FDM ønsker langt lys på motorvejen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af Mike H » 27. jan 2017, 12:50

Sprint20 skrev: Kort sagt, jeg er ikke fan af FDM's genoplivning af denne regel/lov.
+1
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

2407
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. okt 2015, 18:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af 2407 » 27. jan 2017, 12:54

AU-R8 skrev:
2407 skrev:
AU-R8 skrev:FDM siger nu det samme som FSTYR.
Det er ved motorveje ved en vis bredde mellem kørebaner, ikke i kurver eller andre forhold hvor det kan chikanere.
Der kommer mere i bladet på fredag.
Hvis det handler om afstand imellem vejbanerne må det betyde at næsten al min færdsel om natten på både Ring 1 og Ring 2 i Århus kan foregå med langt lys da afstanden her er lige så stor eller større på store dele af ringgaderne.

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk
Ikke hvis du holder hastighedsgrænsen jo eller vejen er belyst :D
Hastighedsgrænserne skal vi vel alle overholde uanset hvor vi kører[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Mike H skrev:
Sprint20 skrev: Kort sagt, jeg er ikke fan af FDM's genoplivning af denne regel/lov.
+1

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af Mike H » 27. jan 2017, 12:55

pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvor dælen står det henne?
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af pwh » 27. jan 2017, 13:01

Mike H skrev:
pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvor dælen står det henne?
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Det står i § 33 stk. 2., og derudover bør du have lært dette i teoriundervisningen.

Man må ikke køre under den forudsætning, at vejen er "fri" længere fremme - det skal bekræftes visuelt. Det er derfor at et køretøjs hastighed altid skal tilpasses vejens forløb, lygteføring, tåge etc.
pwh skrev:
GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før :)

FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.

Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af kims2 » 27. jan 2017, 13:08

Mike H skrev:
pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvor dælen står det henne?
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Vil tro det er det der ligger i stk. 2. Man kan vel godt argumentere for, at det ikke er sikkert at køre 130 km/t med nærlys, selvom vi vel næsten alle gør det. FDM's argument er, at du ikke har en chance for at reagere over for noget på vejen eller en mørkelagt bil i din vejbane, når du kun kører med nærlys.
Er faktisk også ret sikker på, at da jeg tog kørekort for 20 år siden, lærte vi, at hastigheden skulle sænkes når man gik fra fjernlys til nærlys. Også på landevej.

Nu er det ikke fordi det er noget jeg har praktiseret siden jeg tog kørekort, men forstår egentlig godt argumenterne.

Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af qasq » 27. jan 2017, 13:27

Man må hvis bare konstaterer at det i praksis er en udfordring både at overholde stk. 2 og stk. 6.

- Skulle begge overholdes på samme tid, altså skiftevis tilpasse hastigheden til henholdsvis nær og fjernlys for at undgå at blænde, ville "stop & go" hastighedsforskellen mellem forskellige biler hurtigt gøre en motorvej til det farligste sted overhoved i trafikken at befinde sig.

- Overholdt alle stk. 2 fremfor stk. 6, som FDM ligger op til, undergraver man hurtigt sig egen argumentation om bedre udsyn, da alle parter blænder af hinanden.
I tillæg vil én person der fastholder sit fjernlys kunne skabe mange farlige situationer for flere i modkørende på samme tidspunkt.

Personligt vægter jeg stk. 6 højest.

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af TorbenRasmussen » 27. jan 2017, 13:31

Nu snakkes der som om, at den magiske grænse er når du passerer 110 km/t, men nærlys er heller ikke nok ved 80 km/t hvis der ikke er gadebelysning. Hvis vi lige laver et par regnestykker på hastighed, lyskeglens aftand og bremselængde så får vi et par eksempler på, om du kan nå at stoppe hvis et objekt pludselig fremkommer på vejen foran dig (forudsat, at du kun kan se til det punkt hvor lyskeglen stopper).

