ACT cylinderfrakobling eller ikke?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 177
- Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vamdrup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Hej.
Var idag ude at prøve en Seat Arona 1,0 med 115 hk.
Jeg tror bare ikke jeg kan vende mig til lyden i en 3 cylinder, så
vi prøvede en 1,5 med 150 hk. Bilen havde dog ACT som vi syntes lød smart
og som vi ikke umiddelbart havde problemer med.
Nu kan jeg læse herinde (godt nok et emne fra 2015) at man skal holde sig
langt væk fra ACT da den kan give motorrystelser.
Gælder dette stadigvæk i 2017 eller er denne fejl blevet rettet?
Hvis denne fejl stadig findes kan man ikke få en 1,5 liters motor, da alle har ACT.
mvh
Var idag ude at prøve en Seat Arona 1,0 med 115 hk.
Jeg tror bare ikke jeg kan vende mig til lyden i en 3 cylinder, så
vi prøvede en 1,5 med 150 hk. Bilen havde dog ACT som vi syntes lød smart
og som vi ikke umiddelbart havde problemer med.
Nu kan jeg læse herinde (godt nok et emne fra 2015) at man skal holde sig
langt væk fra ACT da den kan give motorrystelser.
Gælder dette stadigvæk i 2017 eller er denne fejl blevet rettet?
Hvis denne fejl stadig findes kan man ikke få en 1,5 liters motor, da alle har ACT.
mvh
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Jeg har lige kørt 27.000 km med en 1.4 ACT. Jeg har kun positive ting at sige om det.chrsof skrev:Hej.
Var idag ude at prøve en Seat Arona 1,0 med 115 hk.
Jeg tror bare ikke jeg kan vende mig til lyden i en 3 cylinder, så
vi prøvede en 1,5 med 150 hk. Bilen havde dog ACT som vi syntes lød smart
og som vi ikke umiddelbart havde problemer med.
Nu kan jeg læse herinde (godt nok et emne fra 2015) at man skal holde sig
langt væk fra ACT da den kan give motorrystelser.
Gælder dette stadigvæk i 2017 eller er denne fejl blevet rettet?
Hvis denne fejl stadig findes kan man ikke få en 1,5 liters motor, da alle har ACT.
mvh
Min genbo har en 1.4 ACT. Han døjede med rystelser. Men ved sidste service fik han en ny SW på, som løste det problem. Jeg valgte gerne en ACT igen.
/Søren.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Har kørt 60.000 km med ACT nu, og det fungerer som det skal. Jeg mærker ikke, når det slår til/fra, og der er heller ingen rystelser.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Jeg har en ny SEAT Ibiza FR 1.5 150. Kan mærke en smule rystelser i rattet når den kører på 2 cylindre. Det er dog ikke noget jeg tænker over, medmindre jeg bevidst mærker efter.
Kan dog nemt høre at den kører på 2 cylindre. Det giver en svag rumlen i kabinen som er svært at lokalisere.
Kan dog nemt høre at den kører på 2 cylindre. Det giver en svag rumlen i kabinen som er svært at lokalisere.
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 177
- Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vamdrup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Er du tilfreds med den eller ville du hellere have den uden ACT hvis det var muligt?ckrog skrev:Jeg har en ny SEAT Ibiza FR 1.5 150. Kan mærke en smule rystelser i rattet når den kører på 2 cylindre. Det er dog ikke noget jeg tænker over, medmindre jeg bevidst mærker efter.
Kan dog nemt høre at den kører på 2 cylindre. Det giver en svag rumlen i kabinen som er svært at lokalisere.
Giver det overhovedet bedre brændstofforbrug?
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
I den Passat B8 jeg havde gav det ca. +1 km/l efter min vurdering.chrsof skrev:ckrog skrev:
Giver det overhovedet bedre brændstofforbrug?
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Ja, jeg er meget tilfreds. Der er kun en lille ændring i lyden der afslører at den kører i øko tilstand.chrsof skrev:Er du tilfreds med den eller ville du hellere have den uden ACT hvis det var muligt?ckrog skrev:Jeg har en ny SEAT Ibiza FR 1.5 150. Kan mærke en smule rystelser i rattet når den kører på 2 cylindre. Det er dog ikke noget jeg tænker over, medmindre jeg bevidst mærker efter.
