Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Mathias748
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. nov 2016, 21:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af Mathias748 » 8. maj 2017, 08:50

Halløj! Endnu et problem er opstået med min lille golf 4 1,6, fra 99'
Jeg har kørt i bilen i en måned nu, uden de største udfordringer. Men idag hvor jeg ligger syg, og skulle køre ned til lægen, satte jeg mig ud i bilen og ville starte som normalt.
Dog sker der intet. Jeg kan ikke få gang i bilen, og efter at have drejet nøglen om, trådt lidt på speederen og sådan, uden held, kommer den røde olie lampe frem.
Jeg tjekkede oliestanden, og ganske rigtigt, så er pinden tør, der er en minimalistisk dråbe olie nede i bunden, men ikke i nærheden af min. stregen.

Kan det ske, at det kun er noget olie jeg skal have fyret på, for at kunne starte bilen? Eller ligger det dybere end det? Det er som sagt kun kommet fra dag til dag, og jeg kørte ganske fint i den så sent som i går, kl. 21 ca.

Alt hjælp til en rookie søges :o

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af BrianDS » 8. maj 2017, 12:47

Olien må jo være forsvundet et sted hen, så hvis ikke der er noget andet galt, så er der nok noget der er utæt, og du må have en oliepøl under bilen?

Hvis den har brugt olien, og du ikke har fået nogen advarsler, så er det også slemt.
Men få bilen tjekket, du kan jo ringe efter autohjælp?

Olien fordamper ikke bare uden videre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af GaSelle » 8. maj 2017, 13:05

Den motor er kendt for at kunne bruge olie, så bare få efterfyldt.

Når du drejer nøglen, tørner motoren så? Eller sker der bare ingenting?

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af ESN » 8. maj 2017, 13:17

Hvor mange km har motor kørt ?
De gamle 1,6 har det med at bruge olie, specielt ved olietyvene omkring ventilstammerne, fyld den op til lidt i max og se om den vil starte.
Regn med et olieforbrug på ca 0,5-1,0 L pr 1000 km
Du bør lige undersøge om den ikke holder i sin egen olie/sø sæføli, og tjek kølevandet at der ikke er olie i det
Prøv at læg mærke til når du starter bilen om morgenen ved kold motor om den så ikke gir lidt blå røg, det gør de tit når olietyvene er slidte/blevet hårde.
No Letting the Old Man In!

Mathias748
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. nov 2016, 21:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af Mathias748 » 8. maj 2017, 15:17

Der er ingen olie drypperi nogen steder, og ingen oliepøl at se under bilen.
Jeg synes bare det er mærkeligt, at den kørte ganske fint og normalt i går ved 21 tiden, men her 12 timer senere kan den ikke engang starte.

Jeg havde en ven ude og kigge hurtigt, dog uden held, men han sagde at motoren tørnede ganske fint, og der ikke var noget at komme efter der. Det er vel et godt tegn? Eller?

Jeg rundede 440.000 km her forleden, så den er ved at være godt oppe. Men som studerende bruger jeg bilen til kørsel til og fra skole, så held i uheld, at det rammer på mine sygedage :o

EDIT* Jeg har endnu ikke fyldt ekstra olie på, eller gjort noget ved det, da jeg har en ven der kigger forbi ved 19 tiden i aften. Så jeg vil ikke udelukke at det stadig bare er en efterfyldning af olie der skal til.

-Tak for respons so far!

nomaden
Nyt medlem
Indlæg: 488
Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af nomaden » 8. maj 2017, 16:57

Få noget olie på før i prøver at starte bilen og så prøve at fejlfinde der efter.

Mathias748
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. nov 2016, 21:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af Mathias748 » 8. maj 2017, 17:14

Min ven har været forbi nu, og har konkluderet at der ikke kommer nogen gnister til tændrørene, eller noget i den dur. Han mener det er tændspolen den er gal med, og er 99% sikker på det. Kan det være rigtig nok, med de symptoner jeg har haft?