130 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængden (til 0) er 74 m, så har du 3,3 sekunder at reagere på (der har du kørt 26 m og skal dermed klodse bremserne)
110 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængde på 53 m, så der er 7 sekunder at reagere på
130 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 74 m og der er -5,7 sekunder at reagere på, dvs. du fræser hjorten i smadder
110 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 53 m og der er -3,5 sekunder at reagere på
80 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 28 m og der er 0,3 sekunder at reagere på. Det er nok lige på grænsen for hvad en normal bilist kan kapere

Ved 70 km/t med nærlys på har du 2 sekunder til at klodse bremserne.

Ovenstående er regnet ud fra antagelsen om, at bremselængde vs. hastighed (km/t) følger en parabel på bremselængde(m) = 0,0044(hastighed i km/t)^2
og at nærlys oplyser 30 m (lovpligtigt), samt at fjernlyset oplyser 100 m (også lovpligtigt). I praksis vil man nok opleve, at bilernes bremselængde vil variere afh. af forhold/udstyr og det samme med lygternes rækkevidde.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af pwh » 27. jan 2017, 14:06

Smukt svar Torben :-)

I forbindelse med nogle af de store storme, så har der været dødsfald hvor folk har kørt direkte ind i træer der var væltet ind over vejen. Der er ingen tvivl om, at det er sket fordi lygteføring og hastighed ikke har været tilpasset hinanden.

I min optik er det uansvarligt at køre på en motorvej med 110-130 km/t med nærlys. Det er selvfølgelig et problem, at nogle føler sig generet/blændet af modkørendes lange lys, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at nogle bilister alene føler sig blændet fordi de mener at modkørende opfører sig "forkert".
Man er først blændet, når man ikke kan se hvad der sker længere fremme i ens egen vognbane! Derudover skal man selvfølgelig holde blikket væk fra modkørendes lygter.

Så næste gang du/I kører på en mørk motorvej, så forsøg at holde blikket længst væk og ude i højre side af egen lyskegle, og se bagefter om du før/efter passage af modkørende mister overblik over hvad der foregår længere fremme i din vognbane.

Hvis du kan bevare overblikket, så er du i min optik i blændet. Du synes muligvis ikke at det var fedt, men alle havde optimal lys på egen vognbane.
Det er selvfølgelig en helt anden sag hvis man kortvarigt "mister" synet under eller efter passage. Så var man blændet, og det er hverken ok eller lovligt.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

2407
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. okt 2015, 18:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af 2407 » 27. jan 2017, 14:14

pwh skrev:
Mike H skrev:
pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvor dælen står det henne?
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Det står i § 33 stk. 2., og derudover bør du have lært dette i teoriundervisningen.

Man må ikke køre under den forudsætning, at vejen er "fri" længere fremme - det skal bekræftes visuelt. Det er derfor at et køretøjs hastighed altid skal tilpasses vejens forløb, lygteføring, tåge etc.
pwh skrev:
GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før :)

FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.

Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Nu handler det jo så alligevel ikke mm afstand til over til bilist på den anden side af hegnet men om "vejen længere fremme"Billede
kims2 skrev:
Mike H skrev:
pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Hvor dælen står det henne?
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Vil tro det er det der ligger i stk. 2. Man kan vel godt argumentere for, at det ikke er sikkert at køre 130 km/t med nærlys, selvom vi vel næsten alle gør det. FDM's argument er, at du ikke har en chance for at reagere over for noget på vejen eller en mørkelagt bil i din vejbane, når du kun kører med nærlys.
Er faktisk også ret sikker på, at da jeg tog kørekort for 20 år siden, lærte vi, at hastigheden skulle sænkes når man gik fra fjernlys til nærlys. Også på landevej.

Nu er det ikke fordi det er noget jeg har praktiseret siden jeg tog kørekort, men forstår egentlig godt argumenterne.

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk

Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af qasq » 27. jan 2017, 15:04

TorbenRasmussen skrev:Nu snakkes der som om, at den magiske grænse er når du passerer 110 km/t, men nærlys er heller ikke nok ved 80 km/t hvis der ikke er gadebelysning. Hvis vi lige laver et par regnestykker på hastighed, lyskeglens aftand og bremselængde så får vi et par eksempler på, om du kan nå at stoppe hvis et objekt pludselig fremkommer på vejen foran dig (forudsat, at du kun kan se til det punkt hvor lyskeglen stopper).

