Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Hej med Jer.
Kigger lidt på Passat pt. Men kan ikke rigtigt bestemme mig.
Har en Golf VI 2.0 TDI Highline nu.
Hvad ville I vælge og hvorfor?
Passat 2.0 TDI 150 Highline Plus DSG Variant
Eller
Passat 1.4 TSI 150 Highline Plus DSG Variant
Valget står altså mellem benzin og diesel.
/Harboe
Kigger lidt på Passat pt. Men kan ikke rigtigt bestemme mig.
Har en Golf VI 2.0 TDI Highline nu.
Hvad ville I vælge og hvorfor?
Passat 2.0 TDI 150 Highline Plus DSG Variant
Eller
Passat 1.4 TSI 150 Highline Plus DSG Variant
Valget står altså mellem benzin og diesel.
/Harboe
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Iflg mine egne beregninger er 1.4 TSI billigere end 2.0 TDI op til ca 40-50t km/årligt under forudsætning af at du beholder bilen i 3 år.
Kigger du på VW's leasingpriser så er 2.0 TDI ca 750kr dyrere per måned + 2500kr dyrere grøn afgift per år: du kan trods alt få en del benzin for 11500kr årligt.
Men pris er jo ikke alt -- nogen foretrækker at køre diesel mens andre foretrækker benzin. Jeg synes f.eks. ikke at 2.0 TDI spiller særligt godt sammen med DSG og virker noget sløv ift 1.4 TSI'eren, men det kan være fordi jeg er vant til at køre benzin.
Jeg kører pt Octavia 1.4 TSI DSG og skal med 99% sikkerhed have en Passat 1.4 TSI Highline plus når den nye firmabil skal bestilles i denne måned.
Kigger du på VW's leasingpriser så er 2.0 TDI ca 750kr dyrere per måned + 2500kr dyrere grøn afgift per år: du kan trods alt få en del benzin for 11500kr årligt.
Men pris er jo ikke alt -- nogen foretrækker at køre diesel mens andre foretrækker benzin. Jeg synes f.eks. ikke at 2.0 TDI spiller særligt godt sammen med DSG og virker noget sløv ift 1.4 TSI'eren, men det kan være fordi jeg er vant til at køre benzin.
Jeg kører pt Octavia 1.4 TSI DSG og skal med 99% sikkerhed have en Passat 1.4 TSI Highline plus når den nye firmabil skal bestilles i denne måned.
Elbilsejer
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg kører 16 km til arbejde og det samme tilbage. Så jeg kører langt fra så langt om året.yBFoxb8N6P skrev:Iflg mine egne beregninger er 1.4 TSI billigere end 2.0 TDI op til ca 40-50t km/årligt under forudsætning af at du beholder bilen i 3 år.
Kigger du på VW's leasingpriser så er 2.0 TDI ca 750kr dyrere per måned + 2500kr dyrere grøn afgift per år: du kan trods alt få en del benzin for 11500kr årligt.
Men pris er jo ikke alt -- nogen foretrækker at køre diesel mens andre foretrækker benzin. Jeg synes f.eks. ikke at 2.0 TDI spiller særligt godt sammen med DSG og virker noget sløv ift 1.4 TSI'eren, men det kan være fordi jeg er vant til at køre benzin.
Jeg kører pt Octavia 1.4 TSI DSG og skal med 99% sikkerhed have en Passat 1.4 TSI Highline plus når den nye firmabil skal bestilles i denne måned.
For nogle år siden havde jeg en Touran 2.0 TDI DSG. Den kørte lækkert synes jeg. Måske jeg skulle tage mig sammen og prøve en tur i en 1.4 TSI.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Hvis du primært kører korte ture, så peger det også på benzin.Harboe skrev:
Jeg kører 16 km til arbejde og det samme tilbage. Så jeg kører langt fra så langt om året.
