Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 22. mar 2017, 18:10

C-Harder skrev:
Johnny89 skrev:
C-Harder skrev: Jeg tør ikke sige hvad du kan forhandle dig til i banken, men hos forhandleren vil jeg mene at du burde kunne få barberet en 5-7.000kr. af omkostningerne.

Okay, super. HVORDAN får jeg barberet 5-7000kr af, udfra dit syndspunkt? har du nogle tips evt som jeg kan fortælle under forhandlingen evt, som jeg ikke selv lige ved.
Mine forældre synes efter jeg vidste dem din udregninger fra forhandleren at 17.000 omkostninger for at låne 90000 ved forhandleren, var en FED DEAL. Jeg er dog langtfra enig.
Du siger til forhandleren at du ikke vil betale så meget i oprettelse.
Du kan evt. bede om at se omkostningerne på finansieringen, og så kigge på det felt der hedder "Stiftelsesprovision" Det er det beløb som forhandleren får for at formidle lånet, og det er der du kan handle med sælgeren.
Han vil jo nok hellere tjene Kr. 2.000 end ingenting.

Du skal huske at de Kr. 17.000 kun er oprettelsesomkostninger, renteudgifterne kommer oveni, så det vil ende med at koste mere endnu.
Og så er jeg meget enig med dig i at det er vanvittigt at betale så meget for at låne Kr. 90.000...
Okay super duper, jeg skal i banken fredag ved 15:00 så giver jeg besked tilbage hvad jeg der får forhandlet mig videre til.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af ph » 22. mar 2017, 19:26

åop er kun sammenlignelig hvis det er med samme løbetid
Så imho så er det eneste tal du kan bruge til noget seriøst... samlede omkostninger i lånets løbetid =kr.xxxx

gør op med dig selv hvor meget du har til udbetaling ...du skal stadig ha råd til grøn afg. forsikring, første afdrag på lånet ;)
derefter skal du finde ud af hvor meget du kan/ Vil sidde for om md.
når du har de 2.tal på det rene så går du til forhandleren og i banken og siger dav jeg vil gi så meget i udb. og så meget pr. md. hvor lang løbetid har jeg så og hvor meget er de samlede omkostninger
og den som har de laveste samlede omkostninger ud fra de givne parametre har vundet

Hvis forskellen er nærmest ikke eksisterende så ville jeg nok vælge banken da du skriver at du kan sjat afdrage,
hvor du hos forhandleren skal lægge en anseelig sum hvergang du vil betale ekstra af på lånet
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 22. mar 2017, 21:43

ph skrev:åop er kun sammenlignelig hvis det er med samme løbetid
Så imho så er det eneste tal du kan bruge til noget seriøst... samlede omkostninger i lånets løbetid =kr.xxxx

gør op med dig selv hvor meget du har til udbetaling ...du skal stadig ha råd til grøn afg. forsikring, første afdrag på lånet ;)
derefter skal du finde ud af hvor meget du kan/ Vil sidde for om md.
når du har de 2.tal på det rene så går du til forhandleren og i banken og siger dav jeg vil gi så meget i udb. og så meget pr. md. hvor lang løbetid har jeg så og hvor meget er de samlede omkostninger
og den som har de laveste samlede omkostninger ud fra de givne parametre har vundet

Hvis forskellen er nærmest ikke eksisterende så ville jeg nok vælge banken da du skriver at du kan sjat afdrage,
hvor du hos forhandleren skal lægge en anseelig sum hvergang du vil betale ekstra af på lånet
Det er samme løbetid ved forhandler og ved banken, jeg VIL være gældsfri om 5år, og gerne før.

laver jeg regnestykket 5år = 60 måneder gange med den månedlige betaling forhandleren har givet mig som er 1903. så ligger det på 24,180kr hvilket burde give det resultat forhandleren skal have for at låne mig 90.000kr er det ikke rigtigt?

Geminiman
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 25. jan 2017, 22:14
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Geminiman » 22. mar 2017, 22:36

Vi har lige været der med en Polo også. Vi fik finansieret gennem Coop bank. Da de kunne gøre det meget billigere end vores egen bank. Endda uden at skulle have tinglysning. Oprettelsesgebyr hos forhandlerne er ofte ret høje. Du kan kun fradrage på selve renterne. Derfor kan det godt være at selv om bankrenten er højrere, så er det i det store og hele billigere end hos forhandleren. Prøv at søge på Coop bank, det kan kun anbefales.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Peder » 23. mar 2017, 13:48

Johnny89 skrev: Okay, hvordan fandt du lige ud af 17700kr i oprettelse? :D Jeg er ret blank.

Hvordan beregnede du bankens færdige resultat på 20300?

Lidt længere oppe fik jeg afvide det endelige ville blive omkring 17000.

