Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af jespert » 26. jan 2018, 23:48

Har efterhånden haft tæt på 40 biler (er 38). Elsker at skifte bil og gamet med køb/salg.

Jeg overbeviser mig selv og tildels fruen hver gang med gode grunde til at skifte.

Mine seneste biler har været:
Tesla, CC, A7 og nu en Passat GTE variant.

Da jeg solgte A7’eren tænkte jeg at en nyere og mere økonomisk bil måtte være sagen. Har haft den 2 uger og er allerede klar til at sælge. Den er alt for perfekt og lidt kedelig.

Denne post skal ikke lyde smart, arrogant eller lignende, for det er absolut ikke meningen.

Jeg er ved at bilde mig selv ind, at det måske er tiden endelig kommet til at min drømmebil, en Panamera skal opleves. Men den er hverken økonomisk eller fornuftig :-)

Er jeg den eneste der skifter rundt mellem sjov og økonomiske bil-overvejelser. Det fornuftige ville jo være at beholde GTE’en, da jeg kun har 15 km på arbejde. Men den fremkalder ikke samme smil som feks A7’eren gjorde hver morgen.

1. Verdens problem, i know.




Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author jespert for the post:
DanielB12
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af JerrilD » 27. jan 2018, 00:07

Den sidste bil jeg købte var forelskelse :)

Den er hverken praktisk eller økonomisk at køre i :D
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af ROEN » 27. jan 2018, 00:12

Her gælder det kompromiets kunst.
Prioriteringer gør, at der ikke er rum til af handle ret tit - eller jeg er for dårlig købmand....
Så det gælder om at få så spændende en bil som muligt - indenfor rammerne.
Er kun på 6. daily driver - og er 47...
Er så på 7. motorcykel - og som det fremgår nedenfor lidt andet legetøj.
- dertil har ungerne haft 3 billige biler på vores regning, som til sidst er gået til skrot.
Fruen er heller ikke sådan at overbevise, mener f.eks. at når der er hældt så meget ekstra i 7'eren mens vi har haft den, skal vi beholde den længere. Vi har haft den i 4 år nu.
Jeg mener jo den næste skal være født med mere end 200 hk...
- og holder øje med markedet ;)
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af MichaelSmed » 27. jan 2018, 00:15

Min Scirocco var ren og skær forelskelse. På ingen måder fornuftigt eller fremtidssikret eller økonomisk, med sine 10 på literen når jeg kører de 40.000+ om året og manglende plads til børn og barnevogn. Livet er for kort til kedelige valg :)

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Ice Fox » 27. jan 2018, 00:51

Har altid haft ældre biler.
Det var jeg blevet noget træt af efterhånden.
Så for 3,5 år siden købte jeg en ny Up.
Ren og skær pga. af at der kun var mig og der skulle kun køres bykørsel.
Dengang var behovet ikke anderledes.
Så da jeg købte bil for 3,5 måned siden, blev det igen en ny bil.
Men denne gang var den lidt mere praktisk og med nogle flere kræfter. :D Men okay, ku jo næsten heller ikke få færre. Billede

Brugeravatar
keller
Aktiv medlem
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 47 times
Been thanked: 20 times

Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af keller » 27. jan 2018, 01:43

ROEN skrev:Her gælder det kompromiets kunst.
Prioriteringer gør, at der ikke er rum til af handle ret tit - eller jeg er for dårlig købmand....
Så det gælder om at få så spændende en bil som muligt - indenfor rammerne.
+1
Her er det også et kompromis imellem det spændende og det praktiske. Men jeg bilder mig selv ind hver gang jeg køber bil, at næste gang skal det være mere sjovt end praktisk.

Drømmer lidt om golf R eller s3 når jeg er færdig med helt små børn i A4’eren



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 207 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af kitora » 27. jan 2018, 05:44

Jeg vil tro det er 75% hjerte og 25% hjerne i mit tilfælde. Jeg vil gerne have nogle sjove/spændende køretøjer, men uden at skulle sælge min førstfødte og opgive det paktiske for at det kan lade sig gøre. Kører pt. i en SQ5, hvor der er plads til hele familien og kufferter når vi skal på tur, men stadig med nok umpf til at det er sjovt.

Min alfa er 100% forelskelse. Jeg tager mig selv i at gå i garagen engang imellem for bare at se om den “har det godt”.

