Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af BrianDS » 13. jan 2018, 08:18

erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
12. jan 2018, 13:45
GaSelle skrev: Den er da hurtigere end din Polo, så hvordan "ikke vaks"?
Man skal køre i bilerne - jeg bryder mig ikke om den nye 1.0 TSI, jeg ville hade at køre i den hver dag, jeg føler jeg skal arbejde meget mere med bilen, og at den støjer mere ved almindelig kørsel.
Den gamle 1.2 TSI synes jeg også kører bedre.

Men hurtigere end min (tidligere) diesel Polo, måske fra 0-100, men ikke følelsen når MA kører blandet, og mellem accelerationer kræver flere nedgearinger i 1.0 TSI.

Min mening, andre har måske en anden.
En 1,0 TSI har en langt fladere momentkurve end din Polo-diesel. Hvis du foretager flere gearskifte i en 1,0 TSI er det vist relateret til føreren og ikke til motoren.
Muligvis - men jeg synes ikke 1.0 TSI kører godt Billede så det er ikke en motor jeg umiddelbart ville købe - men heldigvis findes der også større motorer.
Vi har selv en 1.2 TSI og en 2.0 TDI i husstanden nu Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af erlingvj » 13. jan 2018, 11:07

BrianDS skrev:
13. jan 2018, 08:18
erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
12. jan 2018, 13:45


Man skal køre i bilerne - jeg bryder mig ikke om den nye 1.0 TSI, jeg ville hade at køre i den hver dag, jeg føler jeg skal arbejde meget mere med bilen, og at den støjer mere ved almindelig kørsel.
Den gamle 1.2 TSI synes jeg også kører bedre.

Men hurtigere end min (tidligere) diesel Polo, måske fra 0-100, men ikke følelsen når MA kører blandet, og mellem accelerationer kræver flere nedgearinger i 1.0 TSI.

Min mening, andre har måske en anden.
En 1,0 TSI har en langt fladere momentkurve end din Polo-diesel. Hvis du foretager flere gearskifte i en 1,0 TSI er det vist relateret til føreren og ikke til motoren.
Muligvis - men jeg synes ikke 1.0 TSI kører godt Billede så det er ikke en motor jeg umiddelbart ville købe - men heldigvis findes der også større motorer.
Vi har selv en 1.2 TSI og en 2.0 TDI i husstanden nu Billede
Du har tydeligvis set dig gal på en 1.0TSI. Faktum er at en 110 HK / 115 HK støjer mindre end en 1,2 TSI ifølge Volkswagen og at momentforløbet er rigtig fint. Mange forskellig test i diverse bilblade lovpriser den og mange ejere er glade for den.

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt

Indlæg af BCBC » 13. jan 2018, 11:15

Har en 1,2 tsi og en 1.0 tsi i husstanden.
Må sige at her vinder 1.0 tsi over 1,2 tsi (min mening, og det er selvfølgelig subjektivt)
Hvorfor?
Fordi den arbejder rigtig godt, og alt det der med vibrationer og larm, dårlig trækkraft mm. som nogle referere til kan jeg slet ikke genkende.
Men man skal køre den rigtigt, glem gearskifteindikatoren, den er kun til pynt som den iøvrigt er i de fleste biler.
Vælger du den 6 gearet version, så passer 3 gear til bykørsel, 5 til landevej, 4 gear når en klovn foran køre elefantkørsel, 6 gear til motortrafikvej og motorvej. Lad vær med at gearer op før tid, så er den vibrationsfri og støjsvag, og meget villig og der er altid overskud, bare træd på speederen. Og så går den længere på en liter end en 1,2 tsi.
Den har en sporty lyd under acceleration.
Som udgangspunkt skal en 3 cylindret have 4/3 gange flere omdrejninger end en 4 cylindret, for at have det samme antal tændinger ved samme gearing og hastighed som en med 4 cylindre.
Hvis du køre ned på f.eks. 1400 omdrejninger, svare det til at du køre en 4 cylindret ned på 1050 omdrejninger.
Det er et spørgsmål om at tilpasse sig.
Hos os har fruen 1,2 tsi’eren til daglig, og det er jeg tilfreds med.
Eneste punkt jeg kan finde hvor 1,2 tsi vinder, er hvis man kun køre bykørsel, her kan 1,2 tsi virke mere harmonisk.

