Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 20. mar 2017, 09:13

Hej folkens.

Jeg var igår søndags, ude og prøvekøre en polo som jeg fra starten havde sat mig for jeg ville købe, men da jeg kommer ud til forhandleren finder jeg en demobil, med 2700km kørt, som jeg fik forhandlet mig til 153.000 + min gamle golf 4.
Nå til det store spørgsmål, jeg sidder med sælgeren og han spørger selvfølgelig hvordan betalingen skal foregå og jeg får et tilbud fra ham som lyder

sælger -

antal måneder - 60
lån - 90.000
fast rente - 2,45
åop - 10,39

det store minus ved forhandleren, er jeg kan ikke sidde via min netbank, og overføre små beløb som 2000-3000kr hvis jeg lige har lidt overskud i bugdet, det skal minimum være 10.000kr af gangen. Det kan jeg dog ved banken.


Men jeg har så været nede ved banken forinden, og min bankdame garantere mig, at de har pris match. Men dog at de beregner udfra med oprettelse fra forhandleren, renter osv.
Så jeg får lidt set på hvad de ligger på ved normalt billån, da hun uden at have noget at gå udfra konkret på dagen, giver mig et tal som lyder.

Antal måneder - 60
lån - 90.000
rente 6-7 (alt efter hvor god en kunde jeg er i banken)
oprettelsesgebyr - 3000.


Det er første gang, jeg skal ud og låne til en helt ny bil, hvor imod den sidste havde jeg mine forældre som kautionister så der var intet problem ved banken, og forhandleren blev ikke aktuelt.
For mig lyder det nemlig som om, der kun er lidt ulemper ved forhandleren + jeg ved faktisk ikke hvad den der åop til 10,39 egentlig står for?.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt her :)

mvh johnny.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af GaSelle » 20. mar 2017, 09:21

ÅOP = Årlige Omkostninger i Procent.

Og her er 10,39% ret dyrt; det bør din bank kunne matche. Er du "helkunde" bør du kunne få et billån i omegnen af 5%. Forhandlernes renter virker billige, men der er en del omkostninger - og disse omkostninger kan du ikke fradrage.

Jeg havde klart taget et lån i banken.

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af varmlose » 20. mar 2017, 09:24

det første du skal finde ud af hvor mange penge skal du betale i oprettelse hos forhandler og den skal ned i det samme som bankens pris
hvis det er de slat indbetalinger der bekymre dig har jeg et kontonr. du må bruge 8-)
nej men så flyt dem på anden konto til der så er de 10klik
men hvis din totale handel er tilfreds stillinde så er det bare købe hvor det er billigst

Fonne
Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Fonne » 20. mar 2017, 09:26

Jeg har lige fået tilbud fra min bank til bil, vi snakker 120.000 kr, 20% udbetaling og over 7 år = ÅOP på 4,9%

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af DanielB12 » 20. mar 2017, 09:36

ÅOP er det vigtigste, det står for Årlige Omkostninger i Procent. Du kan godt have en høj rente, men en lav ÅOP, da renten er fradragsberrettiget, og det er f.eks. stiftelsesomkostninger, gebyrer og des lige ikke. Da vi købte vores Polo var banken billigst i ÅOP, selvom deres rente var højere end forhandleren og f.eks. Diba-finans. Vi har en ÅOP på ca 6,7%, men vores rente er på 5,65 %, og diba havde på det tidspunkt en rente på 4,25 %, men en ÅOP på cirka 8%, pga. nogle stiftelsesomkostninger og gebyrer.. Vores udbetaling var 0,-, så det er grunden til den høje rente begge steder.