Kan dog nemt høre at den kører på 2 cylindre. Det giver en svag rumlen i kabinen som er svært at lokalisere.
Giver det overhovedet bedre brændstofforbrug?
Om det giver en bedre brændstoføkonomi, det er svært at sige. Har kun kørt ca 1800 km
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 1. okt 2017, 17:47
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Tillykke med den nye Ibiza.ckrog skrev:Ja, jeg er meget tilfreds. Der er kun en lille ændring i lyden der afslører at den kører i øko tilstand.chrsof skrev:Er du tilfreds med den eller ville du hellere have den uden ACT hvis det var muligt?ckrog skrev:Jeg har en ny SEAT Ibiza FR 1.5 150. Kan mærke en smule rystelser i rattet når den kører på 2 cylindre. Det er dog ikke noget jeg tænker over, medmindre jeg bevidst mærker efter.
Kan dog nemt høre at den kører på 2 cylindre. Det giver en svag rumlen i kabinen som er svært at lokalisere.
Giver det overhovedet bedre brændstofforbrug?
Om det giver en bedre brændstoføkonomi, det er svært at sige. Har kun kørt ca 1800 km
Har selv lige fået en FR 115 DSG.. Dejlig spand.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 20 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Hej! Jeg har en golf 7,5 2018 med 1.5 tsi evo act motor, jeg synes det fungere rigtig godt! Jeg er selv mekaniker så rystelser, lyde der ikke skal være der mm er jeg allergisk overfor! Men det er IKKE tilfældet, jeg har sågar prøvet at lave en “blind” test på 2 af mine kammerater for at se om folk kan mærke det, hvilket ikke gik særlig godt! Så kan kun sige det er vel integreret, super funktionsdygtig samt dejlig besparende, når den har slået act til, kan jeg hente op til 1,5 L pr 100km, hvilket jeg synes er fornuftigt! (Det er en variant jeg har, så lidt større bil og tungere end en alm) go for it!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
En Golf er langt bedre støjdæmpet end en Ibiza, så jeg tror ikke at erfaringer fra en Golf kan overføres direkte til en Ibiza, hvor støj fra motoren generelt er mere present.
Selve systemet ville jeg ikke være "bange" for. En 1.5 TSI er en anelse mere ukultiveret end en 1.4 TSI, men det er i småtingsafdelingen og en 1.4 er jo ikke en option i en Ibiza.
Selve systemet ville jeg ikke være "bange" for. En 1.5 TSI er en anelse mere ukultiveret end en 1.4 TSI, men det er i småtingsafdelingen og en 1.4 er jo ikke en option i en Ibiza.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Vores polo 6C har det, og det er super fint. Kørte til Ringsted igår, og på motorvejen med 130, der kom den op på 21-22 med act til, og lå på 17-18 når den ikke var til. Det er dog ned af bakke meget af vejen, så hjælper selvfølgelig på det
Ang støj så kan man godt høre det, men man skal lytte efter. Det er dog blevet lidt “værre” Efter den nye asfalt på Køge bugt som er særlig støjdæmpende. Der både mærker og hører man det mere, men det er virkelig ikke noget man lægger mærke til.
Dækstøj er meget værre, og jeg overvejer at få lyddæmpet vores bil, især bagagerummet er slemt efter vi har fjernet pladen i bunden og bagagerumdækpladen.
tl;dr: Jeg ville vælge en ACT motor igen, anyday.
Ang støj så kan man godt høre det, men man skal lytte efter. Det er dog blevet lidt “værre” Efter den nye asfalt på Køge bugt som er særlig støjdæmpende. Der både mærker og hører man det mere, men det er virkelig ikke noget man lægger mærke til.
Dækstøj er meget værre, og jeg overvejer at få lyddæmpet vores bil, især bagagerummet er slemt efter vi har fjernet pladen i bunden og bagagerumdækpladen.
tl;dr: Jeg ville vælge en ACT motor igen, anyday.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
ACT i min Passat har Ikke slået en prut forkert på snart 1 1/2 år, så den del tror jeg de har godt styr på.
