Side 1 af 1

Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 11:28
af Thor-thor
Et spørgsmål.
Var fornylig forbi værkstedet, hvor mekanikeren sagde at det var bedst at man satte bilen i frigear og "slap" koblingen når man eksempelvis holder for rødt eller lignende.
Han mente at det sled på koblingen, når man holdt med bilen i gear og kobling trådt ned.
Han har vel ret i at der er et vist slid, med bil i gear ved stilstand.
Men det er der vel også ved at man sætter bilen i frigear og slipper kobling, for derefter, kort efter at koble ud og sætte bil i gear igen?

Har aldrig hørt dette nævnt som et "problem" før, er der nogen eksperter der kan kaste lidt lys over det?

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 12:21
af Marshall
Mit liv er for kort til at tænke over sådan nogle ting :lol:
Og skal der ofres en kobling - så skifter jeg bilen ud.. hader reparationer :lol:

Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 12:35
af Jensrodgaard
Jeg gør det samme (sætter den i fri gear og slipper koblingen, når jeg f.eks holder for rødt) så er der ikke belastning på udrykkerlejet, og den bliver ikke "slidt unødigt". Men man slider jo så mere på slavecylinder og hovedcylinder, da de får et ekstra tryk hver gang. Så ja det skal man nok bare lade være med at tænke over, jeg har bare også den vane, og i sidste ende tror jeg det er ligemeget...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 12:45
af madsobh
Det er kun udrykker leje der er extra slid på

Tapatalk

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 12:59
af HansH
Tror virkelig man er nede i de helt små detaljer her.. :shock:

Mit bud:
Når man kigger på en koblings samlede levetid i en bil med manuel gearkasse, så tror jeg at sliddet ved nedtrådt kobling med bil i gear mens man holder for rødt lys, udgør 0,00001% af det samlede slid på den kobling.

Hvor har jeg det tal fra? Sådan noget ved man bare!

Mit råd:
Glem diskussionen og videre. Den er for akademisk.

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 14:45
af Thor-thor
Tak for svarene
Det var nu heller ikke noget jeg har ligget søvnløs over :D
Regner også med at hvis der overhovedet er tale om ekstra slid er vi sikkert nede i noget der ikke kan måles.

Men undrede mig bare over at han overhovedet nævnte det....

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 15:12
af m power
Som der bliver skrevet vil det jo slide lidt på udrykker lejet og lidt på trykfoden, men det er jo så lidt at resten af koblingen alligevel vil være slidt op når lejet ikke kan mere
Hvis det feks er en 2.0 tfsi kan også slide på axial lejet på krumtappen.
De fleste motorer kører med 360 graders leje, men på en 2.0 tfsi er det kun 180 grader, og det siger jo så sig selv at det så er 50% ringere, og det er også set at det tager både krumtap/blok = ny motor.
Så har man en 2.0 tfsi er det en dårlig ide at starte motoren med koblings pedalen i bund.
Hvis man kører til lige med en opgraderet kobling, så er mit råd at man ikke at holder koblings pedalen nede ved lys kryds og lign, samt når motor startes

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 15:59
af carstenhjorth
Spændende info om TFSI motoren, jeg starter altid med koblingen nede for at skåne starteren for at slæbe gearkassen med rundt. Troede egentlig den brugte koblingskontakten til at forhindre start uden nedtrykket kobling, men har nok aldrig prøvet det...
Hvad er forklaringen på at det er mere skadeligt netop når man starter?

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 16:23
af m power
carstenhjorth skrev:Spændende info om TFSI motoren, jeg starter altid med koblingen nede for at skåne starteren for at slæbe gearkassen med rundt. Troede egentlig den brugte koblingskontakten til at forhindre start uden nedtrykket kobling, men har nok aldrig prøvet det...
Hvad er forklaringen på at det er mere skadeligt netop når man starter?
krumtappen drejer jo rundt med det samme du drejer nøglen, men der går jo lige lidt tid før der er olietryk = der er større risiko for rivning af leje/tap

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 21:56
af Sorens2
Jeg gør det også.
Altid i frigear.

Et andet problem er at folk holder ved toget og holder bilen på koblingen. Altså med lidt træk på koblingen.
Det pisser mig af.
Lad være med at træde den ned ved start. Aksialt alid.

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 10. jan 2017, 22:09
af EsbenJ
Min Skoda kan slet ikke starte hvis ikke koblingen er i bund.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 11. jan 2017, 09:49
af Thor-thor
EsbenJ skrev:Min Skoda kan slet ikke starte hvis ikke koblingen er i bund.
Nej, det tænkte jeg også på. Det er da vist standard på temmelig mange biler, både VAG og andre....

Re: Slid på kobling, bil i gear og udkoblet kontra frigear?

: 11. jan 2017, 17:57
af carstenhjorth
Min Golf kan godt, så det sker fra nu af..