Start/stop Octavia

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Start/stop Octavia

Indlæg af xbn » 6. feb 2017, 22:20

Jeg får af og til besked om at bilens energiforbrug er for højt til at start/stop kan aktiveres. Normalt er det aktivt efter kort tids kørsel også ved omkring 0 grader, men i på vej på arbejde i dag meldte den det hele vejen på arbejde ca 18 km.
På vej hjem var det aktivt allerede i andet lyskryds.
Andre gange kommer fejlen som på billedet (selvom motoren kører). Er det noget at være bekymret for?
Det er en Octavia 1.2 2016.
Vedhæftede filer
IMG_0049.JPG
IMG_0049.JPG (80.53 KiB) Vist 3489 gange
Billede

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af Play4Fun » 6. feb 2017, 22:53

Kan jo være mange ting. For lav strøm på batteriet, temp i bilen er for langt fra det indstillet hvis A/C er tændt osv osv.
Der står i din instruktionsbog hvilke parametre der skal være iorden for at det træder i kræft
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af xbn » 6. feb 2017, 23:19

Det er uden a/c og minimalt med hvad der trækker strøm. Andre fejl kan være "driftstemperatur ikke opnået", den giver god nok mening.
Det eneste der kan have været anderledes på turen ud og hjem i dag er batterispænding, men det er jo ikke det den brokker sig over, og burde vel også forsvinde efter 10 km.
Billede

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af Play4Fun » 7. feb 2017, 19:31

Start-stop-systemet aktiveres kun, når det kan ske uden ulemper, og følgende betingelser skal være opfyldt for at systemet kan aktiveres når man sætter i frigear og slipper koblingen:
Motorhjelmen skal være lukket.
Førerdøren skal være lukket.
Sikkerhedsselen skal være i brug.
Motoren skal være varm.
Batteriet skal være tilstrækkeligt opladet.
Motortemperaturen må ikke være for høj.
Udvendig temperatur må ikke være for lav
Bremsesystemet skal have tilstrækkelig med tryk til at sikre optimale bremseevne.
Regenerering af partikelfilter må ikke være i gang
Elbagruden ikke i brug "måske kun Fiat"

Også er der sikkert en masse andre parametre der skal være opfyldt
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af xbn » 7. feb 2017, 22:22

I dag virkede det igen helt som normalt og næsten fra starten af hver tur.
Beskeden fra tidligere om at motoren skal være tændt må da være en fejl, når nu motoren VAR tændt.
Den anden besked der kommer af og til om at energiforbruget er for højt forstår jeg ikke, for der har ikke været noget ekstra strømforbrugende tændt ift. ellers.
Der er ikke partikelfilter og a/c bruger jeg slet ikke for tiden,det virker vel heller ikke ved de temperaturer der er nu.
Billede

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af yBFoxb8N6P » 8. feb 2017, 18:46

Det er meget normalt. I dag tog det en halv times stop-and-go bykørsel før at start/stop virkede første gang.

Jeg har i øvrigt A/C tændt hele året (klimaanlæg sat på "auto", undtagen når min kone har kørt bilen...).
Elbilsejer

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af xbn » 8. feb 2017, 18:54

B11A12D8-03B6-49F6-AB33-06A35C49DD7C.JPG
B11A12D8-03B6-49F6-AB33-06A35C49DD7C.JPG (94.93 KiB) Vist 3143 gange
I morges virkede det som normalt, dvs efter ca. 1 km.
På vej hjem virkede det også efter ca 1 km, men holdt op igen efter 8.
Billede

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af _Jensen » 8. feb 2017, 19:17

Start/stop er lige til at lukke op og sk*de i ! Det lyder rigtig smart, men det er så ubetydeligt lidt brændstof man spare, så det nærmest kan være ligemeget.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af Korreborg » 8. feb 2017, 19:29

xbn skrev:Beskeden fra tidligere om at motoren skal være tændt må da være en fejl, når nu motoren VAR tændt.
Det er ikke en "fejl", den fortæller dig bare hvorfor motoren IKKE slukker. = den slukker ikke fordi et eller andet er uden for de satte parametre.
Hvis bare f.eks. blæser hastigheden er over et eller andet, så slukker den ikke motoren.

A/C om vinteren kan nu være meget godt, da det også affugter luften = mindre dug.


Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af JanVil » 8. feb 2017, 19:32

_Jensen skrev:Start/stop er lige til at lukke op og sk*de i ! Det lyder rigtig smart, men det er så ubetydeligt lidt brændstof man spare, så det nærmest kan være ligemeget.
Måske, men når man holder stille i kø midt i byen, behøves bilen jo ikke ødelægge luften mere end højest nødvendigt.
'21 iX3 Charged plus

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af xbn » 8. feb 2017, 20:31

Jo, men a/c tænder jo alligevel ikke under 5 grader, så det er vel lige meget om det er aktiveret.

"Startet motor er nødvendig" må da være en fejl, motoren er jo startet.
Billede

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af yBFoxb8N6P » 8. feb 2017, 20:34

xbn skrev:Jo, men a/c tænder jo alligevel ikke under 5 grader, så det er vel lige meget om det er aktiveret.

"Startet motor er nødvendig" må da være en fejl, motoren er jo startet.
Det er en dårlig formulering på dansk: der menes at det er nødvendigt at motoren er tændt (af en af den årsager som er nævnt længere oppe) og at den derfor ikke kan slukkes
Elbilsejer

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af xbn » 8. feb 2017, 21:07

Det kan måske forklare det. Bare mærkeligt at den normalt ellers skriver en mere specifik årsag, og at det er så forskelligt om det virker eller ej for tiden.

