Leveringstid På Ny Polo Gti

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Lasse R
Medlem
Indlæg: 584
Tilmeldt: 27. jul 2012, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 82 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Lasse R » 20. maj 2019, 10:28

Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 09:35
Whoolie skrev:
Frandsen6000 skrev:
14. maj 2019, 22:41

Ser det lange lys som ekstra sikkerhed og ikke som en hverdags brugs ting. Ja jeg afpasser altid hastigheden efter forholdende.
Man behøves ik køre råddent eller vild, bare fordi man køre GTI.


Sent from my iPad using Tapatalk
Så du kører omkring 40-50 km/t på landevejen om aftenen/natten? Det er ca. den hastighed du reelt kan køre med alm. lys, hvor du kan nå at reagere og bremse ned for noget pludseligt opstående som f.eks. et dyr der løber ud på vejen.
Du har ret til at have din holdning, men det gør den ikke korrekt, og det er forkert lygteføring. End of story
Godt være det er forkert lygteføring, der er så meget der er forkert og jeg har aldrig været i nærheden af at komme i en farlig situation pga det, de 20 år jeg har haft kørekort.


Sent from my iPad using Tapatalk
Alt er jo relativt.. Hvis du kører 80 og 110km/t på hhv landevej og motorvej uden langt lys overhovedet, vil jeg mene du er i en farlig situation hele tiden.. At du så bare har været heldig er en anden sag. Er nok det mest vanvittige jeg længe har hørt.. Slår du også ESP fra om vinteren fordi det er en ekstra sikkerhed?.. Bliver helt rystet af at læse sådan noget.
These users thanked the author Lasse R for the post (total 2):
DanielB12gudhjem
VW Touran 1,4 TSi Highline 2018
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 10:41

Lasse R skrev:
Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 09:35
Whoolie skrev: Så du kører omkring 40-50 km/t på landevejen om aftenen/natten? Det er ca. den hastighed du reelt kan køre med alm. lys, hvor du kan nå at reagere og bremse ned for noget pludseligt opstående som f.eks. et dyr der løber ud på vejen.
Du har ret til at have din holdning, men det gør den ikke korrekt, og det er forkert lygteføring. End of story
Godt være det er forkert lygteføring, der er så meget der er forkert og jeg har aldrig været i nærheden af at komme i en farlig situation pga det, de 20 år jeg har haft kørekort.


Sent from my iPad using Tapatalk
Alt er jo relativt.. Hvis du kører 80 og 110km/t på hhv landevej og motorvej uden langt lys overhovedet, vil jeg mene du er i en farlig situation hele tiden.. At du så bare har været heldig er en anden sag. Er nok det mest vanvittige jeg længe har hørt.. Slår du også ESP fra om vinteren fordi det er en ekstra sikkerhed?.. Bliver helt rystet af at læse sådan noget.
Så i køre aldrig forstærk, nogensinde???


Hilsen Dan

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2019, 10:58

Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 10:41
Lasse R skrev:
Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 09:35


Godt være det er forkert lygteføring, der er så meget der er forkert og jeg har aldrig været i nærheden af at komme i en farlig situation pga det, de 20 år jeg har haft kørekort.


Sent from my iPad using Tapatalk
Alt er jo relativt.. Hvis du kører 80 og 110km/t på hhv landevej og motorvej uden langt lys overhovedet, vil jeg mene du er i en farlig situation hele tiden.. At du så bare har været heldig er en anden sag. Er nok det mest vanvittige jeg længe har hørt.. Slår du også ESP fra om vinteren fordi det er en ekstra sikkerhed?.. Bliver helt rystet af at læse sådan noget.
Så i køre aldrig forstærk, nogensinde???