20300kr, lyder af ualmindelig meget i mine øre for at låne 90000 ved banken, eller er jeg helt gal på den? :lol:

Jeg satte blot at du ønsker at låne 90.000 kr (plus oprettelse) samt en rente på 2,45% og 60 måneder løbetid og så forsøgte jeg mig frem med lidt forskellige tal til oprettelse, indtil jeg ramte den af dig oplyste ÅOP.

Ved banken skrev du rente på 7% og og 3000 i oprettelse samt 60 måneder løbetid, og der lossede jeg så de kendte faktorer ind og låneberegneren spyttede så ÅOP og omkostninger ud.

Når du kommer med den udbetaling og du ikke skal låne mere end 90.000 ville jeg da forvente de kunne lave det til max 5-6% i rente og med maks 3000 i oprettelsesgebyr.
Under forbehold at du ikke er for presset økonomisk.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 23. mar 2017, 14:52

Peder skrev:
Johnny89 skrev: Okay, hvordan fandt du lige ud af 17700kr i oprettelse? :D Jeg er ret blank.

Hvordan beregnede du bankens færdige resultat på 20300?

Lidt længere oppe fik jeg afvide det endelige ville blive omkring 17000.

20300kr, lyder af ualmindelig meget i mine øre for at låne 90000 ved banken, eller er jeg helt gal på den? :lol:

Jeg satte blot at du ønsker at låne 90.000 kr (plus oprettelse) samt en rente på 2,45% og 60 måneder løbetid og så forsøgte jeg mig frem med lidt forskellige tal til oprettelse, indtil jeg ramte den af dig oplyste ÅOP.

Ved banken skrev du rente på 7% og og 3000 i oprettelse samt 60 måneder løbetid, og der lossede jeg så de kendte faktorer ind og låneberegneren spyttede så ÅOP og omkostninger ud.

Når du kommer med den udbetaling og du ikke skal låne mere end 90.000 ville jeg da forvente de kunne lave det til max 5-6% i rente og med maks 3000 i oprettelsesgebyr.
Under forbehold at du ikke er for presset økonomisk.

Okay, så du vil mene jeg er ret godt stillet, når jeg i morgen skal ned og forhandle mig til en rente som er lavere end 7 ( gerne 5-6 ) max i banken.
De har lovet mig prismatch jo, men hvad det lige indebære er mig lidt en gåde.

Dorky
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 8. aug 2008, 21:35
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Dorky » 23. mar 2017, 16:29

Jeg har fra pålidelig kilde hørt man med løftet pegefinger skal bede om at få "slutbeløbet" fra begge steder først og sammenligne der. Forhandlerlånene er somregel biligst med de tal de viser og dermed sælger lånet på.
Men oprettelse og diverse andre gebyrer gør at min bank kunne lave det billigere på den lange bane.
At jeg så engang imellem kunne gøre det samme med at putte lidt overskud ind en gang imellem gjorde at jeg sparede yderligere.

Det er NEMMERE at få godkendt et lån ved en forhandler men billigere i banken nå man kigger på slutbeløbet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af ph » 24. mar 2017, 03:48

Johnny89 skrev:
Det er samme løbetid ved forhandler og ved banken, jeg VIL være gældsfri om 5år, og gerne før.

laver jeg regnestykket 5år = 60 måneder gange med den månedlige betaling forhandleren har givet mig som er 1903. så ligger det på 24,180kr hvilket burde give det resultat forhandleren skal have for at låne mig 90.000kr er det ikke rigtigt?
ja hvis forhandleren har oplyst at md.afdrag brutto er 1903 så ender du på 114.180,00 =24.180,00 i omkostninger
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af ph » 24. mar 2017, 03:52

men når du går i banken skal du jo ikke sige at du skal låne 90.000 uden udbetaling
men det som bilen reelt koster og så en udbetaling på det som forhandleren vil gi for din gamle bil
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 24. mar 2017, 10:38

ph skrev:men når du går i banken skal du jo ikke sige at du skal låne 90.000 uden udbetaling
men det som bilen reelt koster og så en udbetaling på det som forhandleren vil gi for din gamle bil
Ja, altså jeg skal låne 90000 + udbetaling af resten det jeg klar over. eller hvad mente du med det? :)

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Peder » 24. mar 2017, 10:44

Johnny89 skrev:
ph skrev:men når du går i banken skal du jo ikke sige at du skal låne 90.000 uden udbetaling
men det som bilen reelt koster og så en udbetaling på det som forhandleren vil gi for din gamle bil
Ja, altså jeg skal låne 90000 + udbetaling af resten det jeg klar over. eller hvad mente du med det? :)
Du skal sige at du skal købe en bil til 150.000, men at du selv kommer med 60.000, for at vise at du har en stor udbetaling med.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 24. mar 2017, 11:17

Peder skrev:
Johnny89 skrev:
ph skrev:men når du går i banken skal du jo ikke sige at du skal låne 90.000 uden udbetaling
men det som bilen reelt koster og så en udbetaling på det som forhandleren vil gi for din gamle bil
Ja, altså jeg skal låne 90000 + udbetaling af resten det jeg klar over. eller hvad mente du med det? :)
Du skal sige at du skal købe en bil til 150.000, men at du selv kommer med 60.000, for at vise at du har en stor udbetaling med.
Okay super så jeg med, så udbetalingen + min bil skal jeg forklare jeg har til de 150.000?

