Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Madsbabz
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Madsbabz » 18. okt 2017, 07:40

Hej VAG Cars

Jeg skal have mig en familie-vogn, og har tidligere svorret at jeg vil vælge VAG fra fordi jeg også har været ramt af de "gængse" problemer på mine sidste biler (og fordi jeg synes at Diesel-gaten er en fadæse af dimensioner).

Derfor havde jeg udvalgt følgende biler til "feltet" (alle er stationcar, benzinere og med manuelt gear):

Ford Mondeo 1,5, 160 HK
Opel Insignia 1,5, 165 HK
Mazda 6, 2,0 165 hk.

Er generelt ikke fortaler for downsizing, for noget i mig siger, at de små motorer ikke kan holde lige så mange år som større - rene formodninger, i know, men jeg havde egenligt lagt mig fast på Mazda 6.

SÅ er det, at det......... Går det op for mig, at VW ikke bruger kædetræk på 1,4 TSI mere: Betyder det, at man nu med ro i sjælen kan købe sig en Passat 1,4 TSI med 150 hk? 8-) :D Jeg ved at motoren er ny, og jeg har googlet (og brugt søge funktion), men jeg gad rigtig godt have nogle VAG nørders oppinion på de nye motorer uden kæder, herunder holdbarheden af en "pumpet mini-motor":

-Er der umiddelbart problemer med de nye 1,4 TSI 150 hk motorer? (Jeg gider ikke have ACT)
-Er de nye motorer meget uprøvede og højteknologiske? (Sandsynligt de giver problemer på den lange bane?)
-Er mine formodninger om, at levetiden generelt på en hårdt pumpet "knallert motor" er kortere end på fx 2,0 uden turbo HELT ubegrundet?

Håber der er nogle af jer med lidt forstand der vil smide jeres mening til ovenstående.

(Iøvrigt: Hvis nogen har ideer til andre biler jeg bør kigge på, så sig gerne til - krav: Nok plads på bagsæddet og bagagerum, og så skal den bilen gerne have LIDT kraft ift. accelerationer).
Senest rettet af Madsbabz 18. okt 2017, 08:07, rettet i alt 1 gang.

Wedo
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15. jul 2014, 09:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Wedo » 18. okt 2017, 07:44

Jeg har hørt rygter om at VW vil ikke kendes ved stempelringe fejl på 1.4 tsi motorer...de siger deres olieforbrug skyldes den forholdsvise lille motor som sidder i, så det burde være normalt forbrug.

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af GaSelle » 18. okt 2017, 08:07

Jeg har en 1.4 TSI ACT i en Superb, og den har nu rundet 50K km. Der har ingen problemer været, og den bruger heller ikke olie. Forbruget er også pænt (ca. 16 km/l ved alm. dagligdags motorvej/by/landevej. Drop dine fordomme mod ACT, i de store biler kan du ikke mærke om det kobler ind eller ej.

Hvis det er plads på bagsædet du er ude efter, så ville jeg (som jeg jo så også HAR gjort :)) gå efter en Superb. Subjektivt er det også en flottere bil, men det er KLART en smagssag.

Jeg har ikke hørt om generelle problemer med de nye 1.4 TSI, og jeg frygter bestemt heller ikke levetiden. Heller ikke på min 1.0 TSI med 115 heste. Du kalder motoren ny; men SÅ ny er den jo heller ikke. Den har vel været her i knapt 5 år, efterhånden. (1.4 TSI 140 i G7/O3)

Madsbabz
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Madsbabz » 18. okt 2017, 08:16

GaSelle tak for svar. Jeg har faktisk ikke overvejet SuperB'en. Kan se, at de ligger som demobiler med 5k km på klokken til under 300 t.kr. Skarpt bud, har dog aldrig kørt i en - Har siddet i dem i udstillinger tidligere, og syntes næsten at bagsæde-benplads var vulgær :)