Hilsen Dan
Jo, med langt lys og når det er sikkert. At køre uden langt lys er det dummeste jeg nogensinde har hørt, med mindre du altså trisser afsted med 70 km på motorvejen. Så er du så bare en kæmpe idiot alligevel, da det er ligeså dumt og farligt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 11:11

DanielB12 skrev:
Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 10:41
Lasse R skrev: Alt er jo relativt.. Hvis du kører 80 og 110km/t på hhv landevej og motorvej uden langt lys overhovedet, vil jeg mene du er i en farlig situation hele tiden.. At du så bare har været heldig er en anden sag. Er nok det mest vanvittige jeg længe har hørt.. Slår du også ESP fra om vinteren fordi det er en ekstra sikkerhed?.. Bliver helt rystet af at læse sådan noget.
Så i køre aldrig forstærk, nogensinde???


Hilsen Dan
Jo, med langt lys og når det er sikkert. At køre uden langt lys er det dummeste jeg nogensinde har hørt, med mindre du altså trisser afsted med 70 km på motorvejen. Så er du så bare en kæmpe idiot alligevel, da det er ligeså dumt og farligt.
Så du køre forstærk når det er sikkert, jeg køre uden langlys når jeg kør alene på vejene. Køre jo ik med lang lys når der er foran kørende eller andet. Så hvor er forskellen?


Hilsen Dan

NicolaiHK
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 56 times
Been thanked: 21 times

Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af NicolaiHK » 20. maj 2019, 11:11

Ligemeget hvilke præferencer vi alle sammen har så skal dialogen her være sober og venlig. Lad nu være med at kalde hinanden for idioter eller skyde skarpt efter hinanden.

Man kan godt diskutere men der kommer jo intet godt ud af at være så hård og anklagende!

God dag! ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nuværende: 2019 Polo GTI
Tidligere: Peugeot 306 1,4 - Polo 1,2 TDI Bluemotion

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af perw » 20. maj 2019, 11:13

Jeg har lys assistent på min nye O3 og den sidste tur fra Padborg til København tror jeg at den tændte for fjernlyset 3 af meget kort varighed, da der konstant enten kom biler imod en eller der lå biler foran en.
These users thanked the author perw for the post:
NicolaiHK

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af perw » 20. maj 2019, 11:20

Og tændte jeg manuelt fjernlyset (min bil har LED), så skal jeg da lige love for at jeg kunne se hvad der skete på vejen foran mig. Men alle der kom imod mig blinkede af mig.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 11:41

Jeg konkludere at køre forstærk er ok når det er sikker, men ik at køre uden lang lys når man er selv på vejen. Jo jo.

Hvornår er det så sikkert at køre forstærk?

Og Daniel så tænker jeg at du ikke er meget over 25? Ellers må du rette mig
Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af KBoesen » 20. maj 2019, 21:10

At køre for stærkt kan du ikke bruge som et eksempel - For hvad er for stærkt?
Jo det lovgivningen skriver, men står den mål med virkeligheden?
I Tyskland må du køre 100 på en almindelig landevej, hvilket er dybt kriminelt i DK og koster det halve af ens pensionsopsparing.

At køre med for lidt lys på bilen, når det bælgragende mørkt, er sku farligt uanset om du kører lovlige 100 km/t i Tyskland eller gør det ulovligt i DK.


Jeg var engang snublende tæt på at crashe på knallert, pga en parkeret bil i vejsiden på landevej, som jeg ikke lige have spottet før i aller sidste sekund, da en refleks giver lidt genskind fra sig. Denne situation havde helt sikkert ikke opstået, hvis jeg havde brugt det lange lys.
These users thanked the author KBoesen for the post (total 3):
DanielB12Korreborggudhjem
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 21:30

KBoesen skrev:At køre for stærkt kan du ikke bruge som et eksempel - For hvad er for stærkt?
Jo det lovgivningen skriver, men står den mål med virkeligheden?
I Tyskland må du køre 100 på en almindelig landevej, hvilket er dybt kriminelt i DK og koster det halve af ens pensionsopsparing.

At køre med for lidt lys på bilen, når det bælgragende mørkt, er sku farligt uanset om du kører lovlige 100 km/t i Tyskland eller gør det ulovligt i DK.


