Diesel vs benzin

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af i-s » 21. feb 2017, 10:14

Korreborg skrev:Hvor mange problemer med DPF hører man om på 2.0? Hvor bilen har gået under 200.000?
1.6 ja der dør egr og DPF. Men det er efter min opfattelse ikke et generelt problem på de større motorer.

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
Jeg tror ikke der er de store problemer. Men lad os sige vi regner DPF levetid som 200.000 km (VW sætter det til min. 180.000 km) og det måske render i små 20.000 at få skiftet. Så vil det koste 0.10 kr/km i DPF omkostninger. Og hvis du så ca. kører 16 km/l, så bliver det til 1.60 kr i DPF omkostninger pr liter diesel du tanker.

Jeg kender en hvor hans filter netop er død ved 185.000 km. Værkstedet fandt så div tilsodede ting og lidt andet også i samme omgang. Total regning = 40.000 kr.
Det skal så også siges, at han har brugt 4200 kr på en rens først, som ikke førte noget med sig.
Han endte i en ny Octavia benzin i stedet for.
/Søren.

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af MogensR » 21. feb 2017, 10:36

Hvis jeg regner på min 2.0 Diesel kontra 2.0 Benzin, så lander det på 6.000 km, for at brændstof + ejerafgift er de samme for benzin / diesel. Kører jeg mere end 6.000 km. er diesel billigst.

2012 BMW 520i 170 HK 14.3 km/l - årlig ejerafgift 2960,- - Benzin pris 10.50 kr./l.
2012 BMW 520 184 HK 19.2 km/l - årlig ejerafgift 4500,- Diesel pris 9 kr./l.

Begge koster ~7300,- i brændstof + ejerafgift ved 6.000 km.
Kører jeg 15.000 km. er diesel 2450,- billigere.
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af malern » 21. feb 2017, 10:49

Husk på at fra 2018 skal benzin bilerne også køre med partikelfilter.
Bliver spændende at se hvordan holdbarhed/levetid er på de filtre.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af MogensR » 21. feb 2017, 11:27

Min har pt. kørt 50.058 km. og er fra 8/2012.

Testeren siger at den forventer 195.800 km resterende levetid på partikelfilteret.
DPF_rest.jpg
DPF_rest.jpg (38.23 KiB) Vist 802 gange
Hvis jeg logger olietemperaturen nu hvor der er 6´C, så er opvarmningen således :
6´C 0 km
60´C 4.8 km
70´C 6.4 km
80´C 8.5 km
90´C 9.9 km

Når den kræver regenerering af DPF, så er opvarmningen betydelig hurtigere.
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af HansH » 21. feb 2017, 12:16

MogensR skrev:Min har pt. kørt 50.058 km. og er fra 8/2012.

Testeren siger at den forventer 195.800 km resterende levetid på partikelfilteret.
Det er måske interessant at forstå de DPF-tal man kan hive ud.

Det tal VCDS viser for beregnet olieaskemængde i filteret er et direkte resultat af hvor meget brændstof bilen har forbrugt.
VW (eller ~nogen) har beregnet at der opstår 0,0046g aske for hver l diesel der forbruges. Dvs. for hver 217 L diesel stiger tallet med 1 g.

Dvs hvis man har gemt alle dieselboner fra hele bilens levetid, så vil man ved at summere mængden af liter direkte kunne regne ud hvilket tal ECU'en vil oplyse som askeindhold i DPF ud fra ovenstående formel.

Tallet 0,0046 er baseret på at bilen påfyldes det korrekte long life motorolie med lavt askeindhold.
Hvis man bruger en anden (/forkert) olie, eller f.eks. benytter tilsætningsstoffer i brændstoffet som også indeholder olie med tungpartikler der ikke kan brændes af i filteret, vil indholdet i DPF i praksis være højere end det beregnede tal.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af Peder » 21. feb 2017, 12:31

MogensR skrev:Hvis jeg regner på min 2.0 Diesel kontra 2.0 Benzin, så lander det på 6.000 km, for at brændstof + ejerafgift er de samme for benzin / diesel. Kører jeg mere end 6.000 km. er diesel billigst.

2012 BMW 520i 170 HK 14.3 km/l - årlig ejerafgift 2960,- - Benzin pris 10.50 kr./l.
2012 BMW 520 184 HK 19.2 km/l - årlig ejerafgift 4500,- Diesel pris 9 kr./l.

Begge koster ~7300,- i brændstof + ejerafgift ved 6.000 km.
Kører jeg 15.000 km. er diesel 2450,- billigere.

Lad os prøve med den nye Golf.

Tager vi udgangspunkt i en VW Golf med automatgear og 150 hk benzin opgivet til 20,4 literen og en 150 hk diesel opgivet til 21,7
Er den grønne afgift 3100 kr dyrere årligt på diesel bilen.
Det kan man tanke 295 liter benzin for og køre 6000 km før diesel bilen overhovedet har kørt een km.

