Udfasning af diesel?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1999
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Udfasning af diesel?
Jeg fik min diesel for en måned siden. Jeg er ikke specielt bekymret.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 24 times
Re: Udfasning af diesel?
Tak for svar. Det er også hvad jeg har læst rundt omkring på FDM osv, og spurgt folk omkring.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 691 times
Re: Udfasning af diesel?
Som Korreborg siger er det jo umuligt at spå om.
Personligt ville jeg overveje hvad situationen er.
Kører du mange km (måske min 30k km/år)/lange ture etc. og regner med at beholde bilen i en del år/køre den ned ville jeg da overveje at snuppe en diesel, hvis jeg synes at den var lækker. Men jeg ville være meget opmærksom på prisen. De negative holdninger til diesel skulle afspejle sig i prisen, efter min mening
Kører du derimod færre km/regner med at skifte bil igen inden for et par år eller lignende, ville jeg være forsigtig med diesel. Hvis den nuværende "modvind" fortsætter/øges kan værditabet nok blive kedeligt....
Personligt ville jeg overveje hvad situationen er.
Kører du mange km (måske min 30k km/år)/lange ture etc. og regner med at beholde bilen i en del år/køre den ned ville jeg da overveje at snuppe en diesel, hvis jeg synes at den var lækker. Men jeg ville være meget opmærksom på prisen. De negative holdninger til diesel skulle afspejle sig i prisen, efter min mening
Kører du derimod færre km/regner med at skifte bil igen inden for et par år eller lignende, ville jeg være forsigtig med diesel. Hvis den nuværende "modvind" fortsætter/øges kan værditabet nok blive kedeligt....
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Udfasning af diesel?
Danskere køber relativt små biler. Først forsvandt diesel-biler fra micro-klassen og nu er de stærkt på vej ud af mini-klassen. De seneste lancerede mini-biler leveres slet ikke med diesel (A1 som det seneste eksempel).
Så man kan blive "tvunget" en klasse op, hvis man vil have en ny diesel-bil.
Så man kan blive "tvunget" en klasse op, hvis man vil have en ny diesel-bil.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1999
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 291 times
- Been thanked: 486 times
Re: Udfasning af diesel?
Alternativt så kan du flexlease, som jeg har gjort. Så har du væsentligt mindre i klemme, såfremt afskrivningen skulle tage et ordentligt skrald.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 24 times
Re: Udfasning af diesel?
Har sat mig ind i hele Diesel vs. Benzin sammenligningen, så er egentlig ikke i tvivl. Jeg kan både vælge Diesel og Benzin med den kørsel jeg pt har.Thor-thor skrev: ↑21. jun 2018, 22:13Som Korreborg siger er det jo umuligt at spå om.
Personligt ville jeg overveje hvad situationen er.
Kører du mange km (måske min 30k km/år)/lange ture etc. og regner med at beholde bilen i en del år/køre den ned ville jeg da overveje at snuppe en diesel, hvis jeg synes at den var lækker. Men jeg ville være meget opmærksom på prisen. De negative holdninger til diesel skulle afspejle sig i prisen, efter min mening
Kører du derimod færre km/regner med at skifte bil igen inden for et par år eller lignende, ville jeg være forsigtig med diesel. Hvis den nuværende "modvind" fortsætter/øges kan værditabet nok blive kedeligt....
Det var mere i forhold til de seneste nyheder omkring Diesel, så bliver man en smule bekymret
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Udfasning af diesel?
Dvs det er ikke aspekterne omkring den løbende drift du spørger til ... Du spørger udelukkende til usikkerheden omkring værditab, hvis jeg forstår dig rigtigt ?
Jeg synes altid der har været mange svært forudsigelige faktorer i spil i forhold til værditab på biler.
Lovgivning, gennembrud på ny teknologi, folkeopinion, trends, for DK's vedkommende: afgiftsbestemmelser ... etc etc
Personligt ser jeg derfor ikke hverken potentielle kørselsforbud i tyske storbyer eller den generelle opstand mod dieselbiler, som værende noget der skræmmer mig væk.
Men jeg tror meget at det er et spørgsmål om hvad den enkelte tillægger værdi, og hvad den enkelte vælger at tro på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Udfasning af diesel?