Prøvede en 95 hk 1.0 TSI, og synes slet ikke det er slemt det med 3 cyl. Bevares den har lidt af lyden, men synes ikke det er slemt, og vibration er der ikke noget af. I Golf størrelse og derover vil jeg nok også gå efter 1.5, men i Poloen gør den lille det rigtig godt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Prøvede en 95 hk 1.0 TSI, og synes slet ikke det er slemt det med 3 cyl. Bevares den har lidt af lyden, men synes ikke det er slemt, og vibration er der ikke noget af. I Golf størrelse og derover vil jeg nok også gå efter 1.5, men i Poloen gør den lille det rigtig godt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10871
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1900 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Jeg tror, der er stor forskel på de forskellige modeller mht. støjdæmpning.
Min svigermor var ude og prøvekøre en Arona i går, og kunne slet ikke have, at den "skraldede" i motoren, som hun sagde. Hun har prøvet min Golf, som hun er stor fan af - med samme motor. 1.0 (115) gør det fantastisk i en Golf, men støjer en del mere i de "mindre".
Ligeledes synes jeg, der er flere "klager" over ACT i de små modeller, mens de større (som fx min Superb) ikke mærkes af det overhovedet. Ligeledes mindes jeg, at der i starten var lidt brok over, at det var værre med manuelt gear, end med DSG. Min er med DSG, og den kører tit i "for højt" et gear til, at ACT er aktivt - det virker kun over 1500 o/min, så vidt jeg husker.
Min svigermor var ude og prøvekøre en Arona i går, og kunne slet ikke have, at den "skraldede" i motoren, som hun sagde. Hun har prøvet min Golf, som hun er stor fan af - med samme motor. 1.0 (115) gør det fantastisk i en Golf, men støjer en del mere i de "mindre".
Ligeledes synes jeg, der er flere "klager" over ACT i de små modeller, mens de større (som fx min Superb) ikke mærkes af det overhovedet. Ligeledes mindes jeg, at der i starten var lidt brok over, at det var værre med manuelt gear, end med DSG. Min er med DSG, og den kører tit i "for højt" et gear til, at ACT er aktivt - det virker kun over 1500 o/min, så vidt jeg husker.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Ifølge SSP 510 kan ACT / CoD kun være aktivt mellem 1250 og 4000 rpm.
Den siger endvidere at "klak"-lyde ved anslag er helt normalt. Om man kan høre disse "klak"-lyde som er en egenskab ved motoren og er derfor afhængig af støjdæmpningen i en givet bil.
Den siger endvidere at "klak"-lyde ved anslag er helt normalt. Om man kan høre disse "klak"-lyde som er en egenskab ved motoren og er derfor afhængig af støjdæmpningen i en givet bil.
- Vedhæftede filer
-
- www.jpg (24.04 KiB) Vist 6314 gange
- _Jensen
- Medlem
- Indlæg: 1382
- Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 88 times
- Been thanked: 421 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Min Passat har kørt lidt over 5.000 km og på intet tidspunkt har jeg bemærket ATC, ud over jeg selvfølgelig kan se det i aktiv info display. Og det gir nogen besparelse af betydning, kan jeg godt være i tvivl om. Eller også er mit kørselsmønster bare ikke til det.
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 74
- Tilmeldt: 3. apr 2016, 19:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
I min Passat kan man godt høre når den kører på 2 cylindre, motorlyden ændres lidt. Men det er ikke noget jeg oplever som generende.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 63 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Det kan kodes fra hvis man gerne vil slippe for det. (ikke hos vw)
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Jeg har en Polo 1,4 TSI ACT og har ikke haft problemer med den. Ved måske 1 ud af 100 skift fra 4 til 2 cylindre ved bykørsel med lav fart, kan skiftet føles lidt uharmonisk.
Lige nu kører jeg i en 1,5 TSI ACT og den føles endnu mere harmonisk. Det er dog også i en Golf.
