ACC på biler med manuelt gear?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af qasq » 21. jun 2018, 09:31

pwh skrev:
13. maj 2017, 07:20
TorbenRasmussen skrev:Jeg kører ret sjældent i Poloen, men jeg har ikke oplevet problemer. Den er ikke så avanceret som i A5'eren hvor den også bruger kameraet til eks ikke at overhale indenom. Dertil så kan jeg bedre lide at betjene den med en skiftearm, hvor VW har det hele siddende i rattet, som knapper. Det er nok et tilvænningsspørgsmål.
Passat med ACC/uden kamera registrerer også biler i overhalingsbanen, så systemet bremser ned for at undgå overhaling indenom. Så det foregår ene og alene med radar.
Det burde det også på en polo, medmindre VW aktivt har fjernet funktionen.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Nogen der ved om funktionen for ikke at overhale indenom kan aktiveres i en 2015 Golf?

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

-Thomas-
Nyt medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 20. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Smørum
Has thanked: 9 times
Been thanked: 4 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af -Thomas- » 21. jun 2018, 13:06

Jeg har også acc med automatgear, men jeg der kører kø, når i kommer ned og holder stille, starter jeres bil så af sig selv igen? Jeg skal lige give et dap på speederen førend der sker noget.

Og, er der nogle der har forsøgt, at kører 110-130 på acc, og selv lade den stoppe op ved kø (primært på motorvej hvor folk holder stille) - det har jeg ikke n*sser nok til :D

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af pwh » 21. jun 2018, 15:59

-Thomas- skrev:Jeg har også acc med automatgear, men jeg der kører kø, når i kommer ned og holder stille, starter jeres bil så af sig selv igen? Jeg skal lige give et dap på speederen førend der sker noget.

Og, er der nogle der har forsøgt, at kører 110-130 på acc, og selv lade den stoppe op ved kø (primært på motorvej hvor folk holder stille) - det har jeg ikke n*sser nok til :D
Ja - hvis bilen holder stille i mere end 3 sekunder, så skal du starte ved et dap på speederen eller tryk på "resume".

Din radar rækker ikke meget mere end 100 meter frem, så med en hastighed på 30-36 m/s vil ACC ikke kunne undgå kollision med stillestående trafik. Så du gør klogt i ikke at forsøgeBillede
Derudover har radaren/nødbremse/ACC svært ved at registrere stillestående genstande...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk



Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af HansH » 21. jun 2018, 16:19

-Thomas- skrev:
21. jun 2018, 13:06
Og, er der nogle der har forsøgt, at kører 110-130 på acc, og selv lade den stoppe op ved kø (primært på motorvej hvor folk holder stille) - det har jeg ikke n*sser nok til :D
Jeg mener VW siger at den kun kan bringe bilen til standsning inden forhindringen, hvis hastigheden er op til ca 60-70 km/t. Forudsat forholdene er optimale, dvs på tør vej osv.
Kommer du derover, kan den kun begrænse skadens omfang.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 22. jun 2018, 09:08

Den kan sagtens bremse helt ned til 0 hvis der er plads nok. Min 2014 Octavia kunne dog ikke se stillestående biler, men jeg har ikke eksperimenteret med min 2017 Passat.

Jeg har er par gange prøvet at ankeret bliver kastet ud fordi trafikken foran bremsede leget hårdt op. Den fungerer ganske fint og har i hvert fald reddet mig een gang.