Tjek også andre 'skjulte' omkostninger, f.eks. indfrielse af lån før tid. Vi fik et tilbud fra en forhandler, hvor det var ret dyrt at indfri lån før tid, da vi skulle betale en del af de renter som finanseringsselskabet gik glip af.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af TorbenRasmussen » 20. mar 2017, 09:40

Få tjekket hvad oprettelsesgebyret er hos forhandleren. Der var 2x på prisen hos Audi ift. min bank, så selvom banken havde en lidt højere rente, så ville det blive dyrt at indfri lånet før tid hos Audi fordi jeg havde betalt meget for oprettelsen, som skulle deles ud over hele løbetiden. Hvis man gerne vil slat-indbetale, så er det i hvert fald en post du skal holde øje med.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af _Jensen » 20. mar 2017, 10:10

Tror oprettensesgebyret er stort, når ÅOP er over 10% ! Det er et meget dårligt "tilbud", er tilbøjelig til at kalde det frækt, at forhandleren flække sådan et tilbud sammen. Det få din bank "rådgiver" ingen problemer med at matche.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Peder » 20. mar 2017, 10:32

Min bank tager 4,7% i rente på billån, og så længe jeg kommer med en god portion penge til udbetaling, så er de friske på at lave det uden tinglysning, hvilket holder oprettelsen nede på 1% af lånebeløb + 600 kr.

Det synes jeg er fair.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

mrechnagel
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 19. feb 2017, 10:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af mrechnagel » 20. mar 2017, 10:55

Det nemmeste er at få et konkret tilbud fra banken. Heraf vil ÅOP fremgå. Den som er lavest har det bedste tilbud.

Angående småbeløb ja så må du samle sammen. Hvis ÅOP er nogenlunde ens kunne det tale for banken da jeg også vil anbefale at samle mest muligt her for at have et overblik. Banken bliver alt andet lige også nemmere at snakke med når de kan tjene lidt penge på en. (PS er ikke bankmand).
2017 Passat Variant 2.0 TDI Highline+ 190 HK DSG

JT80
Nyt medlem
Indlæg: 281
Tilmeldt: 13. maj 2013, 11:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af JT80 » 20. mar 2017, 11:51

Er jeg den eneste der synes det lyder helt skudt, med en ÅOP på 10%?!?!

Vi har et billån, gennem jyske finans, som er på 2,25% fast rente og ÅOP 2.95%.

Det lyder helt skudt, det der, taget i betragtning at renten på indlån, svæver omkring 0%, i øjeblikket...

Tjek jyske finans, DIBA, Santander ud og forhold dig til ÅOP, ikke renten!
Pløf?

Brugeravatar
senorkaka
Nyt medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28. apr 2016, 05:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af senorkaka » 20. mar 2017, 12:08

Nu skriver du ikke om du har 20% udbetaling eller du vil låne hele beløbet. Men tjekkede lige fdm billån

Lånebeløb 153.000 udbetaling 31.000

Billede

Fonne
Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 170 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Fonne » 20. mar 2017, 12:21

Fx giver DIBA som udgangspunkt også et ret fornuftigt bud:

https://www.diba.dk/#/guide/step/0

Men medmindre der er noget helt tosset, så skal ÅOP langt længere ned kan du godt hører, de 4,9% jeg fik var uden forhandling.

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af C-Harder » 20. mar 2017, 13:49

Når man sammenligner ÅOP skal man huske også at sammenlige løbetider.

To lån kan have præcist de samme rentesatser og gebyrer, men to vidt forskellige ÅOP, hvis ikke de er lavet over samme løbetid.

Jo længere lånet er lavet over, des lavere vil ÅOP være, forudsat alle andre kriterier ellers er de samme.
Så hvis man sammenligner et lån over 8 år med trådstarters lån på 5 år, så vil det give et misvisende resultat.

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af C-Harder » 20. mar 2017, 13:53

Med et lånebeløb på Kr. 90.000, en rente på 2,45% og en løbetid på 60 måneder, så er gebyrerne i omegnen af Kr. 17.000 for at få en ÅOP på 10,39% hvilket er meget højt, og burde kunne matches af din bank eller forhandles godt ned hos forhandleren.

