Egen bil - flexlease eller købe?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
steffenc
Nyt medlem
Indlæg: 344
Tilmeldt: 10. sep 2010, 08:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af steffenc » 17. dec 2016, 17:01

Hej

Jeg står i den situation, at jeg har funder mig en Golf 7 R (2016, 4.000 km) nede i tyskland, som jeg ønsker at eje.
Den står til ca. 37.000 euro uden moms.

Min første ide var, at købe den hjem til DK, betale afgiften og så nyde bilen. Men jeg er blevet i tvivl, om det er det rigtige at gøre?
En kollega spurgte, om det ikke ville kunne svare sig, at købe den hjem og så flex lease den i stedet for.

Jeg har forsøgt at søge så meget som muligt på, at flex lease sin egen bil, men syntes ikke rigtigt at jeg kan finde noget konkret. Det der dog går igen er alderen på bilen. De siger alle sammen, at den helst skal være over 3 år.

Er der en/nogle, som har stået i samme situation som mig og som er kommet frem til noget?

Mvh
Steffen.
Golf 7 R

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af HenrikH29 » 17. dec 2016, 17:08

Grunden til den helst skal være over 3 år er fordi den månedlige reg. afgift så er mindst (0,5% + rentetillæg på restafgiften) pr. måned.

Se mere her : http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2091333

Prøv også at læse her: http://importbilen.com/flexleasing/

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af Dakota » 17. dec 2016, 17:45

Vent til modellen er tre år gammel (ca. april/maj 2017) og flexlease den så. Det vil jeg tro er billigere for dig. Du må i øvrigt ikke flexlease en bil, du selv ejer. Det er ulovligt.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af HenrikH29 » 17. dec 2016, 20:05

Dakota skrev:Vent til modellen er tre år gammel (ca. april/maj 2017) og flexlease den så. Det vil jeg tro er billigere for dig. Du må i øvrigt ikke flexlease en bil, du selv ejer. Det er ulovligt.
Man kan heller ikke flexlease en bil man selv ejer - det ligger ligesom i begrebet "leasing".

Leasing er at leje noget andre ejer. Og hvis man ejer den selv, kan man jo ikke leje (lease) af sig selv. :D

Den månedsvise afregning af reg. afgiften kan kan lade sig gøre når andre ejer bilen (leasingselskabet).

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 17. dec 2016, 20:16

Man kan godt flexlease en bil der er 2 år og 9 måneder, det er kun de første 3 måneder der er de dyre. I praksis omregnes det til ens månedlig leasing.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 18. dec 2016, 14:40

Er ikke sikkert at Flexleasing er det rette for dig, men vil heller ikke udelukket det. Den største fordel ved at flexlease er, at du ikke har så mange penge bundet op i bilen. Og så er der den store joker - hvis registreringsafgiften sættes ned om 1 og/eller 2 år. Hvis du er rigtig heldig og den sættes ned, så kan du - både i teorien og i praksis - pludselig spare mellem 20.000 - 200.000 kr., afhængigt af hvad det ender med (200.000 er højt sat, I know, men i teorien).
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 18. dec 2016, 15:12

ij6210 skrev:Er ikke sikkert at Flexleasing er det rette for dig, men vil heller ikke udelukket det. Den største fordel ved at flexlease er, at du ikke har så mange penge bundet op i bilen. Og så er der den store joker - hvis registreringsafgiften sættes ned om 1 og/eller 2 år. Hvis du er rigtig heldig og den sættes ned, så kan du - både i teorien og i praksis - pludselig spare mellem 20.000 - 200.000 kr., afhængigt af hvad det ender med (200.000 er højt sat, I know, men i teorien).
Du får som udgangspunkt lidt lavere regafgift ved flexleasing end ved at betale det hele, især ved meget ekstraudstyr.
Ved at betale hele regafgiften skal selvanmelder jo være ret sikker i sin sag, hvis du vælger en af dem med garanti at du ikke selv hænger på evt efterbetaling, bortset ved komkurs, vil de prissætte den lidt til den sikre side.
Ved leasing gider Skar groft sagt ikke gå op i om den er afgiftsat 5% lavere, ergo ved 200 tkr taler vi om 135,- per måned.
Den store joker er hvis du kører rigtig mange km er flex en større fordel da du mindsker værditabet på regafgiften.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af Dakota » 18. dec 2016, 16:33