Jeg tror dog ikke, at jeg får fruen med på Skoda'en - Designet "stikker lidt ud" synes jeg, omend jeg godt kan lide den. Hun ville oprindeligt have en Audi A4 eller en BMW 3 serie - Indtil hun så bagagerummet i dem. Så skulle der ellers holdes audition, hvor hendes helt subjektive holdninger til linjer og design er afgørende :) Det er sq lidt ærgerligt med alt den (u)ligestilling, det må da være mandens beslutning? :P Hun kunne faktisk oprindeligt ikke lide Passaten, men et vennepar har købt en og nu synes hun pludselig den er fin - Jeg kan godt lide kvalitetsfølelsen af Passaten, og så passer den rigtig godt til mit job (Signalværdier som ordenlighed og fornuft, ikke for smart/prangende).
Senest rettet af Madsbabz 18. okt 2017, 08:40, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af GaSelle » 18. okt 2017, 08:30

Madsbabz skrev:GaSelle tak for svar. Jeg har faktisk ikke overvejet SuperB'en. Kan se, at de ligger som demobiler med 5k km på klokken til under 300 t.kr. Skarpt bud, har dog aldrig kørt i en - Har siddet i dem i udstillinger tidligere, og syntes næsten at bagsæde-benplads var vulgær :)

Jeg tror dog ikke, at jeg får fruen med på Skoda'en - Designet "stikker lidt ud" synes jeg, omend jeg godt kan lide den. Hun ville oprindeligt have en Audi A4 eller en BMW 3 serie - Indtil hun så bagagerummet i dem. Så skulle der ellers holdes audition, hvor hendes helt subjektive holdninger til linjer og design er afgørende :) Det er sq lidt ærgerligt med alt den (u)ligestilling, det må da være mandens beslutning? :P Hun kunne faktisk oprindeligt ikke lide Passaten, men et vennepar har købt en og nu synes hun pludselig den er fin - Jeg kan godt lide kvalitetsfølelsen af Passaten, og så passer den rigtig godt til mit job ("Ordenlighed og fornuft, ikke for smart/prangende).
Netop sådan har jeg det med Superb´en. Min kone var heller ikke vild med tanken, da vi købte den første Skoda i 2009. Men helt ærligt... De gamle fordomme fra 80´erne må selv kvinderne snart komme af med. Hvis endelig man skal grave i fordomme, så har VW og Audi en noget mere dyster fortid, end Skoda har. Anyhow, så er det lykkedes herhjemme. Fruen kører i Superb´en til hverdag, og jeg nøjes med en Golf.

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af pwh » 18. okt 2017, 08:44

En litereffekt omkring 100 hk/liter er rimelig standard i dag, og en motor kan uden problemer designes så den kan holde til det i længden.

En Passat B8 2,0 TSI har ~140hk/liter, og det foregår tilsyneladende uden nævneværdige problemer.

Jeg mistænker at bilproducenternes problemer først opstår i forbindelse med økonomisk optimering af deres produkter. Når man producerer 10 mio biler pr. år, så kan en besparelse på relativt få hundrede kroner godt ses på bundlinjen.
Kædeproblemet er et glimrende eksempel. En middelmådig ingeniør kan sagtens designe et kædetræk med praktisk talt uendelig levetid. Det koster bare lidt mere end topledelsen synes er sjovt

1,4 TSI med tandrem er efter sigende en af de mere vellykkede motorer fra VAG, så den ville jeg ikke frygte.
Hvis holdbarhed og levetid er vigtigt for dig, så ville jeg kraftigt overveje olieskift for hver 15.000 km, og derude bruge sund fornuft ved kørsel.
Det er ikke sundt at give bilen kniven på bundfrossen motor, ligesom man ikke bør lade bilen gå direkte fra 200 km/t til slukket motor. Muligvis sund fornuft for nogle, men ikke alle

Hvad angår overvejelser omkring Passat/Superb, så vil jeg spare dig for min subjektive holdning Synes dog det lyder som gode alternativer til BMW 3 serien/Audi A4 hvis pris og plads er et issue.

