+1Sprint20 skrev: Kort sagt, jeg er ikke fan af FDM's genoplivning af denne regel/lov.
FDM ønsker langt lys på motorvejen
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 19. okt 2015, 18:02
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Hastighedsgrænserne skal vi vel alle overholde uanset hvor vi kører[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]AU-R8 skrev:Ikke hvis du holder hastighedsgrænsen jo eller vejen er belyst2407 skrev:Hvis det handler om afstand imellem vejbanerne må det betyde at næsten al min færdsel om natten på både Ring 1 og Ring 2 i Århus kan foregå med langt lys da afstanden her er lige så stor eller større på store dele af ringgaderne.AU-R8 skrev:FDM siger nu det samme som FSTYR.
Det er ved motorveje ved en vis bredde mellem kørebaner, ikke i kurver eller andre forhold hvor det kan chikanere.
Der kommer mere i bladet på fredag.
Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk
Mike H skrev:+1Sprint20 skrev: Kort sagt, jeg er ikke fan af FDM's genoplivning af denne regel/lov.
Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Hvor dælen står det henne?pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Det står i § 33 stk. 2., og derudover bør du have lært dette i teoriundervisningen.Mike H skrev:Hvor dælen står det henne?pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Man må ikke køre under den forudsætning, at vejen er "fri" længere fremme - det skal bekræftes visuelt. Det er derfor at et køretøjs hastighed altid skal tilpasses vejens forløb, lygteføring, tåge etc.
pwh skrev:Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før
FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 286
- Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 38 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Vil tro det er det der ligger i stk. 2. Man kan vel godt argumentere for, at det ikke er sikkert at køre 130 km/t med nærlys, selvom vi vel næsten alle gør det. FDM's argument er, at du ikke har en chance for at reagere over for noget på vejen eller en mørkelagt bil i din vejbane, når du kun kører med nærlys.Mike H skrev:Hvor dælen står det henne?pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Er faktisk også ret sikker på, at da jeg tog kørekort for 20 år siden, lærte vi, at hastigheden skulle sænkes når man gik fra fjernlys til nærlys. Også på landevej.
Nu er det ikke fordi det er noget jeg har praktiseret siden jeg tog kørekort, men forstår egentlig godt argumenterne.
- qasq
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1516
- Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 10 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Man må hvis bare konstaterer at det i praksis er en udfordring både at overholde stk. 2 og stk. 6.
- Skulle begge overholdes på samme tid, altså skiftevis tilpasse hastigheden til henholdsvis nær og fjernlys for at undgå at blænde, ville "stop & go" hastighedsforskellen mellem forskellige biler hurtigt gøre en motorvej til det farligste sted overhoved i trafikken at befinde sig.
- Overholdt alle stk. 2 fremfor stk. 6, som FDM ligger op til, undergraver man hurtigt sig egen argumentation om bedre udsyn, da alle parter blænder af hinanden.
I tillæg vil én person der fastholder sit fjernlys kunne skabe mange farlige situationer for flere i modkørende på samme tidspunkt.
Personligt vægter jeg stk. 6 højest.
- Skulle begge overholdes på samme tid, altså skiftevis tilpasse hastigheden til henholdsvis nær og fjernlys for at undgå at blænde, ville "stop & go" hastighedsforskellen mellem forskellige biler hurtigt gøre en motorvej til det farligste sted overhoved i trafikken at befinde sig.
- Overholdt alle stk. 2 fremfor stk. 6, som FDM ligger op til, undergraver man hurtigt sig egen argumentation om bedre udsyn, da alle parter blænder af hinanden.
I tillæg vil én person der fastholder sit fjernlys kunne skabe mange farlige situationer for flere i modkørende på samme tidspunkt.
Personligt vægter jeg stk. 6 højest.
Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Nu snakkes der som om, at den magiske grænse er når du passerer 110 km/t, men nærlys er heller ikke nok ved 80 km/t hvis der ikke er gadebelysning. Hvis vi lige laver et par regnestykker på hastighed, lyskeglens aftand og bremselængde så får vi et par eksempler på, om du kan nå at stoppe hvis et objekt pludselig fremkommer på vejen foran dig (forudsat, at du kun kan se til det punkt hvor lyskeglen stopper).