HenrikH29 skrev:
Dakota skrev:Vent til modellen er tre år gammel (ca. april/maj 2017) og flexlease den så. Det vil jeg tro er billigere for dig. Du må i øvrigt ikke flexlease en bil, du selv ejer. Det er ulovligt.
Man kan heller ikke flexlease en bil man selv ejer - det ligger ligesom i begrebet "leasing". Leasing er at leje noget andre ejer. Og hvis man ejer den selv, kan man jo ikke leje (lease) af sig selv. :D Den månedsvise afregning af reg. afgiften kan kan lade sig gøre når andre ejer bilen (leasingselskabet).
Jeg er ikke helt sikker på hvorfor din post er relevant, ift. det jeg skrev ;)

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 18. dec 2016, 18:27

AU-R8 skrev:
ij6210 skrev:Er ikke sikkert at Flexleasing er det rette for dig, men vil heller ikke udelukket det. Den største fordel ved at flexlease er, at du ikke har så mange penge bundet op i bilen. Og så er der den store joker - hvis registreringsafgiften sættes ned om 1 og/eller 2 år. Hvis du er rigtig heldig og den sættes ned, så kan du - både i teorien og i praksis - pludselig spare mellem 20.000 - 200.000 kr., afhængigt af hvad det ender med (200.000 er højt sat, I know, men i teorien).
Du får som udgangspunkt lidt lavere regafgift ved flexleasing end ved at betale det hele, især ved meget ekstraudstyr.
Ved at betale hele regafgiften skal selvanmelder jo være ret sikker i sin sag, hvis du vælger en af dem med garanti at du ikke selv hænger på evt efterbetaling, bortset ved komkurs, vil de prissætte den lidt til den sikre side.
Ved leasing gider Skar groft sagt ikke gå op i om den er afgiftsat 5% lavere, ergo ved 200 tkr taler vi om 135,- per måned.
Den store joker er hvis du kører rigtig mange km er flex en større fordel da du mindsker værditabet på regafgiften.
AU-R8 skrev: Du får som udgangspunkt lidt lavere regafgift ved flexleasing end ved at betale det hele, især ved meget ekstraudstyr.
Ved at betale hele regafgiften skal selvanmelder jo være ret sikker i sin sag, hvis du vælger en af dem med garanti at du ikke selv hænger på evt efterbetaling, bortset ved komkurs, vil de prissætte den lidt til den sikre side.
Ved leasing gider Skar groft sagt ikke gå op i om den er afgiftsat 5% lavere, ergo ved 200 tkr taler vi om 135,- per måned.
Den store joker er hvis du kører rigtig mange km er flex en større fordel da du mindsker værditabet på regafgiften.
Har ellers hørt det modsatte: Leasingselskaberne sætter hellere afgiften for højt, fordi det jo næsten ingen betydning har for personen der leaser, og leasingselskabet vil være sikre på at de ikke risikerer slag. Samtidig betyder dette også, at leasingen kommer til at virke billigere ift. køb.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 18. dec 2016, 18:47

Hvis de sætter afgiften for højt bliver leasingen jo ikke billig men dyrere.
Hvis de så bagefter kommer og siger den er lad os sige 50 tkr for lav skal du hvis bilen er over 3 år betale 380 kr per måned ekstra. Hvis betalt hele afgift er det jo de 50 tkr.
Så kan ikke lige forstå argumentet.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 18. dec 2016, 20:51

AU-R8 skrev:Hvis de sætter afgiften for højt bliver leasingen jo ikke billig men dyrere.
Hvis de så bagefter kommer og siger den er lad os sige 50 tkr for lav skal du hvis bilen er over 3 år betale 380 kr per måned ekstra. Hvis betalt hele afgift er det jo de 50 tkr.
Så kan ikke lige forstå argumentet.
De sætter afgiften lidt højere for at være på den sikre side. Prisen pr. måned for leasingtager er næsten den samme (måske 50-100 kr. afvigelse). Men hvis leasingtager alternativt havde valgt at købe og dermed få værditab af afgiften, så er fordelen ved leasing kun gjort endnu højere ift. køb. Leasingprisen pr. måned stiger 50-100 kr., men bilens pris måske stiger 15.000 kr.
Lidt nørdet det her... Men tror godt du forstår hvad jeg mener (du er jo ret godt inde i stoffet)
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 18. dec 2016, 21:13

