Dilemma Golf eller Polo

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
soulniz
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af soulniz » 23. apr 2017, 23:21

Hej

Står lidt i et dilemma, da jeg er lidt i tvivl om hvilken bil jeg skal have næste gang når min Touran skal udskiftes. Jeg kan enten vælge mellem en Polo 1.2 TSI 90 hk fra 04/12 med ca. 50.000 km eller en Golf VI 1.6 TDI 105 hk fra 09-12 med ca. 100k-125.000 km.

Mit kørselsmønster er egentlig at jeg kører ret lange ture (f. eks. Næstved-Odense eller Odense-Kbh) og med mest landevej og motorvej. Dog kører jeg ikke så mange ture, så årligt ender det nok ud i en 20.000 km om året. Min nuværende bil er en diesel og har gået knap 300k uden problemer, og ærligt talt må jeg nok indrømme at jeg hælder mest til en diesel. Sagen er dog at mine bedsteforældre skal af med deres Polo og jeg derfor kan købe den til samme pris som forhandleren vil give. Den er smækket med stort set alt i udstyr (RNS315, regnsensor osv.), hvorimod Golf'en nok kun vil have standard udstyret. Derudover vil Golf'en nok koste lidt mere at købe ind, hvilket taler til Polo'ens fordel. Dog har jeg hørt dårlige ting om kædetrækket i TSI'en, men det skulle vidst være løst fra '12 af.

Men er meget i tvivl, da Polo'en står som et suttet bolsje og ligner en totalt ny bil. Men hvad ville I vælge, hvis I stod i min situation?

Vh
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.

Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af GranTurismo » 23. apr 2017, 23:35

Jeg havde valgt Polo'en, men jeg er dog også farvet af at have en Polo som jeg er meget glad for.

En Polo 6R ser ikke så forskelligt ud fra den nuværende 6C, hvorimod en Golf6 ikke er helt så moderne at se på som en Golf7.

Jeg ville også være betænkelig ved nogle aspekter omkring en dieselbil. Det er mit indtryk at brugtmarkedet er overmættet af dieselbiler. Det kan måske gøre at man umiddelbart kan få en diesel til en attraktiv pris, men hvordan ser fremtiden ud? Vil tendensen med at folk udskifter diesel til fordel for benzin (eller el/hybrid) så brugtpriserne falder endnu mere end de allerede har gjort? Kommer der forbud mod dieselbiler i de større byer herhjemme som det er begyndt at ske i udlandet?

Hvis der er lavet kædeaktion på den så den har fået ny kæde og kædestrammer, så ville jeg ikke være så nervøs. Men jeg ville selvfølgelig stadig være opmærksom på om der skulle komme kædestøj, så et eventuelt havari kan tages i opløbet. De går bare rigtig godt de 1,2 TSI.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Dennis2k » 24. apr 2017, 08:41

Jeg vil ikke sige så meget om diesel vs benzin, nu og i fremtiden. Men som GranTurismo er inde på, så er det værd at overveje om diesel er det rigtige også om ganske få år..

Men jeg vil se sådan på det at en Golf 6 er noget mere komfortabel på at køre langt i.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

jbb
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 30. mar 2013, 21:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af jbb » 24. apr 2017, 10:56

+1 på Polo'en.
2019 VW Arteon
2020 VW e-Golf
Tidligere:
2019 Polo, 2017 Touran, 2016 VW Up, 2010 Polo

Brugeravatar
soulniz
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af soulniz » 24. apr 2017, 11:29

Tendensen med stramninger og forbud mod diesel har strejfet mig, men jeg tror alligevel der går nogen år inden der bliver totalforbud.

Tror ikke den har fået ny kæde eller strammer, men det er vel også bare tegn på det virker som det skal.

Jeg tænker lidt på om dieselen er mere holdbar i længden. Ser tit dieselbiler med flere hundrede kilometer på klokken, men sjældent med benziner. Vil Poloen godt kunne holde til at køre feks 300k, hvis bare den er passet ordentligt?
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.

Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van

Frederik
Nyt medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 8. apr 2017, 21:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 28 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Frederik » 24. apr 2017, 11:34

Det er begge fine biler som sagtens kan dække dit behov. Der findes intet rigtigt valg. Så beslut dig efter en lang tur i begge. Må dog medgive at Golfen er mere rummelig og bedre lyddæmpet.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af GranTurismo » 24. apr 2017, 12:44

soulniz skrev:Tendensen med stramninger og forbud mod diesel har strejfet mig, men jeg tror alligevel der går nogen år inden der bliver totalforbud.

Tror ikke den har fået ny kæde eller strammer, men det er vel også bare tegn på det virker som det skal.

Jeg tænker lidt på om dieselen er mere holdbar i længden. Ser tit dieselbiler med flere hundrede kilometer på klokken, men sjældent med benziner. Vil Poloen godt kunne holde til at køre feks 300k, hvis bare den er passet ordentligt?
Hvis Poloen har gået 50k nu og du kører 20k om året, så går der jo mange år inden du runder 300k.

