Køling af motor efter belastning

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Køling af motor efter belastning

Indlæg af Cyppen » 20. feb 2018, 22:11

Jeg har flere gange læst at min bil har godt af at ‘køle ned’ efter den har været hård belastet.

Men hvornår har den behov for det, og hvor længe?
Jeg har cirka 3-4 kilometer fra motorvejs afkørslen til hvor jeg bor.
Min kørsel er ca. 60 kilometer motorvej, hvor bilen for lidt at leve af. For det meste køre jeg roligt fra motorvej og det sidste stykke hjem.
De sidste 2-3 min af kørslen slukker jeg også for min A/C for at holde min kondensator så tør som muligt.

Når jeg rammer indkørslen lader jeg bilen stå i tomgang 1-2 min.

Har jeg kørt den hårdt helt til indkørslen lader jeg den stå ca. 5 min i tomgang inden jeg slukker den.

Er det jeg gør godt for bilen?
Skal jeg gøre noget andet?

Det er en 1,4 tsi som i signaturen.

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Gogi
Nyt medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. sep 2016, 19:29
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 23 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af Gogi » 20. feb 2018, 22:21

Jeg mener faktisk kun det er relevant ved høje hastigheder (omdrejninger) og når man laver et hurtigt stop. Altså fx 200km/t på autobahn og så ind på en rasteplads. Der er det godt at lade motoren løbe lidt inden stop.

Hvis du bare kører almindelig kørsel hjem til dig selv, så tror jeg at det er overflødigt at lade den køre når du ankommer.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af kGlerup » 20. feb 2018, 22:24

Gogi skrev:Jeg mener faktisk kun det er relevant ved høje hastigheder (omdrejninger) og når man laver et hurtigt stop. Altså fx 200km/t på autobahn og så ind på en rasteplads. Der er det godt at lade motoren løbe lidt inden stop.

Hvis du bare kører almindelig kørsel hjem til dig selv, så tror jeg at det er overflødigt at lade den køre når du ankommer.
Fuldstændig enig!

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af AU-R8 » 20. feb 2018, 22:25

Det der er vist spild af tid og benzin.
Som skrevet kun ved høj fart på autobahn og så lige ind på restepladsen.
De nyere stærke biler kører olie og vandpumpe samt ventilator også efter tænding er taget, især på turbobilerne.

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af MathiasFB » 20. feb 2018, 22:37

Kig på din turbo! Er den rødglødende så lad den køle ned et øjeblik. Hvis ikke, så slukker du bare motoren.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Pacs
Medlem
Indlæg: 545
Tilmeldt: 3. okt 2009, 20:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 30 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af Pacs » 21. feb 2018, 10:04

Min rettesnor er altid temp på min olie og som AU-R8 siger så det kun det motorvejes ræs og så ind og holde der ikke er godt...

Jeg laver altid min stå ½ minut i tomgang pga. turboen selvom jeg køre pænt de sidste 500-1000 meter
Nuværende bil
Golf 6 2,0

Tidligere biler:
Audi S6 V10.... Golf 3 VR6... Golf 3 1,8.... Corolla AE82 GT Twincam

Henrik J N
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 7. aug 2015, 19:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af Henrik J N » 21. feb 2018, 10:58

Totalt overkill det du laver.
Motoren trækker ikke fordi du kører 130 på motorvej.

Kører du med klampen i bund, så ja giv den fem minutter inden den bliver stoppet.

Vil du gerne gøre noget godt for din motor, så skift motorolien lidt hyppigere end fabrikanten forskriver, og køb en god olie som opfylder de specifikioner fabrikanten kræver.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af ph » 21. feb 2018, 12:26

med det du beskriver så burde det være alt rigeligt at køre ind i indkørslen, tage selen af, og derefter slukke motoren
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af ABT » 21. feb 2018, 14:16

5 min i tomgang!? :?

30 sek er nok, alt andet er hverken godt for bilen eller miljøet!
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af nielshm » 21. feb 2018, 17:35

Hvis jeg ikke tager fejl, så har nogle mærker vandkølede turboer, andre har ikke. VAG har vist ikke.
Men temperaturen i turbo en må blive helt forskellig om det er benzin eller diesel?

Fonne
Medlem
Indlæg: 1299
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 165 times

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af Fonne » 21. feb 2018, 17:46

Hvad er det du præcis kalder hård kørsel, er det at ligge i begrænseren hele vejen hjem fra motorvejen? - Fuldstændig tåbeligt i mine øjne at lade den stå 5 min i tomgang, kender jeg godt nok ingen der vil drømme om.

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Køling af motor efter belastning

Indlæg af Jesper_christiansen » 21. feb 2018, 21:43

Ligger du og virkelig trykker til den, så lad du den bare stå og køle et par minutter før du slukker.

Sådan en rødglødende turbo har sgu ikke godt af bare at blive lukket ned.

Mvh ham som nu har holdt 4 min i tomgang i konens Peugeot 107.

Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk


Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"