Jeg kører tit med ACC på landevej eller motorvej i kø. Når trafikken foran stopper så stopper bilen også — helt ned til 0. På Passat’en skal jeg bare røre speederen eller trykke Resume på rattet når trafikken ruller igen, mens ACC slog fra på min Octavia
Elbilsejer

Voigt1
Nyt medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 22. nov 2017, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 26 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af Voigt1 » 22. jun 2018, 09:42

ACC er en gave til os. Men man skal lige kende dens begrænsninger - f.eks havde jeg hægtet mig på en, hvor der var 70 km et meget langt stykke. Der kommer så en rundkørsel og han sætter farten ned til ca. 30-40 km/t. Idet han drejer ind i rundkørslen mister min radar ham og med det samme speeder den lige da jeg skal ind i rundkørslen - pyha så lærte man det :-) - selvom det jo er logisk, at den vil reagere sådan.
Nuværende bilpark: TESLA MODEL 3 Performance 2020, Toyota Yaris 2012 , Mercedes SLK 230 1997

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af HansH » 22. jun 2018, 09:48

Voigt1 skrev:
22. jun 2018, 09:42
ACC er en gave til os. Men man skal lige kende dens begrænsninger - f.eks havde jeg hægtet mig på en, hvor der var 70 km et meget langt stykke. Der kommer så en rundkørsel og han sætter farten ned til ca. 30-40 km/t. Idet han drejer ind i rundkørslen mister min radar ham og med det samme speeder den lige da jeg skal ind i rundkørslen - pyha så lærte man det :-) - selvom det jo er logisk, at den vil reagere sådan.
Haha, lige præcis !
Den situation hvor man har "glemt" at ACC er aktiv og står til en eller anden højere hastighed, men man er blevet lullet lidt i søvn fordi man bare følger en ..... og så der pludselig bliver fri bane foran ... så tager fanden ved den ! :D
These users thanked the author HansH for the post:
Voigt1
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af GaSelle » 22. jun 2018, 09:50

Voigt1 skrev:
22. jun 2018, 09:42
ACC er en gave til os. Men man skal lige kende dens begrænsninger - f.eks havde jeg hægtet mig på en, hvor der var 70 km et meget langt stykke. Der kommer så en rundkørsel og han sætter farten ned til ca. 30-40 km/t. Idet han drejer ind i rundkørslen mister min radar ham og med det samme speeder den lige da jeg skal ind i rundkørslen - pyha så lærte man det :-) - selvom det jo er logisk, at den vil reagere sådan.
Jeg synes dog at min giver gas markant meget langsommere, hvis man svinger - fx i det scenarie du nævner. Den giver ikke fuld hane, før hjulene er rettet op.

Ang. at den ikke kan se stillestående objekter; det står altså også beskrevet i instruktionsbogen, og skyldes radarens type/opbygning.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Voigt1

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af hodel » 22. jun 2018, 09:54

GaSelle skrev:
22. jun 2018, 09:50
Jeg synes dog at min giver gas markant meget langsommere, hvis man svinger - fx i det scenarie du nævner. Den giver ikke fuld hane, før hjulene er rettet op.
Korrekt, min opfører sig på samme måde
GaSelle skrev:
22. jun 2018, 09:50
Ang. at den ikke kan se stillestående objekter; det står altså også beskrevet i instruktionsbogen, og skyldes radarens type/opbygning.
Hvem fanden læser instruktionsbogen :geek: :lol:
Spøg til side, så er jeg også blevet overrasket over det et par gange, så kan man lære ikke at sætte sig ordentlig ind i sit nye legetøj :D
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

adagio
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 3. apr 2016, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af adagio » 22. jun 2018, 10:02

fum skrev:
12. maj 2017, 14:36
Pas på. Det er en dyr ting. Du kommer aldrig til at købe en bil uden, igen. :lol:
Efter at have haft det i 2 år i min Passat, ville jeg faktisk hellere have almindelig fartpilot. ACC er fint nok under nogle omstændigheder, f.eks. køkørsel, men under andre er det decideret irriterende. Jeg synes det fungerer dårligt til motorvejskørsel (uden kø), der ville jeg hellere have en almindelig fartpilot. Det optimale ville være at man kunne begge dele - det undrer mig at man ikke har den mulighed.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af HansH » 22. jun 2018, 10:04

adagio skrev:
22. jun 2018, 10:02
Det optimale ville være at man kunne begge dele - det undrer mig at man ikke har den mulighed.
+1
Fuldstændig enig. Der er scenarier hvor jeg ville foretrække traditionel fartpilot.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af GaSelle » 22. jun 2018, 10:07

