem.
Pudsigt nok kan Toyota få taktkæder til at holde 4-500tusind km uden problemer.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af erlingvj » 14. dec 2016, 04:27

Problemet har ramt en række tyske mærker. Fx også BMW. I England har forbrugerorganisationerne været mest "på nakken" af BMW, fordi BMW's 2,0 diesel har kæden siddende i "den forkerte" ende af motoren og at den kun kan skiftes ved at bygge hele motoren ud.
Problemet skyldes bl.a. at nogle kædeproducenter har "glemt" at skifte standseværktøj i tide og at der derfor er opstået små grater i emnerne. Graterne har med tiden fået kæderne til at strække sig mere end forventet.
En række medier, herunder DR og FDM har beskrevet "fænomenet" så det burde vel ikke overraske, at kæder på specielt BMW og VAG-biler strækker sig og kan medfører havari?

FDM's påstand om at VAG bruger 30 underleverandører til kæder er i øvrigt det rene nonsens. Ingen bilfabrik bruger SÅ mange leverandører til en givet del.

SenZer
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 11. jul 2015, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af SenZer » 17. dec 2016, 14:37

FDM's påstand om at VAG bruger 30 underleverandører til kæder er i øvrigt det rene nonsens. Ingen bilfabrik bruger SÅ mange leverandører til en givet del.
Hvis du ikke har nogen former for beviser. hvorfor skulle folk så tro på dig??
Det er jo enlig også total lige meget. VAG har TOTAL fejlet med kæderne.og burde rette problemerne! i stedet for at bare være ligeglade.

Tho_Chr
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13. dec 2016, 21:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Tho_Chr » 18. dec 2016, 01:14

Tak for de mange interessante og relevante besvarelser.

Et par kommentarer herfra til nogle af dem. Korrekt bilen er mere end 10 år gammel. I august 2015 blev der skåret i den tidligere frie dækkende kulance på de mindre motorer, så den kun dækkede biler, der var op til 7 år gamle og havde kørt under 250.000 km. Omvendt påpeges det jo at taktkæden skal kunne holde i bilens levetid. Forhåbentligt er det vel også i audi’s optik ubestrideligt at, ”levetiden” for min bil hverken kan begrænses til 10 år eller 130.000 km.

Min bil er jo som bekendt endnu ikke på listen over modeller som har haft problemer med taktkæden (http://www.fdm.dk/biler/vedligeholdelse ... eproblemer) fdm oplyser at importøren ikke ønskede at udlevere tal for, hvor mange biler der har fået udført reparationer. Jeg har spurgt audi direkte om de samme tal for de større modeller, men har fået svaret: ” vi kan ikke komme nærmere ind på antal fortilfælde på andre motorstørrelser”. Det formoder jeg enten må betyde at a) fejlen på min bil er et exceptionelt tilfælde, eller b) omfanget er så stort at man ikke ønsker at få det afdækket. Nu er tal jo en dejlig relativ størrelse men audi skriver også til mig at: ” vi kan oplyse om, at det kun drejer sig om 3-4 % af 1,2 og 1,4 motorerne, der har fået skiftet kæde. Med andre ord kører 96 % af dem rundt uden problemer med kæderne” i min verden er det en meget høj fejlmargin som jeg simpelthen ikke kan forstå at man finder så tilfredsstillende, at audi ligefrem finder trang til at fremhæve det som værende noget positivt. Der svarer jo lige godt til at der har været kritisable fejl af den art på lige godt hver 20. Bil der er rullet ud fra fabrikken.

Jeg mener desuden at sagen er en latent bombe under hele ”audi approved” konceptet der som bekendt kun giver 2 års garanti. Her hedder det bl.a. At: ”derfor kan du være sikker på, at en audi approved :plus er gennemtjekket ned til mindste detalje.” og endvidere ” gennemtjekket fra a til z”…..formoder at taktkæden så hører under kategorien æ, ø eller å da det åbenbart ikke er en del af checklisten. På samme måde som man ikke undersøger taktkæden ved tilbagevendende serviceeftersyn.