Bliver banken mere glad for det og hvorfor?

JT80
Nyt medlem
Indlæg: 281
Tilmeldt: 13. maj 2013, 11:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af JT80 » 24. mar 2017, 11:46

Fordi de så kan se at de har en bedre sikkerhed, hvis du misligeholder dit lån (bilen er mere værd end det du skylder).
Pløf?

hrjonas
Helt nyt medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af hrjonas » 25. mar 2017, 09:00

Din ÅOP er høj, fordi du enten har lav løbetid og/eller lægger en relativt stor udbetaling.

Der er også nogle andre scenarier. Nogle gange kan forhandleren give dig et "dårligt" lån, hvor du betaler meget i oprettelse, men hvor du stadig ender med en bedre deal.

For eksempel: Øgede stiftelsesomkostninger på 5.000 kroner, men rabat på bilen på 6.000 kroner (som kun koster forhandleren 2.000 kr reelt). Her sparer du altså en tusse, mens forhandleren tjener 5000-2000 = 3000 kr.

Her vil ÅOP jo se højere ud, men din samlede betaling er mindre, fordi forhandleren "sparer" dig for registreringsafgift.

Derfor kan det nogle gange ikke betale sig at bruge ÅOP, men blot kigge på de samlede omkostninger inkl. kreditomkostninger. Det laveste _samlede_ beløb i kroner og ører er selvf. det bedste, uanset om ÅOP er højere.

ÅOP kan kun bruges hvis _ALT_ andet er sammenligneligt, men som sagt, så kan forhandlerne nogle gange nogle tricks. Jeg ville få banken til at lave et tilbud og så se på de samlede omkostninger - er de lavere end forhandlerens, så tag banken.

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af C-Harder » 25. mar 2017, 09:24

hrjonas skrev: For eksempel: Øgede stiftelsesomkostninger på 5.000 kroner, men rabat på bilen på 6.000 kroner (som kun koster forhandleren 2.000 kr reelt). Her sparer du altså en tusse, mens forhandleren tjener 5000-2000 = 3000 kr.

Her vil ÅOP jo se højere ud, men din samlede betaling er mindre, fordi forhandleren "sparer" dig for registreringsafgift.
Nu er det jo en demobil trådstarter kigger på, vi er altså ude over det stadie hvor der kan skrues i registreringsafgiften.

Ovenstående er ikke forkert, men kan kun bruges når der handles en helt ny bil.

Mikelux
Nyt medlem
Indlæg: 144
Tilmeldt: 10. jan 2009, 18:26
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Luxembourg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Mikelux » 25. mar 2017, 22:10

Man sidder helt chokeret hernede i Luxembourg.

Vi tog bil lån på lige omkring DKK 200K tilbudt gennem forhandler da vi købte vores seneste bil. Det var så billigt at jeg ikke kunne sige nej - Låne rente er på 1.49% (fast) over tre år (man kunne også vælge 4 år). Vi har intet andet forhold til lån giver end det lån. Det sidste år af lånet kan man betale som man vil - bare man ender i nul efter de tre år.

I dag tilbyder vores bank bil lån ned til 1.3% (tror sågar man kan få 1.1% i nogle tilfælde) og der er ikke omkostninger så det er hvad i også vil kalde ÅOP.

Jeg synes det er ganske interessant at der er så stor forskel så måtte lige dele med jer hvor billigt det kan gøres i andre lande.

Og jeg er hverken speciel kunde eller noget - så det er tilbud for alle.

I kan selv se det her:

https://www.bcee.lu/festival

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af ph » 25. mar 2017, 22:42

Johnny89 skrev:
Peder skrev:
Johnny89 skrev: Ja, altså jeg skal låne 90000 + udbetaling af resten det jeg klar over. eller hvad mente du med det? :)
Du skal sige at du skal købe en bil til 150.000, men at du selv kommer med 60.000, for at vise at du har en stor udbetaling med.
Okay super så jeg med, så udbetalingen + min bil skal jeg forklare jeg har til de 150.000?

Bliver banken mere glad for det og hvorfor?
fordi banken så mener at du er en bedre kunde fordi du har sparet op til udbetalingen
..også selvom det "bare" er en gammel bil som er givet i bytte
Kommer du og siger at du skal låne 90K uden anden forklaring så siger du reelt at du skal bruge 90K til en bil og ikke ejer en klink
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"