Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Overvejer at skifte til benzin pga færre km. Jeg vil godt have lidt power og gerne DSG. Sådan en 1.8 TSI burde godt kunne gå an, men er det en kombo man bør gå laaangt uden om pga olieforbrug, glidende kobling og lange taktkæder, eller er problemerne ikke så udbredte som de gøres til på nettet. Bør jeg finde et alternativ istedet?
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
er det den nye generation 1,8 TSI du tænker på?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Problemerne med 1,8 tsi er absolut rigtige.
Du kan forebygge -noget- ved af skifte kæder og strammere.
Men en del oplever også højt olieforbrug og en del biler har fået skiftet motor pga de havarerer.
Hvis den er billig kan det gå, men sæt gode beløb af til udgifter til reparation- da både motor og gearkasse er dyre i drift
Du kan forebygge -noget- ved af skifte kæder og strammere.
Men en del oplever også højt olieforbrug og en del biler har fået skiftet motor pga de havarerer.
Hvis den er billig kan det gå, men sæt gode beløb af til udgifter til reparation- da både motor og gearkasse er dyre i drift
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1791
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 185 times
- Been thanked: 287 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Hvis det er en 7 trins DSG (med 1,8 ) så hold dig langt væk. Den æder koblinger fra en side af i de årgange og er den blevet opdateret med nye koblinger og software så glider den i stedet. Læs tråden i teknik og løb skrigende væk. Nogle vil sige det bare er nogle få der oplever det. Den tilgang er der så flere i den tråd der havde og de er slemt skuffede i dag over deres dyre VAG.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Jeg har godt læst den tråd med DSG issuet og det har længe fjernet tanken om at eje et VW produkt med DQ200 gear. Jeg troede dog ikke DQ200 var installeret i så gamle modeller?
Skift af kæde er vel til at overkomme men nye stempler er da en anden snak.
Kan man som udgangspunkt sige man går fri af olieforbrug og løse kæder hvis det allerede er skiftet?
Skift af kæde er vel til at overkomme men nye stempler er da en anden snak.
Kan man som udgangspunkt sige man går fri af olieforbrug og løse kæder hvis det allerede er skiftet?
- Fanoe
- Nyt medlem
- Indlæg: 407
- Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 39 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
DQ200 kom i 2008, men ved ikke hvornår de begyndte at blive montreret i Octavia.
Jacob F.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
I 2008, så længe siden...
I hvilke biler er dq200 med sikkerhed installeret når det VW koncernen?
I hvilke biler er dq200 med sikkerhed installeret når det VW koncernen?
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
På motorer med moment op til 250 Nm.cshp skrev:I 2008, så længe siden...
I hvilke biler er dq200 med sikkerhed installeret når det VW koncernen?
På 2,0 TSI og 2,0 TDI bruges den 6-trins DQ250.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Hvornår blev fejlen med ovale stempler udbedret ab fabrik og probs med taktkæder i en CDAA motor, tænker på om en ultimo 2011 Skoda er et skidt valg hvad det angår?
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Jeg ville nok finde en Octavia 3 på mqb platformen m. 1.8 tsi 180. Den er mere driftsikker, og dsg holder muligvis.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
De hænger nærmest ikke på træerne i samme grad som forgængeren til omkring 200 i udsalg. Vil gerne have Superb´en pga pladsen.
Når den så har 180hk er den så med DGS6?
Når den så har 180hk er den så med DGS6?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Nix.. Motoren er moment begrænset til 250nm, så de kunne nøjes med DQ200 boksencshp skrev:De hænger nærmest ikke på træerne i samme grad som forgængeren til omkring 200 i udsalg. Vil gerne have Superb´en pga pladsen.
Når den så har 180hk er den så med DGS6?
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Tilgengæld er der ikke bøvl med tsi 180, som der er med 160hk. Det er to forskellige generationer.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Ellers skal du bare hive en Leon Xperience hjem fra tyskerland med den 1,8 TSI motor. Så er der både 4 Drive og DSG 6, af den gode slags.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Hvis der er skiftet taktkæde og stempler er der vel ikke bøvl med 160hk´eren tyder det på. Men med DSG7 er det nærmest en anderledes snak..
Tvivler på familien kan være i en Leon, desværre. Men det er ellers et pænt design den har fået.
Tvivler på familien kan være i en Leon, desværre. Men det er ellers et pænt design den har fået.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Nogen der ved hvornår (hvis overhovedet) det pludselige olieforbrug ophører som følge af ny type stempler ab fabrik i en 1,8TSI. Jeg skal kigge på en 11/2011 Superb i dag og er den så ny at den går fri fra olieforbrug og måske taktkæde issuet?
