Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Cyppen » 6. jan 2017, 07:27

Jeg har en Octavia Elegance med standard højtalere.
Her når det er frostvejr, og jeg starter med at køre. Så er der ingen bas lyd i mine højtalere.
Lige meget om jeg justere bassen op og ned er der ingen effekt overhovedet.
Efter 20-25 min kørsel begynder den er blive vækket til live, og efter 40 min er den som normalt.

Hvad fanden kan det skyldes? :shock:

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af diskoboy » 6. jan 2017, 08:28

At gummimembranen (hedder det det??) i højtalerne er hårde pga. kulden og dermed kan højtalerne ikke vibrere?

Det er jo nærmest den eneste sandsynlige forklaring....
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af HamSjelv » 6. jan 2017, 09:04

Vand mellem svingspole og magnet der er frosset til is?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af kGlerup » 6. jan 2017, 10:03

HamSjelv skrev:Vand mellem svingspole og magnet der er frosset til is?
I alle fire bas/mellemtone enheder? Mon dog alligevel :)
Meget stive membranophæng pga minusgrader lyder muligt, men dog mærkeligt..

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af GranTurismo » 6. jan 2017, 11:14

diskoboy skrev:At gummimembranen (hedder det det??) i højtalerne er hårde pga. kulden og dermed kan højtalerne ikke vibrere?

Det er jo nærmest den eneste sandsynlige forklaring....
Det lyder plausibelt. Nye højttalerenheder spiller heller ikke så dybt og så magtfuldt indtil enhederne er spillet til.

Hvis enhederne ovenikøbet ikke er spillet til, vil begge faktorer påvirke evnen til at spille bas.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Cyppen » 6. jan 2017, 16:57

Gad vide om man kan reklamere over det?
Der står vel ingen steder at højtalerne kun skal virke i + grader.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

1T
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10. mar 2010, 12:31
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af 1T » 6. jan 2017, 17:06

Jeg har levet af at lave højttalerenheder i snart 20 år, og jeg kan med sikkerhed sige at højttalerophæng ikke fryser til. Hverken gummi, skum eller bakelitbefængt lærred. Slet ikke enheder der bliver lavet til bilindustrien, hvor der stilles meget høje miljøkrav (deriblandt udvidet temperaturområde).

Ophobet vand i svingspolegabet lyder heller ikke sandsynligt i mine ører, så skulle hele området omkring spolen være frosset til. Her er vi nok oppe i deciliter...

Desuden vil enhver mekanisk blokering af en basenhed give en del hørbar forvrængning, ligesom evt. frosent vand vil blive temmelig hurtigt varmet op af spolen hvis man spiler over moderat niveau - det tager ihvertfald ikke 40 minutter at fjerne frossen fugt fra spolen i en basenhed.

Jeg tror altså at problemet opstår før højttalerne - spørgsmålet er bare hvor... En termosikring? Er det en VAG-headunit, eller noget eftermonteret?

1T/Jacob
Superb iV Style Combi Business Executive 2020 (siden ‘21) - Superb Elegance Combi 1.8TSI 2013 (siden '16)
Tidligere biler: Golf 1.1 1980 ('98-'02) - Toledo 1.6 1994 ('06-'08) - Golf 1.8 Rolling Stones 1995 ('02-'15) - Touran 2.0TDI DSG Highline 5pers. 2004 ('08-'16) - Skoda Octavia I Tour 1.6 2006 ('15-‘21)

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Cyppen » 6. jan 2017, 17:58

Det hele er helt standard rullet ud fra fabrikken.
Jeg har en bolero radio, og så bare standard elegance med de standard højtaler der er fra fabrikken.

Synes det spiller ok af standard at være, men det er jo ikke toppen af lyd kvalitet.