For nogle år siden havde jeg en Touran 2.0 TDI DSG. Den kørte lækkert synes jeg. Måske jeg skulle tage mig sammen og prøve en tur i en 1.4 TSI.
Jeg har lige "overtalt" en kollega til at skifte fra Touran 2.0 TDI til Touran 1.4 TSI DSG og han kan ikke få armene ned
Elbilsejer
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Få arrangeret så du kan tage en prøvetur i både TDI og TSI lige efter hinanden, så du kan sammenligne.
Elbilsejer
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
God idé. Det vil jeg prøve.yBFoxb8N6P skrev:Få arrangeret så du kan tage en prøvetur i både TDI og TSI lige efter hinanden, så du kan sammenligne.
Er sikker på at jeg på den måde vil finde den rigtige rent følelsesmæssigt.
Det er også prisen på Benzin i øjeblikket der får mig til at tænke: "Skulle man alligevel fortsætte med Diesel?"
Men det er nok ikke så slemt som det ser ud.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 16 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg endte med TSI Comforline Plus og var også i tvivl. Af en eller anden grund er der en noget større prisforskel imellem disse to motorerer end hos Skoda Octavia, Seat Leon eller Audi A3. Der synes jeg kunderne bliver snydt lidt. Jeg har prøvet begge motorer med dsg. I byen er jeg slet ikke i tvivl om hvad der er fedest at køre med Tsieren synes lidt hurtigere ude af starthullerne og så er den mere støjsvag. På motorvejen er de mere sammenlignelige og her er der muligvis en anelse bedre trækkraft i dieselen - men det er svært at mærke efter hvis man ikke prøver begge biler inden for kort tid.Der er skrevet meget om dieselmoment vs benzinmoment og her spiller gearing og vægtforskel jo også ind. Jeg synes ikke momentforskellen kan mærkes særligt tydeligt. Jeg er meget godt tilfreds med brændstoføkonomien - også ved højere hastigheder, man behøver ikke køre som et dydsmønster for at holde 14 km literen og 15 km/L hvis man følger trafikken på langfart på motorvejen. Som altid forbedres forbruget efter tilkøringsperioden. ACT generer ikke og kan stort set aldrig mærkes, hvis du har DSG. Jeg tror jeg ville lade mig forstyrre lidt hvis jeg havde manuel, idet man nok kører med lidt højere omdrejninger her, hvor ACT så kan mærkes lidt (lige som hvis man kører manuel mode på DSG versionen). Jeg kan kun opfordre til du prøver begge, så er det meget nemmere at afklare for dig tror jeg. Lad os vide, hvad du synes er bedst når du når dertil:-)
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Hvor mange km kører du per år? Break-even er som nævnt ved ca 50t km årligt.
Elbilsejer
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg kører max 20.000 km om året. Så diesel er overkill. Jeg ved det godt.
Måske næste weekend er god til en omgang prøvekørsler. He he
Måske næste weekend er god til en omgang prøvekørsler. He he
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
De 14-15 km på literen, er det målt ved tankning eller via bilens instrument?cyklisten skrev:Jeg endte med TSI Comforline Plus og var også i tvivl. Af en eller anden grund er der en noget større prisforskel imellem disse to motorerer end hos Skoda Octavia, Seat Leon eller Audi A3. Der synes jeg kunderne bliver snydt lidt. Jeg har prøvet begge motorer med dsg. I byen er jeg slet ikke i tvivl om hvad der er fedest at køre med Tsieren synes lidt hurtigere ude af starthullerne og så er den mere støjsvag. På motorvejen er de mere sammenlignelige og her er der muligvis en anelse bedre trækkraft i dieselen - men det er svært at mærke efter hvis man ikke prøver begge biler inden for kort tid.Der er skrevet meget om dieselmoment vs benzinmoment og her spiller gearing og vægtforskel jo også ind. Jeg synes ikke momentforskellen kan mærkes særligt tydeligt. Jeg er meget godt tilfreds med brændstoføkonomien - også ved højere hastigheder, man behøver ikke køre som et dydsmønster for at holde 14 km literen og 15 km/L hvis man følger trafikken på langfart på motorvejen. Som altid forbedres forbruget efter tilkøringsperioden. ACT generer ikke og kan stort set aldrig mærkes, hvis du har DSG. Jeg tror jeg ville lade mig forstyrre lidt hvis jeg havde manuel, idet man nok kører med lidt højere omdrejninger her, hvor ACT så kan mærkes lidt (lige som hvis man kører manuel mode på DSG versionen). Jeg kan kun opfordre til du prøver begge, så er det meget nemmere at afklare for dig tror jeg. Lad os vide, hvad du synes er bedst når du når dertil:-)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 279
- Tilmeldt: 28. okt 2013, 11:58
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Dalby
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg er i præcist samme dilemma.