Motoren trækker rigtig godt allerede fra 15-1600 omdrejninger.
Lige nu kører jeg i en 1,5 TSI ACT og den føles endnu mere harmonisk. Det er dog også i en Golf.
Motoren trækker rigtig godt allerede fra 15-1600 omdrejninger.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 85
- Tilmeldt: 31. okt 2014, 12:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Så kommer jeg med det sure opstød...
Læs tråden med bl.a mine erfaringer fra nov-17 vedr. ACT her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=135582 eller læs her...
- Er lige nødt til at gi' min erfaring af ACT i 1.5'eren i kombination med DSG, som jeg nu har kørt 15000 km med siden august.
- I min optik fungerer den ikke godt.
- På landevej, omkring de 80 km/t er det rigtig nok, at der kan man oftest ikke mærke at den aktiverer/deaktiverer, det er meget småt.
- Men til gengæld kan ACT'n tydligt mærkes ved lav hastighed, f.eks ved bykørsel med lav belastning hvor bilen begynder at vibrere når ACT er aktiv.
- Og når jeg kører på motorvej med 130 i timen og motorbremser, føles det også som at der helt pludselig sidder 4 hjul på bilen der ikke er ordenligt balanceret.
- Vibrationerne forsvinder det samme sekund ACT'n kobler fra igen.
- Værkstedets svar på mine oplevelser, er at det kan de ikke gøre noget ved... Det er sådan den er...
- "Heldigvis" er bilen leaset, så lige nu, er status at kontrakten nok bliver opsagt før tid - medmindre der evt. kommer en sw opdatering eller lignende der ændrer på det jeg oplever.
- Så mit råd er, at køre en meget lang tur, både i by, og på motorvej i en 1.5 inden du bestemmer dig for at købe en.
- Så kan du selv danne dig dit eget indtryk af motoren.
Jeg vil ikke vælge en VW med ACT igen... Jeg kan endda mærke at det aktiveres inden indikationen kommer op i displayet... Det er kortvarigt - men kan mærkes.
Kan fristes til at sammenligne det lidt med vores gode ven DQ200 gearkassen - nogle oplever problemer, andre ikke (den er jeg så heller ikke så glad for... kan bedre lide gearkasser med converter) - så igen, kør en meeeget lang tur inden der købes en motor med ACT.
At der så er nogle der siger "det kan ikke mærkes", eller "jeg kan mærke alt " beviser så bare min påstand, at vi alle er meget forskellige, og selvfølgelig opfatter ting forskelligt - så ingen kan på forhånd fortælle hvordan lige netop DU vil opleve det
Læs tråden med bl.a mine erfaringer fra nov-17 vedr. ACT her: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=135582 eller læs her...
- Er lige nødt til at gi' min erfaring af ACT i 1.5'eren i kombination med DSG, som jeg nu har kørt 15000 km med siden august.
- I min optik fungerer den ikke godt.
- På landevej, omkring de 80 km/t er det rigtig nok, at der kan man oftest ikke mærke at den aktiverer/deaktiverer, det er meget småt.
- Men til gengæld kan ACT'n tydligt mærkes ved lav hastighed, f.eks ved bykørsel med lav belastning hvor bilen begynder at vibrere når ACT er aktiv.
- Og når jeg kører på motorvej med 130 i timen og motorbremser, føles det også som at der helt pludselig sidder 4 hjul på bilen der ikke er ordenligt balanceret.
- Vibrationerne forsvinder det samme sekund ACT'n kobler fra igen.
- Værkstedets svar på mine oplevelser, er at det kan de ikke gøre noget ved... Det er sådan den er...
- "Heldigvis" er bilen leaset, så lige nu, er status at kontrakten nok bliver opsagt før tid - medmindre der evt. kommer en sw opdatering eller lignende der ændrer på det jeg oplever.
- Så mit råd er, at køre en meget lang tur, både i by, og på motorvej i en 1.5 inden du bestemmer dig for at købe en.
- Så kan du selv danne dig dit eget indtryk af motoren.