Meget afhænger vel også af, hvad der bliver både trenden og økonomisk favorabelt. Bliver elbiler hurtigere udviklet og stærkere udbredt, kan dieselbilejere snart komme til at betale prisen - mens elbilejere pludselig kan accelerere meget meget hurtigt, også økonomisk
Fx har Kina jo valgt at satse voldsomt på produktion og udbredelse af elbilen, så hele scenariet kan jo godt pludselig udvikle sig ret hurtigt med alt hvad det indebærer af fx ekstra afgifter på biler med fossile brændstoffer og tilmed billigere elbiler.
Husk også på, at der her i landet skal være folketingsvalg inden for det næste år, og at der sandsynligvis derefter kommer en helt anden regering med en betydelig stærkere grøn politik end den nuværende. Det vil uden tvivl favorisere elbiler.
Fx har Kina jo valgt at satse voldsomt på produktion og udbredelse af elbilen, så hele scenariet kan jo godt pludselig udvikle sig ret hurtigt med alt hvad det indebærer af fx ekstra afgifter på biler med fossile brændstoffer og tilmed billigere elbiler.
Husk også på, at der her i landet skal være folketingsvalg inden for det næste år, og at der sandsynligvis derefter kommer en helt anden regering med en betydelig stærkere grøn politik end den nuværende. Det vil uden tvivl favorisere elbiler.
Audi A3
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Udfasning af diesel?
Dagsprisen på diesel er 4,72 uden afgift og moms og 4,44 for benzin.
Med afgift er prisen langt højere for benzin end for diesel.
Der sker derfor en favorisering af diesel pt.
Man burde starte med at ligestille liter-afgiften på benzin og diesel -samt ejerafgiften.
I nogle lande koster diesel mere end benzin fordi afgiften er den samme.
Med afgift er prisen langt højere for benzin end for diesel.
Der sker derfor en favorisering af diesel pt.
Man burde starte med at ligestille liter-afgiften på benzin og diesel -samt ejerafgiften.
I nogle lande koster diesel mere end benzin fordi afgiften er den samme.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 691 times
Re: Udfasning af diesel?
Såfremt der ikke er en klar fordel ved diesel, ville jeg vælge benzin. Medmindre der er noget der ændrer sig, ville jeg forvente faldende popularitet/større værditab for diesel i de kommende år. (men det kan jo vise sig at være forkert)
Men hvorfor overhovedet overveje diesel, hvis der ikke er væsentligt fordel?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 24 times
Re: Udfasning af diesel?
Tak for svar .Thor-thor skrev: ↑22. jun 2018, 16:50Såfremt der ikke er en klar fordel ved diesel, ville jeg vælge benzin. Medmindre der er noget der ændrer sig, ville jeg forvente faldende popularitet/større værditab for diesel i de kommende år. (men det kan jo vise sig at være forkert)
Men hvorfor overhovedet overveje diesel, hvis der ikke er væsentligt fordel?
Måske _bilen_ lige stod der
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Udfasning af diesel?
Jamen hvorfor skal der være en fordel for at vælge det. Der er generelt en stor modstand mod diesel her på forum, og den er størst jo længere øst over man kommer. Og min påstand er, at dem der råber højest om at man skal holde sig fra diesel, heller ikke ville have købt en dieselbil hvis ikke der havde været en skandale.
I kampen med de "grønne" biler er både benzin og diesel fy fy, og de vil begge falde i værdi. Altså jeg vil sgu da hellere ha en GTI end min GTD, men det hænger bare ikke sammen med at kører langt. Inden for den sidste uge har jeg haft 3 dage med over 200-250km om dagen. Normalt kører jeg kun 130km. For mig giver en el bil ikke mening før jeg kan kører 300km på en opladning, også når det er koldt og jeg kører i modvind og også når bilen er 5 år gammel. Så der går nok lige nogle år før jeg hopper over.
Men for de fleste benzin ejere ville de vel reelt kunne tage springet i dag uden de store problemer. 2.Gen e-Golf klare vel snildt 150 km om dagen, og det ligger de fleste vel inden for. Og det er lettere engang i mellem at leve med en lang opladningspause til og fra familien, end at skulle leve med den flere gange ugentligt i forbindelse med arbejdet.
I kampen med de "grønne" biler er både benzin og diesel fy fy, og de vil begge falde i værdi. Altså jeg vil sgu da hellere ha en GTI end min GTD, men det hænger bare ikke sammen med at kører langt. Inden for den sidste uge har jeg haft 3 dage med over 200-250km om dagen. Normalt kører jeg kun 130km. For mig giver en el bil ikke mening før jeg kan kører 300km på en opladning, også når det er koldt og jeg kører i modvind og også når bilen er 5 år gammel. Så der går nok lige nogle år før jeg hopper over.