130 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængden (til 0) er 74 m, så har du 3,3 sekunder at reagere på (der har du kørt 26 m og skal dermed klodse bremserne)
110 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængde på 53 m, så der er 7 sekunder at reagere på
130 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 74 m og der er -5,7 sekunder at reagere på, dvs. du fræser hjorten i smadder
110 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 53 m og der er -3,5 sekunder at reagere på
80 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 28 m og der er 0,3 sekunder at reagere på. Det er nok lige på grænsen for hvad en normal bilist kan kapere
Ved 70 km/t med nærlys på har du 2 sekunder til at klodse bremserne.
Ovenstående er regnet ud fra antagelsen om, at bremselængde vs. hastighed (km/t) følger en parabel på bremselængde(m) = 0,0044(hastighed i km/t)^2
og at nærlys oplyser 30 m (lovpligtigt), samt at fjernlyset oplyser 100 m (også lovpligtigt). I praksis vil man nok opleve, at bilernes bremselængde vil variere afh. af forhold/udstyr og det samme med lygternes rækkevidde.
130 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængden (til 0) er 74 m, så har du 3,3 sekunder at reagere på (der har du kørt 26 m og skal dermed klodse bremserne)
110 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængde på 53 m, så der er 7 sekunder at reagere på
130 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 74 m og der er -5,7 sekunder at reagere på, dvs. du fræser hjorten i smadder
110 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 53 m og der er -3,5 sekunder at reagere på
80 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 28 m og der er 0,3 sekunder at reagere på. Det er nok lige på grænsen for hvad en normal bilist kan kapere
Ved 70 km/t med nærlys på har du 2 sekunder til at klodse bremserne.
Ovenstående er regnet ud fra antagelsen om, at bremselængde vs. hastighed (km/t) følger en parabel på bremselængde(m) = 0,0044(hastighed i km/t)^2
og at nærlys oplyser 30 m (lovpligtigt), samt at fjernlyset oplyser 100 m (også lovpligtigt). I praksis vil man nok opleve, at bilernes bremselængde vil variere afh. af forhold/udstyr og det samme med lygternes rækkevidde.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Smukt svar Torben
I forbindelse med nogle af de store storme, så har der været dødsfald hvor folk har kørt direkte ind i træer der var væltet ind over vejen. Der er ingen tvivl om, at det er sket fordi lygteføring og hastighed ikke har været tilpasset hinanden.
I min optik er det uansvarligt at køre på en motorvej med 110-130 km/t med nærlys. Det er selvfølgelig et problem, at nogle føler sig generet/blændet af modkørendes lange lys, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at nogle bilister alene føler sig blændet fordi de mener at modkørende opfører sig "forkert".
Man er først blændet, når man ikke kan se hvad der sker længere fremme i ens egen vognbane! Derudover skal man selvfølgelig holde blikket væk fra modkørendes lygter.
Så næste gang du/I kører på en mørk motorvej, så forsøg at holde blikket længst væk og ude i højre side af egen lyskegle, og se bagefter om du før/efter passage af modkørende mister overblik over hvad der foregår længere fremme i din vognbane.
Hvis du kan bevare overblikket, så er du i min optik i blændet. Du synes muligvis ikke at det var fedt, men alle havde optimal lys på egen vognbane.
Det er selvfølgelig en helt anden sag hvis man kortvarigt "mister" synet under eller efter passage. Så var man blændet, og det er hverken ok eller lovligt.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
I forbindelse med nogle af de store storme, så har der været dødsfald hvor folk har kørt direkte ind i træer der var væltet ind over vejen. Der er ingen tvivl om, at det er sket fordi lygteføring og hastighed ikke har været tilpasset hinanden.
I min optik er det uansvarligt at køre på en motorvej med 110-130 km/t med nærlys. Det er selvfølgelig et problem, at nogle føler sig generet/blændet af modkørendes lange lys, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at nogle bilister alene føler sig blændet fordi de mener at modkørende opfører sig "forkert".
Man er først blændet, når man ikke kan se hvad der sker længere fremme i ens egen vognbane! Derudover skal man selvfølgelig holde blikket væk fra modkørendes lygter.
Så næste gang du/I kører på en mørk motorvej, så forsøg at holde blikket længst væk og ude i højre side af egen lyskegle, og se bagefter om du før/efter passage af modkørende mister overblik over hvad der foregår længere fremme i din vognbane.