Jeg ved at mange bander over funktionen, men jeg synes den er ok hvis jeg ved at der går lang tid inden der bliver grønt igen. Hvis alle brugte den ville der trods alt samlet set blive sparet en del brændstof.
Billede

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af Play4Fun » 8. feb 2017, 21:38

xbn skrev:Det kan måske forklare det. Bare mærkeligt at den normalt ellers skriver en mere specifik årsag, og at det er så forskelligt om det virker eller ej for tiden.

Jeg ved at mange bander over funktionen, men jeg synes den er ok hvis jeg ved at der går lang tid inden der bliver grønt igen. Hvis alle brugte den ville der trods alt samlet set blive sparet en del brændstof.
Eller alle solgte deres diesel hakker og kørte benzin ville luften være rene, vi kunne blive ved.
Start, stop sparer kun noget i de test der anslår den grønne afgift.
Personligt er mit altid slået fra, da jeg mener slid ved start,stop er større end den udgift det er at lade den kører i tomgang
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af ac242 » 9. feb 2017, 12:58

Play4Fun skrev:
xbn skrev:Det kan måske forklare det. Bare mærkeligt at den normalt ellers skriver en mere specifik årsag, og at det er så forskelligt om det virker eller ej for tiden.

Jeg ved at mange bander over funktionen, men jeg synes den er ok hvis jeg ved at der går lang tid inden der bliver grønt igen. Hvis alle brugte den ville der trods alt samlet set blive sparet en del brændstof.
Eller alle solgte deres diesel hakker og kørte benzin ville luften være rene, vi kunne blive ved.
Start, stop sparer kun noget i de test der anslår den grønne afgift.
Personligt er mit altid slået fra, da jeg mener slid ved start,stop er større end den udgift det er at lade den kører i tomgang
+1
min er også slået fra. ikke fedt at starte op om morgenen og køre 150m ud af parkeringspladsen også skal man lige holde tilbage for en bil, og så stopper motoren. 2 koldstarter inden for 1 min... og det kunne den så gøre ved hvert lyskryds indtil jeg kom ud på motorvejen. så hvis jeg var rigtig uheldig med rødt lys kunne jeg have 9 start/stop inden for max 10 min om morgenen.
Der virkede start/stop lidt bedre på min golf, men den var selvfølgelig også med manuel gearkasse så der skulle man jo sætte i frigear og slippe koblingen for at aktiverer den så, ved ikke om den ville have gjort det samme.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af HansH » 9. feb 2017, 14:02

Play4Fun skrev:Start, stop sparer kun noget i de test der anslår den grønne afgift.
Personligt er mit altid slået fra, da jeg mener slid ved start,stop er større end den udgift det er at lade den kører i tomgang
Enig!
Permanent deaktiveret her via specialmodul.
I min optik er det totalt noget fis i en hornlygte :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af yBFoxb8N6P » 9. feb 2017, 17:41

I min 2014 Octavia med DSG:
- let tryk på bremsen: ingen SS
- hårdt tryk på bremsen: SS
Så når jeg kører ind i en venstresvingsbane eller holder ved en sidevej, så trykker jeg bare let på bremsen (nok til at holde bilen), så aktiveres SS ikke
Elbilsejer

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af GaSelle » 9. feb 2017, 18:23

ac242 skrev:
Play4Fun skrev:
xbn skrev:Det kan måske forklare det. Bare mærkeligt at den normalt ellers skriver en mere specifik årsag, og at det er så forskelligt om det virker eller ej for tiden.

Jeg ved at mange bander over funktionen, men jeg synes den er ok hvis jeg ved at der går lang tid inden der bliver grønt igen. Hvis alle brugte den ville der trods alt samlet set blive sparet en del brændstof.
Eller alle solgte deres diesel hakker og kørte benzin ville luften være rene, vi kunne blive ved.
Start, stop sparer kun noget i de test der anslår den grønne afgift.
Personligt er mit altid slået fra, da jeg mener slid ved start,stop er større end den udgift det er at lade den kører i tomgang
+1
min er også slået fra. ikke fedt at starte op om morgenen og køre 150m ud af parkeringspladsen også skal man lige holde tilbage for en bil, og så stopper motoren. 2 koldstarter inden for 1 min... og det kunne den så gøre ved hvert lyskryds indtil jeg kom ud på motorvejen. så hvis jeg var rigtig uheldig med rødt lys kunne jeg have 9 start/stop inden for max 10 min om morgenen.
Der virkede start/stop lidt bedre på min golf, men den var selvfølgelig også med manuel gearkasse så der skulle man jo sætte i frigear og slippe koblingen for at aktiverer den så, ved ikke om den ville have gjort det samme.
Start/stop er da ikke aktivt ved kold motor - hverken på min Aygo eller Superb? Så dit scenarie vil ikke forekomme.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Start/stop Octavia

Indlæg af ac242 » 12. feb 2017, 14:08

GaSelle skrev:
ac242 skrev:
+1
min er også slået fra. ikke fedt at starte op om morgenen og køre 150m ud af parkeringspladsen også skal man lige holde tilbage for en bil, og så stopper motoren. 2 koldstarter inden for 1 min... og det kunne den så gøre ved hvert lyskryds indtil jeg kom ud på motorvejen. så hvis jeg var rigtig uheldig med rødt lys kunne jeg have 9 start/stop inden for max 10 min om morgenen.
Der virkede start/stop lidt bedre på min golf, men den var selvfølgelig også med manuel gearkasse så der skulle man jo sætte i frigear og slippe koblingen for at aktiverer den så, ved ikke om den ville have gjort det samme.
Start/stop er da ikke aktivt ved kold motor - hverken på min Aygo eller Superb? Så dit scenarie vil ikke forekomme.
det gjorde det så... om den tidligere ejer så har fået kodet noget som har lavet den bøf, har jeg ikke haft mulighed for at se på endnu.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"