Jeg var engang snublende tæt på at crashe på knallert, pga en parkeret bil i vejsiden på landevej, som jeg ikke lige have spottet før i aller sidste sekund, da en refleks giver lidt genskind fra sig. Denne situation havde helt sikkert ikke opstået, hvis jeg havde brugt det lange lys.
Men nu holder der ik biler ude på vejen og kære knallerter på motorvejen hvor jeg køre 75% af min mørke tid. De resterende er 10% motortrafikvej og de sidste 15% er landevej hvor der er oplyst af store firmaers lys. Det er yderst sjældent jeg køre på en mørk landevej. Så motortrafikvejen er ik oplyst men tror ik jeg endnu har prøvet at være helt alene på den. Jo måske men så er det med kort lys jo kun mig selv jeg er til fare med. Motorvejen er der altid biler foran, så skulle man blænde op og ned hver 5 sek eller sådan noget. Jeg har INTET behov for langt lys på den strækning jeg køre 90% af tiden. Altså forstærk er forstærk lige meget hvad grænserne er i andre lande, vi er i DK så lad os holde os til det. At køre forstærk er i min verden mere farligt end alm lys på bilen når det er mørkt. Jeg korset mig over hvor hurtig bilerne flyver forbi vejarbejde bla men også bare generelt hvor travlt folk har i hverdagen. Ja jeg har en GTI men har inter behov for at køre rådent eller stærkt. Jeg køre måske 120-130 på en 110 motorvejen hvis det er men bremser ALTID ned til det man max må ved vejarbejde.

Jeg kommer ik til at bruge det lange lys mere, da jeg ik har behovet for det. Men danskerne burde generelt sætte hastigheden ned på alle strækninger. Kan ikke passe man har så travlt at man skal køre forstærk. Men ok det gir penge i statskassen, når folk for taget billeder. Har dog aldrig fået en bøde for at kun at køre med alm lys.


Hilsen Dan

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2019, 21:36

Du lyder stadigvæk som en tosse.. Beklager det grove idiot - det var jo ikke specifikt møntet på dig, med mindre du lå og kørte 70 på motorvejen.. du kører så for stærkt i stedet for, selvom du klandrer andre for at det er dybt forkert?
Og hvor kommer vejarbejdet ind i billedet lige pludseligt..?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 21:38

DanielB12 skrev:Du lyder stadigvæk som en tosse.. Beklager det grove idiot - det var jo ikke specifikt møntet på dig, med mindre du lå og kørte 70 på motorvejen.. du kører så for stærkt i stedet for, selvom du klandrer andre for at det er dybt forkert?
Og hvor kommer vejarbejdet ind i billedet lige pludseligt..?
Så du ligger og blænder op og ned konstant ude på motorvejen? Eller køre du på en strækning hvor der ikke er foran kørende?

Tænker at hvis jeg køre 130 på speedometeret så køre jeg måske 122-125km i timen. Er det for hurtig på en 130kmt motorvej??? Og hvis jeg sætter den til 120kmt på en 110kmt motorvej så ja køre jeg måske 5 kmt for hurtigt. Sorry.

Og vejarbejde kom ind fordi det er som regel godt markeret med reflekser så man kan se det selv med normal lys og ikke lang lys. Og når jeg køre forbi med f.eks 80kmt så blæser folk forbi med meget mere. Så skulle jeg igen blænde op og ned i et væk for ik at genere folk der flyver forbi. Så nøjes jeg med alm lys.

Hilsen Dan
Senest rettet af Frandsen6000 20. maj 2019, 21:38, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2019, 21:43

Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 21:38
DanielB12 skrev:Du lyder stadigvæk som en tosse.. Beklager det grove idiot - det var jo ikke specifikt møntet på dig, med mindre du lå og kørte 70 på motorvejen.. du kører så for stærkt i stedet for, selvom du klandrer andre for at det er dybt forkert?
Og hvor kommer vejarbejdet ind i billedet lige pludseligt..?
Så du ligger og blænder op og ned konstant ude på motorvejen? Eller køre du på en strækning hvor der ikke er foran kørende?


