VW Crafter

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Basforvalter
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2012, 22:56
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

VW Crafter

Indlæg af Basforvalter » 21. feb 2017, 22:56

Hej forum,
Jeg er ved at se på en vw crafter 2,5 tdi 136 HK fra 2007. Kørt 150.000.
Er der nogen der har erfaringer med den model og motor? For og imod!
På forhånd tak!

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: VW Crafter

Indlæg af malern » 22. feb 2017, 08:15

Motor kender jeg lidt til.
Den kører skide godt! om end den støjer noget.
Det er ikke verdens bedste konstruktion og vil komme til at koste dig nogle penge i reps de næste 100-200K km.
Eksempler kunne være:
DPF, tryksensorer, egr køler og ventil, turbo, låsekasser, rust, knast og løftere, Tandempumpe, vandpumpe, hjullejer, intercooler.
Misforstå mig ikke. Kører selv med tilsvarende motor og er meget glad for den.
Den yder dog lidt flere heste end den du kigger på
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Crafter

Indlæg af BubbiW » 22. feb 2017, 09:02

Basforvalter skrev:Hej forum,
Jeg er ved at se på en vw crafter 2,5 tdi 136 HK fra 2007. Kørt 150.000.
Er der nogen der har erfaringer med den model og motor? For og imod!
På forhånd tak!
Teknisk kan jeg ikke udtale mig. Men mine forældre har en fra ca. samme årgang, bare den med omkring 170 hk.
Den kører super godt, også på lange ture, og er rimelig lydløs. Dog er den noget tørstig, især i modvind ;-) Kørte fx en tur på 2-300 km. Den ene vej i modvind var den ikke glad for at komme over 120 km/t og kørte ca. 8 km/l. Hjem kunne den snildt køre 140 km/t, og hev det samlede forbrug op på 12 km/l ;-)

edit: fik lige set malern synes den støjer - lidt sjovt vi ikke opfatter det ens... Men selvfølgelig støjer den mere end min Passat, som jo nærmest ikke siger en lyd :-)
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: VW Crafter

Indlæg af malern » 22. feb 2017, 10:50

BubbiW skrev: Teknisk kan jeg ikke udtale mig. Men mine forældre har en fra ca. samme årgang, bare den med omkring 170 hk.
Den kører super godt, også på lange ture, og er rimelig lydløs. Dog er den noget tørstig, især i modvind ;-) Kørte fx en tur på 2-300 km. Den ene vej i modvind var den ikke glad for at komme over 120 km/t og kørte ca. 8 km/l. Hjem kunne den snildt køre 140 km/t, og hev det samlede forbrug op på 12 km/l ;-)

edit: fik lige set malern synes den støjer - lidt sjovt vi ikke opfatter det ens... Men selvfølgelig støjer den mere end min Passat, som jo nærmest ikke siger en lyd :-)
Det er kun motoren jeg udtaler mig om.
Vi er enige om at vi snakker en 5 cylinder PD med tandhjulsdrev uden kæde eller tandrem?
Den konstruktion støjer altså en del. Muligvis bliver lyden dæmpet meget grundet bilens størrelse så det ikke er et issue, som på transporterne. Der kan man knap nok stå og sludre foran bilen uden at hæve stemmen for at overdøve motorstøj.
Min kører i øvrigt 10-11km på literen fordelt over hele året.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

BubbiW
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 6. maj 2015, 23:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Crafter

Indlæg af BubbiW » 22. feb 2017, 11:02

malern skrev: Det er kun motoren jeg udtaler mig om.
Vi er enige om at vi snakker en 5 cylinder PD med tandhjulsdrev uden kæde eller tandrem?
Den konstruktion støjer altså en del. Muligvis bliver lyden dæmpet meget grundet bilens størrelse så det ikke er et issue, som på transporterne. Der kan man knap nok stå og sludre foran bilen uden at hæve stemmen for at overdøve motorstøj.
Min kører i øvrigt 10-11km på literen fordelt over hele året.
Ja okay. Udfra hvad jeg kan se, findes der kun én motortype til Crafter'en, og med forskellig ydelse, så må være den samme. Det er 163 hk mine forældre har.
Men jeg har nu ikke tænkt over at den larmer når den står i tomgang, så kan ikke være så slemt... Mener "vores" kører ca. 9 km/l i snit, men har jo også noget større luftmodstand.

