Service - hvor mange km over?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af DanielSan » 5. apr 2017, 09:55

@i-s

Den begyndte at ryste lidt i motor. Turbo har desuden ikke godt af, at man kører på så gammel olie. Har efterfølgende kørt 2 små intervaller med skift hvert år. Der er en mærkbar forskel lige efter.Man kan sagtens få lavet blot er olieskift service for ca 1500kr ved VW. Den er sund i motoren som den står i dag med 69.000 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Trekster » 5. apr 2017, 10:01

Har aldrig skiftet olie eller andet dør bilerne selv bad om det/det var tid. Alfaen (159SW) nåede at runde 188.000km inden den blev byttet ud med skodaen. Og Skodaen får samme tur, jeg har det sådan at jeg beholder ikke bilerne mere end 5-6 år og på den tid får jeg nok ikke problemer. Hvis jeg gør er der 5 års garanti ;) Har rundet 55.000 nu uden problemer og med kun et service. Bilen blev 3 år i marts. hvis du har planer om at holde din bil 8-10 år eller mere kan du måske begynde at spekulere i om du skal skifte olie før bilen selv mener det. Angående overkørte km har jeg fået at vide 500-1000 afhængig hvem der blev spurgt. Har dog altid selv altid foretaget service før tid hvis jeg vidste der var chance for at jeg kom over 30.000

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Mike H » 5. apr 2017, 13:15

Min gamle 3C passat fra 2008 var longlife - men den havde aldrig på computer nået 30.000 km. Bliver dog helt i tvivl om det kunne være 2 år græsen, for jeg kører cirkus 16-17 t km om året.
Var nok samme setup på min 2001 A4.

Nok om ting der ligger lidt uden for trådstarters emne....
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

JT80
Nyt medlem
Indlæg: 281
Tilmeldt: 13. maj 2013, 11:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af JT80 » 5. apr 2017, 14:16

Vores polo 1.2 tsi beder altid om service mellem 25.000 og 30.000. Holder mig altid godt på den rigtige side af dette. Fx skulle der skiftes skiver og klodser nu og da der alligevel kun var 5.000, til service, så tog jeg det med.
Pløf?

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 54 times
Been thanked: 13 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Hurtigud » 5. apr 2017, 17:43

Har tidligere fået serviceret mine 2 biler på aut. værksted i Nordsjælland.
Den ene gang var i sommerferien og derfor var der temmelig lang ventetid på at få lavet service. Fortalte så at min bil nok kom til at køre ca. 100- 300 km. over de 30000 km.
Til det fik jeg oplyst at det skulle jeg absolut undgå, da det kunne give problemer med hensyn til både garanti og evt. senere kulance som der skal godkendes af importøren.
Når først bilen kommer på værksted med overkørte km. så fanger bordet når tester bliver sat på, og de går online med fabrik.
Som værkstedschefen sagde : Du bør under ingen omstændigheder bare køre 1 km. over det VW foreskriver.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

JettaTDI
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 22. nov 2013, 21:47
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af JettaTDI » 5. apr 2017, 17:55

Ville ikke køre over overhovedet. Så er der en diskussion mindre, hvis der skulle blive brug for kulance senere.
Golf R-line 2,0 TDI DSG 2015

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Johnny89 » 5. apr 2017, 18:03

Min bil er en demobil fra 2016 29 oktober, det vil sige den er ca 6 måneder nu her, ville man køre den til service før tid, den har kun kørt 2700km, altså ved de 2 år, eller ville man kunne vente til 20.000km ca, for jeg når vist ikke helt op på de 30.000 km inden 2år :D

Brugeravatar
trond04
Nyt medlem
Indlæg: 255
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:27
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af trond04 » 5. apr 2017, 20:30

HansH skrev:
Mike H skrev:Jeg har et spørgsmål til alle jer der får kørecomputer til at bede om service ved "max / 30.000 km". Kører i udelukkende landevej eller bare meget lidt bykørsel?
Personlig har jeg aldrig kommet så højt op - men jeg kører også rigtig meget bykørsel. Mine biler beder altid om service 10-20% tidligere.
Vores Octavia, som fortrinsvis kører bykørsel/landevej ture på 12-14km afvekslende med en lang tur måske hver 14. dag, kører til long life grænsen - dvs. 30.000 eller 2 år 'whatever comes first'.

Den fik sidst service 28.07.2015 med km-stand 88.700
Nu - med km-stand 117.600 beder den høfligt om service om senest 1000 km. Altså præcis 30k (som så kom før de 2 år).

Jeg har selv skiftet olie og filter "halvvejs", men det ved den jo ikke... så det tror jeg ikke spiller nogen rolle.
Præcis det samme havde jeg tænkt mig på min nye golf, nemlig et olie/filter skift imellem service (15.000km)
tror det er en god investering, når nu bilen beholdes i mange år ;-)

PS: Tak for hjælpen Hans tidligere :-D
Golf VII 1.0 TSI Bluemotion
Polo 6R 1.2 60HK

Johnny89
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. mar 2017, 18:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Johnny89 » 9. apr 2017, 12:21

Køre i alle sammen her inde egentlig til service ved den forhandler i har købt bilen ved? eller ser i om evt et andet autoiseret værksted har en billigere pris. Nu tænker jeg med forbehold på den 2 års garanti der er ved køb af ny bil, for man er vel nødsaget til at køre den hen hvor den er købt, hvis man skal kunne stå 100% indenfor garantien hvis der sker noget med den, eller er jeg helt ved siden af? :)