Jeg har dog i hele "anlæggets" levetid haft den udfordring, eller rettere irritationsmoment, at når der er pas i højtalerne, så justere lyden sig op og ned. Den kan spille på ca. 60-70% herefter begrænses den elektronisk. du kan godt skrue mere op, men lyden bliver ikke højere.
Hver gang der er en stortromme der lyder, så falder lydstyrken markant, mens så snart "bassen" fra trommen er væk, så justeres lyden op igen. Jeg formoder at det er for at beskytte højtalerne? Men jeg vil ikke sige den kan spille højt højt. Når der er skruet helt op kan man stadig godt tale sammen, bare man taler højt.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af peter w » 6. jan 2017, 18:24

Vedrørende basproblemet lyder det mere som om, at forstærkeren mangler effekt til at drive højtalerne ved kraftig belastning.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

bhil
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 13. mar 2013, 17:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af bhil » 6. jan 2017, 20:28

Jeg oplever det samme, når det er koldt. Ingen bas. Når bilen er varmet op, så spiller det fint. Kan forstærkeren påvirkes af kulden? Ellers er der vel kun selve membranen tilbage. Nok næppe noget at gøre ved det, med mindre man begynder at skifte enheder.
2018 Skoda Octavia 1,0 TSI Style Business Line 115 HK
2013 Skoda Citigo 1,0 MPI 60 HK Elegance 5-dørs

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 358 times
Been thanked: 168 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Syndicate » 6. jan 2017, 20:45

Havde samme problem i min Ibiza for år tilbage, også i meget koldt vejr.
Det har dog ikke drillet de sidste par år...
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af GranTurismo » 6. jan 2017, 21:22

HVIS det er membranerne der er for stive i koldt vejr, så vil det hjælpe med en Helix eller et tilsvarende Match forstærker med sub, da enhederne i dørene så ikke længere skal spille den dybeste bas.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Cyppen » 6. jan 2017, 21:31

Ellers må man få lagt varme i dørene... :lol:

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

1T
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10. mar 2010, 12:31
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af 1T » 7. jan 2017, 05:32

GranTurismo skrev:HVIS det er membranerne der er for stive i koldt vejr, så vil det hjælpe med en Helix eller et tilsvarende Match forstærker med sub, da enhederne i dørene så ikke længere skal spille den dybeste bas.
GranTurismo, det er vist dig der er stiv i det kolde vejr :lol:
Hvis ikke du læste første sætning af mit forrige indlæg, tager vi den lige igen:
1T skrev:Jeg har levet af at lave højttalerenheder i snart 20 år, og jeg kan med sikkerhed sige at højttalerophæng ikke fryser til.
Selve membranen må/kan iøvrigt godt være stiv, det er jo dén der skal flytte luften.

Lidt søgning på nettet afslører at der åbenbart er begrænser indbygget i flere VAG-radioer. Se fx. her: http://www.briskoda.net/forums/topic/30 ... upression/. Se især indlæg #8

Som peter w også er inde på, tror jeg problemet findes i Bolero'en. Eftersom bassen står for langt det største strømtræk, er det bassen der bliver begrænset hvis årsagen er at Bolero'en ikke mener at den har effekt nok.
Hvorfor den i så fald mener at det er tilfældet i koldt vejr ved jeg ikke. Måske fordi spændingen er for lav når det er koldt, eftersom varmeanlæg, elbagrude osv. kører på fuld drøn samtidig. Prøv at smide en lader på, sluk alle unødige strømslugere og se hvad der sker.
Under alle omstændigheder bør Bolero'en kunne spille bas i frostvejr, så med mindre at din bil lider af et træt batteri og generator (hvor sandsynligt det så er), så tror jeg at din Bolero er defekt.

1T/Jacob
Superb iV Style Combi Business Executive 2020 (siden ‘21) - Superb Elegance Combi 1.8TSI 2013 (siden '16)
Tidligere biler: Golf 1.1 1980 ('98-'02) - Toledo 1.6 1994 ('06-'08) - Golf 1.8 Rolling Stones 1995 ('02-'15) - Touran 2.0TDI DSG Highline 5pers. 2004 ('08-'16) - Skoda Octavia I Tour 1.6 2006 ('15-‘21)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af erlingvj » 7. jan 2017, 07:56

Husk på at de 2x 20w der er specificeret er efter en "pap-norm". I virkeligheden yder forstærkeren i bedste fald 7 - 8W vedvarende ved 13,2V.
Falder batterispændingen p.g.a. kulden er vi måske på 2x5W.

Hertil kommer at de billige standard-højttalere som Skoda anvender har en dårlig virkningsgrad.
1) Lille magnet
2) Stort gab mellem svingspole og magnetgab.

