Hjælp til skal skal ikke servicere bil selv

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Mukendi
Helt nyt medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:10
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Kommune
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Hjælp til skal skal ikke servicere bil selv

Indlæg af Mukendi » 5. nov 2017, 20:01

Hej VAG folkens…HJÆLP :)

Det er et lidt omfattende spørgsmål, og jeg håber det er ok at stille det her, da det hænger sammen…
Jeg har forsøgt at strikke nogle svar sammen, fra forskellige tråde, men er blevet lidt forvirret af det :)
Jeg har brug for råd, for overvejelserne går på at skifte bil, eller smide penge i denne, så den er top klar t.o.m december 2019.

Vi har en 2007 Golf V (105hk) 1.9TDI variant 5trin manuel, den har kørt 223.000km.
Triller ca. 35.000km om året.

Jeg skal spare penge, kan/skal jeg så købe et kode-stik, og servicerer den i hjemme-værkstedet, t.o.m 300.000km, eller kommer der nogle service med andet end olie og filter skift?
Hvis ja, det skal du da:
Hvilket stik skal jeg købe, og er der evt andet specielt jeg skal/bør have i værkstedet, hvis jeg skal servicerer sådan en nyere vogn?
(arbejder normalt kun på biler fra før 1977, hehe)

Er der enighed om at olieskift hver 15.000km er bedre end hver 30.000km, og at det er de ekstra 5-700kr værd, hvis man alligevel selv gør det!?

Bør jeg holde mig fra at øko-chippe den (ca.115-125hk), og/eller smide en 6gears manuel på den?

Er der erfaringer, med andet man skal få lavet på sådanne Golf V, som normalt “kikser” mellem 220-300.000km?

Eller bør vi sælge og låne 150.000kr til at købe en Golf Sportsvan med TSI motor :) Det har vi nok ikke helt råd til.

Alle råd, erfaringer, viden og meninger er meget værdsat!
God dag!
Michael

Biler:
2008 VW Passat 2.0TDI Variant Sport DSG 170hk
1980 Porsche 924 2.0 5trins man. 125hk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2765
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Hjælp til skal skal ikke servicere bil selv

Indlæg af Nicklossi » 5. nov 2017, 20:32

Hvis hele meningen er, at spare penge ville jeg gøre følgende:

Spar de par tusinde, som et tester kabel koster. Her på siden, er der et VCDS kort over folk, som har tester kabel, som du skal bruge til at nulstille service osv.

Glem alt om at købe en ny gearkasse (hvorfor vil du det?)

Det er bedre, ja, men om det er billigere i længden, er svært at svare på. Det er 5 olieskift på dine godt 70.000km. kontra 3. Det er 1500,- mere, som nok er givet godt ud.

At låne 150.000,- til en ny bil, er i hvert fald dyrere at holde den anden kørende, hvis den du har ellers er i rimelig stand. Desuden vil jeg mene, at det vil være billigere at trille 70.000km i en dieselbil, kontra en benzin. En sportsvan til 150k er heller ikke ny, og der risikerer du også at den går i stykker ;)

Mht. kommende vedligehold på din nuværende: Hvor langt har turbolader kørt? Er tandempumpen skiftet? Er turboen skiftet? Er ledningsnet til dyserne skiftet?

Mukendi
Helt nyt medlem
Indlæg: 37
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:10
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Kommune
Has thanked: 22 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Hjælp til skal skal ikke servicere bil selv

Indlæg af Mukendi » 5. nov 2017, 21:23

Hej Nicklossi

1000Tak for svaret!
Måske jeg ikke skrev det godt nok, men Sportsvanen ville koste 150.000 + vores Golf, så lidt mere :)
Men ja, den ville ikke være ny, og uden for garanti.
Den løsning er også lidt for dyr for os, så hellere spare til 2020 .

Gearkasse: Tænker min motorvejskørsel, vil være mere behagelig, måske også billigere med et 6. gear, meen nok dyrt og usikkert med en ny gearkasse.

Tester kabel: Kan med sådan et kabel, nulstille og indstille funktioner, og kommer det med softwaren også :) ?

Bilens stand: Den står ret godt, der er småting jeg bekymre mig en smule over, den går ikke super rent i tomgang, men ikke voldsomt ujævnt, der er smålyde (metallisk slitage agtig) fra motor rummet, men igen i det meget små, og en smule rust i panelerne lige bag forskærme.

