Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Jonashh
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jul 2017, 07:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af Jonashh » 17. jul 2017, 07:54

Hej, så blev det tid til ny bil, og valget står imellem leon st excellence eller octavia style hatchback - dette er mit første indlæg, og er klar over at spørgsmålet er stillet mange gange, men nu er begge biler jo blevet facelifted, så meninger kan jo ændre sig.

Kommer fra en golf variant, og ærligt så er jeg træt af at kigge på den, og den nye faceliftede er ikke meget bedre desværre.

Bilernes konfiguration:
leon:
motor: 1.4 tsi act 150hk
media system plus og full link (carplay)
sort taghimmel

octavia:
motor: 1.5 tsi act 130hk
sportspakken(for sæderne)
dynamisk fartpilot med hastighedsbegrænser
plus nogle småting

min egen holdning er, at jeg virkelig godt kan lide looket på seaten, og kabinen er lækker i excellence udgaven, hvorimod at skodaen er lidt kedeligere at sidde i, og den grønne farve i kontakterne synes jeg ikke om (kan den ændres? 8-) )

derudover styling mæssigt udvendigt er de rimelig lige i min bog, de er forskellige men jeg kan godt lide sedan looket i skoda hatchbacken, hvorimod seaten er en pæn stationcar som er sporty at kigge på. (og klart de flotteste baglygter) men her står de lige i min bog.

Et sted er dog lidt et problem for seaten, i skodaen kan jeg få hastighedsbegrænser og det kan man åbentbart ikke i seaten, hvilket virker helt hul i hovedet? Kan det virkelig være rigtigt? Kører meget på motorvej, så det er en rar funktion at have, og jeg har det i golfen.

Nå men der er lidt for og imod - min hjerte siger seaten og mit hovede siger skodaen :d

håber i kan hjælpe mig lidt videre.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af GranTurismo » 17. jul 2017, 08:09

Udseende er jo en smagssag, så det kan du kun selv vurdere.

Dynamisk fartpilot synes jeg er MEGA fedt. Jeg skal aldrig mere have en bil uden. Med DSG spiller det ekstra godt sammen, særligt ved bykørsel.

1,5 TSI er den nye generation motor, men 1,4 kører også pisse godt (har selv 1,4 ACT).

Jeg synes dog ikke de to nævnte er på Golfens kvalitetsniveau indvendigt, men hvis du synes de er lækre, så er det jo det der tæller.

Med hastighedsbegrænser, mener du så den advarsel der kommer op i MFD, eller en decideret begrænser?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af Charlimike » 17. jul 2017, 08:43

Du kan kigge forbi min 2017 ST Fr, så kan du se hvad lidt krydser gør.
Fartbegrænser er da hul i hoved, men ACC Adaptiv fartpilot er et plus.

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 6&t=131178
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Jonashh
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jul 2017, 07:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af Jonashh » 17. jul 2017, 09:21

granturismo skrev:udseende er jo en smagssag, så det kan du kun selv vurdere.

Dynamisk fartpilot synes jeg er mega fedt. Jeg skal aldrig mere have en bil uden. Med dsg spiller det ekstra godt sammen, særligt ved bykørsel.

1,5 tsi er den nye generation motor, men 1,4 kører også pisse godt (har selv 1,4 act).

Jeg synes dog ikke de to nævnte er på golfens kvalitetsniveau indvendigt, men hvis du synes de er lækre, så er det jo det der tæller.

Med hastighedsbegrænser, mener du så den advarsel der kommer op i mfd, eller en decideret begrænser?
ja den nye 1.5 er lokkende, dog er der ikke rigtig nogle tal på den endnu, også i forhold til benzin økonomi. Så det er lidt en joker, men dog bedre end 1.0 moteren. Må vi formode.

Helt enig, golfens kabine er kvalitetsmæssigt foran de andre 2, men udvendigt der får den mig altså til st falde i søvn :) og i de 2 udstyrmodeller jeg kigger på, er de ret godt med.

Med hastighedsbegrænser tænker jeg, at jeg siger at jeg maks vil køre 130 og så bliver bilen der indtil jeg trykker lidt hårdere på speederen. Det gør at foden hviler bedre på speederen ved motorvejskørsel. I golfen er der et lille klik i speederen der fortæller mig at jeg nu aktivt har valgt at overskrive begrænseren. Det er fordi jeg bor i storkøbenhavn og med den mængde biler der er på vores motorveje kan jeg godt lide at have foden på pedalerne. Lidt ocd har man vel lov til :d

Jonashh
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jul 2017, 07:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af Jonashh » 17. jul 2017, 09:24

charlimike skrev:du kan kigge forbi min 2017 st fr, så kan du se hvad lidt krydser gør.
Fartbegrænser er da hul i hoved, men acc adaptiv fartpilot er et plus.