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Møbbe » 20. mar 2017, 14:07

Nu ved jeg ikke om i feks har et hus, med friværdi - men hvis i har, tilbyder de fleste banker et prioritetslån. Disse fås i lidt forskellige varianter. Nogle med faste indbetalinger (rente 1,4%), og nogle hvor du selv styrer indbetalingerne (omkring 4%)

Det er egentlig bare en kasse kredit, som du selv styrer, og det er laaangt billigere end banklån :)

.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af HenrikH29 » 20. mar 2017, 18:48

Stiftelsesgebyrer er ofte høje hos forhandlerne. De skal jo også dække den formidlingsprovision, som forhandler får af långiver. Så man kan lidt populært sige, at der er 2, der skal tjene på etablering af lånet, hvor der ved banken kun er banken.

Og som andre også skriver så er ÅOP på over 10% helt vildt med en lånerente på 2,45% - så er der MEGET store etableringsomkostninger, eller dyre løbende gebyrer i lånets løbetid.

Forhandlernes lave renter er ofte "gyngerne og karussellerne" - en lav rente (der lyder billig) men så meget høje etableringsopkostninger og løbende gebyrer.

Umiddelbart lyder det til, at det er banken, du skal tale videre med. Og husk, banken er også en "købmand" så du kan forhandle om både rente og etableringsomkostninger.

morganfree
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:59
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af morganfree » 21. mar 2017, 08:18

Møbbe skrev:Nu ved jeg ikke om i feks har et hus, med friværdi - men hvis i har, tilbyder de fleste banker et prioritetslån. Disse fås i lidt forskellige varianter. Nogle med faste indbetalinger (rente 1,4%), og nogle hvor du selv styrer indbetalingerne (omkring 4%)

Det er egentlig bare en kasse kredit, som du selv styrer, og det er laaangt billigere end banklån :)

.

Hej Møbbe

Hvilke banker tilbyder prioritetslån på 1,4% ved fast indbetaling

mvh
m

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Møbbe » 21. mar 2017, 09:26

morganfree skrev:
Møbbe skrev:Nu ved jeg ikke om i feks har et hus, med friværdi - men hvis i har, tilbyder de fleste banker et prioritetslån. Disse fås i lidt forskellige varianter. Nogle med faste indbetalinger (rente 1,4%), og nogle hvor du selv styrer indbetalingerne (omkring 4%)

Det er egentlig bare en kasse kredit, som du selv styrer, og det er laaangt billigere end banklån :)

.

Hej Møbbe

Hvilke banker tilbyder prioritetslån på 1,4% ved fast indbetaling

mvh
m

Sydbank.

Man skal dog bemærke at det er som et alm 30årigt lån. Deres prioritet+ lån, er som en kassekredit (min. 300K), hvor du har en konto med -"lånets størrelse" og en du kan sætte ind på - den version har vi. Den koster 4% men man kan indbetale som man lyster, eller lade være. Hvis "minus kontoen og + kontoen har samme beløb stående, er den gratis :)

Vi valgte den model, da vi skulle skifte døre og vinduer i hele huset, og jeg købte A5èren - vi kan indbetale som det passer os, og har fået smidt ret mange penge ind, så nu koster lånet og under 800kr om måneden :P
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

morganfree
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:59
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af morganfree » 21. mar 2017, 10:01

Tak for svar, det kigger jeg nærmere på

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 21. mar 2017, 20:06

Hej igen folkens.

Jeg har glemt at skrive min udbetaling ligger på 63.000 selv, og jeg derfor kun skal låne de 90.000kr som beskrevet, men ved ikke om det er nogen hjælp.

Åop, hvad indebære det? Så vidt jeg kan forstå på jer, så er det bedre at åop er lav, frem for renten, da det på lånet kan gøres bedre op?

Nogle der kan give mig en ca udregning på hvad det vil koste ved det tilbud forhandleren har givet, når de 5år med renter og åop er betalt, og hvordan det er regnet ud?
Så jeg kan lave samme udregning med banken, nu på fredag når jeg skal have et møde med hende.