Men for de fleste benzin ejere ville de vel reelt kunne tage springet i dag uden de store problemer. 2.Gen e-Golf klare vel snildt 150 km om dagen, og det ligger de fleste vel inden for. Og det er lettere engang i mellem at leve med en lang opladningspause til og fra familien, end at skulle leve med den flere gange ugentligt i forbindelse med arbejdet.
- These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
- HansH • CSSO • Morten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Udfasning af diesel?
Elbiler kræver en stærk infrastruktur. Danmark kan nogenlunde være med og i Norge er der stort set et vandkraftværk i hver baghave.Ztrejfer skrev: ↑22. jun 2018, 07:55Meget afhænger vel også af, hvad der bliver både trenden og økonomisk favorabelt. Bliver elbiler hurtigere udviklet og stærkere udbredt, kan dieselbilejere snart komme til at betale prisen - mens elbilejere pludselig kan accelerere meget meget hurtigt, også økonomisk
Fx har Kina jo valgt at satse voldsomt på produktion og udbredelse af elbilen, så hele scenariet kan jo godt pludselig udvikle sig ret hurtigt med alt hvad det indebærer af fx ekstra afgifter på biler med fossile brændstoffer og tilmed billigere elbiler.
Husk også på, at der her i landet skal være folketingsvalg inden for det næste år, og at der sandsynligvis derefter kommer en helt anden regering med en betydelig stærkere grøn politik end den nuværende. Det vil uden tvivl favorisere elbiler.
Man skal huske på Hong Kong i 2016, som begyndte at give tilskud på Tesla, så de blev billigere end f.eks. Mercedes ... Forureningen steg næsten 20% fordi de måtte trække reserver fra de gamle kulfyrede kraftværker.
Det kan meget vel blive standarden nu hvor det er blevet politisk "in" at droppe diesel.
Faktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
Jeg læste forresten en rapport fra MIT som påstod at hele dieselskandalen i USA vil resultere i 60 døde over de næste 30-40 år i USA. Fra nytår til nu er lidt over 6.600 amerikanere døde af at blive skudt. Bare til sammenligning
En anden ting - hvis forureningen er så slem - hvorfor bliver folk så ældre og ældre, selvom de er vokset op i forureningens mørke middelalder ?
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 691 times
Re: Udfasning af diesel?
For mig skulle der være en fordel, for at vælge det.Korreborg skrev: ↑22. jun 2018, 18:07Jamen hvorfor skal der være en fordel for at vælge det. Der er generelt en stor modstand mod diesel her på forum, og den er størst jo længere øst over man kommer. Og min påstand er, at dem der råber højest om at man skal holde sig fra diesel, heller ikke ville have købt en dieselbil hvis ikke der havde været en skandale.
............
Jeg kører selv diesel og har kørselsbehovet til diesel. Men skulle jeg købe ny bil nu, ville jeg være meget forsigtig med at købe diesel, da jeg forventer at diesel kommer under yderligere pres i fremtiden, med deraf øget pres på brugtpriserne.
Så jeg ville kun købe diesel, hvis der var en betydelig besparelse på driften.
Men det er jo en afvejning og udviklingen kan jo gå i en anden retning (men jeg tror at diesel har fået rollen som skurk....)
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Udfasning af diesel?
Interessant. Kina er dog ved at implementere sol- & vind-kraft i stor stil, og det er deres erklærede strategi at nå virkelig langt med dette. Så det du fortæller her, vil jeg nok betragte som startvanskeligheder.SorenR skrev: ↑22. jun 2018, 18:28Man skal huske på Hong Kong i 2016, som begyndte at give tilskud på Tesla, så de blev billigere end f.eks. Mercedes ... Forureningen steg næsten 20% fordi de måtte trække reserver fra de gamle kulfyrede kraftværker. Det kan meget vel blive standarden nu hvor det er blevet politisk "in" at droppe diesel.
Ork, det udligner sig rigtig snart, fordi forureningen som bekendt gør vores sædkvalitet elendigere og elendigereEn anden ting - hvis forureningen er så slem - hvorfor bliver folk så ældre og ældre, selvom de er vokset op i forureningens mørke middelalder ?
