Hej med jer.
Overvejer at skifte min Kia Ceed ud med en touran som overskriften. Bilen har kørt 162.000 km. og er med fuld service (dog ikke VW)
Har jo læst så meget om det DSG gear, og at der er forskellige kasser. Nogen der ved om den gearkasse der sidder i sådan en 1.9 TDI fra 08 er den "gode"
Ellers noget man skal være ekstra opmærksom på med sådan en ældre Touran?
Tak for svar.
Mvh. Morten
Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 411
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
DSG kassen i en Touran fra den årgang bør ikke volde problemer under forudsætning af at service foreskrifterne er overholdt for den - olieskift og grundjustering for hvert 60.000km.
Eller er rust hvis den største trussel mod den model. Rummelig og velkørende bil som mekanisk også er fornuftig.
Eller er rust hvis den største trussel mod den model. Rummelig og velkørende bil som mekanisk også er fornuftig.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 401
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 20 times
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Jeg ville også sige rust. Det er en DSG6 gearkasse, så hvis den har fået olieskift efter foreskrifterne, så ville jeg ikke være bekymret
-Thomas
-Thomas
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: 17. sep 2008, 13:22
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Hej igen.
Tak for svar.
Har i dag været ude og prøve touranen. Den kørte godt og syntes den skiftede fint i gearene. Den har fuld service, hvor også der er skiftet dsg olie for hver 60.000. Den havde begyndende rust ved håndtaget i bagklappen ellers ikke noget jeg kunne se. Bilen har Fjb. Oliefyr, hvilket tiltaler mig meget i den kommende tid.
Tak for svar.
Har i dag været ude og prøve touranen. Den kørte godt og syntes den skiftede fint i gearene. Den har fuld service, hvor også der er skiftet dsg olie for hver 60.000. Den havde begyndende rust ved håndtaget i bagklappen ellers ikke noget jeg kunne se. Bilen har Fjb. Oliefyr, hvilket tiltaler mig meget i den kommende tid.
Passat 3BG Limousine 1.8 Turbo 2005
- Touranus76
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 28. maj 2017, 20:11
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 0
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Hej
Har en 2,0 TDI fra 05’ med dsg.
Det kører kanon fedt,havde bare lidt problemer i starten med utæt Egr køler og revnet topstykke...det kostede så 18000kr i reservedele,lavede selv reppen..men ellers god bil
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har en 2,0 TDI fra 05’ med dsg.
Det kører kanon fedt,havde bare lidt problemer i starten med utæt Egr køler og revnet topstykke...det kostede så 18000kr i reservedele,lavede selv reppen..men ellers god bil
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: 17. sep 2008, 13:22
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Tak for svar. Nu er vi kommet til at overveje og købe en nyere model fra 2012 med en 1.6TDI motor med 70.000 km. på tælleren. Den kører selvfølgelig noget bedre, og føles meget mere lækker. Men den koster også næsten 100.000 kr. mere. Den har så den rigtige farve (sort) men er desværre med manuel gearkasse. Det kan vi godt leve med, da vi aldrig har haft automat gear før.
Svær beslutning.
Svær beslutning.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Du er obs på hvad 1,9eren koster i grøn ejerafgift, den skal godt nok være billig for der er nærmest intet salg i dieselbiler idag der koster 6-7K pr år i grøn ejerafgift plus evt 1000kr hvis den ikke har partikelfilter.
1,6 er 2 facelift af første generation af Touran og der skulle rustproblemerne være løst og ejerafgiften er noget mere human.
Der er så EGR ventilerne der ikke holder så længe på 1,6 og dsg7 kan også volde en del problemer på 1,6.
1,6 er 2 facelift af første generation af Touran og der skulle rustproblemerne være løst og ejerafgiften er noget mere human.
Der er så EGR ventilerne der ikke holder så længe på 1,6 og dsg7 kan også volde en del problemer på 1,6.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 82
- Tilmeldt: 17. sep 2008, 13:22
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Ja ved godt prisforskellen på de biler i vægtafgift. Den gør da en forskel. Du skriver noget med 2. generation efter facelift, er en 12'er det?
Ellers ikke nogen ting man skal være obs på med sådan en bil?
- Morten
Ellers ikke nogen ting man skal være obs på med sådan en bil?
- Morten
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Touran 1.9 tdi DSG fra 2008
Ja en 2012 er 2 facelift hvor både for og bagende fik nyt design, men selve bilen er baseret på den der kom i 2003.
2 facelift også kaldet 1T3 kom i 2010 og er generelt bedre skruet sammen end de 2 første modeller som kaldes 1T1 og 1T2.
1T3 er også altid med commonrail diesel både 1,6 og 2,0 som larmer markant mindre end de gamle pumpedyse.
En 1,9 der har kørt 162000 skal man jo nok regne med skal have nyt svinghjul og kobling inden for de næste 50000km hvis det ikke allerede er skiftet.
Hvis 1,9 er med partikelfilter er det højest sandsynlig motorkode BLS som er overrepræsenteret mht havarier ifht at 1,9 er kendt for at være særdeles holdbar.
Prøv at søge i forum på BLS.
Har en 1,9 fiskekutterlyd tyder det på slidt knastaksel og løftere, der er vist ikke noget mønster for hvilke motorkoder der er ramt men det ses hvis typisk omkring 200 kkm
2 facelift også kaldet 1T3 kom i 2010 og er generelt bedre skruet sammen end de 2 første modeller som kaldes 1T1 og 1T2.
1T3 er også altid med commonrail diesel både 1,6 og 2,0 som larmer markant mindre end de gamle pumpedyse.
En 1,9 der har kørt 162000 skal man jo nok regne med skal have nyt svinghjul og kobling inden for de næste 50000km hvis det ikke allerede er skiftet.
Hvis 1,9 er med partikelfilter er det højest sandsynlig motorkode BLS som er overrepræsenteret mht havarier ifht at 1,9 er kendt for at være særdeles holdbar.
Prøv at søge i forum på BLS.
Har en 1,9 fiskekutterlyd tyder det på slidt knastaksel og løftere, der er vist ikke noget mønster for hvilke motorkoder der er ramt men det ses hvis typisk omkring 200 kkm