Jeg vil dog have 60km hver vej på arbejde, og hovedsageligt motorvej.
Det der får mine tanker til at slå kolbøtter er, at f,eks. hvis der skulle komme et diesel forbud i fremtiden. Det er vel så småt på vej med det initiativ som Oslo har taget.
Jeg vil dog have 60km hver vej på arbejde, og hovedsageligt motorvej.
Det der får mine tanker til at slå kolbøtter er, at f,eks. hvis der skulle komme et diesel forbud i fremtiden. Det er vel så småt på vej med det initiativ som Oslo har taget.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg kører mellem 14 og 15 km/l i min Octavia. Jeg kører en blanding af by, landevej og motorvej - både korte og lange ture.
Jeg har regnet med 14.5 km/L i mit regnestykke diesel vs benzin
Jeg har regnet med 14.5 km/L i mit regnestykke diesel vs benzin
Elbilsejer
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Hvad er det for et initiativ? Må indrømme at jeg ikke har fulgt så meget med i verden udenfor på det sidste.JAS skrev:Jeg er i præcist samme dilemma.
Jeg vil dog have 60km hver vej på arbejde, og hovedsageligt motorvej.
Det der får mine tanker til at slå kolbøtter er, at f,eks. hvis der skulle komme et diesel forbud i fremtiden. Det er vel så småt på vej med det initiativ som Oslo har taget.
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Ok. Google var min ven.Harboe skrev:Hvad er det for et initiativ? Må indrømme at jeg ikke har fulgt så meget med i verden udenfor på det sidste.JAS skrev:Jeg er i præcist samme dilemma.
Jeg vil dog have 60km hver vej på arbejde, og hovedsageligt motorvej.
Det der får mine tanker til at slå kolbøtter er, at f,eks. hvis der skulle komme et diesel forbud i fremtiden. Det er vel så småt på vej med det initiativ som Oslo har taget.
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4072
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 339 times
- Been thanked: 204 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg ville vælge benzin.
Men hvis du leaser kan du jo være ligeglad med gensalg, tror der er endnu flere kunder om 2-3 år til brugt benzin.
Det er vel allerede et problem i dag at finde en fornuftig brugt benzin i visse modeller ?
Men hvis du leaser kan du jo være ligeglad med gensalg, tror der er endnu flere kunder om 2-3 år til brugt benzin.
Det er vel allerede et problem i dag at finde en fornuftig brugt benzin i visse modeller ?
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Du har ret. Jeg kigger på lettere brugte modeller. Og den helt rigtige model i Benzin er svær at finde.vw4ever skrev:Jeg ville vælge benzin.
Men hvis du leaser kan du jo være ligeglad med gensalg, tror der er endnu flere kunder om 2-3 år til brugt benzin.