Købte engang en Honda VFR800 VTEC. En perfekt motorcykel. Så perfekt at jeg solgte den kun 3 måneder senere og købte en Ducati i stedet. Hondaen var ganske enkelt for forudsigelig og den “tændte” mig ganske enkelt ikke.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af DanielB12 » 27. jan 2018, 08:08

Er på vores første bil, og den blev købt da vi skulle have barn.. vi var ude og se og prøve Opel Astra Tourer, Honda Civic St.c., Ford Focus St., en peugeot 308 sw samt en Golf 7 Variant. Budget var maks 280.000 kr. og den skulle være fabriksny eller tæt på.. Kæresten var tilfreds med dem alle, men kunne simpelthen bare ikke se mig selv i en kedelig, blød-hat stationcar som min første rigtige bil... Så det blev til vores Polo BlueGT med stort set alt i udstyr.. Fortryder absolut ingenting, og glæder mig hver gang jeg skal ud og køre i den.. Også når det er for at hente sønnen i dagpleje, og man skal stå med en beskidt og fedtet barnevogn, og klappe den helt sammen, i øsende regnvejr... Alle i vennekredsen og i familien synes vi var idioter (nok mest mig - kæresten ville hellere have golf'en pga), men jeg er ligeglad...

Nu er vi så ude og skal se på en bil nummer to, og er virkelig i syv-sind over hvad det skal være... Der pt ikke noget ( i vores budget) der kan slå Polo'en på køreglæde...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

cyklisten
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af cyklisten » 27. jan 2018, 08:35

Hmm, hvis man kører mange km og godt kan lide det forudsigelige værditab, værkstedsregninger, lave omkostninger til ejerafgift, benzin og forsikring, kan man gå efter noget der nok kaldes kedeligt blandt mange... Hvis man kører få km og vil havenoget eksklusivt, er det mere fornuftigt at se på letbrugte modeller, ofte importeret fra udlandet- og måske lease, hvis det er storebeløb der skal forrentes.

Vil man have det eksklusive giver det mere mening at køb brugt, end hvis man vil have det fornuftige. Så man kan jo have den regel, at skal det være eksklsuivt, skal bilen være tre år gammel, for så er prisen en helt anden. Ja... jeg tror ikke en brugt A7 er meget dyrere at have end en ny passat gte...men en ny A7 er ekstrem dyr ift. en gte. Lad være med at tro, du vil beholde bilen i 10 år, hvis der skal lånes til den- betal af ift. afskrivning over 3 år, så er økonomien mere fleksibelt indstillet, medmindre man vil lease...
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af torniel » 27. jan 2018, 08:53

Med min størrelse er udvalget begrænset, især når familien også skal kunne være i bilen samtidig. Jeg værdsætter også ind- og udstigningsforhold, frem for svingegenskaber etc. Ligeledes er økonomien en begrænsende faktor, så jeg hører absolut til i den praktiske/kedelige kategori
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1805
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 220 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Avantismo » 27. jan 2018, 08:54

Hvis min økonomi var til det, så ville jeg nok skifte ofte.

Men man vænner sig hurtigt til en ny bil og at have flere heste.

Nogle gange gange køber man med hjertet. Andre gange med hjernen.

Vores tidligere Touren var en fantastisk god bil.

Enormt praktisk børne container. Konen og børnene var glade for den.

Men jeg gad ikke vaske den og nusse om den. Det var bare en stor familiebus. Og en sløv vogn pga 1,6 FSI motor.

Da jeg købte min tidligere Audi Coupe GT var det 90 % med hjertet. Semi klassiker med 5 benet motor.

Den var bare ikke til at holde ud at køre som daglig vogn. 80'er udstyr, sæder og semi ustabil motor.

.

Min nuværende A4 er købt med 50/50

En gammel sølvgrå A4 er meget praktisk på mange områder.

Jeg synes personligt at den er pissesmuk og lige i skabet... Har alt det udstyr som jeg synes er vigtigt.

Og har alt den power jeg har brug for i hverdagen (pga en lidt motorjustering).

Hvis jeg havde 50 Mill + stående på bufferkontoen så havde jeg da nok bare skiftet den ud til en 2018 version og sendt den til MTM.

Havde jeg været lykkeligere ? Nej

.