Enig med flere andre: Problemet er IKKE fejl i højttalerene - de er bare ikke bedre når de spises af med nogle få W.

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Cyppen » 7. jan 2017, 08:30

Okay så vi tror det er et batteri problem.
Jeg kører dog 2 x 60 km. Hver dag det burde da made batteriet op.
Men jeg prøver at smide en lader på og ser om det ændre noget.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af rasmuzzen » 7. jan 2017, 08:56

Samme shit her, har en Elegance med Bolero radio, har oplevet det samme den sidste uge. Som gammel radiomekaniker med en smule forstand på elektronik tror jeg altså ikke min radio har så svage specs. bare fordi temperaturen falder 10 grader. Jeg tror altså også enhederne er stive. Syntes lyden er i den bedre ende med det højttalersystem der er i Elegance, kan godt være det er noget skrammel i std. VW men dårligt vil jeg ikke betegne det. Den spille selvfølgelig ikke som mine stuehøjtaller.

MVH

tvartou
Medlem
Indlæg: 649
Tilmeldt: 13. sep 2010, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 54 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af tvartou » 7. jan 2017, 09:03

Jeg har Canton i min O3 med Bolero. Ingen problemer, selv om der er 12 graders frost, når jeg starter op. Om det er fordi at både enheder og forstærker er opgraderet, eller om det er standardenheder med en større forstærker ved jeg ikke

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af kGlerup » 7. jan 2017, 10:02

erlingvj skrev:Husk på at de 2x 20w der er specificeret er efter en "pap-norm". I virkeligheden yder forstærkeren i bedste fald 7 - 8W vedvarende ved 13,2V.
Falder batterispændingen p.g.a. kulden er vi måske på 2x5W.

Hertil kommer at de billige standard-højttalere som Skoda anvender har en dårlig virkningsgrad.
1) Lille magnet
2) Stort gab mellem svingspole og magnetgab.

Enig med flere andre: Problemet er IKKE fejl i højttalerene - de er bare ikke bedre når de spises af med nogle få W.
At batterispændingen falder forårsager formentlig en lavere maks effekt fra forstærkeren, men det bør ikke ændre på klangbalancen ved normalle niveauer.
Du er ikke over 1 watt udgangseffekt ved normalt niveau.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af kGlerup » 7. jan 2017, 10:04

Ser ud til at samme fænomen kan opleves i diverse Hyundai biler også: http://www.hyundai-forums.com/showthread.php?t=155174
I disse tilfælde har udskiftning af headunit ikke afhjulpet problemet

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af Cyppen » 7. jan 2017, 10:40

Har taget batteriet op for at lade det.
Det var næsten helt opladet.
Skulle kun sidde i laderen 20 min før det var fuldt opladet igen.
Senest rettet af Cyppen 7. jan 2017, 11:20, rettet i alt 1 gang.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af erlingvj » 7. jan 2017, 10:47

Glem alt det vrøvl om "stive" højttalere.
Kantstyret er lavet af skum, der stort set ikke ændrer stivhed som følge af temperaturforskelle.
Skoda sælger også biler i Rusland, hvor -7 grader om vinteren opfattes som "varmt".

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af peter w » 7. jan 2017, 12:08

Kan man forestille sig, at problemet opstår ved, at kulden får materialerne til at trække sig let sammen, hvilket medfører et (marginalt) større mellemrum mellem svingspolen og magneten?

Når der er større mellemrum mellem lederne, skal der bruges mere kraft (strøm) for at få membranen til at bevæge sig.

Hvis Boleroen ikke er har særligt meget power (pga. konstruktionen eller en fejl), vil det øgede (marginale) mellemrum mellem svingspole og magnet kunne være lige netop nok til, at forstærkeren ikke har power nok til at få bassen til at spille korrekt.