Audi A3
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Udfasning af diesel?
Ztrejfer skrev: ↑22. jun 2018, 21:32Interessant. Kina er dog ved at implementere sol- & vind-kraft i stor stil, og det er deres erklærede strategi at nå virkelig langt med dette. Så det du fortæller her, vil jeg nok betragte som startvanskeligheder.SorenR skrev: ↑22. jun 2018, 18:28Man skal huske på Hong Kong i 2016, som begyndte at give tilskud på Tesla, så de blev billigere end f.eks. Mercedes ... Forureningen steg næsten 20% fordi de måtte trække reserver fra de gamle kulfyrede kraftværker. Det kan meget vel blive standarden nu hvor det er blevet politisk "in" at droppe diesel.Ork, det udligner sig rigtig snart, fordi forureningen som bekendt gør vores sædkvalitet elendigere og elendigereEn anden ting - hvis forureningen er så slem - hvorfor bliver folk så ældre og ældre, selvom de er vokset op i forureningens mørke middelalder ?
Fertilitetskvotienter angiver det antal børn som 1.000 kvinder har fået i et givent år. På denne måde er det mere sikkert at sammenligne tallene årene imellem, da antal fødte sættes i forhold til antal kvinder i samme aldersklasse.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 6. apr 2010, 19:50
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 25 times
Re: Udfasning af diesel?
Fik min nye dieselbil i januar, og jeg er heller ikke bekymret. Diesel er renere end nogensinde før, og der er som beskrevet tidligere i tråden altså flere situationer hvor diesel stadig er at foretrække (lange ture, tung last, store biler etc.). Og hvis man tror man er fredet i sin nye benzinbil, så er man naiv. Generelt har man verden over set sig sur på diesel i første omgang pga. NOx udledning. Men på ex. CO2 er benzin værre, og lur mig om ikke vi ser den næste heksejagt gå ind på det område. Og når først det går op for Frank Jensen hvor meget forurening der sker som følge af produktion og bortskaffelse af batterier til elbiler, så vil han sikkert også forbyde dem.
Hvis man seriøst vil Diesel til livs, så mener jeg ikke forbud er vejen frem, så det går ud over ejeren, som hænger på evt. ekstra værditab etc. I stedet skal producenterne stoppe med at producere dieselbiler, hvorved de langsomt vil forsvinde fra vejene og over en (længere?) årrække vil være helt væk.
I min optik er det en lodseddel at købe bil, uanset hvad du gør, så køb den bil du har lyst til, nyd den og lad vær at købe efter hvad der måske sælger bedst efter 3, 5 eller 10 år. Livet er for kort til dagligt at bekymre sig om noget vi alligevel ikke kan gøre noget ved.
Hvis man seriøst vil Diesel til livs, så mener jeg ikke forbud er vejen frem, så det går ud over ejeren, som hænger på evt. ekstra værditab etc. I stedet skal producenterne stoppe med at producere dieselbiler, hvorved de langsomt vil forsvinde fra vejene og over en (længere?) årrække vil være helt væk.
I min optik er det en lodseddel at købe bil, uanset hvad du gør, så køb den bil du har lyst til, nyd den og lad vær at købe efter hvad der måske sælger bedst efter 3, 5 eller 10 år. Livet er for kort til dagligt at bekymre sig om noget vi alligevel ikke kan gøre noget ved.
- These users thanked the author HamDenFede for the post (total 2):
- Nzinho • nuggivr6
- holberg19
- Nyt medlem
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 35 times
Re: Udfasning af diesel?
Har lige købt to dieselbiler indenfor 2 måneder. Hent ny og 3 år gammel. Vi kører 50.000 og 40.000 km/år. Har godt hørt al snakken, der selvfølgelig er ekstremt unuanceret som sædvanligt.
Er ikke bekymret overhovedet. Og hvis det endelig skulle gå helt af helvede til, så kører jeg i dem i længere tid inden et salg eller også så sælger jeg og tænker på at jeg har tanket til 1 kr. mindre og kørt 6-8 km længere pr. liter.
Er ikke bekymret overhovedet. Og hvis det endelig skulle gå helt af helvede til, så kører jeg i dem i længere tid inden et salg eller også så sælger jeg og tænker på at jeg har tanket til 1 kr. mindre og kørt 6-8 km længere pr. liter.
- These users thanked the author holberg19 for the post:
- Morten Hedensted
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Udfasning af diesel?