Vedligehold: Turboen tror jeg er originalen / Tandempumpen, det ved jeg ikke / Ledningsnettet til dyser, må jeg også melde pas til...
Men, Tandrem, remstrammer er skiftet ved 155.000km & gløderør, batteri, kobling, svinghjul, starter udskiftet ved 172.000km
Så den har fuld servicebog, frem til 2017 og 200.000km. (hver 30.000km service).

Tror alt i alt bilen er tæt på standard og original, hele vejen rundt.
Jeg overvejer også at opfriske undervognen hele vejen rundt, den er ved at være en lille smule slidt.

Det skal siges, at jeg er yderst følsom, over for uregelmæssigheder, og ubalance, og derfor ligger jeg mærke til alt...(motorsports-tale, min røv mærker alt, og mine øre høre det hele, haha)
Men jeg er ikke mekaniker, så jeg ved ikke altid hvad det er jeg mærker og høre :)
God dag!
Michael

Biler:
2008 VW Passat 2.0TDI Variant Sport DSG 170hk
1980 Porsche 924 2.0 5trins man. 125hk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2765
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Hjælp til skal skal ikke servicere bil selv

Indlæg af Nicklossi » 11. nov 2017, 14:23

Mukendi skrev:Hej Nicklossi

1000Tak for svaret!
Måske jeg ikke skrev det godt nok, men Sportsvanen ville koste 150.000 + vores Golf, så lidt mere :)
Men ja, den ville ikke være ny, og uden for garanti.
Den løsning er også lidt for dyr for os, så hellere spare til 2020 .

Gearkasse: Tænker min motorvejskørsel, vil være mere behagelig, måske også billigere med et 6. gear, meen nok dyrt og usikkert med en ny gearkasse.

Tester kabel: Kan med sådan et kabel, nulstille og indstille funktioner, og kommer det med softwaren også :) ?

Bilens stand: Den står ret godt, der er småting jeg bekymre mig en smule over, den går ikke super rent i tomgang, men ikke voldsomt ujævnt, der er smålyde (metallisk slitage agtig) fra motor rummet, men igen i det meget små, og en smule rust i panelerne lige bag forskærme.

Vedligehold: Turboen tror jeg er originalen / Tandempumpen, det ved jeg ikke / Ledningsnettet til dyser, må jeg også melde pas til...
Men, Tandrem, remstrammer er skiftet ved 155.000km & gløderør, batteri, kobling, svinghjul, starter udskiftet ved 172.000km
Så den har fuld servicebog, frem til 2017 og 200.000km. (hver 30.000km service).

Tror alt i alt bilen er tæt på standard og original, hele vejen rundt.
Jeg overvejer også at opfriske undervognen hele vejen rundt, den er ved at være en lille smule slidt.

Det skal siges, at jeg er yderst følsom, over for uregelmæssigheder, og ubalance, og derfor ligger jeg mærke til alt...(motorsports-tale, min røv mærker alt, og mine øre høre det hele, haha)
Men jeg er ikke mekaniker, så jeg ved ikke altid hvad det er jeg mærker og høre :)
Gearkasse
Det er jævnt dyrt at købe og skifte en gearkasse på din vogn, i hvert fald en del dyrere end det du vil spare. Om du får mere komfort eller ej.. En smule måske :)

Tester
Yes, et VCDS kabel kan nulstille service, kode forskellige ting og sager til bilen, udlæse fejlkoder osv.
https://shop.netech.dk/produkter/49-til-private/ kablet finder du her, softwaren er ganske gratis, men ubrugelig uden kablet.

Vedligehold
Det er svært at sige hvornår de nævnte ting vil trænge til udskiftning, men det er i hvert fald kendte fejl på de motorer. Det er dog altsammen noget, som er til at have med at gøre selv. Hvis man ikke har ti tommelfingre, kan man godt selv skifte ledningsnet og tandempumpe, turboen er lidt mere besværlig, men bestemt muligt selv at gøre :)

Mht. undervognen, så prøv at kigge på www.atp-autoteile.de for undervognsdele. Der kan du få det hele til en meget overkommelig pris :)

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Hjælp til skal skal ikke servicere bil selv

Indlæg af jokskilove » 11. nov 2017, 17:28

Du behøver ikke VCDS for at nulstille service-indikatoren.

/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"