Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
pomfrit
Nyt medlem
Indlæg: 266
Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 30 times

Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af pomfrit » 15. feb 2017, 10:44

Så er den her igen-igen-igen:
http://nordjyske.dk/nyheder/bilen-sluge ... b/112/1513

Det går allerede galt i overskriften: "Bilen sluger mere brændstof end den lover".
Nej, producenterne lover ikke nogetsomhelst vedrørende brændstof forbrug.
Forbrugstallet er resultatet af en standardiseret test, som ikke har noget at gøre med det virkelige forbrug.
Fat det eller lær det udenad.

Chivau
Nyt medlem
Indlæg: 181
Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af Chivau » 15. feb 2017, 10:57

pomfrit skrev:Så er den her igen-igen-igen:
http://nordjyske.dk/nyheder/bilen-sluge ... b/112/1513

Det går allerede galt i overskriften: "Bilen sluger mere brændstof end den lover".
Nej, producenterne lover ikke nogetsomhelst vedrørende brændstof forbrug.
Forbrugstallet er resultatet af en standardiseret test, som ikke har noget at gøre med det virkelige forbrug.
Fat det eller lær det udenad.
Producenterne skilter jo netop med dette forbrug, og så stiller de også forbrugeren i udsigt at kunne opnå dette. De kunne foretage egne realistiske målinger, og skilte med dette i stedet, men man vil jo også gerne sælge flere biler end konkurrenten.

Faktisk har PSA på et tidspunkt valgt at fremlægge mere realistiske forbrugstal, så mangler vi bare resten af bilindustrien følger trop.
https://ing.dk/artikel/fransk-bilproduc ... tal-182602
F31 330d
B8 Passat GTE

DMJ
Nyt medlem
Indlæg: 489
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 43 times

Re: Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af DMJ » 15. feb 2017, 14:06

Chivau skrev:
pomfrit skrev:Så er den her igen-igen-igen:
http://nordjyske.dk/nyheder/bilen-sluge ... b/112/1513

Det går allerede galt i overskriften: "Bilen sluger mere brændstof end den lover".
Nej, producenterne lover ikke nogetsomhelst vedrørende brændstof forbrug.
Forbrugstallet er resultatet af en standardiseret test, som ikke har noget at gøre med det virkelige forbrug.
Fat det eller lær det udenad.
Producenterne skilter jo netop med dette forbrug, og så stiller de også forbrugeren i udsigt at kunne opnå dette. De kunne foretage egne realistiske målinger, og skilte med dette i stedet, men man vil jo også gerne sælge flere biler end konkurrenten.

Faktisk har PSA på et tidspunkt valgt at fremlægge mere realistiske forbrugstal, så mangler vi bare resten af bilindustrien følger trop.
https://ing.dk/artikel/fransk-bilproduc ... tal-182602
Hvor forvirrende ville det ikke blive hvis hver producent har deres egen målemetode?
Uanset hvad er folks kørselsmønstre forskellige, så det er jo umuligt at lave en test som er dækkende for alle og opnå et resultat som kan opnås af alle. I det tilfælde er en fælles målemetode da fin og resultatet er jo ikke en benzinøkonomi du nødvendigvis kan opnå, men et tal du kan sætte op imod en anden bil.

Om målemetoden er tilstrækkelig kan så diskuteres, men at forvente at man kan få et tal der passer til alles forbrug, er nok optimistisk.

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 15. feb 2017, 19:31

Hhrm..., når jeg ligger og keder mig i Golfvognen ( 2009 2.0TDi BMT ) der er opgivet til 22.4, ligger jeg typisk omkring 23.5-24 , ved blandet by og landevej - Det er da ikke helt ved siden af opgivelserne ??
Til gengæld kan jeg osse en stille sommeraften på de rigtige veje liste den ned på omkring 15.
Da vi kørte på sommerferie i 2015, holdt vi et snit på 24.8 over 1200 kilometer med tagboks og 3 voksne + 2 børn i bilen.

Så måske gennemsnittet af folk skal lære at køre efter brændstoffet, idtedet for efter fartbøderne ??

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af Play4Fun » 15. feb 2017, 19:42

Min Cupra er opgivet til 16,1 ved konstant fart på 130 gennem Tyskland kører den 12 km, blandet kørsel 12,5. 140 gennem Tyskland 10'5.
Og gør faktisk ikke op i hvor langt jeg kører på en liter brændstof
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
Shiva-urup
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. dec 2012, 11:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bredballe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af Shiva-urup » 17. feb 2017, 06:40

Nu er de tal der opgives fra producentens side jo ikke motorvejskørsel, men nok nærmere ved blandet landevejskørsel.
Min er opgivet til 15,6km/l, og jeg har et snit på 11,5km/l over de sidste 25.000km. Men det kan også godt have noget med højrefod at gøre. Kan hvis jeg kører virkelig pænt på landevejen til og fra arbejde klemme den op på 15km/l I snit.
Skoda Enyaq iV 80 Sportline 2022
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI vRS DSG - 2014
VW Polo GTI DSG - 2020
VW Polo 1.0 TSI 115 HK DSG Highline - 2018
VW Polo 1.2 TSI 105 HK Highline - 2010
VW Golf VII GTI Performance Pack DSG - 2014
VW Golf VI 2.0 TDI 140HK Highline - 2009
VW Polo 1.9 TDI 130 HK - 2005

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Dagens misforståelser vedr. brændstofforbrug

Indlæg af HansH » 17. feb 2017, 07:38

DMJ skrev:Hvor forvirrende ville det ikke blive hvis hver producent har deres egen målemetode?
Uanset hvad er folks kørselsmønstre forskellige, så det er jo umuligt at lave en test som er dækkende for alle og opnå et resultat som kan opnås af alle. I det tilfælde er en fælles målemetode da fin og resultatet er jo ikke en benzinøkonomi du nødvendigvis kan opnå, men et tal du kan sætte op imod en anden bil.

Om målemetoden er tilstrækkelig kan så diskuteres, men at forvente at man kan få et tal der passer til alles forbrug, er nok optimistisk.
Helt enig med DMJ her.
Jeg betragter også mest producentens forbrugstal som et middel til sammenligning mellem biler.
Hvad der kan opnås i praksis er individuelt og afhængig af mange faktorer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"