I det svar jeg har modtaget fra audi hedder det endvidere, at det kun er: ”biler fra modelår 2007 til 2011, der kan være omfattet”. Som jeg forstår vedlagte artikel gælder problemstillingen modeller produceret fra 2006 til 2012 (http://www.fdm.dk/nyheder/populaere-mot ... eproblemer). Så endnu en bedrøvelig fejl i håndteringen fra audis side.

Med hensyn til de 30 underleverandører som man har gjort brug af. I mit svar fra audi linker de selv til artiklerne fra fdm. De forsøger på ingen måde at anfægte eller forholde sig kritisk til påstanden om de 30 underleverandører, som jeg også nævner i min klage. Om der er hold i påstanden, har jeg simpelthen ikke viden nok til at udtale mig om

jeg skal holde jer orienteret om hvordan sagen udvikler sig.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Krog » 18. dec 2016, 08:45

Hvornår er din Audi produceret?
Jeg mener at hvis den er produceret efter uge 24-26, så skifter den årgang, altså i dit tilfælde fra 2006 til 2007.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Rdaldlk » 18. dec 2016, 09:08

Det er en rigtig møjsituation for dig. Men du er jo langt ud over begrebet garanti, som er 2 år. Herefter er vi ovre i begrebet kulance, som er et begreb om forhandlerens/importørens velvilje. Altså er der intet juridisk bindende omkring dette. Du kan læse mere FDM om forskelle på garanti og kulance.

Forhandleren har faktisk tilbudt dig kulance på 50 procent. Det er ikke noget som de er forpligtet til.
Derfor tror jeg du har 2 muligheder.

1) få bilen lavet hos Audi til 50 pct kulance
2) få et tilbud på et frit værksted, som måske er bedre end det du skal betale hos Audi

Uanset hvad tror jeg du kommer til at sluge en stor regning.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af svan » 18. dec 2016, 12:22

de satans kæder, har en kammerat med en Superb 1,8 TSI og en anden kammerats mester med samme motor har begge hoppet et par tænder, min kammerat havde endda et halvt år forinden fået checket kæden hos skoda, den fejlede intet, det er satme ringe

svan

kim_p
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 27. nov 2011, 15:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af kim_p » 18. dec 2016, 16:35

Fik skiftet min kæde i en 1.8 TFSI ved 130000 og det var ikke 1 km for sent

Sendt fra min HTC 10 med Tapatalk

Brugeravatar
janp
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af janp » 18. dec 2016, 16:59

Fik skiftet kæder omkring de 135.000 og det var så netop 1 km for sent.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Krog » 18. dec 2016, 18:11

Var jeg i trådstarter sted, ville jeg få et skriftligt tilbud også undersøge hvad de vil gøre det til syd for grænsen, evt. i Polen på et autoriseret værksted. Der kan være penge at spare.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
Fredrik
Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 16. maj 2013, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Charlottenlund
Has thanked: 17 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Problemer Med Taktkæden På Audi A4

Indlæg af Fredrik » 19. dec 2016, 00:01

Jeg har en A3 1.4 TFSI fra 2008. Kæden begyndte at lave ballade men der var intet at hente hos Audi da mine service ikke var lavet hos dem.

Jeg fik min svoger (som er værkfører på mindre værksted) til at køre dialogen men de var ikke til at stikke i. De forklarede at hvis jeg havde fået mine service lavet hos dem var der fuld kulance på reservele men ikke arbejdstiden. Så uanset hvad, er det billigere at få lavet andet steds.

Kan se at du er fra Nordsjælland. Både jeg og en kammerat har fået skiftet kæden hos CK Bilcenter i Helsingør. Sidst min vogn var hos dem, blot for at male kofangeren fik jeg bilen igen med kæden skiftet på garantien, blot fordi de mente den stadig ikke var 100%. Det er dæleme god service :D

Kode: Vælg alt

Mvh
Fredrik

- VW Passat Variant R-Line 2.0 TDI 190HK 4Motion [2017]
- Skoda Citigo 1.0 Mpi 75 Hk 5-dørs Hatchback [2015]
- AUDI A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] SOLGT
- AUDI A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- AUDI A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"