Ja hvis man tager udgangspunkt i noget vrøvl kan man jo "bevise" mange ting for sig selv.
Hvis vi tager tallene fra spritmonitor.de for en 2017-2018 VW Golf med 150 Hk og DSG kører en diesel 1,5 km/l længer pr. liter end en TSI. Da jeg selv skiftede fra en Golf 2,0 TDI til en 1,4 TSI oplevede jeg noget helt tilsvarende.
- holberg19
- Nyt medlem
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 35 times
Re: Udfasning af diesel?
Det er et godt eksempel på cherry picking, du viser her. Du ved selvfølgelig ikke, hvilke biler jeg har købt.erlingvj skrev: ↑23. jun 2018, 17:22Ja hvis man tager udgangspunkt i noget vrøvl kan man jo "bevise" mange ting for sig selv.
Hvis vi tager tallene fra spritmonitor.de for en 2017-2018 VW Golf med 150 Hk og DSG kører en diesel 1,5 km/l længer pr. liter end en TSI. Da jeg selv skiftede fra en Golf 2,0 TDI til en 1,4 TSI oplevede jeg noget helt tilsvarende.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 299
- Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Udfasning af diesel?
Måske og måske ikke. Som jeg skrev før så er der nye benzin motor på vej. Og ja de er jo ikke testet men mener Mazda siger at deres motor gør at benzin er lige så effektive som diesel. Man kan jo kun håbe at det passerFaktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 63 times
Re: Udfasning af diesel?
der der allerede video tests der viser at de på en eller anden måde har genopfundet den dybe tallerken, og lavet den endnu smartere, har set en detaljeret video af motoren. og det er ret imponerende.Senz skrev: ↑30. jun 2018, 20:06Måske og måske ikke. Som jeg skrev før så er der nye benzin motor på vej. Og ja de er jo ikke testet men mener Mazda siger at deres motor gør at benzin er lige så effektive som diesel. Man kan jo kun håbe at det passerFaktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Udfasning af diesel?
Nej og derfor er Europas mest solgte bil (Golf) det mest seriøse udgangspunkt.holberg19 skrev: ↑23. jun 2018, 21:04Det er et godt eksempel på cherry picking, du viser her. Du ved selvfølgelig ikke, hvilke biler jeg har købt.erlingvj skrev: ↑23. jun 2018, 17:22Ja hvis man tager udgangspunkt i noget vrøvl kan man jo "bevise" mange ting for sig selv.
Hvis vi tager tallene fra spritmonitor.de for en 2017-2018 VW Golf med 150 Hk og DSG kører en diesel 1,5 km/l længer pr. liter end en TSI. Da jeg selv skiftede fra en Golf 2,0 TDI til en 1,4 TSI oplevede jeg noget helt tilsvarende.
Så fortæl dog hvilken vidunder-diesel der kører 6 - 8 km/l længere end en benzin med tilsvarende motorkraft.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6227
- Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 213 times
Re: Udfasning af diesel?
En Mercedes-Benz formel 1 motor årgang 2018 har en højere virkningsgrad end en hvilken som helst diesel-bilmotor, så det er teknisk muligt. Om det er muligt inden for de økonomiske rammer der gælder uden for F1 må Mazda så bevise.Senz skrev: ↑30. jun 2018, 20:06Måske og måske ikke. Som jeg skrev før så er der nye benzin motor på vej. Og ja de er jo ikke testet men mener Mazda siger at deres motor gør at benzin er lige så effektive som diesel. Man kan jo kun håbe at det passerFaktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 299
- Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Udfasning af diesel?
Man ved jo intet før de er ude. Men der sker RIGTIG meget! 3 Nye benzin motor fra japan. som alle 3 skulle være dybe tallerker. Samt en PSA diesel motor som skulle være guld. Samt Bosch som har lavet et nyt system til diesel biler som kommer i bøgerne for noget af det størreste inde for diesel nogen sinde.
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Udfasning af diesel?
Hvis man er eventyrlysten kan man se filmen The Formula fra 1980 som viser den sædvanlige Hollywood omskrivning af Nazi historie. Nazi Tyskland lavede syntetisk benzin og diesel med bl.a. Fischer-Tropschsyntesen.