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 54 times
Been thanked: 13 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Hurtigud » 9. apr 2017, 15:06

Ja indtil bilerne er 8 år eller mere. Kan godt selv fikse bremser, og andre små ting, men service bliver der hvor jeg har købt bilerne.
Har oplevet flere hvor motoren eller gearkasse futtede af, og så er det svært med kulance hvis service ikke er overholdet hos dansk aut. værksted.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af HansH » 9. apr 2017, 21:23

Johnny89 skrev:Køre i alle sammen her inde egentlig til service ved den forhandler i har købt bilen ved? eller ser i om evt et andet autoiseret værksted har en billigere pris. Nu tænker jeg med forbehold på den 2 års garanti der er ved køb af ny bil, for man er vel nødsaget til at køre den hen hvor den er købt, hvis man skal kunne stå 100% indenfor garantien hvis der sker noget med den, eller er jeg helt ved siden af? :)
Det står ikke lysende klart for mig hvad dit spørgsmål egentlig går på... men:

Fabriksgarantien gælder naturligvis uanset hvilket aut. værksted du går til. Det er fuldstændig ligegyldigt om du kører til den forhandler du købte, eller en anden. Sågar en anden i udlandet. Blot det er aut. værksted. Det hedder jo ikke for ingenting en "fabriksgaranti" ... det er fabrikken der yder den garanti, og derfor ikke et anliggende som belaster det enkelte værksted.

Mht kulance, så er det i reglen noget det enkelte lands importør tager stilling til.
De vil lægge vægt på at alle - alle! - service er foretaget på aut. værksteder.
Og igen er det ligegyldigt om det er samme forhandler som du købte bilen hos, eller en anden. Blot det er aut.

Var det svar på dit spørgsmål ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Hurtigud
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 12. aug 2016, 06:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slangerup
Has thanked: 54 times
Been thanked: 13 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af Hurtigud » 10. apr 2017, 00:44

Faktisk er jeg ret sikker på, for at importøren i dk. giver kulance, så skal alle service være blevet gjort på dansk aut. værksted. Hvis du får lavet service fx. i Sverige, Tyskand ydes der ikke kulance fra den danske importør.
VW PASSAT B8 4 motion TSI 272 DSG7
VW Polo 1,2 TSI DSG7

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af ph » 10. apr 2017, 07:54

HansH skrev:
Fabriksgarantien gælder naturligvis uanset hvilket aut. værksted du går til. Det er fuldstændig ligegyldigt om du kører til den forhandler du købte, eller en anden. Sågar en anden i udlandet. Blot det er aut. værksted. Det hedder jo ikke for ingenting en "fabriksgaranti" ... det er fabrikken der yder den garanti, og derfor ikke et anliggende som belaster det enkelte værksted.
FabriksGarantien dækker også hvis der benyttes ikke autoriseret værksted til service
men det er nok svært at komme igennem med ønske om kulance
Har ingen ide om hvilke krav der stilles fra importøren og forhandleren hvis man vælger udvidet garantiperiode
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af HansH » 10. apr 2017, 08:00

ph skrev:
HansH skrev:
Fabriksgarantien gælder naturligvis uanset hvilket aut. værksted du går til. Det er fuldstændig ligegyldigt om du kører til den forhandler du købte, eller en anden. Sågar en anden i udlandet. Blot det er aut. værksted. Det hedder jo ikke for ingenting en "fabriksgaranti" ... det er fabrikken der yder den garanti, og derfor ikke et anliggende som belaster det enkelte værksted.
FabriksGarantien dækker også hvis der benyttes ikke autoriseret værksted til service
Det har du ret i ph.
Det er jo hvad alle de uaut. reklamerer med i radioen :)
Men er det så ikke dér man kommer ud i noget med, at det skal dokumenteres meget grundigt, at uaut. har fulgt fabrikkens anvisninger for eftersyn, anvendt de rigtige materialer osv osv. Jeg tror at ethvert tænkeligt 'hul' i den dokumentation vil blive udnyttet til at frasige sig garanti.

Sagt på en anden måde: personligt ville jeg aldrig bruge andet end aut. så længe der er tale om en garantiordning. Uanset om vi snakker fabriksgaranti eller udvidet. I det øjeblik bilen er ude af garantiperioden synes jeg billedet ændres.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Service - hvor mange km over?

Indlæg af ph » 10. apr 2017, 08:27

pas Jeg kører Honda og udfører selv mine service hjemme i privaten og Henter mit oliefilter hos den forhandler jeg har købt bilen hos og dens garanti dækker fint på trods af at bilen aldrig har været på nogen form for et værksted.
men det kan da godt være at det er kva. forhandleren måske har glemt at fortælle importøren at bilen aldrig har været inde på værkstedet
Da jeg havde lupo3l ville det aut. ikke røre den med en ildtang på trods af at den kun lige havde rundet et år da jeg forsøgte at få vw amager til at kigge på den
joee altså de ville da gerne gi kulance... men de beløb de nævnte og usikkerheden for om det overhovedet ville hjælpe at skifte "alt mellem nr.pladerne" var grund nok til at finde et ikke autoriseret værksted med mere kompetent indehaver

PS. Havde jeg fået udført service hos "automester" og bilen havde brug for en garantirep. så ville jeg køre til "automester" og la dem tage kampen med vag!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"