Hvis du kan bevare overblikket, så er du i min optik i blændet. Du synes muligvis ikke at det var fedt, men alle havde optimal lys på egen vognbane.
Det er selvfølgelig en helt anden sag hvis man kortvarigt "mister" synet under eller efter passage. Så var man blændet, og det er hverken ok eller lovligt.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 19. okt 2015, 18:02
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Nu handler det jo så alligevel ikke mm afstand til over til bilist på den anden side af hegnet men om "vejen længere fremme"pwh skrev:Det står i § 33 stk. 2., og derudover bør du have lært dette i teoriundervisningen.Mike H skrev:Hvor dælen står det henne?pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Man må ikke køre under den forudsætning, at vejen er "fri" længere fremme - det skal bekræftes visuelt. Det er derfor at et køretøjs hastighed altid skal tilpasses vejens forløb, lygteføring, tåge etc.pwh skrev:Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før
FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
kims2 skrev:Vil tro det er det der ligger i stk. 2. Man kan vel godt argumentere for, at det ikke er sikkert at køre 130 km/t med nærlys, selvom vi vel næsten alle gør det. FDM's argument er, at du ikke har en chance for at reagere over for noget på vejen eller en mørkelagt bil i din vejbane, når du kun kører med nærlys.Mike H skrev:Hvor dælen står det henne?pwh skrev:Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Må indrømme jeg ikke læste op på lovteksten, da der kom 130 km/t områder - ændrede man virkelig loven så det var "pålagt" at køre med langt lys i mørke - såfremt man benyttede alle 130 km/t? Lyder da sygt. Det gør da ikke arbejdet for Bent Betjent nemmere at der findes særregler omkring lygteføring sammenholdt med hastighed.
Er faktisk også ret sikker på, at da jeg tog kørekort for 20 år siden, lærte vi, at hastigheden skulle sænkes når man gik fra fjernlys til nærlys. Også på landevej.
Nu er det ikke fordi det er noget jeg har praktiseret siden jeg tog kørekort, men forstår egentlig godt argumenterne.
Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk
- qasq
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1516
- Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 10 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Lidt svært at gennemskue hvordan din antagende bremselængde forholder sig til virkeligheden. En hurtig tur på Google viser at en gennemsnitlig ny bil ca. bremser fra 100km/t til 0km/t på ca. 33m.TorbenRasmussen skrev:Nu snakkes der som om, at den magiske grænse er når du passerer 110 km/t, men nærlys er heller ikke nok ved 80 km/t hvis der ikke er gadebelysning. Hvis vi lige laver et par regnestykker på hastighed, lyskeglens aftand og bremselængde så får vi et par eksempler på, om du kan nå at stoppe hvis et objekt pludselig fremkommer på vejen foran dig (forudsat, at du kun kan se til det punkt hvor lyskeglen stopper).
130 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængden (til 0) er 74 m, så har du 3,3 sekunder at reagere på (der har du kørt 26 m og skal dermed klodse bremserne)
110 km/t med 100 m fjernlys: Bremselængde på 53 m, så der er 7 sekunder at reagere på
130 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 74 m og der er -5,7 sekunder at reagere på, dvs. du fræser hjorten i smadder
110 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 53 m og der er -3,5 sekunder at reagere på
80 km/t med 30 m nærlys: Bremselængde på 28 m og der er 0,3 sekunder at reagere på. Det er nok lige på grænsen for hvad en normal bilist kan kapere
Ved 70 km/t med nærlys på har du 2 sekunder til at klodse bremserne.
Ovenstående er regnet ud fra antagelsen om, at bremselængde vs. hastighed (km/t) følger en parabel på bremselængde(m) = 0,0044(hastighed i km/t)^2
og at nærlys oplyser 30 m (lovpligtigt), samt at fjernlyset oplyser 100 m (også lovpligtigt). I praksis vil man nok opleve, at bilernes bremselængde vil variere afh. af forhold/udstyr og det samme med lygternes rækkevidde.
Jeg har brugt en 2014 SEAT Leon ST med en vægt på 1331kg som udgangspunkt for min udregning.