Jeg vil ikke vælge en VW med ACT igen... Jeg kan endda mærke at det aktiveres inden indikationen kommer op i displayet... Det er kortvarigt - men kan mærkes.
Kan fristes til at sammenligne det lidt med vores gode ven DQ200 gearkassen - nogle oplever problemer, andre ikke (den er jeg så heller ikke så glad for... kan bedre lide gearkasser med converter) - så igen, kør en meeeget lang tur inden der købes en motor med ACT.
At der så er nogle der siger "det kan ikke mærkes", eller "jeg kan mærke alt " beviser så bare min påstand, at vi alle er meget forskellige, og selvfølgelig opfatter ting forskelligt - så ingen kan på forhånd fortælle hvordan lige netop DU vil opleve det
2018 Golf Variant MK7.5 1.5 TSi EVO 150 Highline DSG
OBDeleven
OBDeleven
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 11. jan 2018, 13:43
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Act Cylinderfrakobling Eller Ikke?
Jeg har netop fået min nye octavia 1.5 act med dsg. Og jeg oplever ingen rystelser overhovedet, hverken ved lav eller høj hastighed.
Indtil videre (ca 1000km) fortryder jeg overhovedet ikke dette tilvalg.
Indtil videre (ca 1000km) fortryder jeg overhovedet ikke dette tilvalg.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 177
- Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vamdrup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Har netop fået vores Golf Variant idag.
Jeg kan sagtens høre når den kører på 2 cylindre, der rumler og føles som om hjulene ikke er afbalanceret.
Jeg er virkelig skuffet over ACT systemet.
Kan det på nogen måde slåes fra.?
Jeg er total ligeglad med om den kører kortere på
literen ved at køre konstant på 4 cylindre.
Jeg kan sagtens høre når den kører på 2 cylindre, der rumler og føles som om hjulene ikke er afbalanceret.
Jeg er virkelig skuffet over ACT systemet.
Kan det på nogen måde slåes fra.?
Jeg er total ligeglad med om den kører kortere på
literen ved at køre konstant på 4 cylindre.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Det lyder hult, men giv det lige en chance Jeg har været i præcis samme båd som dig. (Kan se du har spurgt et andet sted om det kan slås fra - det kan det ikke hos VW men muligvis hos nogle der kan rode i bilens filer). Nå men, tilbage til topic:
!Obs: Min er med manuelt gear.
Da jeg fik bilen tænkte jeg - lige som du - at det var en værre omgang L***, og jeg prøvede sågar et par andre biler med ACT for at sikre mig, der ikke var noget galt. Jeg havde sindsyg meget fokus på frakoblingen når jeg kørte. Man KAN mærke det, uanset hvad folk siger . Nu har jeg kørt med det i knap 5 mdr. og dels bemærker jeg det SLET ikke mere, dels har jeg lært det at kende, dvs. jeg går bevist efter "ECO" i nogle situationer, ligesom jeg har lært gearskiftet således jeg undgår frakobling ved fx. 1500 omdrejninger hvor der er lidt rumlen.
Jeg er med tiden blevet meget begejstret over det ACT og præstere gns. ca 17 km/l i en stor familie container som samtidig har rigeligt med krudt til både sjov og overhalinger. Det er til dato den klart bedste bil jeg har ejet når det kommer til komfort, og nok faktisk også den jeg har været mest glad for at køre i (selvom den har lidt et morfar feel, har sågar taget mig selv ubevidst at ligge under fartgrænsen nogle gange ) - I min optik er motoren er et vanvittigt godt kompromis.
!Obs: Min er med manuelt gear.
Da jeg fik bilen tænkte jeg - lige som du - at det var en værre omgang L***, og jeg prøvede sågar et par andre biler med ACT for at sikre mig, der ikke var noget galt. Jeg havde sindsyg meget fokus på frakoblingen når jeg kørte. Man KAN mærke det, uanset hvad folk siger . Nu har jeg kørt med det i knap 5 mdr. og dels bemærker jeg det SLET ikke mere, dels har jeg lært det at kende, dvs. jeg går bevist efter "ECO" i nogle situationer, ligesom jeg har lært gearskiftet således jeg undgår frakobling ved fx. 1500 omdrejninger hvor der er lidt rumlen.