Efter nogen tids kørsel har kabinevarmen varmet enhederne tilstrækkeligt op til, at det øgede mellemrum mindskes så meget, at forstærkeren igen kan få bassen til at spille igen.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af GaSelle » 7. jan 2017, 20:28

Der er er en fejl. Standardhøjtalerne er udmærkede, og bør ikke blive sat ud af spillet af den smule frost.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af xbn » 7. jan 2017, 21:59

Jeg har ikke bemærket nogen forskel i lyden i min, heller ikke ved -8 grader. Det er en O3 Ambition fra 16.
Til gengæld er der en mærkelig vibrerende lyd fra motoren ved koldstart ca 5 grader og under.
Billede

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af GranTurismo » 8. jan 2017, 00:57

1T skrev:
GranTurismo skrev:HVIS det er membranerne der er for stive i koldt vejr, så vil det hjælpe med en Helix eller et tilsvarende Match forstærker med sub, da enhederne i dørene så ikke længere skal spille den dybeste bas.
GranTurismo, det er vist dig der er stiv i det kolde vejr :lol:
Hvis ikke du læste første sætning af mit forrige indlæg, tager vi den lige igen:
1T skrev:Jeg har levet af at lave højttalerenheder i snart 20 år, og jeg kan med sikkerhed sige at højttalerophæng ikke fryser til.
Selve membranen må/kan iøvrigt godt være stiv, det er jo dén der skal flytte luften.
1T/Jacob
Jamen det er da fint du har din holdning. Men det hjælper bare ikke på min holdning uanset hvor mange gange du gentager dig selv.

Jeg har været HiFi-nørd i over 30 år og har også selv rodet en del med højttalere. Hvis membranen er for hård, hæmmer det bl.a. enhedens evne til at spille dybe toner (men dog ikke i det omfang som jeg læser Cyppens indlæg). Bl.a. derfor skal enheder spilles til.

I forbindelse med lave temperaturer, så prøv at tænke på sommerdæk i koldt vintervejr; gummiet bliver stift. Derfor er vinterdæk lavet af et blødere compound.

Og selvom det ikke skulle være temperaturen af gummiophænget som skaber problemet, men derimod radioen som begrænser pga. for få watt, vil den løsning med et Helix eller Match system, som jeg foreslog, måske alligevel afhjælpe problemet, da forstærkerne i disse erstatter udgangstrinene i den originale radio?!?

Men som du også selv er inde på så kan Boleroen selvfølgelig være defekt...
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af erlingvj » 8. jan 2017, 05:05

Membranen i en bashøjttaler SKAL være så stiv som mulig!
Kantstyret er IKKE fremstillet af gummi men af skum i de pågældende enheder! Skum er ikke påvirket af kulde i samme grad som gummi.
Hvis svingspolen går på i magnetgabet vil der opstå en kraftig forvrængning af lyden.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af erlingvj » 8. jan 2017, 05:09

GaSelle skrev:Der er er en fejl. Standardhøjtalerne er udmærkede, og bør ikke blive sat ud af spillet af den smule frost.
Nej selvfølgelig ikke. Jeg har kørt i en Skoda i Ivola i Finland i -35grader.
Det vejr vi har i lille DK er jo ikke ekstremt på nogen måde.

JSA
Medlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af JSA » 8. jan 2017, 09:55

erlingvj skrev:Membranen i en bashøjttaler SKAL være så stiv som mulig!
Kantstyret er IKKE fremstillet af gummi men af skum i de pågældende enheder! Skum er ikke påvirket af kulde i samme grad som gummi.
Hvis svingspolen går på i magnetgabet vil der opstå en kraftig forvrængning af lyden.
+1 .... Det er 100% faktuelt korrekt.
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO
Honda NC 750 XAD

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Octavia 3 - Ingen bas når det er koldt?

Indlæg af GranTurismo » 8. jan 2017, 13:56

erlingvj skrev:Membranen i en bashøjttaler SKAL være så stiv som mulig!
Kantstyret er IKKE fremstillet af gummi men af skum i de pågældende enheder! Skum er ikke påvirket af kulde i samme grad som gummi.
Hvis svingspolen går på i magnetgabet vil der opstå en kraftig forvrængning af lyden.
Det er jeg så uenig i. Et stift ophæng kræver et ekstra kraftigt magnetsystem og har også nogle negative følger. Derfor ses ekstremt stive kantophæng typisk kun i subwooferenheder.

Men nu er det jo en bas-mellemtone det drejer sig om. Selvom det formodentlig ikke er ophænget der er problemet.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"