Ps

Kunne da godt tænke mig en rød Ferrari hvis jeg havde pladsen ;)
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af AU-R8 » 27. jan 2018, 09:10

Den er svær den her.
Hvis du har det sådan vil Audis Select nok være noget for dig, ny bil hver 6 mdr.
Men kravler man lidt op af stigen er det 10 tkr per måned med alt så, der skal blot fyldes brændstof på.
Jeg har det på samme måde og derfor jeg flexleaser og sommerleaser.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af jansom » 27. jan 2018, 09:13

Udelukkende efter hvor mange kr der er i muldvarpen. Og så finde det bedst mulige inden for det budget
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Soeren C
Nyt medlem
Indlæg: 164
Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Soeren C » 27. jan 2018, 09:30

For mig handler det om køreglæde. Den kan findes i alle prisklasser og (næsten) blandt alle mærker. - Og som biltosser tror jeg vi "tænder" på forskelllige ting, der kan fremkalde glæden.

For mig er lyden en faktor jeg ikke kan komme udenom. Lyden af en 6-cyl rækkemotor fra feks. BMW er en mindeværdig oplevelse fra min ungdom. Havde også en gang en Audi 100 5E . Den havde et ubeskriveligt behageligt soundtrack under accelleration. Jeg var helt tosset med den bil. :D
Jeg er ganske enkel for nærig til at udskifte bil for ofte med det resultat, at de biler jeg køber skal være et godt kompromis på alle parametre., og hvor fornuften er nødt til at være med. Håber jeg har fundet den rigtige bil nu hvor jeg spændt venter på levering af en Golf GTE, som jeg har bestilt efter 15 gode år med Ford Mondeo'er. Blandt dem en v6'er med god lyd :D -
En Mondeo er jo ikke lige så "lækker" som en tilsvarede Passat, men de har givet mig køreglæde og jeg synes bare der var "noget over dem" som ikke kan defineres og diskuteres. Den sidste jeg havde, kørte i 9 år uden en ENESTE reparation ud over alm. sliddele og service. Den blev desværre påkørt og totalskadet. Nu håber jeg at jeg kan finde den samme glæde frem for min kommende Golf. Det er en fed bil på papiret, men jeg kunne frygte at den bliver for "perfekt" og køreglæden udebliver. Golf har aldrig rigtig kunnet tænde mig, men fruen synes sjovt nok de er vildt lækre. Sat lidt på spidsen synes jeg Golf ligner en rigtig bil der er savet midt over. Men interiøret er jo unægteligt klasser over konkurrenterne. Det et er således ikke "kærlighed ved første blik", men jeg er sikker på at det kommer med tiden. Jeg glæder mig i hvert fald. Og netop forventningen og hele gamet med at finde det rigtige udstyr, er en del af glæden.
Med venlig hilsen

Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af AU-R8 » 27. jan 2018, 09:49

Uhh lyden. Om 5 uger V10 ved 8500

Brugeravatar
Frederik DH
Medlem
Indlæg: 988
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6731
Has thanked: 35 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Frederik DH » 27. jan 2018, 10:04

Spændene indlæg, Jesper.

Jeg har personligt været hele spektret igennem fra en ‘82 Renault 5 TL som den billigste til den VW California Ocean jeg havde sidste år. De sidste 4 år har jeg haft tildels et par nye men også et par brugte biler fra ‘10-11 - der går bare ikke lang tid så gider jeg ikke stå med uventede værkstedsregninger, det bliver nyt fremadrettet. Så det må være fornuften der tæller der.

Men ligeså ufornuftigt er det så når jeg smider undervogn og 20” på - jeg synes bare det ser godt ud :)

Ligesom dig drømmer jeg også om en Panamera - der er bare ingen på brugtmarkedet der passer mig i pris og sammensætning endnu. Men jeg har længe drømt om noget med flere heste under hjelmen, så har bestilt en blå stationcar med 4 rørhaner :)

Frederik DH

'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af farouche » 27. jan 2018, 10:09

Jeg er oprindeligt Alfa Romeo freak, så dengang var det 100% med hjertet og nogle gange lidt for meget :) Gik efter noget der gav mig smil på læben og det betød V6 og læder stue. Jeg har aldrig haft en bil længere end 3 år, så det er bestemt med til at afgøre hvad jeg gør idag, og derfor jeg går efter leasing. Idag er jeg blevet gammel og fornuftig og går efter komfort og udstyr, Hvor jeg får mest for pengene velvidende at jeg vil have noget nyt efter et par år.
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af ROEN » 27. jan 2018, 10:10

kitora skrev:
27. jan 2018, 05:44
Jeg tager mig selv i at gå i garagen engang imellem for bare at se om den “har det godt”.
+1
De skal jo vide, at de er en del af familien 8-)
These users thanked the author ROEN for the post:
IboI
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af jespert » 27. jan 2018, 10:18

Ja der er mange overvejelser bag valg af bil, budget, lyst, hjerte, praktik etc.