Hilsen Dan
Jeg blænder op og ned, når der er behov for det, ja.. Nu kører jeg primært på køge bugt, så der er behovet ikke så stort i nattetimerne, da der er belysning på næsten hele strækningen. Men når vi kører ned på syd-motorvejen, så forsvinder lysmasterne, og så blænder jeg op hvor jeg kan, uden at genere for mange.
Forankørende bliver jo sjældent generet i lige så høj grad som modkørende, qua nedblændeligt bakspejl (og sidespejle).

Jeg kunne aldrig finde på at køre 110 eller 130 hvis ikke der var oplyst nok foran mig. Det er også rimelig tit at der holder biler i nødsporet, og der går en rum tid uden langt lys, før reflekserne giver nok varsel. Tænk hvis et barn løb ud foran vejen, eller bare åbnede bagdøren, og du kom bragende afsted alt for hurtigt, og uden langt lys..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 21:47

DanielB12 skrev:
Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 21:38
DanielB12 skrev:Du lyder stadigvæk som en tosse.. Beklager det grove idiot - det var jo ikke specifikt møntet på dig, med mindre du lå og kørte 70 på motorvejen.. du kører så for stærkt i stedet for, selvom du klandrer andre for at det er dybt forkert?
Og hvor kommer vejarbejdet ind i billedet lige pludseligt..?
Så du ligger og blænder op og ned konstant ude på motorvejen? Eller køre du på en strækning hvor der ikke er foran kørende?


Hilsen Dan
Jeg blænder op og ned, når der er behov for det, ja.. Nu kører jeg primært på køge bugt, så der er behovet ikke så stort i nattetimerne, da der er belysning på næsten hele strækningen. Men når vi kører ned på syd-motorvejen, så forsvinder lysmasterne, og så blænder jeg op hvor jeg kan, uden at genere for mange.
Forankørende bliver jo sjældent generet i lige så høj grad som modkørende, qua nedblændeligt bakspejl (og sidespejle).

Jeg kunne aldrig finde på at køre 110 eller 130 hvis ikke der var oplyst nok foran mig. Det er også rimelig tit at der holder biler i nødsporet, og der går en rum tid uden langt lys, før reflekserne giver nok varsel. Tænk hvis et barn løb ud foran vejen, eller bare åbnede bagdøren, og du kom bragende afsted alt for hurtigt, og uden langt lys..
Jamen så er du utrolig lovlydig og fair nok. Så bryder jeg loven der. Det kan jeg godt leve med og trækker altid ud i venstre vognbane når der holder bil i nødsporet og jo kan godt se den på god afstand med alm lys. Det er nok et spørgsmål om at vende sine øjne til at se bedre om natten og ik være afhængig af lys, men vi bliver aldrig enig. Så vi kan aftale at den dag danskerne generelt skænker hastigheden og forovognene bliver overflødige, så skal jeg nok blænde op og ned i et væk.


Hilsen Dan

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af siccio » 20. maj 2019, 22:08

Glæder mig til den dag led matrix, eller dynamik light assist bliver standard på biler, lys er undervurderet kraftigt, og her kan man bande det danske afgiftssystem væk.
Har altid været kostbart med xenon og nu led lys, at have bedre lys på bilerne.
Dog trods alt blevet mere spiselige priser de senere år.
Efter jeg selv var tæt på at kollidere med væltet træ på en mørk landevej, må jeg sige at langt lys ikke skal undervurderes!
Situationen var der holdte en modkørende med lys I vejsiden. Blændede mit lys ned, og da jeg passerede nåede jeg lige at blænde op. Og så et væltet træ foran på vejen.
Kørte de 80 km/t man må, men skal love for at ting kommer hurtigt tæt på inden man når at reagere. Forventer jo netop ikke noget på en landevej der pludseligt ligger i vejen.
Tænk på en motorvej, hvis noget er faldet af en trailer eller hvad ved jeg.
110-130 km/t er mange meter i sekundet.
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 22:22

Lygteføring

§ 33 Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,
2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,
3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller
4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Hvem vurdere om vejen er tilstrækklig oplyst? Der står ingen steder at man SKAL køre med langt lys, hvis vejen er tilstrækklig oplyst. Så må være en vurdering i hvert enkelt tilfælde/ person eller kan i finde andre steder i færdselsloven hvor der står at man SKAL køre med langt lys ved henholdvis 80 og derover?