Http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 6&t=131178
lækker bil du har der! Det soltag er helt fantastisk, tror desværre ikke chefen herhjemme er helt så opslugt af det som mig selv. :p

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af Charlimike » 17. jul 2017, 10:06

I info systemet på Leon kan du indstille en slags fartbegrænser, som uden at have prøvet den blot er et akustisk signal.

Hvis du tilkøber dsg, og kørepakke3 som også indeholder pakke2, er det ret overflødigt at røre pedalerne på landevejen/motorvejen. Bilen køre faktisk selv, helt ned til 0 og sætter selv igang.

Jeg har 241 diesel hk, og har hverken klip osv.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Jonashh
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 17. jul 2017, 07:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af Jonashh » 17. jul 2017, 15:38

Charlimike skrev:I info systemet på Leon kan du indstille en slags fartbegrænser, som uden at have prøvet den blot er et akustisk signal.

Hvis du tilkøber dsg, og kørepakke3 som også indeholder pakke2, er det ret overflødigt at røre pedalerne på landevejen/motorvejen. Bilen køre faktisk selv, helt ned til 0 og sætter selv igang.

Jeg har 241 diesel hk, og har hverken klip osv.
Har også adaptiv i golfen nu, men synes aldrig jeg har fået vænnet mig til at bruge den. Muligvis lidt en controlfreak

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af GranTurismo » 17. jul 2017, 16:25

Jonashh skrev:
Charlimike skrev:I info systemet på Leon kan du indstille en slags fartbegrænser, som uden at have prøvet den blot er et akustisk signal.

Hvis du tilkøber dsg, og kørepakke3 som også indeholder pakke2, er det ret overflødigt at røre pedalerne på landevejen/motorvejen. Bilen køre faktisk selv, helt ned til 0 og sætter selv igang.

Jeg har 241 diesel hk, og har hverken klip osv.
Har også adaptiv i golfen nu, men synes aldrig jeg har fået vænnet mig til at bruge den. Muligvis lidt en controlfreak
Det fungerer jo lidt som du beskriver med din fartbegrænser i Golfen. Hvis du sætter fartpiloten til 130 så kører den max 130, og vil du køre hurtigere så trykker du bare på speederen. Når du spiller speederen igen så sætter den farten ned til 130 (eller mindre hvis der er forankørende som kører langsommere).

Jeg er helt vild med ACC, både i by, på landevej og motorvej.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af aknedude » 20. jul 2017, 06:04

Har haft Octavia, golf 7 og har nu Seat Leon. Facelift. Og køreglæden er KLART størst i Seaten. Ja VW har lidt blødere plastik hist og pist, Men når man kører i bilen så er Seat bare mere sjov, Octavia virker bare mere og mere trist og der er rigtig meget Familie bil over den. Og så er prisen blevet for høj. Ca. 40,000 dyrere end Seaten. Med samme udstyr.

Og pladsen.... ja Oct. Er lidt større men har man brug for de få cm. Mere???

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af GaSelle » 20. jul 2017, 06:24

aknedude skrev:Har haft Octavia, golf 7 og har nu Seat Leon. Facelift. Og køreglæden er KLART størst i Seaten. Ja VW har lidt blødere plastik hist og pist, Men når man kører i bilen så er Seat bare mere sjov, Octavia virker bare mere og mere trist og der er rigtig meget Familie bil over den. Og så er prisen blevet for høj. Ca. 40,000 dyrere end Seaten. Med samme udstyr.

Og pladsen.... ja Oct. Er lidt større men har man brug for de få cm. Mere???
Smag er da heldigvis subjektivt :shock: En Octavia Style Combi 1.4 TSI DSG er ca. 5000kr dyrere end en Leon ST Xcellence med samme drivlinie.

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Leon St Excellence Eller Octavia Style?

Indlæg af aknedude » 20. jul 2017, 15:21

GaSelle skrev:
aknedude skrev:Har haft Octavia, golf 7 og har nu Seat Leon. Facelift. Og køreglæden er KLART størst i Seaten. Ja VW har lidt blødere plastik hist og pist, Men når man kører i bilen så er Seat bare mere sjov, Octavia virker bare mere og mere trist og der er rigtig meget Familie bil over den. Og så er prisen blevet for høj. Ca. 40,000 dyrere end Seaten. Med samme udstyr.

Og pladsen.... ja Oct. Er lidt større men har man brug for de få cm. Mere???
Smag er da heldigvis subjektivt :shock: En Octavia Style Combi 1.4 TSI DSG er ca. 5000kr dyrere end en Leon ST Xcellence med samme drivlinie.
Den konfiguration JEG lavede gav en prisforskel på 39,800,- og ja smag er vidt forskellig.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"