ij6210 skrev:
AU-R8 skrev:Hvis de sætter afgiften for højt bliver leasingen jo ikke billig men dyrere.
Hvis de så bagefter kommer og siger den er lad os sige 50 tkr for lav skal du hvis bilen er over 3 år betale 380 kr per måned ekstra. Hvis betalt hele afgift er det jo de 50 tkr.
Så kan ikke lige forstå argumentet.
De sætter afgiften lidt højere for at være på den sikre side. Prisen pr. måned for leasingtager er næsten den samme (måske 50-100 kr. afvigelse). Men hvis leasingtager alternativt havde valgt at købe og dermed få værditab af afgiften, så er fordelen ved leasing kun gjort endnu højere ift. køb. Leasingprisen pr. måned stiger 50-100 kr., men bilens pris måske stiger 15.000 kr.
Lidt nørdet det her... Men tror godt du forstår hvad jeg mener (du er jo ret godt inde i stoffet)
Nej, er ikke med. Ikke på dem jeg kender.
Vi kan godt blive enige om at nogen leasingselskaber prøver at tjene for meget, men da ikke lige på afgiftsgrundlaget.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 19. dec 2016, 10:08

AU-R8 skrev:
ij6210 skrev:
AU-R8 skrev:Hvis de sætter afgiften for højt bliver leasingen jo ikke billig men dyrere.
Hvis de så bagefter kommer og siger den er lad os sige 50 tkr for lav skal du hvis bilen er over 3 år betale 380 kr per måned ekstra. Hvis betalt hele afgift er det jo de 50 tkr.
Så kan ikke lige forstå argumentet.
De sætter afgiften lidt højere for at være på den sikre side. Prisen pr. måned for leasingtager er næsten den samme (måske 50-100 kr. afvigelse). Men hvis leasingtager alternativt havde valgt at købe og dermed få værditab af afgiften, så er fordelen ved leasing kun gjort endnu højere ift. køb. Leasingprisen pr. måned stiger 50-100 kr., men bilens pris måske stiger 15.000 kr.
Lidt nørdet det her... Men tror godt du forstår hvad jeg mener (du er jo ret godt inde i stoffet)
Nej, er ikke med. Ikke på dem jeg kender.
Vi kan godt blive enige om at nogen leasingselskaber prøver at tjene for meget, men da ikke lige på afgiftsgrundlaget.
De tjener ikke på afgiftsgrundlaget. Men de vil ikke risikere at sætte afgiften for lavt, da leasingselskabet så selv skal betale differencen. Derfor kan de sætte den lidt højere - kunden mærker det jo næsten ikke - og jo højere den sættes jo mere fordelagtigt er leasing jo frem for at købe bilen.

For mig er det nyt hvis leasingselskaberne sætter afgiften for lavt - men jeg ved ikke hvor meget staten checker det på almindelige biler (eller om de mest laver stikprøver på de dyre).
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 19. dec 2016, 11:31

På alm nye leasingbiler er reg afgift grundlaget da ret lavt. Se på beskatningsgrundlaget.
På brugte leasingbiler er afgiften med min erfaring lidt lavere end de selvanmelder der fastsætter afgift for 2000,- i fortjeneste. De tjener jo kun de 2000,- per bil og giver garanti, derfor er min påstand stadig at de prissætter til den sikre side.
Et leasingselskabs tjener jo mange flere penge og risikoen er jo meget lavere alt efter hvor længe bilen har kørt i måneder.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 19. dec 2016, 11:40

Lad os tage Tonnys 911er.
Sådan ca har selvanmelderen for 2000,- i pris fastsat hans Porsche til 200.000,- i afgift.
Lesingselskabet havde vist vurderet den til 212.000,-
Nogen kan mene det er langt fra hinanden, men det er jo sådan at når noget skal vurderes er det ikke ens.
Jeg er ret sikker man sagtens kunne få leasingen til også at vurdere den til 200.000,- i reg afgift grund lag.
Hvad sker der i de 2 eksempler hvis Skat tager bilen ud og finder ud af at det skulle være 220.000,-
Selvanmelder får regning på 20.000,- plus renter.
Lesingselsbag skal efterbetale 140,- per måned, beløbet er incl renter, ca beløb.
Ergo er risikoen for leasingselskabet meget mindre og de tjener i forvejen mere.
Om så et leasing selskab nogen gange har skrevet sig fra vurderingen, som nogen af selvanmelderne også har. er en anden snak.
At så Porschen med alle de år Tonny forventer den skulle køre, at leasing ikke kunne betale sig, ændre ikke på eksemplet.
Leasingselskabets vurdering burde være lavere end selvanmelderen.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 19. dec 2016, 11:41