Jeg bruger slet ikke fartpiloten (almindelig) i Golf´en længere, jeg synes den er træls, når først man har prøvet ACC.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Jetta1KM Owner

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af MBM1000 » 22. jun 2018, 10:47

HansH skrev:
22. jun 2018, 09:48
Voigt1 skrev:
22. jun 2018, 09:42
ACC er en gave til os. Men man skal lige kende dens begrænsninger - f.eks havde jeg hægtet mig på en, hvor der var 70 km et meget langt stykke. Der kommer så en rundkørsel og han sætter farten ned til ca. 30-40 km/t. Idet han drejer ind i rundkørslen mister min radar ham og med det samme speeder den lige da jeg skal ind i rundkørslen - pyha så lærte man det :-) - selvom det jo er logisk, at den vil reagere sådan.
Haha, lige præcis !
Den situation hvor man har "glemt" at ACC er aktiv og står til en eller anden højere hastighed, men man er blevet lullet lidt i søvn fordi man bare følger en ..... og så der pludselig bliver fri bane foran ... så tager fanden ved den ! :D
Jeg har sat min ACC ned til economic mode... dvs den ikke er nær så aggressiv i sin acceleration med ACC.
Så er det faktisk muligt at tage rundkørsler i den situation også.
These users thanked the author MBM1000 for the post:
Voigt1
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af EsbenJ » 22. jun 2018, 12:41

HansH skrev:
adagio skrev:
22. jun 2018, 10:02
Det optimale ville være at man kunne begge dele - det undrer mig at man ikke har den mulighed.
+1
Fuldstændig enig. Der er scenarier hvor jeg ville foretrække traditionel fartpilot.
Enig i at det kunne være smart. I min Volvo skal man aktivere fartpilot hver gang bilen startes for at den lagre hastigheden ved tryk på +. Holder man den aktiveringsknap nede deaktiveres det adaptive og den bliver til helt alm. fartpilot. Det er en super funktion at have, men jeg fortæller ikke konen om den, for så kører hun ind i en forankørende en dag.
Jeg håber vag en dag får samme mulighed men det er ikke en afgørende feature for mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af TorbenRasmussen » 22. jun 2018, 12:54

Omvendt, så risikerer du, at hun de-aktiverer ACC ved et uheld og så alligevel kører op i ham foran...
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af EsbenJ » 22. jun 2018, 18:29

TorbenRasmussen skrev:Omvendt, så risikerer du, at hun de-aktiverer ACC ved et uheld og så alligevel kører op i ham foran...
Ja det er jo rigtigt Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af Obel » 22. jun 2018, 19:53

Har acc i min Passat og alm. fartpilot i fruens Mini. Hver gang jeg kører i hendes bil, så glemmer jeg at den ikke bremser selv
Synes alm. fartpilot er tæt på ubrugelig på motorvejen, sådan som nogen mennesker kører. Man skal slå den til og fra 200 gange i timen, fordi folk kører ud foran eller kører 100 hvor man må køre 130 osv.
Der har acc en klar fordel - det giver, for førere, en noget mere rolig oplevelse.

kms17
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 23. jul 2015, 19:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af kms17 » 23. jun 2018, 09:46

Ville aldrig vælge ACC uden automatgear, det giver lige 200% mere komfort.

Vedr. rundkørsler, så kører jeg tit med acc slået til, tager farten af når hjulene drejes, men ja man skal lige vænne sig til det :-)

adagio
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 3. apr 2016, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af adagio » 26. jun 2018, 21:26

Obel skrev:
22. jun 2018, 19:53
Har acc i min Passat og alm. fartpilot i fruens Mini. Hver gang jeg kører i hendes bil, så glemmer jeg at den ikke bremser selv Billede
Synes alm. fartpilot er tæt på ubrugelig på motorvejen, sådan som nogen mennesker kører. Man skal slå den til og fra 200 gange i timen, fordi folk kører ud foran eller kører 100 hvor man må køre 130 osv.
Der har acc en klar fordel - det giver, for førere, en noget mere rolig oplevelse.

