Køling af motor efter belastning
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 424
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 74 times
Køling af motor efter belastning
Jeg har flere gange læst at min bil har godt af at ‘køle ned’ efter den har været hård belastet.
Men hvornår har den behov for det, og hvor længe?
Jeg har cirka 3-4 kilometer fra motorvejs afkørslen til hvor jeg bor.
Min kørsel er ca. 60 kilometer motorvej, hvor bilen for lidt at leve af. For det meste køre jeg roligt fra motorvej og det sidste stykke hjem.
De sidste 2-3 min af kørslen slukker jeg også for min A/C for at holde min kondensator så tør som muligt.
Når jeg rammer indkørslen lader jeg bilen stå i tomgang 1-2 min.
Har jeg kørt den hårdt helt til indkørslen lader jeg den stå ca. 5 min i tomgang inden jeg slukker den.
Er det jeg gør godt for bilen?
Skal jeg gøre noget andet?
Det er en 1,4 tsi som i signaturen.
Men hvornår har den behov for det, og hvor længe?
Jeg har cirka 3-4 kilometer fra motorvejs afkørslen til hvor jeg bor.
Min kørsel er ca. 60 kilometer motorvej, hvor bilen for lidt at leve af. For det meste køre jeg roligt fra motorvej og det sidste stykke hjem.
De sidste 2-3 min af kørslen slukker jeg også for min A/C for at holde min kondensator så tør som muligt.
Når jeg rammer indkørslen lader jeg bilen stå i tomgang 1-2 min.
Har jeg kørt den hårdt helt til indkørslen lader jeg den stå ca. 5 min i tomgang inden jeg slukker den.
Er det jeg gør godt for bilen?
Skal jeg gøre noget andet?
Det er en 1,4 tsi som i signaturen.
ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208
Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 169
- Tilmeldt: 5. sep 2016, 19:29
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 23 times
Re: Køling af motor efter belastning
Jeg mener faktisk kun det er relevant ved høje hastigheder (omdrejninger) og når man laver et hurtigt stop. Altså fx 200km/t på autobahn og så ind på en rasteplads. Der er det godt at lade motoren løbe lidt inden stop.
Hvis du bare kører almindelig kørsel hjem til dig selv, så tror jeg at det er overflødigt at lade den køre når du ankommer.
Hvis du bare kører almindelig kørsel hjem til dig selv, så tror jeg at det er overflødigt at lade den køre når du ankommer.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2607
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 609 times
- Been thanked: 348 times
Re: Køling af motor efter belastning
Fuldstændig enig!Gogi skrev:Jeg mener faktisk kun det er relevant ved høje hastigheder (omdrejninger) og når man laver et hurtigt stop. Altså fx 200km/t på autobahn og så ind på en rasteplads. Der er det godt at lade motoren løbe lidt inden stop.
Hvis du bare kører almindelig kørsel hjem til dig selv, så tror jeg at det er overflødigt at lade den køre når du ankommer.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5841
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Køling af motor efter belastning
Det der er vist spild af tid og benzin.
Som skrevet kun ved høj fart på autobahn og så lige ind på restepladsen.
De nyere stærke biler kører olie og vandpumpe samt ventilator også efter tænding er taget, især på turbobilerne.
Som skrevet kun ved høj fart på autobahn og så lige ind på restepladsen.
De nyere stærke biler kører olie og vandpumpe samt ventilator også efter tænding er taget, især på turbobilerne.
- MathiasFB
- Medlem
- Indlæg: 1036
- Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 24 times
Re: Køling af motor efter belastning
Kig på din turbo! Er den rødglødende så lad den køle ned et øjeblik. Hvis ikke, så slukker du bare motoren.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16 • Audi A1 TDI '10 • Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96 • VW Golf II GTI '91 • VW Golf II GL Automatic '90
Tidligere: Audi S3 Sportback '16 • Audi A1 TDI '10 • Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96 • VW Golf II GTI '91 • VW Golf II GL Automatic '90
-
- Medlem
- Indlæg: 545
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 30 times
Re: Køling af motor efter belastning
Min rettesnor er altid temp på min olie og som AU-R8 siger så det kun det motorvejes ræs og så ind og holde der ikke er godt...
Jeg laver altid min stå ½ minut i tomgang pga. turboen selvom jeg køre pænt de sidste 500-1000 meter
Jeg laver altid min stå ½ minut i tomgang pga. turboen selvom jeg køre pænt de sidste 500-1000 meter
Nuværende bil
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
Golf 6 2,0
Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 7. aug 2015, 19:49
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 4 times
Re: Køling af motor efter belastning
Totalt overkill det du laver.
Motoren trækker ikke fordi du kører 130 på motorvej.
Kører du med klampen i bund, så ja giv den fem minutter inden den bliver stoppet.
Vil du gerne gøre noget godt for din motor, så skift motorolien lidt hyppigere end fabrikanten forskriver, og køb en god olie som opfylder de specifikioner fabrikanten kræver.
Motoren trækker ikke fordi du kører 130 på motorvej.
Kører du med klampen i bund, så ja giv den fem minutter inden den bliver stoppet.
Vil du gerne gøre noget godt for din motor, så skift motorolien lidt hyppigere end fabrikanten forskriver, og køb en god olie som opfylder de specifikioner fabrikanten kræver.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Køling af motor efter belastning
med det du beskriver så burde det være alt rigeligt at køre ind i indkørslen, tage selen af, og derefter slukke motoren
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- ABT
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3253
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Jydeland
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: Køling af motor efter belastning
5 min i tomgang!?
30 sek er nok, alt andet er hverken godt for bilen eller miljøet!
30 sek er nok, alt andet er hverken godt for bilen eller miljøet!
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: Køling af motor efter belastning
Hvis jeg ikke tager fejl, så har nogle mærker vandkølede turboer, andre har ikke. VAG har vist ikke.
Men temperaturen i turbo en må blive helt forskellig om det er benzin eller diesel?
Men temperaturen i turbo en må blive helt forskellig om det er benzin eller diesel?
-
- Medlem
- Indlæg: 1299
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 165 times
Re: Køling af motor efter belastning
Hvad er det du præcis kalder hård kørsel, er det at ligge i begrænseren hele vejen hjem fra motorvejen? - Fuldstændig tåbeligt i mine øjne at lade den stå 5 min i tomgang, kender jeg godt nok ingen der vil drømme om.
Re: Køling af motor efter belastning
Ligger du og virkelig trykker til den, så lad du den bare stå og køle et par minutter før du slukker.
Sådan en rødglødende turbo har sgu ikke godt af bare at blive lukket ned.
Mvh ham som nu har holdt 4 min i tomgang i konens Peugeot 107.
Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk
Sådan en rødglødende turbo har sgu ikke godt af bare at blive lukket ned.
Mvh ham som nu har holdt 4 min i tomgang i konens Peugeot 107.
Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk