Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af farouche » 31. mar 2023, 18:03

jansom skrev:I løbet af denne uge har jeg lært at jeg i dén grad har vænnet mig til at køre elbil. Jeg vidste egentlig efter første tur, at det var sagen. Men nu har min Born været på værksted siden mandag. Og jeg har haft en Polo som lånebil. Helt ny, masser af udstyr. Men sikke en røvsyg larmende skrammelkasse Billede Dog har jeg også lært at 1.0 tsi motoren fungerer langt bedre med en manuel gearkasse.
Har det helt på samme måde .

Har dog ikke kørt en ICE bil siden jeg fik el, men savner det ikke ...

Alene at køre med OPD er en befrielse i forhold til før. Ingen raslen, ingen irriterende start-stop, ingen gearkasse med sin egen mening og tingene ...
These users thanked the author farouche for the post (total 2):
BjarkehBnielsen
2023 Polestar 2 LRSM Plus

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af u_bull » 31. mar 2023, 18:51

Det er faktisk meget sigende - man opdager hvor rart og behageligt el-kørsel når man en sjælden gang ryger over i en fossil-bil.
Det føles virkelig gammeldags.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af BrianDS » 31. mar 2023, 20:51

farouche skrev:
31. mar 2023, 18:03

Alene at køre med OPD er en befrielse i forhold til før. Ingen raslen, ingen irriterende start-stop, ingen gearkasse med sin egen mening og tingene ...
Jeg er på ingen måde fan af 1.0 TSI hverken med DSG eller manuelt, jeg synes personligt den er elendig i de biler jeg har prøvet.

Til gengæld tror jeg ikke jeg har prøvet at have en bil med alle de skavanker du beskriver 😂

Jeg er naturligvis glad for min elbil, men jeg har alligevel ikke helt sluppet at fossilbiler også kan have nogle gode sider (måske med undtagelse af nævnte 1.0 TSI og tilsvarende 😂)

One-Pedal-Driving, jeg er ikke sikker på jeg nogensinde bliver helt fan af det...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af QT1410 » 1. apr 2023, 09:58

OPD One Pedal Driving er fedt i byen og på snoede veje.
Det var sådan set det eneste fede ved at køre Auris Hybrid.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Kevinff » 1. apr 2023, 16:07

Jeg er fandme glad for one pedal driving i vores model Y. Det er så meget “nemmere” at køre helt smooth.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af jencka » 1. apr 2023, 16:49

Nu er jeg bare sådan en halvgammel fossil gut.

Men er det ikke sådan lidt: Kør - nej -stop - nej -kør -nej/jo kør.

Eller også må I forklare det lidt nærmere.
1 pedal man både accelerer og bremser med?
Hvad så hvis jeg vil overhale og accelerere skal jeg bremse først for så at kunne accelerere..........?

Så kan jeg også lære noget i dag :D

(Gider ikke at google det og se 100 youtube videoer for at forstå det😉)
These users thanked the author jencka for the post:
Kim C
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af BrianDS » 1. apr 2023, 16:54

jencka skrev:
1. apr 2023, 16:49
Nu er jeg bare sådan en halvgammel fossil gut.

Men er det ikke sådan lidt: Kør - nej -stop - nej -kør -nej/jo kør.

Eller også må I forklare det lidt nærmere.
1 pedal man både accelerer og bremser med?
Hvad så hvis jeg vil overhale og accelerere skal jeg bremse først for så at kunne accelerere..........?

Så kan jeg også lære noget i dag :D

(Gider ikke at google det og se 100 youtube videoer for at forstå det😉)
Det er søndag i morgen - en god dag lige at køre rundt og prøve hvad Tesla, Polestar, VAG kan tilbyde ...
Polestar og Tesla har "rigtig" One-Pedal-Driving, VAG har en lidt mildere udgave.

Det er smag og behag, jeg kører nogen gange i B-mode i min ENYAQ, men jeg er glad for det bare er "to gear", så det er nemt at skifte.
These users thanked the author BrianDS for the post:
jencka
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Nicklossi » 1. apr 2023, 16:58

jencka skrev:
1. apr 2023, 16:49
Nu er jeg bare sådan en halvgammel fossil gut.

Men er det ikke sådan lidt: Kør - nej -stop - nej -kør -nej/jo kør.

Eller også må I forklare det lidt nærmere.
1 pedal man både accelerer og bremser med?
Hvad så hvis jeg vil overhale og accelerere skal jeg bremse først for så at kunne accelerere..........?

Så kan jeg også lære noget i dag :D

(Gider ikke at google det og se 100 youtube videoer for at forstå det😉)
Næ - det fungerer lidt lige som hvis du kører med automatgear. Når du slipper pedalen “motorbremser” bilen bare en del mere, end en fossilbil normalt gør.

Det er lækkert at køre med 😉
These users thanked the author Nicklossi for the post:
jencka

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af farouche » 1. apr 2023, 17:12

jencka skrev:Nu er jeg bare sådan en halvgammel fossil gut.

Men er det ikke sådan lidt: Kør - nej -stop - nej -kør -nej/jo kør.

Eller også må I forklare det lidt nærmere.
1 pedal man både accelerer og bremser med?
Hvad så hvis jeg vil overhale og accelerere skal jeg bremse først for så at kunne accelerere..........?

Så kan jeg også lære noget i dag :D

(Gider ikke at google det og se 100 youtube videoer for at forstå detBillede)
Det er jo lidt som at speeder mere eller mindre bruges til at justere hastigheden direkte .

Længere ned = +fart
Længere op = -fart

Så længe man kan læse trafikken og ingen andre gør noget uventet bruger jeg aldrig bremse. Gør at man kan justere hastigheden mere blødt ..
These users thanked the author farouche for the post:
jencka
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af jencka » 1. apr 2023, 17:19

Nåååårh ok - troede man skulle træde for at bremse 🙄

Men hov - så kan man jo ikke køre med fartpilot, så det er vel et valg: Fart pilot eller OPD?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Kevinff » 1. apr 2023, 17:31

jencka skrev:Nåååårh ok - troede man skulle træde for at bremse Billede

Men hov - så kan man jo ikke køre med fartpilot, så det er vel et valg: Fart pilot eller OPD?
Jo sagtens. Hvorfor skulle du ikke kunne det?

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af farouche » 1. apr 2023, 17:38

jencka skrev:Nåååårh ok - troede man skulle træde for at bremse Billede

Men hov - så kan man jo ikke køre med fartpilot, så det er vel et valg: Fart pilot eller OPD?
Det vælger man selv . Med ACC på bruger du jo ikke speeder. Har du ACC på og træder på speeder accelererer den op, slipper du sætter den fart ned til din ACC hastighed .

Eneste lille ulempe jeg oplever er at hvis du kører på ACC og slår den fra med OPD sat til Max bremser den ret meget hvis du ikke træder speeder tilsvarende ned. Men har vænnet mig til at trykke speeder ned inden jeg deaktiverer ACC .
These users thanked the author farouche for the post (total 2):
jenckaBCBC
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af jencka » 1. apr 2023, 17:39

Jeg citerer fra ovenfor:

"Når du slipper pedalen “motorbremser” bilen bare en del mere, end en fossilbil normalt gør."

Og

"Det er jo lidt som at speeder mere eller mindre bruges til at justere hastigheden direkte .
Længere ned = +fart
Længere op = -fart"

Når jeg kører med fartpilot bruger jeg ikke speederen, så hvordan kan jeg slippe speederen?
Så bruge man da bremsen i stedet.
(Men det er så også 1 pedal men nok ikke som dr menes)

Edit: @farouche svarede og bekræftede mig. Tak.
Man skal vælge.
Og OPD virker f.eks. først igen når man slår Fartpilot fra.
Senest rettet af jencka 1. apr 2023, 17:44, rettet i alt 1 gang.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af farouche » 1. apr 2023, 17:44

Nu har bilen jo stadig en bremse
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af DanielB12 » 1. apr 2023, 17:44

Du skal prøve det før du forstår det. Det er meget intuitivt, men som Brian, er jeg også begyndt at veksle mellem bimmerens adaptive og så OPD
These users thanked the author DanielB12 for the post:
jencka
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af jencka » 1. apr 2023, 17:50

Lige præcis sådan er det endeligt lykkedes mig at forstå det.
Så lærte jeg også noget i dag.
(Den med at bilen har en bremse var indlysende - det jeg skulle forstå var at man enten havde det ene eller det andet slået til)
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Monze1980 » 1. apr 2023, 18:08

Så går der nok ikke så længe før nogen af Jer OPD'ere spørger herinde, hvorfor Jeres bremseskiver ruster, hvor i så anbefales at bruge bremsepedalen mere :D
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Korreborg » 1. apr 2023, 18:17

Og der er det så et problem ved f.eks. Polestar. Den "motorbremser" også når man træder på bremsen = der skal trædes hårdt for rent faktisk at bruge bagbremserne = de faktisk er svære at holde rene.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1892 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af GaSelle » 1. apr 2023, 18:25

Jeg kører udelukkende med adaptiv regenerering i BMW’en og bremserne er helt uden rust. Vil man sikre sig kan man sætte den i ‘frigear’ mens man er i fart og bremse. Så bruger den bremserne som normalt.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af farouche » 1. apr 2023, 18:37

Korreborg skrev:Og der er det så et problem ved f.eks. Polestar. Den "motorbremser" også når man træder på bremsen = der skal trædes hårdt for rent faktisk at bruge bagbremserne = de faktisk er svære at holde rene.
Ja den bruger altid bremserne, bare ikke særligt meget .

Så jeg slår ofte OPD fra før at få renset skiverne .

Det bedste er faktisk at lade bilen til 100% så er regenerering slået helt fra og man bruger kun bremser .
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Korreborg » 1. apr 2023, 18:49

farouche skrev:
Korreborg skrev:Og der er det så et problem ved f.eks. Polestar. Den "motorbremser" også når man træder på bremsen = der skal trædes hårdt for rent faktisk at bruge bagbremserne = de faktisk er svære at holde rene.
Ja den bruger altid bremserne, bare ikke særligt meget .

Så jeg slår ofte OPD fra før at få renset skiverne .

Det bedste er faktisk at lade bilen til 100% så er regenerering slået helt fra og man bruger kun bremser .
Det er bare latterligt at: 1. Det ikke bare virker. 2. Nu det ikke virker, hvorfor kan man så ikke gøre noget ved det, f.eks. en breakclean funktion man kunne slå til.

Men må lige prøve om den kan komme i neutral under kørsel
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Tonny » 1. apr 2023, 19:10

Korreborg skrev:
1. apr 2023, 18:49
Men må lige prøve om den kan komme i neutral under kørsel
I iX3 skubber man gearskifteren mod N i ca 1,5 sek og så går den ud af gear og coaster.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af farouche » 1. apr 2023, 19:22

Så det er det man skal bruge N til.. Har tit undret mig
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Target » 1. apr 2023, 20:10

På Kia/hyundai sætter man den bare til regen level 0 vha. Palmerne bag rattet. Så er regen slået helt fra, og der benyttes kun friktionsbremserne.
Normalt kører jeg i adaptiv regen i laveste level (1). Jeg bryder mig ikke om OPD/I-pedal.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Nicklossi » 2. apr 2023, 09:28

Target skrev:
1. apr 2023, 20:10
På Kia/hyundai sætter man den bare til regen level 0 vha. Palmerne bag rattet. Så er regen slået helt fra, og der benyttes kun friktionsbremserne.
Normalt kører jeg i adaptiv regen i laveste level (1). Jeg bryder mig ikke om OPD/I-pedal.
Jeg var sgu ikke klar over, at de var begyndt at blive så eksotiske i Korea 😂
These users thanked the author Nicklossi for the post:
Target

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Target » 2. apr 2023, 11:04

Nicklossi skrev:
2. apr 2023, 09:28
Target skrev:
1. apr 2023, 20:10
På Kia/hyundai sætter man den bare til regen level 0 vha. Palmerne bag rattet. Så er regen slået helt fra, og der benyttes kun friktionsbremserne.
Normalt kører jeg i adaptiv regen i laveste level (1). Jeg bryder mig ikke om OPD/I-pedal.
Jeg var sgu ikke klar over, at de var begyndt at blive så eksotiske i Korea 😂
Ja de er rigtig eksotiske. 🤣 Forbandede auto-correct på telefonen.
These users thanked the author Target for the post:
jencka
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af HansH » 2. apr 2023, 12:36

farouche skrev:
1. apr 2023, 18:37
Korreborg skrev:Og der er det så et problem ved f.eks. Polestar. Den "motorbremser" også når man træder på bremsen = der skal trædes hårdt for rent faktisk at bruge bagbremserne = de faktisk er svære at holde rene.
Ja den bruger altid bremserne, bare ikke særligt meget .
Lurer lige lidt på det I her skriver ;

@Korreborg -
På den måde du skriver det, lyder det lidt som om at det er en "Polestar-specialitet" at den rekupererer når du bruger fodbremsepedalen.
Det vil jeg umiddelbart mene - uden at kende alle elbiler :) - er standard virkemåde for en elbil ?
Først når decelerationen bliver så høj, at elmotoren ikke længere kan bremse tilstrækkeligt, benyttes driftsbremserne. Men det starter altid med rekup alt hvad den kan.
Det er jo derfor at bremserne dør af manglende brug, hvis man bare altid kører rundt og bremser "blidt" med fodbremsepedalen.

@farouche -
Du skriver "den bruger altid bremserne".
Qua ovenstående postulat, så mener jeg dette er forkert.
Jeg mener altid den rekupererer som det første - dvs bremser så meget den kan med elmotoren. Og kun hvis du har brug for højere decelerationen end elmotoren kan leverer, benyttes driftsbremsen.

Som sagt - med forbehold for alle de forskellige elbiler der findes. Er jeg galt på den ?
These users thanked the author HansH for the post:
Mikael M109R
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af EsbenJ » 2. apr 2023, 13:02

Target skrev:På Kia/hyundai sætter man den bare til regen level 0 vha. Palmerne bag rattet. Så er regen slået helt fra, og der benyttes kun friktionsbremserne.
Normalt kører jeg i adaptiv regen i laveste level (1). Jeg bryder mig ikke om OPD/I-pedal.
Det gjorde den ikke på min Hyundai.
Når jeg satte den i 0 på padlerne bag rattet, så skrev den stadig - foran antal kW der blev brugt, når jeg bremsede helt almindeligt. De kunne ses i forbrugsmenuen på centerskærmen, hvor man skal se antal kW til klima, multimedie osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
Target
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af Nicklossi » 2. apr 2023, 15:21

HansH skrev:
2. apr 2023, 12:36
farouche skrev:
1. apr 2023, 18:37
Korreborg skrev:Og der er det så et problem ved f.eks. Polestar. Den "motorbremser" også når man træder på bremsen = der skal trædes hårdt for rent faktisk at bruge bagbremserne = de faktisk er svære at holde rene.
Ja den bruger altid bremserne, bare ikke særligt meget .
Lurer lige lidt på det I her skriver ;

@Korreborg -
På den måde du skriver det, lyder det lidt som om at det er en "Polestar-specialitet" at den rekupererer når du bruger fodbremsepedalen.
Det vil jeg umiddelbart mene - uden at kende alle elbiler :) - er standard virkemåde for en elbil ?
Først når decelerationen bliver så høj, at elmotoren ikke længere kan bremse tilstrækkeligt, benyttes driftsbremserne. Men det starter altid med rekup alt hvad den kan.
Det er jo derfor at bremserne dør af manglende brug, hvis man bare altid kører rundt og bremser "blidt" med fodbremsepedalen.

@farouche -
Du skriver "den bruger altid bremserne".
Qua ovenstående postulat, så mener jeg dette er forkert.
Jeg mener altid den rekupererer som det første - dvs bremser så meget den kan med elmotoren. Og kun hvis du har brug for højere decelerationen end elmotoren kan leverer, benyttes driftsbremsen.

Som sagt - med forbehold for alle de forskellige elbiler der findes. Er jeg galt på den ?
Jeg mener du er forkert på den.
Fodbremsen er 100% mekanisk, så når du trykker på pedalen, så bremser den. El-motoren vil jo selvfølgelig rekupere, hvis man slipper pedalen, men det er ikke sådan at den ikke bruger driftsbremsen, hvis du trykker på pedalen. Det ville være rimelig fatalt, hvis computeren fejler i denne beregning :lol:

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Elbilers bremsefunktion, rekuperation, OPD mm

Indlæg af HansH » 2. apr 2023, 16:30

Nicklossi skrev:
2. apr 2023, 15:21
Fodbremsen er 100% mekanisk, så når du trykker på pedalen, så bremser den. El-motoren vil jo selvfølgelig rekupere, hvis man slipper pedalen, men det er ikke sådan at den ikke bruger driftsbremsen, hvis du trykker på pedalen. Det ville være rimelig fatalt, hvis computeren fejler i denne beregning :lol:
Dvs du mener, at når du trykker på bremsepedalen i din Tesla Y, så bremser den _kun_ ved at trykke klodserne ind mod skiverne på for- og baghjul ? (Det jeg kalder "driftsbremsen")

Er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"