Enjoy
-
- Vedhæftede filer
-
- 2017-01-27_14-55-27.jpg (112.8 KiB) Vist 858 gange
Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
FDM ønsker langt lys på motorvejen
Jeg har ikke tal på hvor effektivt en bil bremser og da der jo vil være variation, som afhænger af en del faktorer (bremser, dæk, vejbelægning, vejr, vægt af bil osv.) så må man jo vælge et eller andet. Jeg nappede nogle data fra Google og fittede en kurve. Men forklar mig lige:
Ved 50 km/t har du - med dine data - en bremselængde på 8,3 m, dvs. du har 21,7 m at reagere på før det er for sent. Da bilen bevæger sig med 13,9 m/s, så har du da ikke 0,6 sekunder at reagere i, hvis lyskeglen rækker 30 m? Der må være en fejl i en formel. Det burde være omkring 1½ sekund med lidt hurtig hovedregning. Det må gå igen på de andre tal også.
Den anbefalede reaktionstid til forankørende er 3 sekunder, hvilket igen blot er en sjus, da det også vil være afhængigt af personen bag rattet. Det kan nok overføres til denne situation også, så dine tal skal nok ikke gå i rød ved 0, men ved alt under 3 (ish).
Ved 50 km/t har du - med dine data - en bremselængde på 8,3 m, dvs. du har 21,7 m at reagere på før det er for sent. Da bilen bevæger sig med 13,9 m/s, så har du da ikke 0,6 sekunder at reagere i, hvis lyskeglen rækker 30 m? Der må være en fejl i en formel. Det burde være omkring 1½ sekund med lidt hurtig hovedregning. Det må gå igen på de andre tal også.
Den anbefalede reaktionstid til forankørende er 3 sekunder, hvilket igen blot er en sjus, da det også vil være afhængigt af personen bag rattet. Det kan nok overføres til denne situation også, så dine tal skal nok ikke gå i rød ved 0, men ved alt under 3 (ish).
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- mart!n
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3092
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!!
Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!
Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!
Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Det er bare nogle dejlige qoutes der er i den her tråd.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 61
- Tilmeldt: 9. mar 2016, 13:47
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 0
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!!
Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!
Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Uanset hvor man kigger hen så....audi-elsker skrev:mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!!
Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!
Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.
mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- Torslunde
- Nyt medlem
- Indlæg: 157
- Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 10 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Hvis man bliver blændet kan man jo ikke se vejbanen foran sig, og skal derfor sætte hastigheden ned.
Så fremover vil nattekørsel på motorvej bestå i en evig hastighedspendling mellem 130 og 50 km/t
Så fremover vil nattekørsel på motorvej bestå i en evig hastighedspendling mellem 130 og 50 km/t
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Er lige kørt fra Vejle til Herning på motorstien. Brugte konsekvent langt lys når der ikke var biler i egen bane foran, samt vejen ikke svingede til højre.
Antal blink fra modkørende = 0
Og det er ikke fordi det lange lys på vognen fejler noget
Temmelig mange i det modkørende spor gjorde det samme, hvilket ikke blændede på noget tidspunkt.
Havde nogen blinket af mig havde jeg selvfølgelig blændet ned, men det var så ikke nødvendigt.
Jeg har svært ved at se at det bør være anderledes.
Antal blink fra modkørende = 0
Og det er ikke fordi det lange lys på vognen fejler noget
Temmelig mange i det modkørende spor gjorde det samme, hvilket ikke blændede på noget tidspunkt.
Havde nogen blinket af mig havde jeg selvfølgelig blændet ned, men det var så ikke nødvendigt.
Jeg har svært ved at se at det bør være anderledes.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Oplever det samme.kGlerup skrev:Er lige kørt fra Vejle til Herning på motorstien. Brugte konsekvent langt lys når der ikke var biler i egen bane foran, samt vejen ikke svingede til højre.
Antal blink fra modkørende = 0
Og det er ikke fordi det lange lys på vognen fejler noget
Temmelig mange i det modkørende spor gjorde det samme, hvilket ikke blændede på noget tidspunkt.
Havde nogen blinket af mig havde jeg selvfølgelig blændet ned, men det var så ikke nødvendigt.
Jeg har svært ved at se at det bør være anderledes.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Så har du da også et par fjernlygter for meget jvf lovgivningenph skrev:Uanset hvor man kigger hen så....audi-elsker skrev:mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!!
Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!
Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.
mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- mart!n
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3092
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Lige præcis. Jeg ville hellere end gerne koncentrere mig om min egen bane... UDEN at det ind fra venstre pludselie er en tsunami af lys.ph skrev:Uanset hvor man kigger hen så....audi-elsker skrev:mart!n skrev:Kørte en lang tur på motorveje igår aftes. Og for helvede hvor var der mange med langt lys på!!!
Og så ka FDM lukke Fi**en fordi F**K hvor det blænder der lort!!! Og der er ingen af de selvretfærdige røvhuller med langt lys på der ka finde ud af at blænde ned når man blinker af dem for at fortælle det blænder!
Håber satme at det bare er en "dille" folk lige skal have udlevet. For ellers er det da ikke til at holde ud at køre på de danske motorveje om aftenen og natten mere!
Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.
mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser
Selv om du ikke kigger direkte ind i en lampe ka den satme godt ødelægge dit syn om natten audi-elsker.
Og når vi kører 2 i bilen og min passager der sad mest og kiggede på din telefon også blev generet at de modkørendes lang så er den sgu gal med den regel der.
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Øhm...pwh skrev:Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før
FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
1) Bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden.
2) En bil skal kunne bremse på 4 m fra 30 km/t.
3) Nærlyset skal lyse 30 meter frem - d.v.s. du skal kunne stoppe på 30 meter.
så, øh... hastigheden må være omkring kvadratroden af 30/4 gange 30 km/t - det er lidt over 80 km/t (82 km/t). Vel at mærke forudsat bilen har bremset maksimalt hele vejen.
Med langt lys (100 meter) er hastigheden 150 km/t.
Iflg denne norske undersøgelse så kan bilen med det dårligste resultat på xenon nærlyset (Saab 9-3X 2010) lige akkurat holde 135 km/t med nærlys...
Bilen med det dårligste nærlys - H4 - en Ford Ka fra 2009 kan lige akkurat holde 117 km/t på nærlys.
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... llys-2014/
Nogen bør nok snart opdatere loven med relevante tal for både lyslængde og bremselængde.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Jep men det er ejerens valg, Ikke mit!wahlstrom skrev:Så har du da også et par fjernlygter for meget jvf lovgivningenph skrev:Uanset hvor man kigger hen så....audi-elsker skrev:
Hvad med at kigge på din egen vejbane i stedet for på modkørendes lygter?
med mindre at man lukker øjnene så får man sgu'da smadret sit nattesyn hvergang der er et fjols som kører med tændt fjernlys, tågeforlygter eller fejlmonterede pærer/ fejljusteret lygter.
mvh. ham som er fuldstændigt kold i røven og pr. automatik giver 2.hurtige blink og hvis det ikke er nok til at folk blænder ned... så står den på 8.stk. fjernlygter jævnt fordelt op over fronten på lastbilen
så kan Jeg i det mindste se vejen og de nærmeste omgivelser
Og nu hvor FDM har gjort de modkørende til egoister så passer det mig helt fint at ha lys nok
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Det er mildest talt misvisende at sammenligne bremselængde (endda med fuldt bremsetryk) med standselængde. De to begreber burde du have stiftet bekendtskab med i teoriundervisningen.SorenR skrev:Øhm...pwh skrev:Bare husk, at hvis du vurderer at dit lange lys generer modkørende, og derfor blænder ned (som du skal), så kræver det ligeledes at du sænker hastigheden så du kan nå at standse for eventuelle forhindringer længere fremme i mørket.GaSelle skrev:Jeg er mere forundret over, at AU-R8´s Sharan blænder seperat op/ned på højre og venstre forlygte, det har jeg alligevel ikke hørt om før
FDM har ikke ret i denne sag, synes jeg. Som Færdselsstyrelsen siger, skal man bruge sin sunde fornuft. I nogle situationer generer det, at modkørende på motorvejen har langt lys på - andre gange ikke. Der er ikke et facit til det.
Det er ulovligt at køre 130 km/t på motorvejen hvis man kun har nærlys på bilen, og vejen længere fremme ikke er oplyst af gadelamper eller en foran kørende.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
1) Bremselængden stiger med kvadratet på hastigheden.
2) En bil skal kunne bremse på 4 m fra 30 km/t.