Kurven knækker først ved 30.000 km her - og så er der ikke indlagt noget til DPF vedligehold, ekstra renter hvis man er en fattigrøv der skal låne og måske det højere værditab.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af MogensR » 21. feb 2017, 13:30

Peder skrev: Lad os prøve med den nye Golf.

Tager vi udgangspunkt i en VW Golf med automatgear og 150 hk benzin opgivet til 20,4 literen og en 150 hk diesel opgivet til 21,7
Er den grønne afgift 3100 kr dyrere årligt på diesel bilen.
Det kan man tanke 295 liter benzin for og køre 6000 km før diesel bilen overhovedet har kørt een km.

Kurven knækker først ved 30.000 km her - og så er der ikke indlagt noget til DPF vedligehold, ekstra renter hvis man er en fattigrøv der skal låne og måske det højere værditab.
Ja, i det tilfælde skal man godt nok kører langt før man bør vælge diesel.

VAG 1.5 tsi motoren er også en helt nyudviklet motor, som giver et forspring i forhold til den gamle 2.0 diesel.
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Alfafreak
Nyt medlem
Indlæg: 349
Tilmeldt: 13. aug 2008, 10:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 12 times
Been thanked: 37 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af Alfafreak » 21. feb 2017, 14:09

Det er mere fordi du kigger på en BMW.
BMW Danmark sælger en BMW diesel ret billigt i forhold til en BMW benzin. Hvorfor ved jeg ikke. En dieselmotor er dyrere at producere og derfor er en diesel altid væsentlig dyrere at købe, bare ikke hvis det er en BMW.
Nu med BMW i4

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af i-s » 21. feb 2017, 17:53

MogensR skrev:
Peder skrev: Lad os prøve med den nye Golf.

Tager vi udgangspunkt i en VW Golf med automatgear og 150 hk benzin opgivet til 20,4 literen og en 150 hk diesel opgivet til 21,7
Er den grønne afgift 3100 kr dyrere årligt på diesel bilen.
Det kan man tanke 295 liter benzin for og køre 6000 km før diesel bilen overhovedet har kørt een km.

Kurven knækker først ved 30.000 km her - og så er der ikke indlagt noget til DPF vedligehold, ekstra renter hvis man er en fattigrøv der skal låne og måske det højere værditab.
Ja, i det tilfælde skal man godt nok kører langt før man bør vælge diesel.

VAG 1.5 tsi motoren er også en helt nyudviklet motor, som giver et forspring i forhold til den gamle 2.0 diesel.
Du skal lige huske lidt afskrivning også. F.eks en Passat: Der koster en 150 HK Diesel ca. 53000 kr mere end en 150 HK Benzin. De 53000 skal afskrives over en årrække. I mine beregninger går jeg ud fra begge biler er ca. det samme værd efter 15 år.
Nu ved jeg ikke hvordan det er med de BMW'er du regner på, men mon ikke også der er forskel.
/Søren.

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af The Micktrix / Dk » 21. feb 2017, 18:39

Mange skal jo også ha AdBlue på. Det skal lige ligges oven i regskabet. Især hvis det går i stykker det skidt. Det er ikke billigt. ;)

Det enest plus ved en diesel i dag, er vel den kører lidt længe pr L diesel, i højre fart som på motorvejen.

Ellers har man bare en hel række af fejl muligheder og dyrer rep. I sær når den bliver ældre og der ingen garatig er på eller bare som brugt bil med 200.000 km på tællerne.

En benziner i dag har jo et lækkert træk. Du mangel ikke moment eller Hk. Støj svag, ingen vibrationer som en diesel kan ha.
Tit hurtiger varm om vinter og at du bare kan kører ind i stor byerne uden problemer ;)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af i-s » 21. feb 2017, 18:44

MogensR skrev:Hvis jeg regner på min 2.0 Diesel kontra 2.0 Benzin, så lander det på 6.000 km, for at brændstof + ejerafgift er de samme for benzin / diesel. Kører jeg mere end 6.000 km. er diesel billigst.

2012 BMW 520i 170 HK 14.3 km/l - årlig ejerafgift 2960,- - Benzin pris 10.50 kr./l.
2012 BMW 520 184 HK 19.2 km/l - årlig ejerafgift 4500,- Diesel pris 9 kr./l.

Begge koster ~7300,- i brændstof + ejerafgift ved 6.000 km.
Kører jeg 15.000 km. er diesel 2450,- billigere.
Har lige prøvet at regne efter. Du kan ikke bruge fabrikstal her ang. brændstofforbrug.
Hvis du finder real life data fra spritmonitor, så kan man se at 520d realistisk ligger på 15,3 km/l og 520i ligger på 11,0 km/l
Så vil kurverne krydse hinanden ved ca. 12.000 km/år iberegnet DPF slid på 10 øre/km.
Så kører du 20.000 km om året, så vil man spare 167 kr/md ved at køre 520d istedet for 520i. Der har vi så ikke taget hensyn til om omkostninger til vedligeholdelse er forskellige og ej, eller om der er en merpris der skal afskrives.