Det er vel allerede et problem i dag at finde en fornuftig brugt benzin i visse modeller ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Passat B8 1.4 Tsi Eller 2.0 Tdi
vil du ikke lige forklare dine beregninsmetoder her? Ifølge dem, og under forudsætningen at bilen kører 14 km/l, så kan du køre ca. 15200 km om året i en 1.4 tci før en 2.0 tdi er lige billig.ybfoxb8n6p skrev:iflg mine egne beregninger er 1.4 tsi billigere end 2.0 tdi op til ca 40-50t km/årligt under forudsætning af at du beholder bilen i 3 år.
Kigger du på vw's leasingpriser så er 2.0 tdi ca 750kr dyrere per måned + 2500kr dyrere grøn afgift per år: du kan trods alt få en del benzin for 11500kr årligt.
Men pris er jo ikke alt -- nogen foretrækker at køre diesel mens andre foretrækker benzin. Jeg synes f.eks. Ikke at 2.0 tdi spiller særligt godt sammen med dsg og virker noget sløv ift 1.4 tsi'eren, men det kan være fordi jeg er vant til at køre benzin.
Jeg kører pt octavia 1.4 tsi dsg og skal med 99% sikkerhed have en passat 1.4 tsi highline plus når den nye firmabil skal bestilles i denne måned.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 94
- Tilmeldt: 16. jan 2015, 12:38
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Trådstarter, du skal lige være opmærksom på, at det er to forskellige DSG-gearkasser, og vi er rigtig mange, som har haft store problemer med den 7-trinsgearkasse, som sidder i 1.4 tsi. Der findes en meget lang tråd om problemet herinde i forummet.
VW Passat Variant 1.4 TSi 150 Comfortline DSG ACT 2016 (solgt)
BMW 520d Touring Aut. 2013 (solgt)
VW Golf 1.5 TSI DSG (Privatleasing)
BMW 520d Touring Aut. 2013 (solgt)
VW Golf 1.5 TSI DSG (Privatleasing)
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat B8 1.4 Tsi Eller 2.0 Tdi
Har også lavet en beregning på det. Jeg nåede frem til 38.000 km / år er breakeven.mobilos skrev:vil du ikke lige forklare dine beregninsmetoder her? Ifølge dem, og under forudsætningen at bilen kører 14 km/l, så kan du køre ca. 15200 km om året i en 1.4 tci før en 2.0 tdi er lige billig.ybfoxb8n6p skrev:iflg mine egne beregninger er 1.4 tsi billigere end 2.0 tdi op til ca 40-50t km/årligt under forudsætning af at du beholder bilen i 3 år.
Kigger du på vw's leasingpriser så er 2.0 tdi ca 750kr dyrere per måned + 2500kr dyrere grøn afgift per år: du kan trods alt få en del benzin for 11500kr årligt.
Men pris er jo ikke alt -- nogen foretrækker at køre diesel mens andre foretrækker benzin. Jeg synes f.eks. Ikke at 2.0 tdi spiller særligt godt sammen med dsg og virker noget sløv ift 1.4 tsi'eren, men det kan være fordi jeg er vant til at køre benzin.
Jeg kører pt octavia 1.4 tsi dsg og skal med 99% sikkerhed have en passat 1.4 tsi highline plus når den nye firmabil skal bestilles i denne måned.
Man skal lige huske at få det hele med, f.eks et DPF der skal afskrives over 250kkm og en merpris på 53.000 kr på dieselvarianten, som skal afskrives over 12-15 år.
Til trådstarter: Jeg stod med samme dilemma. Har kørt diesel indtil nu, så er vant til god brændstoføkonomi. Jeg valgte 1.4 TSI og den har ikke skuffet. Den kører meget ens med 2.0 TDI 150HK. Økonomi'en er fin, jeg kører 10-15% kortede per liter end da jeg kørte diesel i gennemsnit (vi kører næsten udenlukkende by/landevej).
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Passat B8 1.4 Tsi Eller 2.0 Tdi
Prøv lige at regne på det igenmobilos skrev: vil du ikke lige forklare dine beregninsmetoder her? Ifølge dem, og under forudsætningen at bilen kører 14 km/l, så kan du køre ca. 15200 km om året i en 1.4 tci før en 2.0 tdi er lige billig.