130 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængden (til 0) er 74 m, så har du 3,3 sekunder at reagere på (der har du kørt 26 m og skal dermed klodse bremserne)
110 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængde på 53 m, så der er 7 sekunder at reagere på
130 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 74 m og der er -5,7 sekunder at reagere på, dvs. du fræser hjorten i smadder
110 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 53 m og der er -3,5 sekunder at reagere på
80 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 28 m og der er 0,3 sekunder at reagere på. Det er nok lige på grænsen for hvad en normal bilist kan kapere

Ved 70 km/t med nærlys på har du 2 sekunder til at klodse bremserne.

Ovenstående er regnet ud fra antagelsen om, at bremselængde vs. hastighed (km/t) følger en parabel på bremselængde(m) = 0,0044(hastighed i km/t)^2
og at nærlys oplyser 30 m (lovpligtigt), samt at fjernlyset oplyser 100 m (også lovpligtigt). I praksis vil man nok opleve, at bilernes bremselængde vil variere afh. af forhold/udstyr og det samme med lygternes rækkevidde.
Lidt svært at gennemskue hvordan din antagende bremselængde forholder sig til virkeligheden. En hurtig tur på Google viser at en gennemsnitlig ny bil ca. bremser fra 100km/t til 0km/t på ca. 33m.

Jeg har brugt en 2014 SEAT Leon ST med en vægt på 1331kg som udgangspunkt for min udregning.

Enjoy :)


-
Vedhæftede filer
2017-01-27_14-55-27.jpg
2017-01-27_14-55-27.jpg (112.8 KiB) Vist 858 gange

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af TorbenRasmussen » 27. jan 2017, 15:28

Jeg har ikke tal på hvor effektivt en bil bremser og da der jo vil være variation, som afhænger af en del faktorer (bremser, dæk, vejbelægning, vejr, vægt af bil osv.) så må man jo vælge et eller andet. Jeg nappede nogle data fra Google og fittede en kurve. Men forklar mig lige:
Ved 50 km/t har du - med dine data - en bremselængde på 8,3 m, dvs. du har 21,7 m at reagere på før det er for sent. Da bilen bevæger sig med 13,9 m/s, så har du da ikke 0,6 sekunder at reagere i, hvis lyskeglen rækker 30 m? Der må være en fejl i en formel. Det burde være omkring 1½ sekund med lidt hurtig hovedregning. Det må gå igen på de andre tal også.

Den anbefalede reaktionstid til forankørende er 3 sekunder, hvilket igen blot er en sjus, da det også vil være afhængigt af personen bag rattet. Det kan nok overføres til denne situation også, så dine tal skal nok ikke gå i rød ved 0, men ved alt under 3 (ish).
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af mart!n » 28. jan 2017, 09:54

Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!! :evil:

Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!

Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af SteffenR » 28. jan 2017, 10:41

Det er bare nogle dejlige qoutes der er i den her tråd.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

audi-elsker
Helt nyt medlem
Indlæg: 61
Tilmeldt: 9. mar 2016, 13:47
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 0

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af audi-elsker » 28. jan 2017, 10:50

mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!! :evil:

Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!

Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!

Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af ph » 28. jan 2017, 10:57

audi-elsker skrev:
mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!! :evil:

Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!

Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!

Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
Uanset hvor man kigger hen så....
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.

mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser 8-)
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af Torslunde » 28. jan 2017, 12:56

Hvis man bliver blændet kan man jo ikke se vejbanen foran sig, og skal derfor sætte hastigheden ned.
Så fremover vil nattekørsel på motorvej bestå i en evig hastighedspendling mellem 130 og 50 km/t :D
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af kGlerup » 28. jan 2017, 19:56

Er lige kørt fra Vejle til Herning på motorstien. Brugte konsekvent langt lys når der ikke var biler i egen bane foran, samt vejen ikke svingede til højre.
Antal blink fra modkørende = 0
Og det er ikke fordi det lange lys på vognen fejler noget :)
Temmelig mange i det modkørende spor gjorde det samme, hvilket ikke blændede på noget tidspunkt.
Havde nogen blinket af mig havde jeg selvfølgelig blændet ned, men det var så ikke nødvendigt.
Jeg har svært ved at se at det bør være anderledes.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af AU-R8 » 28. jan 2017, 19:58

kGlerup skrev:Er lige kørt fra Vejle til Herning på motorstien. Brugte konsekvent langt lys når der ikke var biler i egen bane foran, samt vejen ikke svingede til højre.
Antal blink fra modkørende = 0
Og det er ikke fordi det lange lys på vognen fejler noget :)
Temmelig mange i det modkørende spor gjorde det samme, hvilket ikke blændede på noget tidspunkt.
Havde nogen blinket af mig havde jeg selvfølgelig blændet ned, men det var så ikke nødvendigt.
Jeg har svært ved at se at det bør være anderledes.
Oplever det samme.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af wahlstrom » 28. jan 2017, 20:33

ph skrev:
audi-elsker skrev:
mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!! :evil:

Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!

Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!

Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
Uanset hvor man kigger hen så....
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.

mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser 8-)
Så har du da også et par fjernlygter for meget jvf lovgivningen Billede
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af mart!n » 28. jan 2017, 22:40

ph skrev:
audi-elsker skrev:
mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!! :evil:

Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!

Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!

Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
Uanset hvor man kigger hen så....
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.

mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser 8-)
Lige præcis. Jeg ville hellere end gerne koncentrere mig om min egen bane... UDEN at det ind fra venstre pludselie er en tsunami af lys.

Selv om du ikke kigger direkte ind i en lampe ka den satme godt ødelægge dit syn om natten audi-elsker.

Og når vi kører 2 i bilen og min passager der sad mest og kiggede på din telefon også blev generet at de modkørendes lang så er den sgu gal med den regel der.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af SorenR » 28. jan 2017, 23:23

pwh skrev:
GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før :)

FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.

Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Øhm...

1) Bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden.

2) En bil skal kunne bremse på 4 m fra 30 km/t.

3) Nærlyset skal lyse 30 meter frem - d.v.s. du skal kunne stoppe på 30 meter.

så, øh... hastigheden må være omkring kvadratroden af 30/4 gange 30 km/t - det er lidt over 80 km/t (82 km/t). Vel at mærke forudsat bilen har bremset maksimalt hele vejen.

Med langt lys (100 meter) er hastigheden 150 km/t.

Iflg denne norske undersøgelse så kan bilen med det dårligste resultat på xenon nærlyset (Saab 9-3X 2010) lige akkurat holde 135 km/t med nærlys...

Bilen med det dårligste nærlys - H4 - en Ford Ka fra 2009 kan lige akkurat holde 117 km/t på nærlys.

https://www.naf.no/forbrukertester/test ... llys-2014/

Nogen bør nok snart opdatere loven med relevante tal for både lyslængde og bremselængde.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af ph » 29. jan 2017, 07:13

wahlstrom skrev:
ph skrev:
audi-elsker skrev:
Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
Uanset hvor man kigger hen så....
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.

mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser 8-)
Så har du da også et par fjernlygter for meget jvf lovgivningen Billede
Jep men det er ejerens valg, Ikke mit!
Og nu hvor FDM har gjort de modkørende til egoister så passer det mig helt fint at ha lys nok
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af pwh » 29. jan 2017, 08:20

SorenR skrev:
pwh skrev:
GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før :)

FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.

Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Øhm...

1) Bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden.

2) En bil skal kunne bremse på 4 m fra 30 km/t.

3) Nærlyset skal lyse 30 meter frem - d.v.s. du skal kunne stoppe på 30 meter.

så, øh... hastigheden må være omkring kvadratroden af 30/4 gange 30 km/t - det er lidt over 80 km/t (82 km/t). Vel at mærke forudsat bilen har bremset maksimalt hele vejen.