Når det så er sagt, så er benzinerne blevet noget bedre siden 2012.
/Søren.

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af MogensR » 21. feb 2017, 20:20

i-s skrev: Har lige prøvet at regne efter. Du kan ikke bruge fabrikstal her ang. brændstofforbrug.
Hvis du finder real life data fra spritmonitor, så kan man se at 520d realistisk ligger på 15,3 km/l og 520i ligger på 11,0 km/l
Så vil kurverne krydse hinanden ved ca. 12.000 km/år iberegnet DPF slid på 10 øre/km.
Så kører du 20.000 km om året, så vil man spare 167 kr/md ved at køre 520d istedet for 520i. Der har vi så ikke taget hensyn til om omkostninger til vedligeholdelse er forskellige og ej, eller om der er en merpris der skal afskrives.

Når det så er sagt, så er benzinerne blevet noget bedre siden 2012.
Jeg tror at du bruger du samme liter pris på diesel og benzin i din udregning ?
Jeg regner med 1.50 kr. forskel pr. liter og så ser det lidt bedre ud.

Satser på at beholde bilen i en del år og så må vi se om jeg fortryder valget af diesel med mit lave kørselsbehov. Jeg er ikke nervøs. :P
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af i-s » 21. feb 2017, 22:14

MogensR skrev:
i-s skrev: Har lige prøvet at regne efter. Du kan ikke bruge fabrikstal her ang. brændstofforbrug.
Hvis du finder real life data fra spritmonitor, så kan man se at 520d realistisk ligger på 15,3 km/l og 520i ligger på 11,0 km/l
Så vil kurverne krydse hinanden ved ca. 12.000 km/år iberegnet DPF slid på 10 øre/km.
Så kører du 20.000 km om året, så vil man spare 167 kr/md ved at køre 520d istedet for 520i. Der har vi så ikke taget hensyn til om omkostninger til vedligeholdelse er forskellige og ej, eller om der er en merpris der skal afskrives.

Når det så er sagt, så er benzinerne blevet noget bedre siden 2012.
Jeg tror at du bruger du samme liter pris på diesel og benzin i din udregning ?
Jeg regner med 1.50 kr. forskel pr. liter og så ser det lidt bedre ud.

Satser på at beholde bilen i en del år og så må vi se om jeg fortryder valget af diesel med mit lave kørselsbehov. Jeg er ikke nervøs. :P
Nej, selvfølgelig bruger jeg ikke samme literpris ...

Dieselvariant ca. 50000 kr dyere i nypris end benzin variant. Over 15 år er det ca. 3300 kr/år i lineær afskrivning.

Men du kan selv regne efter v. 15000 km/år:
520d: 15000/15,3*9,0 (Diesel) + 4500 (Ejerafgift) + 15000*0,1 (DPF) + 3300 (merafskrivning) = 18123 kr/årlig
520i: 15000/11*10,5 (Benzin) + 2960 (Ejerafgift) = 17278 kr/årlig

Så altså ikke engang ved 15000 km/år kan det gå - medmindre man bilder sig selv ind DPF kan holde evigt og den ikke er dyere i indkøb.

Og på det punkt vinder Skoda lidt, da deres prisforskel mellem diesel og benzin variant faktisk kun er typ. 10000 kr.
/Søren.

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af MogensR » 21. feb 2017, 23:56

i-s skrev: Nej, selvfølgelig bruger jeg ikke samme literpris ...

Dieselvariant ca. 50000 kr dyere i nypris end benzin variant. Over 15 år er det ca. 3300 kr/år i lineær afskrivning.

Men du kan selv regne efter v. 15000 km/år:
520d: 15000/15,3*9,0 (Diesel) + 4500 (Ejerafgift) + 15000*0,1 (DPF) + 3300 (merafskrivning) = 18123 kr/årlig
520i: 15000/11*10,5 (Benzin) + 2960 (Ejerafgift) = 17278 kr/årlig

Så altså ikke engang ved 15000 km/år kan det gå - medmindre man bilder sig selv ind DPF kan holde evigt og den ikke er dyere i indkøb.

Og på det punkt vinder Skoda lidt, da deres prisforskel mellem diesel og benzin variant faktisk kun er typ. 10000 kr.
OK, jeg har ikke indregnet ekstra afskrivning, da jeg har købt da den var 12 mdr. gammel, hvor den allerede var afskrevet 1/3 i forhold til nyprisen.