Under følgende forudsætninger - som i min optik er sat meget pessimistisk ift. benzinpris og forskel i km/l mellem benzin og diesel, så er der break-even ved 49.590 km/år!
Det er 1,4 TSi og 2,0 TDi comfortline der er sammenligningsgrundlag.
Merpris pr. år (leasingafgift + grøn ejerafgift): 11.500 kr/år
Diesel: 8,2 kr/liter
Benzin: 10 kr/liter
Diesel faktisk forbrug: 17 km/l
Benzin faktisk forbrug: 14 km/l
Jeg har lavet et lille excelark, som gør det lidt hurtigere at "lege" med forskellig km/l og brændstofpris.
- Vedhæftede filer
-
- Brændstof.png (49.09 KiB) Vist 3415 gange
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Jeg ved det. Der er forhåbentlig også mange som ikke har problemer med dem og som man af samme årsag intet hører fra.Jeha skrev:Trådstarter, du skal lige være opmærksom på, at det er to forskellige DSG-gearkasser, og vi er rigtig mange, som har haft store problemer med den 7-trinsgearkasse, som sidder i 1.4 tsi. Der findes en meget lang tråd om problemet herinde i forummet.
Nu har jeg kørt i nogle år med manuelt gear og vil gerne tilbage til DSG. Jeg håber derfor på det bedste. Er det dumt?
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Passat B8 1.4 Tsi Eller 2.0 Tdi
Har lavet det samme inden jeg besluttede mig. Min beregning bygger på ejerskab og ikke leasing.pwh skrev: Det er 1,4 TSi og 2,0 TDi comfortline der er sammenligningsgrundlag.
Merpris pr. år (leasingafgift + grøn ejerafgift): 11.500 kr/år
Diesel: 8,2 kr/liter
Benzin: 10 kr/liter
Diesel faktisk forbrug: 17 km/l
Benzin faktisk forbrug: 14 km/l
Jeg har lavet et lille excelark, som gør det lidt hurtigere at "lege" med forskellig km/l og brændstofpris.
Jeg har taget forbrugstallene fra spritmonitor, da det er ægte indmeldinger. Sidst jeg lavede beregning tog jeg F24's listepris på brændstof. Men ikke så vigtigt, da forskellen mellem diesel og benzin er næsten konstant.
Diesel: 9.18 kr/liter
Benzin: 10.82 kr/liter
El: 299 kr/md flatrate
Diesel faktisk forbrug: 16.1 km/l
Benzin faktisk forbrug: 14.6 km/l
Merpris Diesel variant: 53000 kr, afskrivning over 15 år.
Merpris GTE variant: 110000 kr, afskrivning over 12 år.
DPF slid bør nok være 10 ~ 15 øre/km, men er sat til 0 øre i min beregning.
X akse : km/år
Y akse : kr/md
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot.jpg (58.16 KiB) Vist 3422 gange
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 188
- Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 37 times
Re: Passat B8 1.4 Tsi Eller 2.0 Tdi
Min beregning var baseret på privatleasing og 3 års ejerskab.mobilos skrev:vil du ikke lige forklare dine beregninsmetoder her? Ifølge dem, og under forudsætningen at bilen kører 14 km/l, så kan du køre ca. 15200 km om året i en 1.4 tci før en 2.0 tdi er lige billig.ybfoxb8n6p skrev:iflg mine egne beregninger er 1.4 tsi billigere end 2.0 tdi op til ca 40-50t km/årligt under forudsætning af at du beholder bilen i 3 år.
Kigger du på vw's leasingpriser så er 2.0 tdi ca 750kr dyrere per måned + 2500kr dyrere grøn afgift per år: du kan trods alt få en del benzin for 11500kr årligt.