Jeg ender med at slå min ACC fra og til hele tiden alligevel på motorvejen. Når en bil trækker ud foran mig, slår jeg den fra så snart han blinker, så jeg har en chance for at undgå at bremse. Hvis jeg venter på at ACC fatter hvad der foregår, ender jeg med en meget hårdere opbremsning end nødvendigt.

Og hvis jeg ligger i overhalingbanen bag ved nogen som blinker til at trække ind, har jeg foden på gassen, så jeg kan komme forbi i et ordentligt tempo. Hvis jeg venter på at ACC reagerer, kommer jeg til at ligne en pensionist strandet i overhalingsbanen inden der sker noget.

Så jeg bruger stort set kun ACC-delen på motorvejen når der er kø, resten af tiden bruger jeg den som normal fartpilot. Men jeg slipper ikke helt: Når jeg ligger i højre bane bag nogen som blinker for at køre af afkørslen, og de ikke helt har fattet at man skal vente med at bremse til man er helt af motorvejen, går min ACC i panik og begynder at bremse selv om det overhovedet ikke er nødvendigt.
These users thanked the author adagio for the post:
RasmusAndersen

Brugeravatar
Marshall
Nyt medlem
Indlæg: 330
Tilmeldt: 12. nov 2008, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 25 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af Marshall » 27. jun 2018, 10:36

Enig med dig adagio ang. ACC.
En skam, at man på VAG bilerne ikke kan slå ACC fra - hvor det giver mere mening kun at have fartpilot aktiveret.

Jeg ved at man på BMW - kan slå det fra, ved at holde knappen nede - ligesom Esben beskriver med hans Volvo.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af HansH » 27. jun 2018, 11:24

adagio skrev:
26. jun 2018, 21:26
Jeg ender med at slå min ACC fra og til hele tiden alligevel på motorvejen. Når en bil trækker ud foran mig, slår jeg den fra så snart han blinker, så jeg har en chance for at undgå at bremse. Hvis jeg venter på at ACC fatter hvad der foregår, ender jeg med en meget hårdere opbremsning end nødvendigt.

Og hvis jeg ligger i overhalingbanen bag ved nogen som blinker til at trække ind, har jeg foden på gassen, så jeg kan komme forbi i et ordentligt tempo. Hvis jeg venter på at ACC reagerer, kommer jeg til at ligne en pensionist strandet i overhalingsbanen inden der sker noget.

Så jeg bruger stort set kun ACC-delen på motorvejen når der er kø, resten af tiden bruger jeg den som normal fartpilot. Men jeg slipper ikke helt: Når jeg ligger i højre bane bag nogen som blinker for at køre af afkørslen, og de ikke helt har fattet at man skal vente med at bremse til man er helt af motorvejen, går min ACC i panik og begynder at bremse selv om det overhovedet ikke er nødvendigt.
Fuldstændig enig i din beskrivelse af scenarier jeg også oplever, hvor ACC's "svagheder" bliver eksponeret.

Generelt kan man vel sige, at det bliver i specifikke situationer tydeligt, at systemet kun kan se 200m (eller hvad det nu er) længere fremad her i verden, mens den bag rattet kan se endnu længere, samt til siderne og bagud.
Men omvendt så er det helt fint at systemet aldrig mister koncentrationen, men altid holder øje med de 200m foran bilen :)

ACC's dejlige evne til at holde en konstant og sikkerhedsmæssigt forsvarlig afstand, benytter jeg mest på landevej hvor jeg ikke vil/kan overhale, men blot vil følge den der kører foran.
På motorvej ville jeg gerne have muligheden for at skifte dens funktion til gammeldags fartpilot.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Marshall
Nyt medlem
Indlæg: 330
Tilmeldt: 12. nov 2008, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 25 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af Marshall » 27. jun 2018, 13:19

