Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Morten Hedensted » 14. maj 2017, 10:58

Hejsa i orakler udi VAG produkter.

Jeg har fået tilbudt en Audi A6 som nævnt i overskriften - Hvad er go og hvad er no go på denne model. Den er fra 2010 og har kørt knap 200.000. Bilen er passet med service osv.

Vi har tidligere haft Passat med Tiptronic og Passat med DSG. For nuværende er vi, desværre, endt op med en Mercedes W212 E250 4Matic. Den er vi aldrig blevet helt glade for, så vil nu gerne tilbage i noget VAG. Men er ovennævnte Audi et skidt valg?

Håber nogen byder ind med erfaringer.

På forhånd tak.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af ferraridk » 14. maj 2017, 11:11

Der er ikke mange fejl på denne, bundsolid.

Det er den suverænt bedste drivlinje til en A6 hvis du godt kan lide smoth driving.

Nu er der nogle der vil advare imod Multitronic, det var de første årgange op til 2004, derefter kom der en plade mere i vådkoblingen. Husk blot olieskift på gearkassen for hver 60 tkm og hver 120 tkm tillige inline filteret.

Undervogn er ikke problem, min A6 3.0 TDI har passeret 400tkm uden skift af bøsninger.

Indsugningsspjældene på motoren kan give fejlmeldinger, skyldes slør i stænger/bøsninger fra servomotorerne til spjældene. Der er et reparationssæt til 25€ til dette. Ved forhandler bliver spjældhuse med servomoterer skiftet til en mindre formue. Servomotorerne til spjældhusene og speederspjældet kan fejle, Skyldes tandhjul af smøragtigt plast i motorerne.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Morten Hedensted » 14. maj 2017, 11:24

Tak for konstruktivt svar. Indrømmet, det er rygterne om Multitronic der skurrer lidt i mit hoved. Og så tænker jeg ikke, at 2.7 er særlig udbredt, var nervøs for om det var begrundet i dårlig teknik/holdbarhed.
Tingene du nævner er jo ikke alvorlige ting, alle biler har jo lidt skavanker eller svagheder - Selv vores Mercedes, som ellers har ry for at være nærmest fejlfri - Det er stærkt overvurderet.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Martin1986 » 14. maj 2017, 11:26

Men far havde en 2.7tdi engang. Den kørte han op til 400.000 km i uden nogen problemer.
Nuværende bil: BMW F11 530D

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af claussor » 14. maj 2017, 12:46

Jeg har selv Multitronic og 3,2 benzin. Kan kun sige jeg er stor fan af Multitronic og foretrækker det frem for DSG. Har ingen problemer haft :)

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Rheinlaender » 14. maj 2017, 13:10

Morten Hedensted skrev:Hejsa i orakler udi VAG produkter.

Jeg har fået tilbudt en Audi A6 som nævnt i overskriften - Hvad er go og hvad er no go på denne model. Den er fra 2010 og har kørt knap 200.000. Bilen er passet med service osv.

Vi har tidligere haft Passat med Tiptronic og Passat med DSG. For nuværende er vi, desværre, endt op med en Mercedes W212 E250 4Matic. Den er vi aldrig blevet helt glade for, så vil nu gerne tilbage i noget VAG. Men er ovennævnte Audi et skidt valg?

Håber nogen byder ind med erfaringer.

På forhånd tak.
Vil gerne høre hvad i har haft af problemer med den Mercedes da jeg selv har haft kig på en frikørt 2014 :)
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

Mikael
Nyt medlem
Indlæg: 384
Tilmeldt: 19. jun 2009, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Mikael » 14. maj 2017, 15:32

Dejlig bil, køb

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Morten Hedensted » 14. maj 2017, 16:47

Rheinlaender skrev:
Morten Hedensted skrev:Hejsa i orakler udi VAG produkter.

Jeg har fået tilbudt en Audi A6 som nævnt i overskriften - Hvad er go og hvad er no go på denne model. Den er fra 2010 og har kørt knap 200.000. Bilen er passet med service osv.

Vi har tidligere haft Passat med Tiptronic og Passat med DSG. For nuværende er vi, desværre, endt op med en Mercedes W212 E250 4Matic. Den er vi aldrig blevet helt glade for, så vil nu gerne tilbage i noget VAG. Men er ovennævnte Audi et skidt valg?

Håber nogen byder ind med erfaringer.