Hvis du overvejer DSG til ovennævnte motor, så ville jeg dog læse lidt op på tråden omkring DQ200. Den afholdt mig fra at eje netop denne kombination, men der er tilsyneladende også glade ejere af denne kombination. Men det skader aldrig at gå ind i evt. ejerskab med åbne øjne...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Nicklossi » 18. okt 2017, 08:50

Hvis det er en helt ny bil, bliver de så ikke leveret med 1,5’eren? :)

Madsbabz
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Madsbabz » 18. okt 2017, 08:57

@Nicklossi:

Passaten bliver vist ikke leveret med den nye motor. Der var en her på forummet der skrev, at importøren ikke havde hørt om motorudskiftningen i Passaten.

Jeg påtænker heller ikke at købe en sprit ny - gerne en "demo" eller en med 10-30 t.km på klokken.

Vh.
Mads

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af _Jensen » 18. okt 2017, 09:15

Jeg ville vælge en B8.
Af de 3 andre nævnte mærker ville jeg med 100% sikkerhed vælge Opel Insignia !
Bryder mig personligt ikke om den måde at Mazda stædigt holder fast i store motorer uden turbo. = dårligere moment, ved for høje omdrejninger.
Ford Mondeo er flot, men snart halvgammel. Modellen var jo på markedet i flere år i USA, før den med små ændringer kom til EU.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Madsbabz
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Madsbabz » 18. okt 2017, 09:21

Hej Jensen.

Det appellere lidt til mig, at Mazda holder fast i noget der virker - Jeg har ikke lyst til at være prøvekanin som VW jo ellers har praktiseret på deres kunder de sidste 10 år :) . Jeg kan ikke rigtig finde nogen problemer med den Mazda 2,0 motoren på nettet, og en mekaniker sagde også til mig at Mazdaer var blandt deres dårligste kunder (sammen med Hyundai og Toyota). Designet synes jeg også godt om på Mazdaen, og i anmeldelser bliver køreoplevelsen rost til skyerne - det der bekymre mig, er at den kom i 2013 = Den bliver nok snart fornyet.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af _Jensen » 18. okt 2017, 09:45

Ang kvalitet/driftsikkerhed så er jeg enig i at Mazda ikke spilder deres liv på værkstedet.

Jeg ville personlige bare have svært med at en 2.0 motor kun yder 210 NM ved hele 4.000 omdrejninger.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Madsbabz
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Madsbabz » 18. okt 2017, 09:49

Ift. momentet i Mazdaen betyder det så, at den skal have en ordenlig spand kul for at accelerere? Altså på papiret er den jo fin 0-100 og gode mellem accelerationer. Jeg er udemærket med på, at der nok skal gives lidt ekstra når der ikke er turbo på, men hvis motoren kan holde til det er det vel også fint nok - går ikke ud fra du skal ligge og køre decideret rød-felts-race for at overhale :) Tænker umiddelbart at forholdet med 4000 RPM og 210 NM er mest et "på-papiret" issue, men er ikke sikker.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Peder » 18. okt 2017, 10:20

GaSelle skrev: Drop dine fordomme mod ACT, i de store biler kan du ikke mærke om det kobler ind eller ej.
Nu har jeg ikke kørt ret meget i Superb med den motor, men i Passat er det måske ikke direkte mærkbart (ryk mv) men absolut hørbart når den kører "eco-mode"
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Peder » 18. okt 2017, 10:22

_Jensen skrev:Ang kvalitet/driftsikkerhed så er jeg enig i at Mazda ikke spilder deres liv på værkstedet.

Jeg ville personlige bare have svært med at en 2.0 motor kun yder 210 NM ved hele 4.000 omdrejninger.
+1 på den.