Jeg er med tiden blevet meget begejstret over det ACT og præstere gns. ca 17 km/l i en stor familie container som samtidig har rigeligt med krudt til både sjov og overhalinger. Det er til dato den klart bedste bil jeg har ejet når det kommer til komfort, og nok faktisk også den jeg har været mest glad for at køre i (selvom den har lidt et morfar feel, har sågar taget mig selv ubevidst at ligge under fartgrænsen nogle gange ) - I min optik er motoren er et vanvittigt godt kompromis.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 177
- Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vamdrup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Jeg får simpelthen propper i ørene af at køre i min nye Golf.
Det er virkelig slemt som den rumler, og det er helt galt når den kører på
2 cylindre.
Både jeg, min søn og en arbejdskollega får det.
Bilen er ikke til at holde ud at køre i.
Havde hørt at man kunne få en i Horsens til at frakoble det med cylinderfrakobling, men
han har lukket biksen
Det er virkelig noget LORT vi har fået leaset.
Det er virkelig slemt som den rumler, og det er helt galt når den kører på
2 cylindre.
Både jeg, min søn og en arbejdskollega får det.
Bilen er ikke til at holde ud at køre i.
Havde hørt at man kunne få en i Horsens til at frakoble det med cylinderfrakobling, men
han har lukket biksen
Det er virkelig noget LORT vi har fået leaset.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Du er svært uheldig med dine nye VAG bilerchrsof skrev: ↑21. jun 2018, 15:38Jeg får simpelthen propper i ørene af at køre i min nye Golf.
Det er virkelig slemt som den rumler, og det er helt galt når den kører på
2 cylindre.
Både jeg, min søn og en arbejdskollega får det.
Bilen er ikke til at holde ud at køre i.
Havde hørt at man kunne få en i Horsens til at frakoble det med cylinderfrakobling, men
han har lukket biksen
Det er virkelig noget LORT vi har fået leaset.
Først en Octavia III der gav propper i ørerne, og nu en Golf 7.5 der gør det samme, bare af en anden årsag.
En dygtig tuner kan formodentlig deaktivere ACT i din motorstyring. Prøv at tjekke med Thomas Landberg.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 21. jun 2018, 17:07
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Vedr. Propper i ørerne.
Oplever du det både i 2 cyl. og 4 cyl. mode?
Som en lavfrekvent støj/bulder?
Oplever du det både i 2 cyl. og 4 cyl. mode?
Som en lavfrekvent støj/bulder?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
En 1.0 TSI i en godt støjfæmpet bil som en Golf eller en A3 går meget støjsvagt og vibrationsfri ved 80 - 130 km/h med konstant hastighed, hvor en 1.4/1.5 med cylinderfrakobling der går på 2 cylindre ikke er lige så vibrationsfri.
En 1.0 TSI i en Polo / Ibiza / Arona (hvor der er sparet på støjdæmpningen) har en trommelyd ved acceleration (bykørsel) som nogle har det svært med.
Når man skal bedømme en 1.0 kontra en 1.4/1.5 skal man lige huske en lang tur på motorvejen også, når man prøvekører. Ikke kun den typiske tur i byen.
En 1.0 TSI i en Polo / Ibiza / Arona (hvor der er sparet på støjdæmpningen) har en trommelyd ved acceleration (bykørsel) som nogle har det svært med.
Når man skal bedømme en 1.0 kontra en 1.4/1.5 skal man lige huske en lang tur på motorvejen også, når man prøvekører. Ikke kun den typiske tur i byen.
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4072
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 339 times
- Been thanked: 204 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Edit: Så ikke at tråden var fra Januar, så mit indlæg var unødvendig
Senest rettet af vw4ever 21. jun 2018, 21:43, rettet i alt 1 gang.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 177
- Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vamdrup
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: ACT cylinderfrakobling eller ikke?
Jeg ville godt kunne leve med den med 4 cylindre.
Det er helt klart værst når den kører på 2 cylindre, og det gør den
desværre ret ofte.