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 21. mar 2017, 20:25

c-harder skrev:med et lånebeløb på kr. 90.000, en rente på 2,45% og en løbetid på 60 måneder, så er gebyrerne i omegnen af kr. 17.000 for at få en åop på 10,39% hvilket er meget højt, og burde kunne matches af din bank eller forhandles godt ned hos forhandleren.

hvordan har du præcis udregnet det? For det kunne jeg godt tænke mig at kunne sidde og lave overfor min bankdame, hvis hun slynger et eller andet ud.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Peder » 21. mar 2017, 20:33

Prøv at bruge en låneberegner online.
http://www.laaneberegner.dk/beregn_laan_aaop.php

Her kan du fifle med tallene og se hvad de forskellige procenter ender med at koste dig i kroner.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af C-Harder » 21. mar 2017, 20:40

Jeg er selv bilforhandler og har et program til udregning af finansieringer, så jeg har bare indtastet de faktorer som du har oplyst.

ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og er et udtryk for hvor meget renter og gebyrer "fylder" i lånet.

Det er også derfor løbetiden vil påvirke ÅOP'en. Jo længere løbetid der er på lånet, des længere tid er der også at fordele omkostningerne ud over, og de vil derfor fylde mindre pr. år.

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 21. mar 2017, 21:38

C-Harder skrev:Jeg er selv bilforhandler og har et program til udregning af finansieringer, så jeg har bare indtastet de faktorer som du har oplyst.

ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og er et udtryk for hvor meget renter og gebyrer "fylder" i lånet.

Det er også derfor løbetiden vil påvirke ÅOP'en. Jo længere løbetid der er på lånet, des længere tid er der også at fordele omkostningerne ud over, og de vil derfor fylde mindre pr. år.

Okay super, hvad vil du som forhandler egentlig sige i min situation være en god aftale i banken som jeg står nu, hvis jeg må være så "fræk" at spørge :)

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 21. mar 2017, 21:46

Peder skrev:Prøv at bruge en låneberegner online.
http://www.laaneberegner.dk/beregn_laan_aaop.php

Her kan du fifle med tallene og se hvad de forskellige procenter ender med at koste dig i kroner.

Okay, men jeg kan ikke rigtig udregne med ÅOP, kan jeg det i andre beregninger? For når jeg f.eks prøver at indtaste en høj rente, kommer den op i nærheden af min nuværende tilbud ÅOP fra forhandleren, men det passer jo bare ikke til den lave rente han gav.
Det mere for at se hvad jeg vil ende ud med i pris efter 5år ved forhandleren kontra banken.

Men kan godt se lidt nu, at den ÅOP skal væsentlig ned ved banken, også gør det ikke at evt renten ved dem er lidt højere end ved forhandleren, har jeg forstået det rigtigt?

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af C-Harder » 22. mar 2017, 11:35

Johnny89 skrev:
C-Harder skrev:Jeg er selv bilforhandler og har et program til udregning af finansieringer, så jeg har bare indtastet de faktorer som du har oplyst.

ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og er et udtryk for hvor meget renter og gebyrer "fylder" i lånet.

Det er også derfor løbetiden vil påvirke ÅOP'en. Jo længere løbetid der er på lånet, des længere tid er der også at fordele omkostningerne ud over, og de vil derfor fylde mindre pr. år.

Okay super, hvad vil du som forhandler egentlig sige i min situation være en god aftale i banken som jeg står nu, hvis jeg må være så "fræk" at spørge :)
Jeg tør ikke sige hvad du kan forhandle dig til i banken, men hos forhandleren vil jeg mene at du burde kunne få barberet en 5-7.000kr. af omkostningerne.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Peder » 22. mar 2017, 12:41

På billedet ser du tilbuddet fra forhandleren.
Det er formodnetlig pga. 17700 kr i oprettelse at det stikker af ;)

Dit tilbud fra banken er langt billigere, selvom det kan gøres billigere.
Her ender det i 20300 kr i renter og gebyrer og åop på 8,6%
Vedhæftede filer
dyrtlaan.jpg
dyrtlaan.jpg (74.07 KiB) Vist 1724 gange
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 22. mar 2017, 16:44

C-Harder skrev:
Johnny89 skrev:
C-Harder skrev:Jeg er selv bilforhandler og har et program til udregning af finansieringer, så jeg har bare indtastet de faktorer som du har oplyst.

ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent og er et udtryk for hvor meget renter og gebyrer "fylder" i lånet.

Det er også derfor løbetiden vil påvirke ÅOP'en. Jo længere løbetid der er på lånet, des længere tid er der også at fordele omkostningerne ud over, og de vil derfor fylde mindre pr. år.

Okay super, hvad vil du som forhandler egentlig sige i min situation være en god aftale i banken som jeg står nu, hvis jeg må være så "fræk" at spørge :)
Jeg tør ikke sige hvad du kan forhandle dig til i banken, men hos forhandleren vil jeg mene at du burde kunne få barberet en 5-7.000kr. af omkostningerne.

Okay, super. HVORDAN får jeg barberet 5-7000kr af, udfra dit syndspunkt? har du nogle tips evt som jeg kan fortælle under forhandlingen evt, som jeg ikke selv lige ved.
Mine forældre synes efter jeg vidste dem din udregninger fra forhandleren at 17.000 omkostninger for at låne 90000 ved forhandleren, var en FED DEAL. Jeg er dog langtfra enig.

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af Johnny89 » 22. mar 2017, 16:48

Peder skrev:På billedet ser du tilbuddet fra forhandleren.
Det er formodnetlig pga. 17700 kr i oprettelse at det stikker af ;)

Dit tilbud fra banken er langt billigere, selvom det kan gøres billigere.
Her ender det i 20300 kr i renter og gebyrer og åop på 8,6%
Okay, hvordan fandt du lige ud af 17700kr i oprettelse? :D Jeg er ret blank.

Hvordan beregnede du bankens færdige resultat på 20300?

Lidt længere oppe fik jeg afvide det endelige ville blive omkring 17000.

20300kr, lyder af ualmindelig meget i mine øre for at låne 90000 ved banken, eller er jeg helt gal på den? :lol:

C-Harder
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 9. dec 2008, 16:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Toyota Esbjerg - Tidligere SMC
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lån Til Ny Bil - Forhandler Eller Banken?

Indlæg af C-Harder » 22. mar 2017, 16:56

Johnny89 skrev:
C-Harder skrev:
Johnny89 skrev:
Okay super, hvad vil du som forhandler egentlig sige i min situation være en god aftale i banken som jeg står nu, hvis jeg må være så "fræk" at spørge :)
Jeg tør ikke sige hvad du kan forhandle dig til i banken, men hos forhandleren vil jeg mene at du burde kunne få barberet en 5-7.000kr. af omkostningerne.

Okay, super. HVORDAN får jeg barberet 5-7000kr af, udfra dit syndspunkt? har du nogle tips evt som jeg kan fortælle under forhandlingen evt, som jeg ikke selv lige ved.
Mine forældre synes efter jeg vidste dem din udregninger fra forhandleren at 17.000 omkostninger for at låne 90000 ved forhandleren, var en FED DEAL. Jeg er dog langtfra enig.
Du siger til forhandleren at du ikke vil betale så meget i oprettelse.
Du kan evt. bede om at se omkostningerne på finansieringen, og så kigge på det felt der hedder "Stiftelsesprovision" Det er det beløb som forhandleren får for at formidle lånet, og det er der du kan handle med sælgeren.
Han vil jo nok hellere tjene Kr. 2.000 end ingenting.

Du skal huske at de Kr. 17.000 kun er oprettelsesomkostninger, renteudgifterne kommer oveni, så det vil ende med at koste mere endnu.
Og så er jeg meget enig med dig i at det er vanvittigt at betale så meget for at låne Kr. 90.000...

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"