Der er bare forskel på at have trækkraft fra 1500 rpm og fra 3000.
Det ene er afslappende og frisk - det andet er noget 90'erne ringer om og gerne vil have tilbage.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af GaSelle » 18. okt 2017, 10:26

Peder skrev:
GaSelle skrev: Drop dine fordomme mod ACT, i de store biler kan du ikke mærke om det kobler ind eller ej.
Nu har jeg ikke kørt ret meget i Superb med den motor, men i Passat er det måske ikke direkte mærkbart (ryk mv) men absolut hørbart når den kører "eco-mode"
Jeg kan høre det, hvis jeg med nedrullede vinduer kører mellem nogle høje bygninger i mik. Ellers ikke.

cyklisten
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 16 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af cyklisten » 18. okt 2017, 20:31

act betyder ingenting når man kører dsg, er min erfaring. I manuel mode, eller med manuel gear, aner man det sommetider. Jeg tror jeg ville ha slået det uofficielt fra hos en tuner, hvis jeg havde en med manuel og act. Men vil også pointere en tsi med act har bedre gangkultur end tdien (150hk) - især ved lavere fart.
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af _Jensen » 18. okt 2017, 20:37

Helt enig, har nu kørt med ACT i 2 måneder. Det er ikke at mærke i en stor bil som Passat. Jeg har i den grad OCD, så havde det været belastende at køre med, havde jeg forlængst fået det kodet fra.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
Marshall
Nyt medlem
Indlæg: 330
Tilmeldt: 12. nov 2008, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 25 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Marshall » 19. okt 2017, 07:35

GaSelle skrev:
Peder skrev:
GaSelle skrev: Drop dine fordomme mod ACT, i de store biler kan du ikke mærke om det kobler ind eller ej.
Nu har jeg ikke kørt ret meget i Superb med den motor, men i Passat er det måske ikke direkte mærkbart (ryk mv) men absolut hørbart når den kører "eco-mode"
Jeg kan høre det, hvis jeg med nedrullede vinduer kører mellem nogle høje bygninger i mik. Ellers ikke.
Jeg må tilslutte mig Peder. Det var tydeligt at høre den kørte på ACT-mode.
Kan nogen være 'hårdere' ramt end andre - hvad angår ACT? Som fx med DSG?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af GaSelle » 19. okt 2017, 08:18

Måske støjdæmpningen af bilen har noget at sige? Jeg kan absolut ikke høre det med vinduerne rullet op, inde i bilen.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af _Jensen » 19. okt 2017, 08:27

+1
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

allandelonche
Nyt medlem
Indlæg: 248
Tilmeldt: 24. nov 2008, 14:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 27 times
Been thanked: 2 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af allandelonche » 19. okt 2017, 09:17

De nye 1,4 tsi med tandrem og act fejler intet.. Har ikke lavet eller hørt om nogen fejl på act endnu, og der kører alligevel rigtig mange rundt af den type. Og mht stempler/stempelringe og olie forbrug, så skal vi igen tilbage til den gamle 1,4 tsi med kæde. De nye er der ingen problemer med.

Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af DanielB12 » 19. okt 2017, 09:33

Vores polo er med sammen motor, og der er virkelig sjældent man kan høre det, men kan nogengange mærke en anderledes vibration i rattet. Men hvis eco-ikonet ikke kom frem når ACT er aktivt, så ville jeg 90 pct af tiden ikke vide om det var til eller fra
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af _Jensen » 19. okt 2017, 12:17

DanielBahn skrev:Vores polo er med sammen motor, og der er virkelig sjældent man kan høre det, men kan nogengange mærke en anderledes vibration i rattet. Men hvis eco-ikonet ikke kom frem når ACT er aktivt, så ville jeg 90 pct af tiden ikke vide om det var til eller fra
Har hørt flere som oplever vibration i rattet i Polo. Men de er ikke at finde i en Passat B8.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af i-s » 21. okt 2017, 10:53

_Jensen skrev:Helt enig, har nu kørt med ACT i 2 måneder. Det er ikke at mærke i en stor bil som Passat. Jeg har i den grad OCD, så havde det været belastende at køre med, havde jeg forlængst fået det kodet fra.
Jeg har lige et input til ACT i Passat. I min egen mærker man det overhovedet ikke. Hvis den ikke er driftvarm (temp står på 90 gr), så kan man mærke et meget lille nøk når det kobler ud. Men overhovedet ikke generende.