Med langt lys (100 meter) er hastigheden 150 km/t.

Iflg denne norske undersøgelse så kan bilen med det dårligste resultat på xenon nærlyset (Saab 9-3X 2010) lige akkurat holde 135 km/t med nærlys...

Bilen med det dårligste nærlys - H4 - en Ford Ka fra 2009 kan lige akkurat holde 117 km/t på nærlys.

https://www.naf.no/forbrukertester/test ... llys-2014/

Nogen bør nok snart opdatere loven med relevante tal for både lyslængde og bremselængde.
Det er mildest talt misvisende at sammenligne bremselængde (endda med fuldt bremsetryk) med standselængde. De to begreber burde du have stiftet bekendtskab med i teoriundervisningen.

Loven trænger ikke til opdatering - mange bilisters begreb om rigtigt og forkert i forbindelse med lygteføring trænger derimod til en opdatering...

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af pwh » 29. jan 2017, 08:38

ph skrev: Jep men det er ejerens valg, Ikke mit!
Og nu hvor FDM har gjort de modkørende til egoister så passer det mig helt fint at ha lys nok
Er det ikke lidt voldsomt at kalde folk for egoister, når du ikke selv ser noget problem i at oversvømme de modkørende i et ulovligt lyshav (som straf)?

Nogle af de bilister man møder på de danske veje har et udpræget behov for at ophøje sig selv til lande-/motorvejs sherif. De mener, at blot fordi de kan se et sæt tændte tåge- eller fjernlygter, så er de per automatik "blændet", uden overhovedet at tage stilling til om de rent faktisk oplevede en reduktion af deres syn.

Der er ingen tvivl om at nogle føler sig voldsomt generet af andres lange lys, men det er loven rimelig ligeglad med. Der kan ikke partout sættes lighedstegn mellem "generet" og "blændet"!

Alternativt bør man overveje om det overhovedet er forsvarligt at køre i mørke hvis man har så sensitivt nattesyn. Politiet passer gerne på jeres kørekort indtil synet er raskt igen.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af Tonny » 29. jan 2017, 08:48

Jeg ser egenligt ikke den store udfordring mellem personvogn-personvogn, men jeg ser udfordringen så snart vi har med en lastbil at gøre hvor både chauffør og lyskilde (i tilfælde af lys på taget) er hævet så langt op at autoværn og andre foranstaltninger ikke skærmer for lyset.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af ph » 29. jan 2017, 09:16

Hvis de blænder ned når de får et par blink så slipper de da for et lyshav! B-)
Blænder de ikke ned så er de imho egoister og så må jeg jo gøre hvad jeg kan for at kunne se evt. dyr på vejen og i umiddelbar nærhed af vejen.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af ph » 29. jan 2017, 09:19

Jeg synes stadig at folk skal blænde ned når der er modkørende og forankørende
Om de så vil ændre hastighed, må være op til den enkelte at vurdere nødvendigheden af!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af ph » 29. jan 2017, 09:22

Og Du tager HELT fejl!! Det er ikke som straf
Det er en nødvendighed hvis jeg skal ha en kinamands chance for at kunne se noget som helst
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af ph » 29. jan 2017, 09:26

Enig med Tonny
pwh du har lige vundet 14.nætters natkørsel i lastbil på motorvej!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen

Indlæg af pwh » 29. jan 2017, 10:53

ph skrev:Og Du tager HELT fejl!! Det er ikke som straf
Det er en nødvendighed hvis jeg skal ha en kinamands chance for at kunne se noget som helst
Jeg bliver mere og mere overbevist om at du bør få synet checket [WINKING FACE]

Ellers forstår jeg ikke helt, at det tilsyneladende er et kæmpe problem for dig, når langt størstedelen af de lastbiler jeg møder om natten ikke ser det som et problem.
Og nej - jeg giver selvfølgelig ikke lastbiler (eller andre) det lange lys i en højresvingskurve [THUMBS UP SIGN]

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"