Men pris er jo ikke alt -- nogen foretrækker at køre diesel mens andre foretrækker benzin. Jeg synes f.eks. Ikke at 2.0 tdi spiller særligt godt sammen med dsg og virker noget sløv ift 1.4 tsi'eren, men det kan være fordi jeg er vant til at køre benzin.
Jeg kører pt octavia 1.4 tsi dsg og skal med 99% sikkerhed have en passat 1.4 tsi highline plus når den nye firmabil skal bestilles i denne måned.
Hvis du ejer bilen og har tænkt dig at beholde den 15 år så er regnestykket lidt anderledes og det bliver meget vigtigt at indregne reperationsudgifter.
Jeg tror det er ekstremt svært at regne på fordi det er uklart hvad der sker så langt ud i fremtiden - måske forbydes diesel (eller benzin) eller miljøafgiften ændre markant eller hvem ved hvad det koster at holde en 10 pr gammel 1.4 TSI kørende...
Jeg foretrækker benzin så jeg ville faktisk betale mere for at køre benzin, men er så heldig at den er billigere, så 1.4 TSI er en nobrainer for mig. Andre vil måske betale en merpris for at have diesel.
Elbilsejer
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Passat B8 1.4 Tsi Eller 2.0 Tdi
Det ser ud til at vw ikke ønsker at lease deres tdi passat ud til deres kunder. Ud fra prisen, i hvertfald. Det kan slet ikke betale sig. Men ved audi er der et helt andet billede. A4 tdi og tsi har samme leasing pris om måneden.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10868
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1898 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Har du prøvet dem begge? Jeg synes 2.0 TDI virkede ret kedelig sammenlignet med 1.4 TSI.
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Har ikke prøvet nogle af dem. Har dog prøvet en TDI 190 HK. Men det kan ikke sammenlignes.GaSelle skrev:Har du prøvet dem begge? Jeg synes 2.0 TDI virkede ret kedelig sammenlignet med 1.4 TSI.
Håber at kunne komme ud og teste i weekenden. Nu må vi se hvad chefen derhjemme har lagt af planer i weekenden.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10868
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1898 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Ja, det glemte jeg at skrive - men det selvfølgelig den 150 hk´s udgave jeg menteHarboe skrev:Har ikke prøvet nogle af dem. Har dog prøvet en TDI 190 HK. Men det kan ikke sammenlignes.GaSelle skrev:Har du prøvet dem begge? Jeg synes 2.0 TDI virkede ret kedelig sammenlignet med 1.4 TSI.
Håber at kunne komme ud og teste i weekenden. Nu må vi se hvad chefen derhjemme har lagt af planer i weekenden.
- Harboe
- Nyt medlem
- Indlæg: 185
- Tilmeldt: 4. aug 2008, 21:44
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tåstrup
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 7 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Så fik jeg prøvet begge. De kører begge fantastisk.
Synes der er en smule mere "støj" i TDI modellen.
Men i forhold til behov (15.000 km årligt) bliver det nok en TSI.
Synes der er en smule mere "støj" i TDI modellen.
Men i forhold til behov (15.000 km årligt) bliver det nok en TSI.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5575
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 319 times
- Been thanked: 368 times
Re: Passat B8 1.4 TSI eller 2.0 TDI
Med det kørselsbehov vil jeg da også sige at benzin er det eneste rigtige. EGR og DPF er nogle dyre reparationer.Harboe skrev:Så fik jeg prøvet begge. De kører begge fantastisk.
Synes der er en smule mere "støj" i TDI modellen.
Men i forhold til behov (15.000 km årligt) bliver det nok en TSI.
Og så er det sgu lækkert at TSI'en trækker godt over mere end 4000 rpm.
Eneste ulempe er som nogen har nævnt at den 6trins DQ250 nok er mere solid end den lille 7trins DQ200. Men som du selv siger kører der altså mange rundet som ingen problemer har med deres DQ200 - heribland mig (7-9-13).
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system