Sent from my iPad using Tapatalk

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 22:26

Almindelige regler

§ 41 Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

Når i så blænder ned på motorvejen og andre steder, husker i så at sænke hastigheden tilsvarende? Eller vurdere i at i kan køre med samme hastighed som med langt lys indtil i kan blænde op igen?


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2019, 22:38

Hvis du blænder ned på motorvejen, så oplyser den modkørende eller forankørende jo vejen foran dig. Ellers er du for langt væk til at du skal blænde ned.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 22:39

DanielB12 skrev:Hvis du blænder ned på motorvejen, så oplyser den modkørende eller forankørende jo vejen foran dig. Ellers er du for langt væk til at du skal blænde ned.
Ja ja det er jo så din vurdering. Loven siger intet om hastighed eller andet end at det er en vurdering om lyset.


Hilsen Dan

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2019, 22:47

Så det er du uenig i eller hvad?

Men hvis du bare holder dig til at udsætte uskyldige mennesker for fare i Sønderjylland, og ikke kommer herovre, så må jeg nøjes med det.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 22:50

DanielB12 skrev:Så det er du uenig i eller hvad?

Men hvis du bare holder dig til at udsætte uskyldige mennesker for fare i Sønderjylland, og ikke kommer herovre, så må jeg nøjes med det.
Jamen du har ik kunne finde et sted i en lov hvor der står at man skal have lang lys på? At det er en lovkrav. Det er en vurderings sag og mit nattesyn er åbenbart bedre end dit. Så ræs du bare afsted med lang lys, du blir nok ældre og moden engang. Ellers må du finde en opgørelse på hvor mange der bliver dræbt i trafikken pga af manglende lang lys. Så kan vi begynde at snakke om at jeg vil ændre adfær


Hilsen Dan

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af DanielB12 » 20. maj 2019, 23:06

Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 22:50
DanielB12 skrev:Så det er du uenig i eller hvad?

Men hvis du bare holder dig til at udsætte uskyldige mennesker for fare i Sønderjylland, og ikke kommer herovre, så må jeg nøjes med det.
Jamen du har ik kunne finde et sted i en lov hvor der står at man skal have lang lys på? At det er en lovkrav. Det er en vurderings sag og mit nattesyn er åbenbart bedre end dit. Så ræs du bare afsted med lang lys, du blir nok ældre og moden engang. Ellers må du finde en opgørelse på hvor mange der bliver dræbt i trafikken pga af manglende lang lys. Så kan vi begynde at snakke om at jeg vil ændre adfær


Hilsen Dan
En rapport, hvor Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten, viser i øvrigt, at i halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyser op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.
fra https://newsbreak.dk/reglerne-for-langt-lys/

Og direkte fra HVU: http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocumen ... 202015.pdf

Så altså..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 20. maj 2019, 23:10

DanielB12 skrev:
Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 22:50
DanielB12 skrev:Så det er du uenig i eller hvad?