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Nope, det er den ikke. Vi har lige fået lagt komplet ny kværn i en Octavia fra samme årgang af, med både olie og kædeproblemer. Den havde kørt 125.000 km.cshp skrev:Nogen der ved hvornår (hvis overhovedet) det pludselige olieforbrug ophører som følge af ny type stempler ab fabrik i en 1,8TSI. Jeg skal kigge på en 11/2011 Superb i dag og er den så ny at den går fri fra olieforbrug og måske taktkæde issuet?
Men som der er skrevet flere steder, har den allerede fået nye stempler og skiftet taktkæden ville jeg ikke være mere nervøs over det.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Skoda vil ikke ud med om den har fået skiftet stempler og/eller kæde og forhandleren ved ikke noget om det.
Alt skriger efterhånden til himlen om at gå udenom denne bil når den også har tomatgear
Alt skriger efterhånden til himlen om at gå udenom denne bil når den også har tomatgear
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Jeg var ude og prøve lidt forskelligt i går aftes. En fuld loaded 2012 Superb hvor DSG7 gled i 3. gear og var lidt træls. Det blev et nej tak.
En 2011 1.8TSI Passat med 6 trins manuel. Kørte godt, lidt småkedelig og med rust i bagklappen. Er det et bedre køb i en 1.4 TSI 160hk Highline?
En 2011 Superb hvor DSG bare spillede og havde godt med udstyr. Lidt skrammer hist og pist. Brugte ca. en liter olie pr. 2000km. Peger det mon i retning af nye stempler?
En 2011 1.8TSI Passat med 6 trins manuel. Kørte godt, lidt småkedelig og med rust i bagklappen. Er det et bedre køb i en 1.4 TSI 160hk Highline?
En 2011 Superb hvor DSG bare spillede og havde godt med udstyr. Lidt skrammer hist og pist. Brugte ca. en liter olie pr. 2000km. Peger det mon i retning af nye stempler?
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Den "gamle generation" 1.4 TSI, som i den Passat du omtaler, kan også have kædeproblemer. Been there, done that.
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Hvor meget havde den sidste Superb kørt? For hvis det er omkring 100-120, når det at blive værre, men over 150, så burde det være ret stabilt derefter. Men igen, hver motor er forskellige, så retninglinjen er svær at trække på dem.cshp skrev:Jeg var ude og prøve lidt forskelligt i går aftes. En fuld loaded 2012 Superb hvor DSG7 gled i 3. gear og var lidt træls. Det blev et nej tak.
En 2011 1.8TSI Passat med 6 trins manuel. Kørte godt, lidt småkedelig og med rust i bagklappen. Er det et bedre køb i en 1.4 TSI 160hk Highline?
En 2011 Superb hvor DSG bare spillede og havde godt med udstyr. Lidt skrammer hist og pist. Brugte ca. en liter olie pr. 2000km. Peger det mon i retning af nye stempler?
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Cirka 128.000km og sælger havde haft den siden 121.000km og havde efterfyldt mellem 4 og 5 liter.KBoesen skrev:Hvor meget havde den sidste Superb kørt? For hvis det er omkring 100-120, når det at blive værre, men over 150, så burde det være ret stabilt derefter. Men igen, hver motor er forskellige, så retninglinjen er svær at trække på dem.cshp skrev:Jeg var ude og prøve lidt forskelligt i går aftes. En fuld loaded 2012 Superb hvor DSG7 gled i 3. gear og var lidt træls. Det blev et nej tak.
En 2011 1.8TSI Passat med 6 trins manuel. Kørte godt, lidt småkedelig og med rust i bagklappen. Er det et bedre køb i en 1.4 TSI 160hk Highline?
En 2011 Superb hvor DSG bare spillede og havde godt med udstyr. Lidt skrammer hist og pist. Brugte ca. en liter olie pr. 2000km. Peger det mon i retning af nye stempler?
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Spændende - Måske lidt for spændende, ville jeg mene. Sjældent et godt tegn, når den bliver solgt så hurtigt efter og han ikke helt har "styr" på hvor meget olie den har brugt...cshp skrev:Cirka 128.000km og sælger havde haft den siden 121.000km og havde efterfyldt mellem 4 og 5 liter.KBoesen skrev:Hvor meget havde den sidste Superb kørt? For hvis det er omkring 100-120, når det at blive værre, men over 150, så burde det være ret stabilt derefter. Men igen, hver motor er forskellige, så retninglinjen er svær at trække på dem.cshp skrev:Jeg var ude og prøve lidt forskelligt i går aftes. En fuld loaded 2012 Superb hvor DSG7 gled i 3. gear og var lidt træls. Det blev et nej tak.
En 2011 1.8TSI Passat med 6 trins manuel. Kørte godt, lidt småkedelig og med rust i bagklappen. Er det et bedre køb i en 1.4 TSI 160hk Highline?
En 2011 Superb hvor DSG bare spillede og havde godt med udstyr. Lidt skrammer hist og pist. Brugte ca. en liter olie pr. 2000km. Peger det mon i retning af nye stempler?
