0 stjerner i crashtest

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

0 stjerner i crashtest

Indlæg af nielshm » 16. dec 2017, 16:33

Fiat fik fine 0 stjerner i test, men jeg synes værdien af testen bliver noget udvandet efterhånden.
Det store problem med Fiat'en er manglen på elektroniske dippedutter.
Gad vide, hvis nu man tog en virkelig ringe bil og poppede den til randen med sikkerhedshalløj, hvor mange stjerner ville den så gå? Omvendt, hvis man så tog sikreste mulige bil og fjernede alt sikkerhedshalløj, hvordan ville det så gå, og hvem ville blive bedømt værst?
Hvordan vurderer i sikkerheden, er det ting der kan advare og korrigere, eller er det styrken i skallen omkring passagererne der er vigtigst når uheldet er ude.

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: 0 stjerner i crashtest

Indlæg af yBFoxb8N6P » 16. dec 2017, 18:42

Jeg tager elektronikken!

Jeg har prøvet øvelser på glatbane med og uden ESC. Jeg har også prøvet bilen har kastet nød-ankeret et par gange. Den ene gang reddede den formentlig mig fra et uheld - jeg vil hellere undgå et uheld end at være ekstra godt beskyttet
Elbilsejer

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: 0 stjerner i crashtest

Indlæg af Dakota » 16. dec 2017, 20:24

yBFoxb8N6P skrev:Jeg tager elektronikken! Jeg har prøvet øvelser på glatbane med og uden ESC. Jeg har også prøvet bilen har kastet nød-ankeret et par gange. Den ene gang reddede den formentlig mig fra et uheld - jeg vil hellere undgå et uheld end at være ekstra godt beskyttet
Problemet er jo ikke, at biler i dag ikke leveres med stabilitetskontrol og ABS, for det gør de. Problemet er, at ting som advarsler for fodgængere eller selealarmer giver ekstra stjerner - uden at have nogen som helst impact på hvordan passagererne i bilen er beskyttet.

yBFoxb8N6P
Nyt medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 16. okt 2016, 07:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: 0 stjerner i crashtest

Indlæg af yBFoxb8N6P » 16. dec 2017, 20:49

Nej, fodgænger-advarslen har næppe stor betydning for bilens passagerer, men sele-alarmen kan have det (der er tilsyneladende en del som foretrækker at køre uden sele).

Lane assist og blindvinkel-alarm giver vist ikke stjerner, men er alligevel elektronik som kan være med at forhindre uheld.
Elbilsejer

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: 0 stjerner i crashtest

Indlæg af ph » 16. dec 2017, 20:51

den er svær...
Hvis "keglen" bag rattet ikke kan køre bil så hjælper det jo ikke noget at den styrer og bremser bedre end godt og så er det jo fint+moms med automatisk bremse, esp, og hvad der ellers bliver proppet i bilerne idag

omvendt hvis "keglen" bag rattet kan køre bil så er vedkommende langt bedre hjulpet af 4WS, esp, en undervogn som er godt afstemt frem for ekstra airbag og alskens udstyr som er "ligegyldigt" når ulykken undgås pga. mekanik og/ eller elektronik
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: 0 stjerner i crashtest

Indlæg af styker » 16. dec 2017, 20:51

Og et andet problem er jo at man kan konstrurere bilen lige efter EURONCAPs test og krav for at opnå 5 stjerner.
Det er VW up jo et udemærket eksempel på med den specielle sideairbag der er lavet til at klare pæle og sidekollisionstesten til UG for forsædepassagerne som bliver vurderet i testen.
Det er bare sur røv for evt bagsædepassagere i en up ved en påkørsel fra siden da det jo ikke er nogen gardinairbag.
Egentlig underligt at de ikke fokuserer på beskyttelsen af bagsædepassagerere med alle disse airbags der efterhånden fås til bagsædet i forskellige bilmodeller.

Og ja det tæller nu også mest for mig hvad der beskytter mig i bilen.

Men vi skal være glade for at vi har EURONCAP, da den nuværende model Yaris kom i 2011 på det europæiske marked fik de en anden model i sydøstAsien.
Den europæiske fik 5 stjerner og det har den lige fået igen i gentest, den asiatiske ville nok også få 0 stjerner hvis man ser videoer på youtube med yariser fra trafikuheld i Thailand kan man se hvordan kabinen er totalt kolapset på dem.
Men dernede tæller blingbling jo også væsentligt højere end sikkerhed når de køber bil, mere end 2 airbags er ikke normalt.

De kan i øvrigt være stolte i Thailand, de er lige blevet nr 1 på listen som det land i verden hvor der bliver slået flest ihjel i trafikken ifht befolkningstal.
Ca 26000 om året eller ca 71 pr dag, ca 80% er dog på mc.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"