VW Up GTI er hurtigere end den gamle Golf GTI
Up GTI får en 1,0 TSI turbobenzinmotor med 115 hk og 230 Nm. Topfarten er 197 km/t og 0-100-tiden 8,8 sek. Den fås i klassiske GTI-farver som tornado red, pure white, dark silver, black pearl og en enkelt ny – costa azul blue.
Hvis den kommer op omkring de 200k, vælger man så ikke en Seat Ibiza 1,8 TSi 192 Cupra ? - Den kan vel købes med 10k på tælleren til omkring 220k eller lign, og så får man da noget mere bil end den bette Up, og stadig en "mini" GTI, der vel rammer 230 hk med chip..
Helt enig. Hvis det virkelig bliver en ægte GTI og prissættes derefter (typisk dobbelt op?) så bliver det grundet prisen en rigtig nichebil.
Man skal godt nok have skyklapper på og virkelig være stålsat efter en UP hvis man ikke vælger Ibiza Cupra eller generelt bare en alm. Polo. Men lad os nu se om de kan lave en chokpris.
En standard Up TSI med 90 HK bliver jo chippet til 120HK , og den koster kun 140000kr eeller der omkring , så umiddelbart er den nok værd at købe hvis en up gti rammer 200000kr...
Play4Fun skrev:En standard Up TSI med 90 HK bliver jo chippet til 120HK , og den koster kun 140000kr eeller der omkring , så umiddelbart er den nok værd at købe hvis en up gti rammer 200000kr...
Ja. God pointe i at GTI versionen ho nødvendigvis må være væsentligt dyrere end TSI UPen. Ellers kanibaliserer den jo alt salg af TSI udgaven.
Men det gør jo ikke automatisk GTI versionen til et godt køb. Umiddelbart er TSI up nemlig meget dyr.
megasun skrev:Synes det er en fesen præstation den har... 8,8 er det samme som en GTI fra firserne....GTI anno 2017 er 6,5 sek så der er intet GTI over den up.
Hvis den skal kaldes GTI og være i klasse med andre GTI burde den hedde minimum 140 hk og 7 sek - 100.
I mine øjne overhovedet ikke tiltalende og tror ikke på prisen bliver under 250.000kr
Jeg er ret sikker på at prisen bliver under 250k, for ellers ville langt de fleste nok vælge en Polo BlueGT som har en masse lækkert udstyr, 150 Hk og går fra 0-100 på 7,8... og koster fra 228.995,-
VWPolo6CBlueGT -DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
Nu kommer det vel også an på hvad man skal bruge bilen til.
I princippet kunne man godt bruge den som pendler, fordi den sikkert har fornuftig brændstof økonomi grundet den lille motor og det 6. gear.
Samtidigt med at den stadig har fint overskud
Hvis den på nogen måde skulle være spændende så skulle det vel næsten være en 2,0 tfsi hvor man havde skåret den ene cylinder væk så det var en 1,5L 3 cylinder med ca 200 hk
Nuværende bil
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
Kunne jo bare smide en 3 cylinderet motor fra den nye Ibiza 150hk i den .
Men igen når TSI modellen koster 146000kr så kommer GTI nok i nærheden af de 200k , også kan man sgu få meget andet lækkert, måske en Blue Gt brugt ?
Det måske også bare mig, men er det ikke en smule "tamt" at man bruger en bil der blev lanceret i 1975 til direkte sammenligning ? - Biler er blevet større, tungere etc med bilen, men virker stadig i mine øjne lidt fesen at sammenligne hk/topfart med en 40+ år gammel vogn.
- Vil da gerne prøve en tur i den og se om køreglæden er den samme, men tvivler på jeg kommer til at se den som specielt spændende.
Fonne skrev:Det måske også bare mig, men er det ikke en smule "tamt" at man bruger en bil der blev lanceret i 1975 til direkte sammenligning ? - Biler er blevet større, tungere etc med bilen, men virker stadig i mine øjne lidt fesen at sammenligne hk/topfart med en 40+ år gammel vogn.
Enig. Det holder da ikke en meter!
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Play4Fun skrev:Kunne jo bare smide en 3 cylinderet motor fra den nye Ibiza 150hk i den ?
Det bliver svært, for den største 3 cylindrede i Ibiza bliver 115 HK
Men den nye 1,5 150 HK med 4 cylindre der også kommer i Ibiza ville være god deri.
Jeg synes den bliver rigtig spændende at komme ud og prøve. Selve udviklingen branchen er jo lige så spændende som selve bilen. Med UP GTI åbner vw op for at der bliver skabt en ny klasse blandt microbilerne hvor de nu også skal begynde og konkurrere på andre parametre end billigst fra A til B. Præcis ligesom Golfen gjorde det for 40 år siden.. Jeg skal ikke selv ud og have en når den kommer ud, men glæder mig til at man om et par år kan få flere spændende microbilerne som bil nr 2.
Fonne skrev:Det måske også bare mig, men er det ikke en smule "tamt" at man bruger en bil der blev lanceret i 1975 til direkte sammenligning ? - Biler er blevet større, tungere etc med bilen, men virker stadig i mine øjne lidt fesen at sammenligne hk/topfart med en 40+ år gammel vogn.
Enig. Det holder da ikke en meter!
Sammenligning skal formentlig ses i sammenhæng med at VW har verdenspræmiere på UP GTI til det årlige GTI-træf i Østrig, der oprindelig var et træf kun for Golf GTI'er, og siden har det udviklet sig til et "VW" træf, der afholdes i næste uge.