3) Nærlyset skal lyse 30 meter frem - d.v.s. du skal kunne stoppe på 30 meter.
så, øh... hastigheden må være omkring kvadratroden af 30/4 gange 30 km/t - det er lidt over 80 km/t (82 km/t). Vel at mærke forudsat bilen har bremset maksimalt hele vejen.
Med langt lys (100 meter) er hastigheden 150 km/t.
Iflg denne norske undersøgelse så kan bilen med det dårligste resultat på xenon nærlyset (Saab 9-3X 2010) lige akkurat holde 135 km/t med nærlys...
Bilen med det dårligste nærlys - H4 - en Ford Ka fra 2009 kan lige akkurat holde 117 km/t på nærlys.
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... llys-2014/
Nogen bør nok snart opdatere loven med relevante tal for både lyslængde og bremselængde.
Loven trænger ikke til opdatering - mange bilisters begreb om rigtigt og forkert i forbindelse med lygteføring trænger derimod til en opdatering...
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Er det ikke lidt voldsomt at kalde folk for egoister, når du ikke selv ser noget problem i at oversvømme de modkørende i et ulovligt lyshav (som straf)?ph skrev: Jep men det er ejerens valg, Ikke mit!
Og nu hvor FDM har gjort de modkørende til egoister så passer det mig helt fint at ha lys nok
Nogle af de bilister man møder på de danske veje har et udpræget behov for at ophøje sig selv til lande-/motorvejs sherif. De mener, at blot fordi de kan se et sæt tændte tåge- eller fjernlygter, så er de per automatik "blændet", uden overhovedet at tage stilling til om de rent faktisk oplevede en reduktion af deres syn.
Der er ingen tvivl om at nogle føler sig voldsomt generet af andres lange lys, men det er loven rimelig ligeglad med. Der kan ikke partout sættes lighedstegn mellem "generet" og "blændet"!
Alternativt bør man overveje om det overhovedet er forsvarligt at køre i mørke hvis man har så sensitivt nattesyn. Politiet passer gerne på jeres kørekort indtil synet er raskt igen.
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Jeg ser egenligt ikke den store udfordring mellem personvogn-personvogn, men jeg ser udfordringen så snart vi har med en lastbil at gøre hvor både chauffør og lyskilde (i tilfælde af lys på taget) er hævet så langt op at autoværn og andre foranstaltninger ikke skærmer for lyset.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Hvis de blænder ned når de får et par blink så slipper de da for et lyshav! B-)
Blænder de ikke ned så er de imho egoister og så må jeg jo gøre hvad jeg kan for at kunne se evt. dyr på vejen og i umiddelbar nærhed af vejen.
Blænder de ikke ned så er de imho egoister og så må jeg jo gøre hvad jeg kan for at kunne se evt. dyr på vejen og i umiddelbar nærhed af vejen.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Jeg synes stadig at folk skal blænde ned når der er modkørende og forankørende
Om de så vil ændre hastighed, må være op til den enkelte at vurdere nødvendigheden af!
Om de så vil ændre hastighed, må være op til den enkelte at vurdere nødvendigheden af!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Og Du tager HELT fejl!! Det er ikke som straf
Det er en nødvendighed hvis jeg skal ha en kinamands chance for at kunne se noget som helst
Det er en nødvendighed hvis jeg skal ha en kinamands chance for at kunne se noget som helst
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Enig med Tonny
pwh du har lige vundet 14.nætters natkørsel i lastbil på motorvej!
pwh du har lige vundet 14.nætters natkørsel i lastbil på motorvej!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: FDM ønsker langt lys på motorvejen
Jeg bliver mere og mere overbevist om at du bør få synet checket [WINKING FACE]ph skrev:Og Du tager HELT fejl!! Det er ikke som straf
Det er en nødvendighed hvis jeg skal ha en kinamands chance for at kunne se noget som helst
Ellers forstår jeg ikke helt, at det tilsyneladende er et kæmpe problem for dig, når langt størstedelen af de lastbiler jeg møder om natten ikke ser det som et problem.
Og nej - jeg giver selvfølgelig ikke lastbiler (eller andre) det lange lys i en højresvingskurve [THUMBS UP SIGN]
Sendt fra min D5803 med Tapatalk