2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af gudhjem » 16. dec 2017, 14:55

i-s skrev:
Jannik skrev:
dkl22 skrev:Talt med advokaten hos FDM. Han ved dette. Det er ikke alle afgørelser der offentliggøres iflg. advokaten. Han er ikke i tvivl om dette
Så det vil sige at os, der er blevet varslet prisstigninger fra VW i forbindelse med allerede underskrevne slutsedler bør nægte, at betale prisstigningen, og holde fast i hvad er er skrevet under på?

Gad vide hvordan sælgerne vil reagere på den besked? Jeg forestiller mig, at de blot siger man kan springe ud af handlen, da de nok skal få bilen solgt alligevel.
Det er bare ikke den løsning jeg vil have.
Hvis du har skrevet under på en slutseddel, hvor §4A+B er gældende, så vil du få en prisstigning hvis fabrikken hæver prisen. Sådan er det og det kan ikke være anderledes.
+1


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af Jannik » 16. dec 2017, 16:00

gudhjem skrev:
Hvis du har skrevet under på en slutseddel, hvor §4A+B er gældende, så vil du få en prisstigning hvis fabrikken hæver prisen. Sådan er det og det kan ikke være anderledes.
+1

[/quote]

Jeg tænker også det bliver sådan. Det er svært at undsige sig aftaler, man har skrevet under på.
Har en god sælger, som jeg er ret sikker på vil give mig en god pris alligevel.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af i-s » 16. dec 2017, 16:16

Jannik skrev:
gudhjem skrev:
Hvis du har skrevet under på en slutseddel, hvor §4A+B er gældende, så vil du få en prisstigning hvis fabrikken hæver prisen. Sådan er det og det kan ikke være anderledes.
+1

Jeg tænker også det bliver sådan. Det er svært at undsige sig aftaler, man har skrevet under på.
Har en god sælger, som jeg er ret sikker på vil give mig en god pris alligevel.
Præcis. Det er en bindende aftale man indgår. Der må selvfølgelig aldrig være dele i en bindende aftale, som er mere bindende end købeloven. Hvis man underskriver sådan en aftale, så vil det være købeloven som gælder.

Når jeg har snakket slutseddel med FDM, så anbefaler de altid man får indføjet at "§4A+B er ikke gældende for dette køb". Det er som regel ikke et problem, at få skrevet i slutsedlen. Men når der er varslet prisstigninger, så er det rigtig svært at finde en sælger, der vil være med til det.
FDM siger dog til mig, at de mener den sidste linie i §4B er strammere end købeloven i nogle tilfælde (hvis byttebilen er mere end ca. 3 år gammel).

Hvis i vil ud af et køb, som ender i prisstigning. Så er købeloven også rimelig klar. Inden varen er leveret, kan man til enhver tid opsige kontrakten. Dog skal man afholde udgifter, som sælger har haft specifikt. Dvs. worst case, står bilen klar til afhentning - undervogns behandlet og med nr.plader. I det tilfælde kommer man til at betale for undervognsbehandlingen og nr.pladerne.
Der kan også være andre tilfælde hvor man skal betale sælger, hvis han kan godtgøre et tab. F.eks bestille en bil i signalorange. Hvis den er svær at sælge til en anden kunde, kan sælgeren kræve kompensation. Men det er vist sjældent det sker.
/Søren.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af Jannik » 16. dec 2017, 16:33

i-s skrev:
Præcis. Det er en bindende aftale man indgår. Der må selvfølgelig aldrig være dele i en bindende aftale, som er mere bindende end købeloven. Hvis man underskriver sådan en aftale, så vil det være købeloven som gælder.

Når jeg har snakket slutseddel med FDM, så anbefaler de altid man får indføjet at "§4A+B er ikke gældende for dette køb". Det er som regel ikke et problem, at få skrevet i slutsedlen. Men når der er varslet prisstigninger, så er det rigtig svært at finde en sælger, der vil være med til det.
FDM siger dog til mig, at de mener den sidste linie i §4B er strammere end købeloven i nogle tilfælde (hvis byttebilen er mere end ca. 3 år gammel).