Men hvis du bare holder dig til at udsætte uskyldige mennesker for fare i Sønderjylland, og ikke kommer herovre, så må jeg nøjes med det.
Jamen du har ik kunne finde et sted i en lov hvor der står at man skal have lang lys på? At det er en lovkrav. Det er en vurderings sag og mit nattesyn er åbenbart bedre end dit. Så ræs du bare afsted med lang lys, du blir nok ældre og moden engang. Ellers må du finde en opgørelse på hvor mange der bliver dræbt i trafikken pga af manglende lang lys. Så kan vi begynde at snakke om at jeg vil ændre adfær


Hilsen Dan
En rapport, hvor Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten, viser i øvrigt, at i halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyser op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.
fra https://newsbreak.dk/reglerne-for-langt-lys/

Og direkte fra HVU: http://www.hvu.dk/SiteCollectionDocumen ... 202015.pdf

Så altså..
Der står stadig ingen steder man SKAL have lang lys på over en hvis hastighed, det er stadig en vurderings sag at man skal afpasse hastighed og lyset på mørke veje, og der er jo meget forskel på hvor godt eller dårligt man ser om natten. Nogen er natteblinde og andre ser rigtig godt om natten.

Vil læse den rapport fra haveri kommisionen ved lejlighed

Den rapport siger da intet særligt om lys. Det nævner hastighed. Alkohol og træthed. Og ingen af de dele ville langt lys hjælpe på.


Hilsen Dan

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Tor Morrison » 21. maj 2019, 01:52

siccio skrev:
20. maj 2019, 22:08
Glæder mig til den dag led matrix, eller dynamik light assist bliver standard på biler, lys er undervurderet kraftigt, og her kan man bande det danske afgiftssystem væk.
Har altid været kostbart med xenon og nu led lys, at have bedre lys på bilerne.
Dog trods alt blevet mere spiselige priser de senere år.
Efter jeg selv var tæt på at kollidere med væltet træ på en mørk landevej, må jeg sige at langt lys ikke skal undervurderes!
Situationen var der holdte en modkørende med lys I vejsiden. Blændede mit lys ned, og da jeg passerede nåede jeg lige at blænde op. Og så et væltet træ foran på vejen.
Kørte de 80 km/t man må, men skal love for at ting kommer hurtigt tæt på inden man når at reagere. Forventer jo netop ikke noget på en landevej der pludseligt ligger i vejen.
Tænk på en motorvej, hvis noget er faldet af en trailer eller hvad ved jeg.
110-130 km/t er mange meter i sekundet.
Nærlys skal lyse minimum 30 m frem. Hvis man kører 130 km/t. er bremselængden ca. 70 m. Hvis der går 0,6 s. i reaktionstid (mange er langsommere) så har man bevæget sig 22 m. før man begynder at bremse. Dvs. man kører 92 m før man holder stille. Ved 80 km/t er det tilsvarende ca. 40 m. De fleste gør hvad de kan for at kunne se bedst muligt og andet ville da også være mærkeligt. Mit lange LED lys er der dælme smæk på og det gør en kæmpe forskel ift. nærlys.
These users thanked the author Tor Morrison for the post:
Morten Hedensted
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af KBoesen » 21. maj 2019, 17:19

Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 23:10
Der står stadig ingen steder man SKAL have lang lys på over en hvis hastighed, det er stadig en vurderings sag at man skal afpasse hastighed og lyset på mørke veje
Det er også en altid en vurderingssag, om det var farten eller uopmærksomheden der var skyld i et uheld...

Det samme kan siges med lygteføring...


Men jeg lærte da jeg tog kørekort (hvilket lyder til at være en del nyere end dit), at man ALTID skal køre med så meget lys(læs: fjernlys) på bilen, som omgivelserne tillader, for at højne sin og andres sikkerhed maksimalt.
Den del er vidst gået din næse forbi.
These users thanked the author KBoesen for the post:
DanielB12
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 21. maj 2019, 17:57

KBoesen skrev:
Frandsen6000 skrev:
20. maj 2019, 23:10
Der står stadig ingen steder man SKAL have lang lys på over en hvis hastighed, det er stadig en vurderings sag at man skal afpasse hastighed og lyset på mørke veje
Det er også en altid en vurderingssag, om det var farten eller uopmærksomheden der var skyld i et uheld...

Det samme kan siges med lygteføring...