Jeg er nok typen der kan overbevise både mig selv men også fruen om hvad som helst :-)

I sidste ende handler det om prioriteringer. Nogle er så fornuftige at betale hurtigt af på lån og gæld samt spare op til sin alderdom. Andre (heriblandt mig) skal have pleaset sit tilfredsheds gen og købe dyrere og dyrere biler. Men Hey vi lever en gang. I ny og næ skal jeg have en bil der hver gang man sætter sig i den fremkalder et smil. For at det ikke skal eskalere hver gang, så skal jeg engang imellem lige have en semi fornuftig bil :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1805
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 220 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Avantismo » 27. jan 2018, 10:24

For nogle mennesker en en spritny S6 avant med fuld udstyrspakke en fornuftig bil... :mrgreen:
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
Wumse
Medlem
Indlæg: 949
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:13
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6600 Vejen
Has thanked: 8 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Wumse » 27. jan 2018, 10:35

Hverdags bilerne er i første omgang fornuft og udstyret bliver vel en del af forelskelsen...

Vi har en Astra st.car fra 2007 der har kørt 190.000 som jeg fik for næsten ingen penge og den er praktisk og har fin plads men er hammer konservativ at se på og kedelig at køre i... men jeg har 8km på arbejde så jeg kan slet ikke forsvare over for mig selv at købe en bil til kr.400.000 :?
Så længe jeg har min Golf GTI fra 83 i Garagen så kan jeg fint leve med en Astra til hverdag :) den er købt 100% med hjertet

Konen manglede en økonomisk minibil og der har vi bestilt en Ibiza der skulle komme i uge 8 (knock on wood, 7-9-13 og alt det pis) og der var det fornuften der bestilte bilen men forelskelsen der krydsede af på udtyrslisten :)
These users thanked the author Wumse for the post:
IboI
VW Golf GTI Pirelli 1983
Seat Ibiza 1.0TSI Xcellence 2018
Bestilt : VW ID4 Style 2024

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Madmax » 27. jan 2018, 10:52

Ibizaen jeg har nu er udelukkende købt fordi jeg ville prøve at have en sjov bil med lidt overskud. Og det gør den til perfektion.

Der er dog bestilt firmabil som gerne skulle lande om et par måneder, så er det fornuften der spiller mere ind der.

Jeg har motorcykel ved siden af til det rigtig ufornuftige.

Brugeravatar
Avantismo
Aktiv medlem
Indlæg: 1805
Tilmeldt: 13. feb 2010, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Samsø eller Amager
Has thanked: 74 times
Been thanked: 220 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Avantismo » 27. jan 2018, 10:54

Jeg er sgu glad for at jeg har den gamle sure Buick med V8 hjerte..

Ellers havde jeg ikke overlevet 4 år med Aygo og Touran..
Mvh Kim

Folk forveksler mig ofte med en voksen på grund af min alder :mrgreen:

Verstappen fanboy

Audi TT 1,8T 8n - Das Originale

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af MichaelSmed » 27. jan 2018, 11:35

ROEN skrev:
kitora skrev:
27. jan 2018, 05:44
Jeg tager mig selv i at gå i garagen engang imellem for bare at se om den “har det godt”.
+1
De skal jo vide, at de er en del af familien 8-)
Har det på nøjagtig samme måde med min gamle Supra, som i sin tid blev indkøbt for to kasser øl (man er vel fra Ærø). Skal også lige forbi den, og se om den nu har det godt hver gang jeg er hjemme.
Desværre har jeg endnu ikke fået taget mig sammen til at lave den færdig, og det bliver også pænt dyrt at få den i stand igen, men der valgte hjertet frem for fornuften.

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af KHADK » 27. jan 2018, 11:40

Pengepungen dikterer og dener desværre ikke fuld nok, til at jeg kan købe bil med hjertet. Men ligger nok på 70% fornuft og 20% hjerte samt 10% "Det må sgu da kunne fikses, så det bliver som jeg vil".