Hvis i vil ud af et køb, som ender i prisstigning. Så er købeloven også rimelig klar. Inden varen er leveret, kan man til enhver tid opsige kontrakten. Dog skal man afholde udgifter, som sælger har haft specifikt. Dvs. worst case, står bilen klar til afhentning - undervogns behandlet og med nr.plader. I det tilfælde kommer man til at betale for undervognsbehandlingen og nr.pladerne.
Der kan også være andre tilfælde hvor man skal betale sælger, hvis han kan godtgøre et tab. F.eks bestille en bil i signalorange. Hvis den er svær at sælge til en anden kunde, kan sælgeren kræve kompensation. Men det er vist sjældent det sker.
Jeg forstår godt hvis en sælger ikke ville være tilfreds hvis man ønskede at indskrive et forbehold i købsaftalen, der gør paragraf 4 ugyldig i tilfælde af en prisstigning.
I mit tilfælde blev slutsedlen underskrevet et godt stykke tid før nyheden om denne prisstigning nåede min opmærksomhed. Jeg blev af sælgeren lige før underskriften blev sat, gjort opmærksom på paragraf 4, men at det "normalvis" ikke var mere end 1%, der var tale om.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af i-s » 16. dec 2017, 16:40

Her er et par eksempler. Den ene slutseddel lavet tidligere, før der blev varslet prisstigning. Den anden er ret frisk, hvor prisstigning var varslet men endnu ikke kendt. Der er sælger så flink at gøre specifikt opmærksom på prisstigning forude.
Vedhæftede filer
vagcars2.jpg
vagcars2.jpg (17.81 KiB) Vist 1049 gange
vagcars1.jpg
vagcars1.jpg (11.45 KiB) Vist 1049 gange
/Søren.

christerholte
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17. okt 2017, 18:31
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg V
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af christerholte » 18. dec 2017, 21:59

Har i set at Tiguan nu KUN fåes med 4motion og DSG hvis man vælger benzin iforb med den nye prisliste
Mvh. Christer Holte - Esbjerg
VW Golf GTE 7.5 - model 2019
VW Tiguan Highline 1.4TSI DSG - model 2018

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af AU-R8 » 19. dec 2017, 07:04

christerholte skrev:Har i set at Tiguan nu KUN fåes med 4motion og DSG hvis man vælger benzin iforb med den nye prisliste
Til gengæld får man ikke 4 motion i den lange allspace med 1,4 tsi.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af Jannik » 19. dec 2017, 16:54

Vedr. prisstigning specifikt på Golf GTE, er jeg idag blevet oplyst om, at den ikke kommer til at gælde for biler, der er skrevet slutseddel på indtil starten af november.
Det er en beslutning man har truffet på importør-niveau for at imødekomme det høje antal klager man har fået fra kunder, der ikke er blevet gjort opmærksomme på den relativt store prisstigning på netop denne model.

For mig personligt betyder det, at jeg ikke bliver ramt af prisstigningen, da jeg skrev slutseddel d. 17/10.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

dkl22
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. nov 2017, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af dkl22 » 19. dec 2017, 18:37

Præcis det samme for mig. Får min 4 januar

Renelp
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. okt 2017, 15:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af Renelp » 19. dec 2017, 18:58

Nemli også her. Men fik at vide at det var pga. Produktionsugen ligger i 17 at jeg heller ikke blir offer for prisstigning

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af Jannik » 19. dec 2017, 19:15

Det har vist ikke relevans for produktionsugen, men for dato på slutsedlen.
Min GTE bliver produceret d. 18 januar.


Sent from my iPad using Tapatalk
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Renelp
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. okt 2017, 15:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 2.3% prisstigning 1 januar 2017 hos VW

Indlæg af Renelp » 19. dec 2017, 20:50

Fint for mig med slutseddel dato. Fortæller bare hvad sælger sagde til mig. Godt at så mange som muligt får til aftalt pris

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"