Men jeg lærte da jeg tog kørekort (hvilket lyder til at være en del nyere end dit), at man ALTID skal køre med så meget lys(læs: fjernlys) på bilen, som omgivelserne tillader, for at højne sin og andres sikkerhed maksimalt.
Den del er vidst gået din næse forbi.
Haha ja mit er taget i 99 så er jo en dinosaur i forhold til jer unge mennesker. Billede


Hilsen Dan

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af KBoesen » 21. maj 2019, 18:23

Frandsen6000 skrev:
21. maj 2019, 17:57
Haha ja mit er taget i 99 så er jo en dinosaur i forhold til jer unge mennesker. Billede
Hilsen Dan
Pointen er bare, at få nu gjort så meget for at give dig selv de bedste odds i trafikken som muligt, hvilket få vænnet dig til at bruge det lange lys, så snart du har muligheden for det.

For din egen og andres skyld og sikkerhed.

Du kan mene at du kører nok så perfekt og ordentligt, med dit korte lys, men en dag sker der bare noget, man selv ikke er herrer over.

De fleste af os er jo også begyndt at bruge sele, selvom de fleste nok i starten syntes at det var OK træls.
These users thanked the author KBoesen for the post:
DanielB12
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Frandsen6000 » 21. maj 2019, 18:24

KBoesen skrev:
Frandsen6000 skrev:
21. maj 2019, 17:57
Haha ja mit er taget i 99 så er jo en dinosaur i forhold til jer unge mennesker. Billede
Hilsen Dan
Pointen er bare, at få nu gjort så meget for at give dig selv de bedste odds i trafikken som muligt, hvilket få vænnet dig til at bruge det lange lys, så snart du har muligheden for det.

For din egen og andres skyld og sikkerhed.

Du kan mene at du kører nok så perfekt og ordentligt, med dit korte lys, men en dag sker der bare noget, man selv ikke er herrer over.

De fleste af os er jo også begyndt at bruge sele, selvom de fleste nok i starten syntes at det var OK træls.
Danskerne skulle gøre noget ved farten istedet for.
Men syntes vi skal lade den ligge her. Er intet på leveringstid på en polo at gøre jo.

Hilsen Dan

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af Thor-thor » 21. maj 2019, 18:27

Forstår overhovedet ikke modviljen mod at anvende langt lys?
Det giver god mening at man har mest/bedst muligt lys, så man ser bedst muligt (lyder nærmest som du mener at du opsparer/optræner mørkesyn ved at køre i halvmørke?)?

Svarer til at man læser bøger i halvmørke. Så kan man tænde lyset, hvis man går i gang med en bog, hvor bogstaverne er virkelig små ;)
These users thanked the author Thor-thor for the post:
DanielB12

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Leveringstid På Ny Polo Gti

Indlæg af siccio » 21. maj 2019, 19:33

Frandsen, kan godt mærke du føler dig irriteret over det med lyset, men glæd dig nu over den fine bil, og ikke mindst led lyset i den.
Kan ud fra dit indlæg om kørekort se vi tog ca på samme tid i, også 1999 her. Dog var jeg 20 år, da jeg der selv skulle betale, og penge var få dengang😉
Alt menneskelig viden er dog at vi hvor ældre er miste syn, nogle hurtigere en andre, men se hvor mange der begynder med briller i 40-45 års alderen.
Ingen tvivl om en 18-20 årig ser bedre en vi gør gennemsnitteligt, men køreerfaring og sikkert vovemod er vi nok dygtigere billister igen gennemsnitteligt.
Er overbevist om at kørte du på veje, som her på Djursland, hvor der er skovområder og mange sving samt mørkt som =sort ja så ville du finde glæde i fjernlys, især med dine led.
Køre man på lettere oplyste veje, ja enig så forsvinde ideen jo med det, da man får hjælp. Som på motorveje hvor bare baglys fra andre, og fornuftigt afstand, rammer man jo ikke noget, før den forankørende uanset😉
Jeg og andre tolkede jo, ud fra dine indlæg at du mener fjernlys ikke er nødvendigt.
Håber dog jeg har fanget den nu, og nyd din bil.
Tilbage til trådens spor.....
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"