Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører tør?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører tør?

Indlæg af nielshm » 11. feb 2017, 08:55

Hvad enten det er multitronic eller CVT, så fungerer det i princippet ens. En kæde holdes fast med olietryk, så den ikke glider og derved slides.
Men hvis nu bilen kører tør, hvad vil der så lige ske? Min ide er at den vil tabe olietryk i gearkassen, og kæden vil miste grebet næsten med det samme. Hvis bilen så kører med god fart når det sker, så holder den jo ikke stille lige med det samme.
Man kan jo lege med tanken om at sætte gearet i N, men vil det løse noget som helst?
Som et realistisk tankeeksperiment lyder det som noget der skal undgås for enhver pris. Måske er der nogen der har prøvet det?

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af Flamiq » 11. feb 2017, 09:09

Her er jeg slet ikke med :shock:
Er det mig, der ikke er helt vågen :?: Eller, hvad er det lige, der sker i dette indlæg :?
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af Sorens2 » 11. feb 2017, 10:10

Der sker ikke noget ved det.
Jeg har tit sat den i N på rullefeltet feks. ved 220 km/t.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Tylleren
Medlem
Indlæg: 570
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ikke så langt fra Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 0

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af Tylleren » 11. feb 2017, 23:49

Sorens2 skrev:Der sker ikke noget ved det.
Jeg har tit sat den i N på rullefeltet feks. ved 220 km/t.
Men der kører motoren vel også stadig ? For så er der jo gang i olie pumpen i gearkassen stadig væk

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af Sorens2 » 12. feb 2017, 00:13

Jae. Nu er jeg ikke så skarp i de kasser.
Men du ka ha fat i noget.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af ph » 12. feb 2017, 07:03

nielshm skrev:Hvad enten det er multitronic eller CVT, så fungerer det i princippet ens. En kæde holdes fast med olietryk, så den ikke glider og derved slides.
Men hvis nu bilen kører tør, hvad vil der så lige ske? Min ide er at den vil tabe olietryk i gearkassen, og kæden vil miste grebet næsten med det samme. Hvis bilen så kører med god fart når det sker, så holder den jo ikke stille lige med det samme.
Man kan jo lege med tanken om at sætte gearet i N, men vil det løse noget som helst?
Som et realistisk tankeeksperiment lyder det som noget der skal undgås for enhver pris. Måske er der nogen der har prøvet det?
kan se at det åbenbart er for længe siden jeg sidst har kørt en... for kan da ikke huske om...
motorbremser en bil med cvt eller multitronic ikke?
Hvis de gør, så burde det vel ikke være et problem at løbe tør ...går ud fra at du mener for brændstof!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af hpo » 12. feb 2017, 17:55

Engolf_R skrev:Her er jeg slet ikke med :shock:
Er det mig, der ikke er helt vågen :?: Eller, hvad er det lige, der sker i dette indlæg :?
Du er ikke helt væk Flemming men det er indlægget,det hænger overhovedet ikke sammen.

Der sker ikke en disse du trækker den blot i N og så er det det,det er vel det samme som at motor går ud eller lign.
A3 3,2 vr6

Tylleren
Medlem
Indlæg: 570
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ikke så langt fra Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 0

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af Tylleren » 12. feb 2017, 21:50

hpo skrev:
Engolf_R skrev:Her er jeg slet ikke med :shock:
Er det mig, der ikke er helt vågen :?: Eller, hvad er det lige, der sker i dette indlæg :?
Du er ikke helt væk Flemming men det er indlægget,det hænger overhovedet ikke sammen.

Der sker ikke en disse du trækker den blot i N og så er det det,det er vel det samme som at motor går ud eller lign.
Men hvis oliepumpen i gearkassen er drevet af motoren så har du vel balladen? Det er jo også derfor man ikke må slæbe en bil med traditionel automatgear

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Hvad sker der hvis en bil med multitronic ell CVT kører

Indlæg af Møbbe » 13. feb 2017, 13:19

ph skrev:
nielshm skrev:Hvad enten det er multitronic eller CVT, så fungerer det i princippet ens. En kæde holdes fast med olietryk, så den ikke glider og derved slides.
Men hvis nu bilen kører tør, hvad vil der så lige ske? Min ide er at den vil tabe olietryk i gearkassen, og kæden vil miste grebet næsten med det samme. Hvis bilen så kører med god fart når det sker, så holder den jo ikke stille lige med det samme.
Man kan jo lege med tanken om at sætte gearet i N, men vil det løse noget som helst?
Som et realistisk tankeeksperiment lyder det som noget der skal undgås for enhver pris. Måske er der nogen der har prøvet det?
kan se at det åbenbart er for længe siden jeg sidst har kørt en... for kan da ikke huske om...
motorbremser en bil med cvt eller multitronic ikke?
Hvis de gør, så burde det vel ikke være et problem at løbe tør ...går ud fra at du mener for brændstof!

Man kan godt motorbremse den - over i manuelt, og så ellers i lavere gear, så gør den det :)
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"