Momentnøgler og kalibrering af dem

Stedet hvor der snakkes VAG biler
mduelund
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Momentnøgler og kalibrering af dem

Indlæg af mduelund » 7. apr 2017, 20:18

i-s skrev:
Sorens2 skrev:Jeg havde min i en test stand de har ved Vestas.
Viste 3 Nm for lidt ved 100 Nm.

Du har styr på afstanden fra center og ud?
Yes (også for at svare Martin1986). Afstanden er essentiel. I og for sig kan man vælge den afstand der passer en, men hvis nøglen har en ring på håndtaget, som jeg viser på min "nu tidligere" HN nøgle herunder, så er det afstanden den er kalibreret i fra fabrikken. Det har meget lidt at sige viser mine forsøg, men for at kunne gentage målinger, så kan det være en god idé at trække der.

Som der vises i video'en, så vælger man et sted ude på håndtaget (ringen, hvis den er der) og måler afstanden til center i hovedet. Vi kan kalde den længde for L. Det træk som baggagevægten trækker med er i kg, lad os kalde det for F (Force).
Man regner momentet i Nm ud så på denne måde: Nm = F * 9,82 * L

F.eks på min sealey sat til 40 Nm, trak jeg 50 cm fra center (man kan ikke lige se mærket på billedet) og den gav besked ved 8,4 kg.
Nm = 8,4kg * 9,82 * 0,50m = 41,2 Nm.

Det er vigtigt, at man trækker 90 gr på momentnøglen - brug evt. en vinkel.
Spændende info! Jeg har en nøgle der skal testes inden sommerhjulene spændes efter :)

Men hvor kommer de 9,82 fra i dit regnestykke?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Momentnøgler og kalibrering af dem

Indlæg af i-s » 7. apr 2017, 20:56

mduelund skrev:
i-s skrev:
Sorens2 skrev:Jeg havde min i en test stand de har ved Vestas.
Viste 3 Nm for lidt ved 100 Nm.

Du har styr på afstanden fra center og ud?
Yes (også for at svare Martin1986). Afstanden er essentiel. I og for sig kan man vælge den afstand der passer en, men hvis nøglen har en ring på håndtaget, som jeg viser på min "nu tidligere" HN nøgle herunder, så er det afstanden den er kalibreret i fra fabrikken. Det har meget lidt at sige viser mine forsøg, men for at kunne gentage målinger, så kan det være en god idé at trække der.

Som der vises i video'en, så vælger man et sted ude på håndtaget (ringen, hvis den er der) og måler afstanden til center i hovedet. Vi kan kalde den længde for L. Det træk som baggagevægten trækker med er i kg, lad os kalde det for F (Force).
Man regner momentet i Nm ud så på denne måde: Nm = F * 9,82 * L

F.eks på min sealey sat til 40 Nm, trak jeg 50 cm fra center (man kan ikke lige se mærket på billedet) og den gav besked ved 8,4 kg.
Nm = 8,4kg * 9,82 * 0,50m = 41,2 Nm.

Det er vigtigt, at man trækker 90 gr på momentnøglen - brug evt. en vinkel.
Spændende info! Jeg har en nøgle der skal testes inden sommerhjulene spændes efter :)

Men hvor kommer de 9,82 fra i dit regnestykke?
Det er fordi der går 9,82 Newton på et kilo. Baggage vægten viser kg og de skal omregnes til N.
/Søren.

mduelund
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Momentnøgler og kalibrering af dem

Indlæg af mduelund » 7. apr 2017, 21:19

i-s skrev:
mduelund skrev:
i-s skrev: Yes (også for at svare Martin1986). Afstanden er essentiel. I og for sig kan man vælge den afstand der passer en, men hvis nøglen har en ring på håndtaget, som jeg viser på min "nu tidligere" HN nøgle herunder, så er det afstanden den er kalibreret i fra fabrikken. Det har meget lidt at sige viser mine forsøg, men for at kunne gentage målinger, så kan det være en god idé at trække der.

Som der vises i video'en, så vælger man et sted ude på håndtaget (ringen, hvis den er der) og måler afstanden til center i hovedet. Vi kan kalde den længde for L. Det træk som baggagevægten trækker med er i kg, lad os kalde det for F (Force).
Man regner momentet i Nm ud så på denne måde: Nm = F * 9,82 * L

F.eks på min sealey sat til 40 Nm, trak jeg 50 cm fra center (man kan ikke lige se mærket på billedet) og den gav besked ved 8,4 kg.
Nm = 8,4kg * 9,82 * 0,50m = 41,2 Nm.

Det er vigtigt, at man trækker 90 gr på momentnøglen - brug evt. en vinkel.
Spændende info! Jeg har en nøgle der skal testes inden sommerhjulene spændes efter :)

Men hvor kommer de 9,82 fra i dit regnestykke?
Det er fordi der går 9,82 Newton på et kilo. Baggage vægten viser kg og de skal omregnes til N.
Ahh derfor. tak :)

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Momentnøgler og kalibrering af dem

Indlæg af m power » 10. apr 2017, 18:43

Med alt den snak om kalibrering, så skulle mine 3 stk momentnøgler da også lige tjekkes efter.
De 2 af dem var fine, men den 3 var helt i hegnet.
Den er nu kalibreret, så den er brugbar igen :-)
Den er af typen som den øverste i første indlæg, som har en lille låse anordning i enden af nøglen og noget der ligner en møtrik, netop den møtrik har jeg set være løs på flere af den type momentnøgler, og går den løs så ryger kalibrering også da den sidder som kontramøtrik for det gevind som fjederen er spændt op i mod.
Så møtrikken er nu spændt godt til, så den ikke burde kunne gå løs igen ;-)

Brugeravatar
FabiaAUB
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20. feb 2012, 21:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Momentnøgler og kalibrering af dem

Indlæg af FabiaAUB » 13. apr 2017, 21:36

Testede også lige 3 forskellige. 2 af dem er af den gamle type hvor der ingen lås er på drejeanordningen og 1 ret ny. Alle fra haraldnyborg.

Den ene har jeg brugt til at mellem himmel og jord og er afskrevet for længst. Den kunne bagagevægten slet ikke klare - så den er laaaaangt ude for tolerance.

Den anden gamle viste 124nm når den var indstillet til 130nm. Den er kalibreret bedre nu.

Den anden viste 127 når den var indstillet til 130nm - det må siges at være godkendt.

Så de er ikke så dårlige til hobbybrug endda, men så heller ikke mere. De er bedre end ingen momentnøgle. :D

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"