Overvejelser omkring "ny" bil - behov for hjælp

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Overvejelser omkring "ny" bil - behov for hjælp

Indlæg af Obel » 18. jan 2018, 09:53

Vi går sikkert alle med tanken i ny og næ... Hvornår skal jeg skifte den gamle bil ud?
Går pt. med overvejelsen selv og har svært ved at veje for og imod. Både på den økonomiske side og den mere subjektive omkring selve bilen.

Jeg kører pt. ca. 15.000km om året i en ældre (2008) BMW E61 530d. Bilen er i sig selv super fin og jeg er glad for den og dens overskud, størrelse og udstyr.
Bilen har pt. kørt 193.000km og vil selvfølgelig tage et tab (yderligere) når den rammer 200.000km. Det seneste års tid (+) er det min fornemmelse, at jeg har "tabt" ca. 60.000 i afskrivning.
Bilen koster desuden 8020kr om året i grøn afgift og kører i snit ca. 13 km/l.

1. FEB skifter jeg job og får ca. 120km frem og tilbage på job. (primært motorvej) - hvilket bringer det årlige regnskab op til knap 30.000km om året.

På den økonomiske side koster bilen årligt:
- Grøn afgift: 8020
- Brændstof: (30000/13*8,5) 19.615kr
- Forsikring: ca. 7000
IALT: 34.635 Uden tanke på afskrivning og reperationer (som jo også ligger i den høje ende)

Jeg overvejer om den næste bil skal være den nye Passat Variant. (formentlig en brugt) Om det skal være en diesel eller benzin er også med i overvejelsen.

Økonomi på en Passat 2,0 TDI (let brugt 2017 model)
- Grøn afgift: 3820
- Brændstof (tænker ca. 17 km/l) 15.000
- Forsikring sætter vi til ca. det samme (men reelt nok lidt billigere)
IALT: 25.820
Umiddelbart besparelse er ca. 10.000kr om året.

Umiddelbart er min tanke, at afskrivningen ca. er det samme (+/-) Idet min snart runder 200.000 og en ny Passat selvfølglig har en højere afskrivning på et normalt år. Reperationer sætter jeg også ca. ens, da jeg selv laver det meste på BMW'en men vil køre en ny bil på værksted for, at biholde garanti.

Det var økonomien - derefter den anden side.

Fordele ved BMW kontra Passat.
- Motor (det er altså en perle) :-) Chippet til 300hk og trækker som et tog.
- Stor komfort - det har en passat også - men følelsen er en anden - her tror jeg personligt at jeg hælder til BMW'en.
- Så længe den ikke sælges, så skal jeg ikke realisere et relativt stort tab. Alernativtet er at beholde den f.eks. to år mere, så har den kørt ca. 260.000. Prisen vil i så fald være max. 140-150 - hvor den nu er omkring 200 - måske lidt mindre.

Fordele ved Passat kontra BMW:
- Ny bil med alt hvad der hører med. Færre bekymringer om nedbrud osv.
- Ny teknologi på navigation osv.
- Mulighed for ACC (savner jeg på de lange motorvejsture)
- Prøve noget nyt (Konen mener selvfølgelig at jeg skifter for tit. Beholder max en bil i to år)

Der er selvfølgelig en masse spørgsmål som melder sig:
- Kan det betale sig - umiddelbart ja - men jeg skal selvfølgelig også realisere en afskriving på ca. 60,000kr i forhold til hvad jeg gav for bmw'en.
- Hvor meget taber en Passat på to år og ca. 60.000km.?
- Er det bedre at køre BMW'en ned rent økonomisk?
- Er en Passat 2,0 tdi overhovedet det rigtige valg til 30.000km om året, med tanke på at den købes brugt (mellem 30-40.000 km)
- Var det bedre med en benzin - økonomien siger umiddelbart nej - en 1,4 tsi vil koste lidt mere at køre i end en diesel - med hvad med afskrivningen? Den er til gengæld lidt billigere i indkøb - men det er ikke meget for en brugt.
- Hvad er den bedste langtursbil/pendler bil - En "gammel" bmw eller en ny Passat?

Nu er det jo et VAG forum - og nogen vil naturligvis anbefale VAG bilen eller et VAG alternativ. Jeg er selv tilhænger af begge mærker - og har haft begge dele.

Er der nogen som kan byde ind med deres tilgang til et sådant dilemma?

pft

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"