Min genbo købte så en B8 med ACT og man. gear. Der var ACT meget tydeligt og generende med rystelser og brummen. Efter at have reklameret hos VW, har han for nyligt fået en SW update på motorstyringen og nu er den OK.
Så dem med DSG har åbenbart ingen problemer med ACT og dem med man. gear kan løses med en SW update hos VW.
Jeg har ingen idé om Polo kan fixes med en update, men det var da værd og undersøge.
/Søren.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af GranTurismo » 21. okt 2017, 12:23

I min Polo med ACT er skiftene umærkelige ca 99% af gangene. Når jeg mærker det, er det ved skifte fra 4 til 2 cylindre og det føles som en let bremsende effekt. Og det er kun ved bykørsel i de første 4-5 gear at det opleves.

Til hverdag opdager man ofte kun at den kører på 2 cylindre, når man kigger på MFD. Hvis ikke jeg skruer ned for både musik og blæser, kan jeg ikke høre det. Det giver en anelse mere vibrationer i bilen, men ikke mere end jeg kan leve med. Man skal sidde og mærke efter det, for at opdage det.

Jeg har dog overvejet af få det kodet fra i de første 5 gear, når garantien ophører.

Min er også med DSG.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Madsbabz
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af Madsbabz » 22. okt 2017, 11:11

Tak for alle svar. Det tog lidt en ACT drejning, men det gjorde mig også i tvivl. Er der ACT i alle Passat 8b 1,4 TSI? Kan ikke se "ACT" benævnt i navn eller udstyrs lister på nogen af de biler der er til salg.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af i-s » 22. okt 2017, 11:28

Madsbabz skrev:Tak for alle svar. Det tog lidt en ACT drejning, men det gjorde mig også i tvivl. Er der ACT i alle Passat 8b 1,4 TSI? Kan ikke se "ACT" benævnt i navn eller udstyrs lister på nogen af de biler der er til salg.
Synes da det er tydeligt nok ...

Tidligere har der været en 125HK udgave uden ACT, som også var en 1.4. Ved ikke om det kan være den du tænker på.
Vedhæftede filer
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (65.01 KiB) Vist 4072 gange
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af i-s » 22. okt 2017, 11:33

1 år gammel version af B8 brochuren. Der kan du se de 2 x 1.4 TSI'er der har været med og uden ACT.
Vedhæftede filer
vagcars2.jpg
vagcars2.jpg (63.47 KiB) Vist 4066 gange
/Søren.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af _Jensen » 22. okt 2017, 11:57

IMO skal du på ingen måder være bekymret over ACT i Passat B8.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Spørgsmål vedr. 1,4 TSI i Passat 8B

Indlæg af farouche » 22. okt 2017, 12:12

ACT i den nye Passat spiller 100%.

Har også prøvet Mazdas 2.0, dog i 120 hk udgaven og selvom jeg også var skeptisk over den manglende turbo, så gjorde den det faktisk udmærket..

Vil dog stadig mene at 1.4 TSI er Mazdas 2.0 overlegen i gangkultur og trækkraft. Sugemotoren er opgivet til færre km/l men i den virkelige verden tror jeg de to ligger meget ens.

Det der for mig gør den store forskel på VW of Mazda er den følelse man har når man sidder i bilen. Mazda er bare stadig ikke så gennemførte i kabinen selvom de er ved at komme efter det. Til gengæld synes jeg deres design af det ydre er lækrere.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"