ij6210 skrev: De tjener ikke på afgiftsgrundlaget. Men de vil ikke risikere at sætte afgiften for lavt, da leasingselskabet så selv skal betale differencen. Derfor kan de sætte den lidt højere - kunden mærker det jo næsten ikke - og jo højere den sættes jo mere fordelagtigt er leasing jo frem for at købe bilen.
At sætte højere afgift giver da højere leasing og dermed en mindre fordel i forhold til at eje.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 19. dec 2016, 13:13

AU-R8 skrev:
ij6210 skrev: De tjener ikke på afgiftsgrundlaget. Men de vil ikke risikere at sætte afgiften for lavt, da leasingselskabet så selv skal betale differencen. Derfor kan de sætte den lidt højere - kunden mærker det jo næsten ikke - og jo højere den sættes jo mere fordelagtigt er leasing jo frem for at købe bilen.
At sætte højere afgift giver da højere leasing og dermed en mindre fordel i forhold til at eje.
Nej, for hvis afgiften er højere er prisen for at eje jo også højere. Så stiger begge dele, men da det er en fordel af flexlease, så er denne fordel endnu højere.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 19. dec 2016, 14:47

ij6210 skrev:
AU-R8 skrev:
ij6210 skrev: De tjener ikke på afgiftsgrundlaget. Men de vil ikke risikere at sætte afgiften for lavt, da leasingselskabet så selv skal betale differencen. Derfor kan de sætte den lidt højere - kunden mærker det jo næsten ikke - og jo højere den sættes jo mere fordelagtigt er leasing jo frem for at købe bilen.
At sætte højere afgift giver da højere leasing og dermed en mindre fordel i forhold til at eje.
Nej, for hvis afgiften er højere er prisen for at eje jo også højere. Så stiger begge dele, men da det er en fordel af flexlease, så er denne fordel endnu højere.
Aha.

Det er sjældent det samme firma der vurderer afgiften om det er til betaling eller leasing.
Man får vel også mere end en pris.
Det er vel ligesom at spørge leasy om at leje og købe, der er vel sjældent nogen der køber noget det sted.

Hvis vi taler helt ny bil er leasing med hensyn til reg afgift altid lavere.
Hvorfor spørger alle der ellers herinde om at få den rabat på bilerne som leasingselskaber kan, eller mere realistisk flådebiler. At leasing i nogen tilfælde selv scorer kassen oveni gør det jo ikke bedre.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af AU-R8 » 19. dec 2016, 14:56

Ny bil.
Tag dem der købte A5 Sportback LE her til sidst, fin pris.
Samme bil med samme motor og 177 hk står til 370.000 i Skats system. Der hvor jeg kigger burde det ikke være demobiler. Sikkert de sidste flåde eller leasingbiler til de gode kunder.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 19. dec 2016, 19:35

AU-R8 skrev: Det er sjældent det samme firma der vurderer afgiften om det er til betaling eller leasing.
Man får vel også mere end en pris.
Det er vel ligesom at spørge leasy om at leje og købe, der er vel sjældent nogen der køber noget det sted.
Ja. Med mindre man selv skal ende med at købe bilen efter endt leasing og hvor man så får det man har betalt i periodisk reg. afgift fratrukket den oprindelige vurdering. Ofte kan det dog sikkert bedre svare sig at få en ny vurdering. Bilen må jo have en lavere værdi da den er et år ældre + har kørt 20.000-30.000 km. længere.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af Pacs » 23. dec 2016, 22:57

En anden fordel med Flex er din forsikring

Ved min S6 ville billigste forsikring vist ha 35000 kr. årligt for kasko med flex 735 kr. pr mrd.

plus betal nu de penge for at få den taget hjem via en der gør det rigtigt som evt. gugi herinde fra

Det ville være surt at ha en bil til 37,000€ som er klonet og så intet værd
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af ij6210 » 9. jan 2017, 11:43

Hvad er leasingselskabernes fortjeneste i det her? (jeg regner incl. moms priser for nemhedens skyld)

Hvis man fx har en bil og giver en udbetaling på 80.000 kr. (svarende til lidt over værditabet på 12 måneder).
Bilen har en værdi af 320.000 kr., dvs. man låner 240.000 kr. af leasingselskabet. Restværdien er så 240.000 kr.

