Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Klampe
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2013, 13:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af Klampe » 22. sep 2017, 11:33

Hej Alle

Jeg håber at I evt kan hjælpe mig med et problem

Jeg har en VW Polo 6R 1,2 105 HK - 2014 model (købt i 2013)

Problemet er at mine skiver på bagbremserne hurtigt ikke ser særlig pæne ud, de bliver meget ujævne og der er store riller i dem

Bilen har lige været til syn og er blevet kasseret pga skiverne

Bilen har kørt 45000 km , og skiverne bagpå blev skiftet allerede ved 25000 km pga samme problem og nu skal de så skiftes igen

Mit køremønster gør at mine bremser ikke bliver brugt så meget (køre meget på motorvej)

Jeg talte med en mekaniker om det, som anbefalede mig at køre et stykke med trukket håndbremse for at løse problemet

Spørgsmålet er:

Er det en god idé, som jeg har forstået det, så køre nogle biler med tromler når håndbremsen bliver trukket, så slider jeg jo på bremsen unødvendigt

Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Mvh

Tom

Brugeravatar
Michaelds
Nyt medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 5. apr 2010, 11:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 28 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af Michaelds » 22. sep 2017, 13:03

Lyder spøjst, er det noget der ligger til 6R?
Vi har en Polo 6C som kører 95% på motorvej, og den har rundet 65kkm, har aldrig haft problemer med bremserne eller fået dem skiftet for den sags skyld.
Nuværende: VW Passat Variant Highline Premium 1,5 TSi '19 + Ford Mustang Mach-E AWD '23
Tidligere: VW Golf Highline 1,4 TSi '10 - Seat Leon Cupra 2,0 TFSi '08 - VW Polo Highline 1.0 TSi '20

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af erlingvj » 22. sep 2017, 13:24

Sådanne problemer er i mega HØJ grad afhængig af hvor bilen står / hvordan bilen opbevares om natten og hvor meget man bremser med den.
På min A3, der opbevares i en velventileret garage ser skiverne (stort set) ud som nye - på trods af bilens høje alder.
Min kammerat har en bil, der holder langs en af de Københavnske indfaldsveje og som hver vinter får "tildelt" store mængder saltvand af forbikørende bilister og et lag salt fra diverse saltkøretøjer fra Kommunen. Hans bageste skiver ser "herrens ud" efter EN vinter.

Klampe
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2013, 13:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af Klampe » 22. sep 2017, 17:40

Det giver jo god mening, min bil holder ude hele året :-)

Men vil det hjælpe at køre et stykke med håndbremsen trukket engang imellem

Eller ødelægger jeg bare mine bremser istedet ?

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 116 times
Been thanked: 38 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af BR » 22. sep 2017, 18:24

Det er en rigtig god hjælp at bruge håndbremsen kraftigt det sidste stykke inden du parkerer.
Husk som det er nu slider du dem jo ikke op - de "ruster" væk lang tid inden de bliver slidt op.

m.v.h.
Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af Nicklossi » 22. sep 2017, 18:36

Ved ikke om jeg ville køre med trukket håndbremse, jeg tror bare jeg ville lave nogle kraftigere nedbremsninger ind i mellem. Bliver de alt for varme, risikerer du bare at de bliver skæve i stedet :)

Steffen LH
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 12. jun 2012, 18:57
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af Steffen LH » 22. sep 2017, 19:28

Brems oftere, brems hårdere. Bremser skal bruges, ellers dør de bagerste skiver og klodser hurtigt.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af erlingvj » 22. sep 2017, 20:33

Bagbremserne på vores Polo efter 2 vintre. Den står tørt om natten men ellers tages der ingen forholdsregler. Min kone, der udelukkende kører i den bremser ikke ret hårdt. Opbevaring, opbevaring og opbevaring.
Vedhæftede filer
WP_20160328_07_42_42_Pro.jpg
WP_20160328_07_42_42_Pro.jpg (169.31 KiB) Vist 1024 gange

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af KBoesen » 22. sep 2017, 20:49

Klampe skrev:Det giver jo god mening, min bil holder ude hele året :-)

Men vil det hjælpe at køre et stykke med håndbremsen trukket engang imellem

Eller ødelægger jeg bare mine bremser istedet ?
Jeg ville klart hive håndbremsen en 100 meters penge, slippe igen. Køre 500 meter mere og så lige trække den en 100 meter igen. Bare sådan så du kan mærke begynder at tabe fart og de 2 gange, er rigeligt. (Såfremt det selvfølgelig gøres, inden rusten har sat sig. ;-) )

Gør det cirkus en gang om måneden og så holder dine bagbremser mindst 100.000 km.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
4me
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 25. jun 2008, 23:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af 4me » 22. sep 2017, 23:08

KBoesen skrev:
Klampe skrev:Det giver jo god mening, min bil holder ude hele året :-)

Men vil det hjælpe at køre et stykke med håndbremsen trukket engang imellem

Eller ødelægger jeg bare mine bremser istedet ?
Jeg ville klart hive håndbremsen en 100 meters penge, slippe igen. Køre 500 meter mere og så lige trække den en 100 meter igen. Bare sådan så du kan mærke begynder at tabe fart og de 2 gange, er rigeligt. (Såfremt det selvfølgelig gøres, inden rusten har sat sig. ;-) )

Gør det cirkus en gang om måneden og så holder dine bagbremser mindst 100.000 km.
+1
Ved ikke lige om de holder 100.000km. men det holder grovrust / rust fra skiverne..
I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso.
Torben

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af erlingvj » 23. sep 2017, 02:37

På den nye Polo, der kommer om nogle måneder, er man gået tilbage til tromler på 1,0 TSI 95 HK.

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af varmlose » 23. sep 2017, 05:32

4me skrev:
KBoesen skrev:
Klampe skrev:Det giver jo god mening, min bil holder ude hele året :-)

Men vil det hjælpe at køre et stykke med håndbremsen trukket engang imellem

Eller ødelægger jeg bare mine bremser istedet ?
Jeg ville klart hive håndbremsen en 100 meters penge, slippe igen. Køre 500 meter mere og så lige trække den en 100 meter igen. Bare sådan så du kan mærke begynder at tabe fart og de 2 gange, er rigeligt. (Såfremt det selvfølgelig gøres, inden rusten har sat sig. ;-) )

Gør det cirkus en gang om måneden og så holder dine bagbremser mindst 100.000 km.
+1
Ved ikke lige om de holder 100.000km. men det holder grovrust / rust fra skiverne..
Siden jeg fik kørekort den gang hvor der også var en hest bag på kortet og ikke kun køretøjer ;)
Har jeg trukket i min hånd bremse ca 50-100 meter inden jeg skal holde for rødt eller hvad der lige passede
Synsmanden sagde de så fine ud ved synet hvor den havde kørt 120000 km og kørte endnu 30000 km så jeg var tilfreds med 150000 km på et sæt bremser
Det skal jo selvfølgelig siges at det har jo kun været med biler hvor der har været skiver bag på

Klampe
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 19. maj 2013, 13:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vw Polo bremser - Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Indlæg af Klampe » 23. sep 2017, 07:09

Tusind tak for info, jeg prøver håndbremse tricket :-)

God weekend :-)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"