HansH skrev:
27. jun 2018, 11:24
adagio skrev:
26. jun 2018, 21:26
Jeg ender med at slå min ACC fra og til hele tiden alligevel på motorvejen. Når en bil trækker ud foran mig, slår jeg den fra så snart han blinker, så jeg har en chance for at undgå at bremse. Hvis jeg venter på at ACC fatter hvad der foregår, ender jeg med en meget hårdere opbremsning end nødvendigt.

Og hvis jeg ligger i overhalingbanen bag ved nogen som blinker til at trække ind, har jeg foden på gassen, så jeg kan komme forbi i et ordentligt tempo. Hvis jeg venter på at ACC reagerer, kommer jeg til at ligne en pensionist strandet i overhalingsbanen inden der sker noget.

Så jeg bruger stort set kun ACC-delen på motorvejen når der er kø, resten af tiden bruger jeg den som normal fartpilot. Men jeg slipper ikke helt: Når jeg ligger i højre bane bag nogen som blinker for at køre af afkørslen, og de ikke helt har fattet at man skal vente med at bremse til man er helt af motorvejen, går min ACC i panik og begynder at bremse selv om det overhovedet ikke er nødvendigt.
Fuldstændig enig i din beskrivelse af scenarier jeg også oplever, hvor ACC's "svagheder" bliver eksponeret.

Generelt kan man vel sige, at det bliver i specifikke situationer tydeligt, at systemet kun kan se 200m (eller hvad det nu er) længere fremad her i verden, mens den bag rattet kan se endnu længere, samt til siderne og bagud.
Men omvendt så er det helt fint at systemet aldrig mister koncentrationen, men altid holder øje med de 200m foran bilen :)

ACC's dejlige evne til at holde en konstant og sikkerhedsmæssigt forsvarlig afstand, benytter jeg mest på landevej hvor jeg ikke vil/kan overhale, men blot vil følge den der kører foran.
På motorvej ville jeg gerne have muligheden for at skifte dens funktion til gammeldags fartpilot.
+1 præcis!

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af TorbenRasmussen » 29. jun 2018, 07:04

Jeg synes ikke at problemet er så grelt, som I gør det til. Ja, man er nødt til at deaktivere den fra tid til anden, hvis trafikken foran ændrer sig (nogen trækker væk eller ind foran), men det er jo super enkelt at slå til og fra. Hvis I har købt en Audi, altså :D ellers skal man fumle med små knapper 8-)

På min skal man blot skubbe (cancel) eller trække (resume) i ACC-armen, hvilket er lige så bekvemt som at bruge blinklyset. Jeg savner stadig ikke at kunne konvertere til en alm. fartpilot og Audis valg af ratstilk frem for knapper er også en faktor i overvejelserne ved ny bil. Det er en feature jeg bruger konstant, så den skal være bekvem og nem at bruge.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

cyklisten
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 16 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af cyklisten » 29. jun 2018, 09:10

Jeg har både kørt med fartpilot via stilk (Passat B7) og via knapper på rattet ( Passat B8)

Jeg synes det er lige nemt at betjene efter en periode med tilvænning... Det er bare et spørgsmål om en kort tilvænningsperiode (måske en måneds tid), så er det ene lige så intuitivtsom det andet, synes jeg.
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK

PMM
Helt nyt medlem
Indlæg: 95
Tilmeldt: 12. jun 2018, 20:14
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af PMM » 30. jun 2018, 07:08

cyklisten skrev:
29. jun 2018, 09:10
Jeg har både kørt med fartpilot via stilk (Passat B7) og via knapper på rattet ( Passat B8)