Reg. afgiften er beregnet til ca. 400.000 kr.

Så giver man et beløb pr. måned, fx 7000 kr.

Dette beløb skal så dække:
- registreringsafgiften (½% pr. måned for biler over 3 år)
- rente af registreringsafgiften (ca. 2,3% pr. år)
- rente til leasingselskabet (bør være max 3%)
- fortjeneste til leasingselskabet

I dette eksempel er det så:
- registreringsafgift: 2000 (0,005 x 400.000)
- rente af reg. afgift: 766 (9.200 pr. år)
- rente til leasingselskabet: 600 (3% af 240.000 kr. pr. år delt med 12 måneder)
Disse beløb giver 3.366 pr. måned. Dvs. hvis leasingafgiften pr. måned er 6.000 kr. så bør der være en fortjeneste til leasingfirmaet på ca. 3.634 (det er så 43.600 på et år foruden stiftelses- og leveringsomkostninger).

Som kunde har man de første 12 måneder betalt 80.000 + 12 x 7.000 = 164.000.

Køber man samme bil til ca. 800.000 kr. så afskriver man jo også 20%, dvs. 160.000 kr. pr. år (13.300 pr. måned)
Men hvis man køber bilen, så skal man jo også lige finansiere de 720.000 kr. Ved fx 3% i rente er dette ca. 1.000 kr. pr. måned efter skat. Dermed bliver denne bil i eksemplet billigere at lease end at købe. Leasingselskabet tjener måske 43.000 kr., men en forhandler ville nok også tjene ca. samme beløb.
Man får så ikke nogen forhandlergaranti ifm. Flexleasing.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

andersv3
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. okt 2013, 08:11
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af andersv3 » 15. jan 2019, 11:02

Hej Steffen.

Du kan sagtens selv købe en bil hjem fra fx. Tyskland og derefter flexlease den. Der er blot nogle ting der skal være i orden før det kan lade sig gøre. Det er væsentlig nemmere og billigere, at få flexleaset en bil uden afgift, da du slipper for at skulle eksportere bilen, hvor du får en 85% af registreringsafgiften tilbage fra SKAT, men de tager til gengæld 15% af registreringsafgiften.

Hvis du skal flexlease din egen bil, så skal du sælge den til leasingselskabet - dette hedder i fag udtryk "Sale & lease back". Du må nemlig ikke selv eje bilen i leasingperioden, derfor skal leasingselskabet købe bilen af dig, typisk vil leasingselskabet undersøge markedsprisen for bilen uden registreringsafgift, og det er denne pris de vil købe bilen til.

Hvis du stadig er i tvivl så er der en mere udførlig forklaring af flexleasing af egen bil her: https://goleaseit.dk/flexleasing-af-egen-bil/

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af Roeden » 15. jan 2019, 12:10

andersv3 skrev:
15. jan 2019, 11:02
Hej Steffen.

Du kan sagtens selv købe en bil hjem fra fx. Tyskland og derefter flexlease den. Der er blot nogle ting der skal være i orden før det kan lade sig gøre. Det er væsentlig nemmere og billigere, at få flexleaset en bil uden afgift, da du slipper for at skulle eksportere bilen, hvor du får en 85% af registreringsafgiften tilbage fra SKAT, men de tager til gengæld 15% af registreringsafgiften.

Hvis du skal flexlease din egen bil, så skal du sælge den til leasingselskabet - dette hedder i fag udtryk "Sale & lease back". Du må nemlig ikke selv eje bilen i leasingperioden, derfor skal leasingselskabet købe bilen af dig, typisk vil leasingselskabet undersøge markedsprisen for bilen uden registreringsafgift, og det er denne pris de vil købe bilen til.

Hvis du stadig er i tvivl så er der en mere udførlig forklaring af flexleasing af egen bil her: https://goleaseit.dk/flexleasing-af-egen-bil/
Sidste indlæg før dit er ca 2 år gammelt, ser man på trådstarters signatur så fik han sin bil, på den ene eller anden måde ;)

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Egen bil - flexlease eller købe?

Indlæg af superbeszzz » 16. jan 2019, 14:18

Jeg har selv fundet min bil i Tyskland. Efterfølgende har jeg fået et firma til at tage den hjem og flexlease den ud til mig.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"