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Sælger har 3 børn der alle sidder i autostol, så de vil gerne have en SUV istedet. Umiddelbart mener jeg også det er liiige spændende nok. Men som sagt var han ikke bekendt med udskiftede stempler eller andet hos Skoda. Men den kørte godt og havde et godt udstyrs niveau. Når udstødsafgangene var kulsorte tyder det vel også på noget ikke er helt som det skal være på en std. benzin bil.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 10. mar 2010, 12:31
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 7 times
Re: Octavia/Superb 1.8TSI med DSG
Jeg købte for et års siden en Superb 1.8TSI hvor motoren er fremstillet i oktober 2012 jf. mærkaten på kædedækslet.
Den er med rørepind, da jeg ikke skal nyde noget af DSG7-DQ200 (det er alligevel konen der kører i den til daglig, og hun er ligeglad med automatgear).
Jeg var selv panisk for at stå med en motor med defekte olieringe og defekt kædestrammer, så jeg brugte uger på nettet for at afdække fra hvilken årgang disse problemer blev udbedret.
Jeg fandt ud af at nye stempler, -ringe og pejlstænger er indført i produktionen primo januar 2012, og seneste kædestrammerrevision er indført i uge 22 samme år (altså ifm. modelår 13). Jeg mener at jeg fandt denne info på briskoda.co.uk, men jeg kan huske forkert - jeg var igennem MANGE hjemmesider.
Så mit bedste bud vil være at finde en modelårgang 2013, altså juni 2012 og frem. Alternativt en medio-januar-2012 og frem, og få skiftet kædestrammeren forebyggende. Husk at det er datoen på føromtalte mærkat på kædedækslet der er vigtig, en bil der fx. er indregistreret i DK i sensommeren 2012 kan vel teoretisk set godt have en maskine født før uge 22 samme år.
Go' jagt - jeg er sat'me glad for vores!
Som sidebemærkning kan nævnes at jeg netop er hjemvendt fra kør-selv ferie i sydtyskland, medbringende kone og to unger i Superb'en, med mine svigerforældre "på slæb" i deres Octavia 3. Deres er utvivlsomt en fin bil, men selvom den er 2 år nyere, vil jeg under ingen omstændigheder bytte! - Superb'en er bare markant større og på én eller anden udefinérbar måde bare mere "lækker", selvom den er en generation ældre..
1T/Jacob
Den er med rørepind, da jeg ikke skal nyde noget af DSG7-DQ200 (det er alligevel konen der kører i den til daglig, og hun er ligeglad med automatgear).
Jeg var selv panisk for at stå med en motor med defekte olieringe og defekt kædestrammer, så jeg brugte uger på nettet for at afdække fra hvilken årgang disse problemer blev udbedret.
Jeg fandt ud af at nye stempler, -ringe og pejlstænger er indført i produktionen primo januar 2012, og seneste kædestrammerrevision er indført i uge 22 samme år (altså ifm. modelår 13). Jeg mener at jeg fandt denne info på briskoda.co.uk, men jeg kan huske forkert - jeg var igennem MANGE hjemmesider.
Så mit bedste bud vil være at finde en modelårgang 2013, altså juni 2012 og frem. Alternativt en medio-januar-2012 og frem, og få skiftet kædestrammeren forebyggende. Husk at det er datoen på føromtalte mærkat på kædedækslet der er vigtig, en bil der fx. er indregistreret i DK i sensommeren 2012 kan vel teoretisk set godt have en maskine født før uge 22 samme år.
Go' jagt - jeg er sat'me glad for vores!
Som sidebemærkning kan nævnes at jeg netop er hjemvendt fra kør-selv ferie i sydtyskland, medbringende kone og to unger i Superb'en, med mine svigerforældre "på slæb" i deres Octavia 3. Deres er utvivlsomt en fin bil, men selvom den er 2 år nyere, vil jeg under ingen omstændigheder bytte! - Superb'en er bare markant større og på én eller anden udefinérbar måde bare mere "lækker", selvom den er en generation ældre..
1T/Jacob
Superb iV Style Combi Business Executive 2020 (siden ‘21) - Superb Elegance Combi 1.8TSI 2013 (siden '16)
Tidligere biler: Golf 1.1 1980 ('98-'02) - Toledo 1.6 1994 ('06-'08) - Golf 1.8 Rolling Stones 1995 ('02-'15) - Touran 2.0TDI DSG Highline 5pers. 2004 ('08-'16) - Skoda Octavia I Tour 1.6 2006 ('15-‘21)
Tidligere biler: Golf 1.1 1980 ('98-'02) - Toledo 1.6 1994 ('06-'08) - Golf 1.8 Rolling Stones 1995 ('02-'15) - Touran 2.0TDI DSG Highline 5pers. 2004 ('08-'16) - Skoda Octavia I Tour 1.6 2006 ('15-‘21)