På forhånd tak.
Vil gerne høre hvad i har haft af problemer med den Mercedes da jeg selv har haft kig på en frikørt 2014 :)
Der har ikke været alvorlige problemer - Men sådan en bil, i den prisklasse, den burde, i min optik, være bedre end andre langt billigere biler, men det føler jeg ikke den er. Det er små irriterende ting, som f.eks er der kun slidindikator på den ene bremseklods, det betød så, at vi nåede at køre jern mod jern, uden at der kom en advarsel for slidte bremser - Resultatet var komplette bremser foran, i stedet for kun klodser og stumperne koster dyrt til sådan en. Den gamle sang om, at en Mercedes er dyr i indkøb med billig i vedligehold holder ikke en meter. Timepris ved Hessel i Vejle er 836,- + moms. Det er sgu mange penge for en almindelig lønslave. Skiver og klodser foran, skulle de ha 5.000 for og så havde jeg fået rabat.
Olie og filter skift, koster 5.295 - Dertil kommer de ting der ellers skal skiftes, som f.eks brændstoffilter osv. Brændstoffilter koster i øvrigt over 1.000 kroner.

Det ville altsammen være fint nok, hvis oplevelsen af og i bilen var, at den er betydeligt bedre, mere velkørende og mere komfortabel end f.eks en ny Passat, men det er ikke tilfældet, det er ca samme niveau.

Det kan let være, at det bare er os der er mærkelige, det vil så ikke være første gang, men vi er bare ikke imponerede - Måske fordi vi kunne ha fået en fabriksny Golf for det samme som vi gav for en frikørt Mercedes med middel udstyr. Der ikke kører væsentligt bedre end en ny Golf. Sønnen har en ny Polo, så det er ikke fordi vi ikke har noget at sammenline med og med tanke på, at den kun har kostet 1/5 af Mercedes fra ny, så kører Polo'en forholdsvis langt bedre til prisen.

Det er ikke sådan, at vi bare hader vores Mercedes og vil af med den for enhver pris, slet ikke, vi gider ikke forære den væk, så beholder vi den, vi er bare skuffede over, at en så dyr bil, ikke præsterer bedre i forhold til mere almindelige biler.

Og så kan man sige, at vil man ha luksus i en Mercedes, så SKAL det være en 6 benet. Vores er den største 4 cylindrede - 204 HK og 500 NM så det er ikke fordi den ikke kan flytte sig, den er bare ukultiveret at høre på og indbyder ikke til det mindste friske kørsel. Den lyder langt mere træls end en 4 cylindret VW TDI.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
Pjevsen
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af AU-R8 » 14. maj 2017, 17:24

De 4 cyl MB CDI lyder bare triste også i den nye C og E klasse.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Morten Hedensted » 14. maj 2017, 19:51

AU-R8 skrev:De 4 cyl MB CDI lyder bare triste også i den nye C og E klasse.

Helt enig! Og så har de også lidt samme udfordringer som visse VW modeller har haft. Knastkæder er svage og koster kassen at skifte. Og så døjer visse modeller med udstødningsmanifolder der revner. Både 4 og 6 cylindrede modeller.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Realtor » 14. maj 2017, 20:45

vi har en 2,7 tdi i husstanden fra samme årgang der har rundet ca. 205.000km, og vi har ejet den i godt et år og kørt ca. 20.000 i den. Bundsolid motor og bil, der bare kører uden problemer. Eneste minus er ca. 10km/l ( dog med meget bykørsel ) også den høje vægtafgift. Men vi og især min kæreste er meget glad for bilen. Jeg syntes der er meget bil for pengene, og vi endte med audien fremfor superb og passat pga. kvalitetsfølelse, samt det at vi gerne vil have quattro pga. vi har en lille bakke op til vores hus.
2020 Audi E-tron 55

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af ferraridk » 15. maj 2017, 07:01

Så er den med quattro, det koster lidt på brændstoføkonomi.
Multitronic med forhjulstræk giver 1-2 km mere pr liter.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Morten Hedensted » 18. maj 2017, 20:05

ferraridk skrev:Så er den med quattro, det koster lidt på brændstoføkonomi.
Multitronic med forhjulstræk giver 1-2 km mere pr liter.
Umiddelbart ser det ikke ud til, at vi kan få enderne til at nå sammen i en handel om vores Mercedes og den nævnte A6 2.7. Men forhandleren, som jeg kender, har ringet i dag og fortalt, at der muligvis er en A6 3.0 TDI Tiptronic All Road på vej ind. Den er fra 2008 og har kørt 150-160.000. Er det også en solid model?

På forhånd tak for tålmodigheden med alle mine spørgsmål.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af ferraridk » 18. maj 2017, 22:41

Ja bundsolid, jeg har rundet 400tkm i en A6 3.0TDI uden væsentlige reparationer udover normal service og sliddele

Brugeravatar
Borg101
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 5. jul 2012, 14:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Audi A6 2.7 TDI Multitronic - For og imod!?

Indlæg af Borg101 » 19. maj 2017, 11:18

ferraridk skrev:Ja bundsolid, jeg har rundet 400tkm i en A6 3.0TDI uden væsentlige reparationer udover normal service og sliddele
Ikke for at hijacke tråden, men er nysgerrig efter at hører km/l for de mange kilometer du har kørt?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"