Men ja, designet kan jo sagtens gøre meget. Jeg havde klappen åben på min Passat for at fylde sprinklervæske på. Der var en verden til forskel i motor"larmen" da jeg lukkede klappen igen ;-)
VW Passat 2.0 TDI 170 HK DSG

Basforvalter
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2012, 22:56
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Crafter

Indlæg af Basforvalter » 22. feb 2017, 17:09

Tak for kommentarer. Jeg tror faktisk, at det er en Common rail motor, og ikke pumpe dyse.
Pyt med at den larmer lidt :) Det vigtigste var egentlig, om motoren var værd at gå efter.
Jeg har googlet mig frem til, at de største problemer med motoren har været olieforbrug og turboer der gik til.
En ny turbo koster vel også en del at skifte.

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: VW Crafter

Indlæg af malern » 22. feb 2017, 18:27

Basforvalter skrev:Tak for kommentarer. Jeg tror faktisk, at det er en Common rail motor, og ikke pumpe dyse.
Pyt med at den larmer lidt :) Det vigtigste var egentlig, om motoren var værd at gå efter.
Jeg har googlet mig frem til, at de største problemer med motoren har været olieforbrug og turboer der gik til.
En ny turbo koster vel også en del at skifte.
En turbo er ikke særlig dyr at udskifte.
Du har da helt ret, mig der snorksov i timen.
Den kører jo med tandrem , og burde dermed være dejlig stille. Plus det er common rail. Åbenbart den eneste 5cyl Vw har lavet med CR til varebilerne.
Det lyder win win det hele faktisk, så glem alt jeg har skrevet Billede Billede
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

Basforvalter
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2012, 22:56
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Crafter

Indlæg af Basforvalter » 28. feb 2017, 17:10

Er der flere der kan byde ind med kommentarer omkring motoren/bilen? :)

Ghia
Nyt medlem
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. apr 2010, 20:48
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: VW Crafter

Indlæg af Ghia » 1. mar 2017, 20:27

malern skrev:
Basforvalter skrev:Tak for kommentarer. Jeg tror faktisk, at det er en Common rail motor, og ikke pumpe dyse.
Pyt med at den larmer lidt :) Det vigtigste var egentlig, om motoren var værd at gå efter.
Jeg har googlet mig frem til, at de største problemer med motoren har været olieforbrug og turboer der gik til.
En ny turbo koster vel også en del at skifte.
En turbo er ikke særlig dyr at udskifte.
Du har da helt ret, mig der snorksov i timen.
Den kører jo med tandrem , og burde dermed være dejlig stille. Plus det er common rail. Åbenbart den eneste 5cyl Vw har lavet med CR til varebilerne.
Det lyder win win det hele faktisk, så glem alt jeg har skrevet Billede Billede
Så vidt jeg husker er de første årgange af Crafter med Mercedes Benz motor og gearkasse.
Det er nok forklaringen på tandrem og common rail.

fette
Nyt medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 5. apr 2016, 10:21
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: VW Crafter

Indlæg af fette » 1. mar 2017, 20:34

Ghia skrev:
malern skrev:
Basforvalter skrev:Tak for kommentarer. Jeg tror faktisk, at det er en Common rail motor, og ikke pumpe dyse.
Pyt med at den larmer lidt :) Det vigtigste var egentlig, om motoren var værd at gå efter.
Jeg har googlet mig frem til, at de største problemer med motoren har været olieforbrug og turboer der gik til.
En ny turbo koster vel også en del at skifte.
En turbo er ikke særlig dyr at udskifte.
Du har da helt ret, mig der snorksov i timen.
Den kører jo med tandrem , og burde dermed være dejlig stille. Plus det er common rail. Åbenbart den eneste 5cyl Vw har lavet med CR til varebilerne.
Det lyder win win det hele faktisk, så glem alt jeg har skrevet Billede Billede
Så vidt jeg husker er de første årgange af Crafter med Mercedes Benz motor og gearkasse.
Det er nok forklaringen på tandrem og common rail.
De er alle (indtil den nye der netop er kommet) lavet på samme fabrik i Polen som Sprinter, det skulle vidst være samme bil i bund og grund.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"