Var superglad for min Golf 6, selvom det var 1.6 Tdi motoren. Den havde til gengæld stort set alt i udstyr og den skulle køre omkring 200 km om dagen.

Superb'en 1.6. Tdi jeg har nu er nok købt med 85% fornuft for der skulle være plads til ALT, hvis vi skulle på bilferie og der er plads til alt... Næsten (tak til ham der opfandt tagboksen)

Men næste gang, hvis min kone får job i Belgien, så står den på enten BMW 530 Xdrive eller Superb 2.0 TSI 4X4 (tror jeg) :D
Hvis ikke hun får jobbet, så står den på Superb 1.6 Tdi de næste 3-4 år endnu og om sommeren vil jeg sætte mig ud på Aprilia RSV1000 Factory og få det hjertet har brug for ;)
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Ztrejfer » 27. jan 2018, 13:14

Afgørende for, at jeg sprang fra en mulig VW Polo til min Audi A3 var et råd om, at “du skal være glad for at sætte dig ind i din bil om morgenen”.

Fulgt til punkt og prikke :lol:
Senest rettet af Ztrejfer 27. jan 2018, 13:37, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Realtor » 27. jan 2018, 13:30

Jeg er også på den gode side af 30 biler på ca. 10 år.

Elsker gamet med at finde den rigtige bil, med at forhandle og undersøge bilen i hoved og røv, og tjekke alt ud, stalke sælger osv. Til den dag hvor man sidder i flyet eller toget med en check i lommen.

De første par uger er vilde, og dernæst bliver alt hverdag, og typisk efter ca. 6-9 mdr, så skal der ske noget nyt. Min BMW har jeg haft siden juni, og kørt ca. 8000km i den, og den håber jeg snart bliver solgt.

Har enkelte gange skiftet til økonomiske biler, men dem går jeg hurtigt døde i. Nu handler det mere om behovet, og jeg er primært gået fra vans til nu lidt dyrere stationcars.

Budgettet tænker jeg meget over, og vil helst ikke sidde for dyrt pr måned. Jeg smider typisk 50% af bilen kontant, også låner til resten. Så passer det typisk med at jeg taber det jeg afdrager pr måned ( plus alt det løse med smider i som konen ikke kender til :lol: ) men så har man jo stadig udbetalingen til den nye. Det har virket godt for mig, og jeg har aldrig taget det store skrald, da jeg jo skifter ofte. Endvidere, så har jeg faktisk aldrig fået lavet stort service, og kun få gange haft biler på værksted med seriøse regninger til følge.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af jencka » 27. jan 2018, 13:33

Ztrejfer skrev:
27. jan 2018, 13:14
“du skal være glad for at sætte dig ind i din bil om morgenen”.
Og det er jeg i høj grad med verdens største smil. For mig blev combi sammen med en god gang Style den bedste kombi af "Fornuft og Følelse". Oveni at budgettet var holdbart, så er jeg er inkarneret Octavia fan (af mange yderst subjektive grunde)
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Mikelux
Nyt medlem
Indlæg: 144
Tilmeldt: 10. jan 2009, 18:26
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Luxembourg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af Mikelux » 27. jan 2018, 14:46

Vi svinger frem og tilbage hernede mellem familie bil og lidt spændende bil. Vi har to biler så normalt er den ene billig og den anden dyrere. Lige nu har vi en 530D og en Fiat 500 og før det var det en M135 og en Passat familie container.

Så lidt med hjertet og lidt med hjernen men generelt så bliver det altid et eller andet kompromis mellem økonomi, hjerte, hjerne, plads og kvinde veto (hun har fuld veto ret da hun både tjener og kører).

Ville også helst have en Porsche 911 GTS men den er svær at balancere med ovenstående :D

Men er også ringe til at have biler i længere tid, når de når tre-års alderen bliver det rigtig svært ;)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvordan vælger i ny bil. Fornuft eller forelskelse?

Indlæg af GranTurismo » 27. jan 2018, 17:22

Fornuften sagde at jeg skulle have en bil som var billig i årlig afgift (620,-) og kunne gå langt på literen, som ikke var dyrere end jeg havde råd til.

Forelskelsen og den indre drengerøv gjorde at det blev en GT med 150 Hk, Sport-select, dejlige sæder og sportsrat m.m.

Det gjorde egentlig valget mellem en Fiesta Sport og en Polo BlueGT ret nemt... omend prisen endte 100 klik højere. :?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"