Jeg synes det er lige nemt at betjene efter en periode med tilvænning... Det er bare et spørgsmål om en kort tilvænningsperiode (måske en måneds tid), så er det ene lige så intuitivtsom det andet, synes jeg.
Ja, opbakning til den udlægning. Vores Octavia havde det på arm og Touran har det som knapper - det er et spørgsmål om kort tilvænning 😊

Det eneste jeg kan sige er: Vores biler skal have ACC og DSG 😉

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af yBFoxb8N6P » 30. jun 2018, 12:40

Jeg foretrækker også ACC på stilk, da jeg kunne betjene den uden at kigge (Skoda O3). Jeg syNes altid jeg må tage er hurtigt kig på rattet i min Passat B8 for at ramme den rigtige knap.

ACC kan tage et pr sekunder om at reagere når bilen foran er trukket ind, så jeg giver jævnligt lidt gas. Jeg har svært ved at se at alm fartpilot skulle være bedre.

Dette er min anden bil med ACC & DSG, og det bliver min tredje også
Elbilsejer

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af i-s » 30. jun 2018, 13:07

Jesper_christiansen skrev:
12. maj 2017, 15:14
Senz skrev:Som andre siger. når du først har ACC vil du altid have det. jeg har så en helt andet holdning. Jeg synes det skulle være lovkrav at ALLE biler skulle have det. Hold da op vi vil se betydelig mindre uheld hvis alle brugte det.
På eks nyindregistrerede Lastbiler er det lovkrav, så mon ikke også det bliver biler.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Jeg mener nu det er nødbremse der er et lovkrav.
/Søren.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af ph » 30. jun 2018, 13:18

Jesper_christiansen skrev:
12. maj 2017, 15:14
Senz skrev:Som andre siger. når du først har ACC vil du altid have det. jeg har så en helt andet holdning. Jeg synes det skulle være lovkrav at ALLE biler skulle have det. Hold da op vi vil se betydelig mindre uheld hvis alle brugte det.
På eks nyindregistrerede Lastbiler er det lovkrav, så mon ikke også det bliver biler.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
acc kan da heldigvis slås fra på lastbilen, på privatbilen er det direkte fravalgt for fuck det er belastende at køre med!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af SzleeperDK » 30. jun 2018, 16:12

ph skrev:
Jesper_christiansen skrev:
12. maj 2017, 15:14
Senz skrev:Som andre siger. når du først har ACC vil du altid have det. jeg har så en helt andet holdning. Jeg synes det skulle være lovkrav at ALLE biler skulle have det. Hold da op vi vil se betydelig mindre uheld hvis alle brugte det.
På eks nyindregistrerede Lastbiler er det lovkrav, så mon ikke også det bliver biler.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
acc kan da heldigvis slås fra på lastbilen, på privatbilen er det direkte fravalgt for fuck det er belastende at køre med!
Here we go again...
These users thanked the author SzleeperDK for the post:
Krog

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: ACC på biler med manuelt gear?

Indlæg af ph » 1. jul 2018, 13:48

SzleeperDK skrev:
30. jun 2018, 16:12
ph skrev:
Jesper_christiansen skrev:
12. maj 2017, 15:14

På eks nyindregistrerede Lastbiler er det lovkrav, så mon ikke også det bliver biler.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
acc kan da heldigvis slås fra på lastbilen, på privatbilen er det direkte fravalgt for fuck det er belastende at køre med!
Here we go again...
nøøh er bare ikke enig i at det er guds gave til folket
og hvis man overvejer at købe en bil som har det, så vil jeg anbefale en meget lang prøvetur!
...nej flere lange prøveture i al form for trafik
men ja hvis man hellere vil bruge tiden i bilen på at sætte hår, lede efter det næste nr. man skal høre på mobilen, sidde og halvsove, og lign. adfærd som kun hører hjemme i en bil som er 112% selvkørende så er acc sikkert fint ...hvis man kan affinde sig med at følge den forankørende slavisk selvom fjolset ligger og svinger i hastighed
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"