Der har været aktion på kæderne, så mon ikke de er blevet skiftet og der er sat en nyere version kædestrammer på? Ellers er det vel bare at køre på et VW værksted og få det gjort?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af keller » 24. apr 2017, 16:15

Det er selvfølgelig svært når man kan få poloen til en god pris, men der er meget mere bil i en golf6 end en polo 6R.
Jeg synes den polo er overvurderet, især her på Vagcars.
Lånte min svigermors polo 1,6tdi en måned sidste år, og hold da op hvor var jeg glad for at få min daværende g6 tilbage igen. Svigermor var ikke meget for at bytte tilbage.
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Rdaldlk » 24. apr 2017, 17:20

En bil kan være enten relativ problemfri, give masser af bøvl eller noget midt imellem. Jeg tror alle vi er stødt ind i en rigtig bøvle-bil.

Fordelen ved Poloen er en fuldstændig kendt servicehistorik og kendskab til om bilen en god bil eller ej.
Og så står den som et slikket bolche. Du ved at den er passet og plejet.
Det ville jeg lægge stor vægt på.

Men ja, der er forskel på Golf og Polo, men det gør ikke Poloen til en dårlig bil.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Brugeravatar
soulniz
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af soulniz » 24. apr 2017, 17:26

Rdaldlk skrev:En bil kan være enten relativ problemfri, give masser af bøvl eller noget midt imellem. Jeg tror alle vi er stødt ind i en rigtig bøvle-bil.

Fordelen ved Poloen er en fuldstændig kendt servicehistorik og kendskab til om bilen en god bil eller ej.
Og så står den som et slikket bolche. Du ved at den er passet og plejet.
Det ville jeg lægge stor vægt på.

Men ja, der er forskel på Golf og Polo, men det gør ikke Poloen til en dårlig bil.
Helt sikkert at kendskabet til Polo'en er en kæmpe fordel. Derudover får jeg den jo også til en god pris og den har stort set alt det udstyr jeg ellers ville have eftermonteret. Derudover har den jo et lavt km. Det eneste der holder mig lidt tilbage fra den er, at jeg er lidt bange for kædeproblemer, at det bliver for dyrt i benzin samt at når alt kommer til alt er det jo "stadig" en Polo. Har det lidt som om at der bare er lidt mere luksusværdi over Golfen end Poloen.
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.

Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van

Rdaldlk
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 16. nov 2014, 18:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 39 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Rdaldlk » 24. apr 2017, 17:34

Du kan jo se sådan på det, at hvis du køber den til samme pris som forhandleren vil give, så har du sikret dit værditab temmeligt meget. Du ville - hvis du blev træt af bilen - kunne sælge den privat næsten uden tab.

Kæden tror jeg ikke du skal frygte. Den rep koster måske 9-10.000, men meget kan jo også gå galt på en diesel.
Mvh Lars
Golf 1,4 TSI highline, årgang 2017. 150 HK
Polo 1,2 TSI 110 HK highline, årgang 2017 med LED lygter, adaptiv fartpilot og sport select undervogn samt klapspejle

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af GranTurismo » 24. apr 2017, 17:45

Ville jeg udskifte min Polo med en Golf som har mindre udstyr og som har kørt 75.000 km mere? Aldrig i livet!!!

Det er jo ikke kun motoren som har kørt 75.000 km mere, det er hele bilen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Sace » 24. apr 2017, 19:38

Har du prøvet en Golf i den relevante årgang og prisklasse? For det er næsten det der skal afgøre det.

Kæden skal man være opmærksom på lige meget hvornår de er fra. Min A3 fik skiftet i 14 og den strak sig året efter. Men det er ret let at høre.

Personligt synes jeg golfen kører væsentligt bedre end Poloen, men det er jo en smagssag.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
soulniz
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af soulniz » 24. apr 2017, 19:52

Sace skrev:Har du prøvet en Golf i den relevante årgang og prisklasse? For det er næsten det der skal afgøre det.

Kæden skal man være opmærksom på lige meget hvornår de er fra. Min A3 fik skiftet i 14 og den strak sig året efter. Men det er ret let at høre.

Personligt synes jeg golfen kører væsentligt bedre end Poloen, men det er jo en smagssag.
Har ikke selv prøvet at køre en Golf 6 1.6 tdi, men har siddet på passagersædet i en. Poloen har jeg kørt. Fik du ordnet kæden på kulance eller garanti, da den gik året efter?
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.

Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af AAMS » 25. apr 2017, 05:28

Gik fra en Golf 6 2.0TDI (optimeret) til en Polo 6R 1.6TDI (optimeret).

Kører 200km motorvej dagligt. Solgte Polo´en efter 5 uger og købte en A3.

Polo´en er smallere - sådan føles den også indvendigt.

Polo´en har kortere akselafstand. Det føles på retningsstabiliteten på motorvejen.

Plus til Polo for design og instrumentering. Minus for hårde sæder.
Det man siger, er man selv

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Peder » 25. apr 2017, 07:23

En Polo kører som en pose nødder ifht. en Golf.
6R kører lidt dårligere end 6C, som er strammet lidt op i undervognen, men servo'en i en 6R er bedre, da de har gået fuld "spare penge mode" og taget det elendige system fra en UP i en 6C.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Dilemma Golf eller Polo

Indlæg af Sace » 25. apr 2017, 17:07

soulniz skrev:
Sace skrev:
Har ikke selv prøvet at køre en Golf 6 1.6 tdi, men har siddet på passagersædet i en. Poloen har jeg kørt. Fik du ordnet kæden på kulance eller garanti, da den gik året efter?
Den tog Audi fuldt ud begge gange.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"