Benzin udgaven af BMW 5 (F10/F11) er nærmest ikke eksisterende på markedet, med mindre man kigger efter dem med + 300 HK og så er det jo en lidt anden økonomi i forhold til en sølle 520d.


Det er nu heller ikke om den er et par tusinde dyrere eller billigere om året i brændstof / ejerafgift / afskrivning der skal afgøre valget. Men generelt mener jeg ikke at man skal være så diesel forskrækket, som mange brugere her på siden er. Der er nærmest gået inflation i hvor mange km. en diesel motor skal kører hver gang den startes for ikke at ødelægge den. :lol:
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af Korreborg » 22. feb 2017, 08:16

MogensR skrev:Men generelt mener jeg ikke at man skal være så diesel forskrækket, som mange brugere her på siden er.
Hørt Billede

Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

JT80
Nyt medlem
Indlæg: 281
Tilmeldt: 13. maj 2013, 11:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af JT80 » 22. feb 2017, 09:31

Vores diesel bil er så en pug 308 SW 1.6. Prisen på den var den samme som på deres 1.2 benziner. Så er valget sgu let, når man pendler 2*35, på hovedsageligt motorvej, hver dag.
Pløf?

Lindegaard
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:23
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af Lindegaard » 22. feb 2017, 11:45

Mht partikelfilter - min kollega har en Passat fra 08 (2,0 140hk TDI) den har kørt 310 tkm med samme filter, og kører stadig....
Touran 2.0 TDI 170hk DSG Highline 7pers Fuld læder
Passat TDI Variant, 3b afn, Highline. SOLGT
Golf III TDI 1z SOLGT
Touran 1,9 TDI 7pers 03 SOLGT

Brugeravatar
Bladerunner
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 18. jul 2012, 12:43
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde omegn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af Bladerunner » 23. feb 2017, 23:21

GranTurismo skrev:
case skrev:
GranTurismo skrev: Hvis du med muligheder mener udvalget af biler til salg, så prøv at spørge dig selv "hvorfor mon det er sådan?".
Forstår ik helt hvad du mener med det???
Der er vel andre end mig med mit kørselsbehov der gerne vil ha en Audi :mrgreen:
Måske netop derfor der ikke er så mange benziner til salg...
Det er meget simpelt.

80-90% af alle firma- og leasing-biler er diesel.
Man har en forkvaklet opfattelse af at diesel er det 'grønne' valg.
Kørselsbehov er slet ikke en del af den ligning.

I mit firma er der rigtig mange firmabiler og det kræver godkendelse fra højeste plan hvis man insisterer på en benziner.
A4 B8 Avant 2010, 2,0 TFSI med 211 HK
Fiat 500X 2016, 1,4T med 140 HK (kone-gocart)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af Korreborg » 23. feb 2017, 23:39

Bladerunner skrev:Man har en forkvaklet opfattelse af at diesel er det 'grønne' valg.
Og jeg brækker mig i den modsatte grøft over at folk bare ridder med på bølgen, og tror at hvis man fjerne diesel biler, så er verden reddet.
Det er forbløffende få som forstår at benzin biler er lige så slemme. De nyere undersøgelser viser jo at TSI biler udleder markant flere partikler end tidligere = Der skal også til at filter på.

Jeg er enig i at NOx er slemt, MEN; Diesel "skandalen" er jo et udtryk for at folk har for lidt at gå op i. Eller okay, de fokusere på det forkerte, og vores politikere fatter det ikke.
Billede
EU normen virker. Om bilerne så overholder EU6 i dag eller i morgen betyder knap så meget.
Billede
60% af NOx forureningen kommer fra andet end transport, og som første graf viser, så er det på stærkt nedadgående.
Nu kommer der flere og flere biler med adblue = Det bliver endnu bedre.

Gad godt og se en opgørelse over forurening pr. transporteret kg pr. km. Læs: Diesel biler bliver brugt mere end benzin biler, altså vil de selv om de forurenede det samme, stadig figurere højere i graferne. Og byttede man f.eks. alle varebil, diesel ud med benzin modeller 1 til 1, så alt gods transport foregik via benzin, hvor meget ville de 15% så egentlig falde?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Diesel vs benzin

Indlæg af yBFoxb8N6P » 24. feb 2017, 06:35

Min arbejdsgiver tillader benzinbiler som firmabil, sålænge den er A-mærket og udleder under 120g CO2/km (disse krav gælder i øvrigt både diesel og benzin).

Hos vores firmabilspusher er både beskatning og TCO typisk lavere for benzin end diesel for biler i VAG gruppen, så det vil være billigst både for arbejdsgiver og arbejdstager med benzin. Vores kontrakter er beregnet efter 30000km/årligt, så forholdet mellem TCO vil selvfølglig se anderledes hvis man kører betydeligt flere km.
Elbilsejer

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"