-Mathias

EDIT* Glemte at sige, at han har set på oliestanden, og der skulle være nok olie på. Det er blot mig der er for snerpet.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af ph » 8. maj 2017, 17:17

kender intet til den motor :mrgreen:
men har den tændspole, så har den nok også strømfordeler :ugeek: Der ville jeg nok starte min fejlsøgning
Edit: Nå den har åbenbart et tændingsmodul satme en underlig konstruktion men dem om det
der står lidt om det her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=100589
Senest rettet af ph 9. maj 2017, 06:56, rettet i alt 1 gang.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Mathias748
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. nov 2016, 21:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af Mathias748 » 8. maj 2017, 17:21

Jeg kender intet til nogen motor, så no worries :D

Men jo, det lyder da fornuftigt nok. Han kigger forbi igen imorgen, og så ser vi på sagerne der :)

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af AAMS » 9. maj 2017, 05:38

Skrev du ikke den lyste rød i olielampen? Og at oliepinden var tør?

Det er lidt svært at tyde hvad du mener, men når du sætter tænding på bilen, vil pærerne i instrumenthuset lyse. Uden at være 100% sikker på de lidt ældre VW´er, så mener jeg at der også vil komme en hyletone hvis den røde oliekande lyser permanent - eller begynder at lyse.

Start med at sikre dig der er olie på. Med slukket motor, efter længere tids stilstand, må den gerne ligge op mod max. Efter motoren har været startet, gerne mellem min/max.

Hvis der ikke er gnist, så sidder tændspolen lidt til højre for midten. Cirka ud for enden af topstykket nede ved koblingshuset - lige inden gearkassen begynder. Der går 4 tændkabler ud og der sidder et stik for enden.

Den ser således ud:

https://www.google.dk/search?q=t%C3%A6n ... M:&spf=196
Det man siger, er man selv

Mathias748
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 27. nov 2016, 21:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af Mathias748 » 9. maj 2017, 06:21

Hej AAMS.

Jo, Jeg skrev godt nok at den røde olielampe lyste, og den kommer efter man har tørnet bilen i 5-10 sek, uden at få en gnist.
Min ven kom frem til, at der bør være olie nok på, men efter at have set på diverse dele, mener han ikke der kommer nogen gnist, trods batteriet yder hvad det skal. Så han mener det kan komme derfra. Håber det hjalp på forklaringen :)
P.s. han kommer og skifter tændspolen i aften eller imorgen :)

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af janny » 9. maj 2017, 09:26

ph skrev:kender intet til den motor :mrgreen:
men har den tændspole, så har den nok også strømfordeler :ugeek: Der ville jeg nok starte min fejlsøgning
Edit: Nå den har åbenbart et tændingsmodul satme en underlig konstruktion men dem om det
der står lidt om det her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=100589
he he, det er vist ved at være nogen dage siden du har kigget under hjelmen... det er ved at være langt tid siden at strømfordelere var populære :)
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af ph » 9. maj 2017, 10:07

he he nææ kører Honda de sprang vist det der miskmask over og gik direkte fra strømfordeler til samlet enhed ved hvert tændrør
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Rød olie lampe lyser ud af det blå?

Indlæg af AAMS » 9. maj 2017, 11:25

Håber det lykkes jer at finde fejlen.

Men gnist er nem at dedektere. Af med en tændrørshætte, i med en skruetrækker, sørg for at skruetrækkeren er tæt på metal, så den kan sende en gnist mellem skruetrækker og metal. Du/I vil visuelt kunne se om det virker.

Mål spændingsforsyning til tændspole. Virker den, så mål stel, virker det så mål signal. Den skal også have besked på at lave gnist, sådan en fætter.

Mht det olie der - så synes jeg ikke det lyder betryggende. Men hvis I har målt at niveauet er i orden - ja, så er det jo i orden.
Det man siger, er man selv

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"