Men prøv en lang tur i dem begge og vurdere selv.
Begge motorer er ganske fine at køre med.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 792
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af jencka » 13. jan 2018, 12:26

Hekt enig i BCBC´s karakteristik af 1,0 TSI.
Men som mange andre bemærker, skal man prøve lidt forskelligt og se hvad der passer en, ens kørestil, temperament og kørselsmønster.
Vi har ramt perfekt med vores valg af 1,0 (godt nok med DSG, men det har kun været gigant plusser oveni)
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af BrianDS » 13. jan 2018, 12:59

Det er godt vi alle er forskellige, jeg vil ikke mene jeg er gal på 1.0 TSI, jeg synes bare ikke den kører godt - hvorfor jeg også ville vælge en større motor hvis jeg skulle have en ny bil i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af erlingvj » 14. jan 2018, 10:32

BrianDS skrev:
13. jan 2018, 12:59
Det er godt vi alle er forskellige, jeg vil ikke mene jeg er gal på 1.0 TSI, jeg synes bare ikke den kører godt - hvorfor jeg også ville vælge en større motor hvis jeg skulle have en ny bil i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad mener du med at den ikke kører godt??"
Min G7 har en 1.4 TSI - min lillebrors en 1.0 TSI. En 1.0 TSI har en bedre vægtfordeling fordi motoren er lettere. En 1.0 TSI er derfor en anelse mere neutral i sving end en 1.4 TSI.
Selve motoren har den karakteristiske"trommelyd" under acceleration som alle 3-benede har men er mere støjsvag ved konstant hastighed.
En 1.0 TSI 110/115 HK har 200Nm mod 175Nm i en 1.2 TSI og er mere kvik på alle måder.
En 1.2 TSI har en bedre lyd under acceleration men taber til 1.0 TSI på 7-8 andre parametre.

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 792
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af jencka » 14. jan 2018, 12:44

Noget vil dog stadig være subjektivt - for den karakteristiske trommelyd under acceleration, som erlingvj kalder den, synes jeg jo er en fascinerende snerren - men hvad ved jeg - jeg er bare kisteglad for min bil :D
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Seat Leon ST - er 1.0 TSI for lidt?

Indlæg af BrianDS » 14. jan 2018, 14:43

erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
13. jan 2018, 12:59
Det er godt vi alle er forskellige, jeg vil ikke mene jeg er gal på 1.0 TSI, jeg synes bare ikke den kører godt - hvorfor jeg også ville vælge en større motor hvis jeg skulle have en ny bil i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvad mener du med at den ikke kører godt??"
Min G7 har en 1.4 TSI - min lillebrors en 1.0 TSI. En 1.0 TSI har en bedre vægtfordeling fordi motoren er lettere. En 1.0 TSI er derfor en anelse mere neutral i sving end en 1.4 TSI.
Selve motoren har den karakteristiske"trommelyd" under acceleration som alle 3-benede har men er mere støjsvag ved konstant hastighed.
En 1.0 TSI 110/115 HK har 200Nm mod 175Nm i en 1.2 TSI og er mere kvik på alle måder.
En 1.2 TSI har en bedre lyd under acceleration men taber til 1.0 TSI på 7-8 andre parametre.
Som sagt vi er heldigvis forskellige - jeg har indtil videre kun prøvet den helt nye motor i en ny Polo, og der brød jeg mig ikke om den, den skulle have alt for mange omdrejninger og den virkede undermotoriseret.
Men man kan jo nok vende sig til meget.

1.4 TSI kunne jeg godt lide i Polo BlueGT men i Octavia og Touran synes jeg heller ikke den viser så meget overskud, den kan godt flytte sig, men den skal have “tæsk”.

Det er godt i er glade for jeres biler, og de kører sikkert fint, men for mig bliver det en A til B bil - det var ikke en god fornemmelse for mig, men jeg måler heller ikke på tallene på papiret, men følelsen bag rattet.
Heldigvis larmer 1.0 TSI ikke så meget som tidligere 3 cylinder biler, men i min verden er det hverken snerren eller trommelyd, det er bare larm. På det punkt er 1.2 TSI heller ikke verdensmester Billede men det er også svært med god lyd med så lille slagvolumen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"