De syntetiske brændstoffer er alle renere end de oliebaserede. De indeholder ikke svovl, og den syntetiske diesel er aromatfri og brænder med lavere udvikling af sod og Nitrogenoxider (NOX) end de traditionelle produkter. Den syntetiske diesel har et cetantal på ca. 73, mens normal diesel ligger i området 40-50.
Cetantallet svarer til benzins oktan tal. Jo større tændvillighed, desto højere cetantal.
Så øh, der er ingen grund til panik. Vejene bliver ikke brolagt med forlængerledninger foreløbigt.
Hvad tror i forøvrigt Audi laver når de brygger e-diesel med et cetantal på ca. 70 i Schweiz? Hint: de HAR set filmen
De syntetiske brændstoffer er alle renere end de oliebaserede. De indeholder ikke svovl, og den syntetiske diesel er aromatfri og brænder med lavere udvikling af sod og Nitrogenoxider (NOX) end de traditionelle produkter. Den syntetiske diesel har et cetantal på ca. 73, mens normal diesel ligger i området 40-50.
Cetantallet svarer til benzins oktan tal. Jo større tændvillighed, desto højere cetantal.
Så øh, der er ingen grund til panik. Vejene bliver ikke brolagt med forlængerledninger foreløbigt.
Hvad tror i forøvrigt Audi laver når de brygger e-diesel med et cetantal på ca. 70 i Schweiz? Hint: de HAR set filmen
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 26. feb 2017, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Udfasning af diesel?
Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?SorenR skrev: ↑30. jun 2018, 23:17Hvis man er eventyrlysten kan man se filmen The Formula fra 1980 som viser den sædvanlige Hollywood omskrivning af Nazi historie. Nazi Tyskland lavede syntetisk benzin og diesel med bl.a. Fischer-Tropschsyntesen.
De syntetiske brændstoffer er alle renere end de oliebaserede. De indeholder ikke svovl, og den syntetiske diesel er aromatfri og brænder med lavere udvikling af sod og Nitrogenoxider (NOX) end de traditionelle produkter. Den syntetiske diesel har et cetantal på ca. 73, mens normal diesel ligger i området 40-50.
Cetantallet svarer til benzins oktan tal. Jo større tændvillighed, desto højere cetantal.
Så øh, der er ingen grund til panik. Vejene bliver ikke brolagt med forlængerledninger foreløbigt.
Hvad tror i forøvrigt Audi laver når de brygger e-diesel med et cetantal på ca. 70 i Schweiz? Hint: de HAR set filmen
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Udfasning af diesel?
En bil bliver ikke udviklet på én dag. Er det 08 eller 09 de første med snyde software er fra? Altså er det noget over 10år siden man har udviklet de biler.Nesters skrev:Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?
Der løber satme meget vand under broen på 10år.
Og syntetisk diesel vil være genialt til lastbiler og skibe. Dem laver man ikke lige elektriske hen over natten.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 26. feb 2017, 13:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Udfasning af diesel?
Det kan godt være at det ikke er noget der bliver udviklet på en dag, men ifølge Søren har der eksisteret viden om det siden anden verdenskrig. Stadig er et ordenligt produkt ikke blevet lanceret.Korreborg skrev:En bil bliver ikke udviklet på én dag. Er det 08 eller 09 de første med snyde software er fra? Altså er det noget over 10år siden man har udviklet de biler.Nesters skrev:Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?
Der løber satme meget vand under broen på 10år.
Og syntetisk diesel vil være genialt til lastbiler og skibe. Dem laver man ikke lige elektriske hen over natten.
Hvis den tech var brugbar var den nok blevet udviklet for lang tid siden skulle man mene.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Udfasning af diesel?
Tyskerne manglede brændstof = syntetisk gav mening for dem. Det har ikke givet men mening at putte penge i e-diesel før nu.Nesters skrev:Det kan godt være at det ikke er noget der bliver udviklet på en dag, men ifølge Søren har der eksisteret viden om det siden anden verdenskrig. Stadig er et ordenligt produkt ikke blevet lanceret.Korreborg skrev:En bil bliver ikke udviklet på én dag. Er det 08 eller 09 de første med snyde software er fra? Altså er det noget over 10år siden man har udviklet de biler.Nesters skrev:Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?
Der løber satme meget vand under broen på 10år.
Og syntetisk diesel vil være genialt til lastbiler og skibe. Dem laver man ikke lige elektriske hen over natten.
Hvis den tech var brugbar var den nok blevet udviklet for lang tid siden skulle man mene.
Jorden havde med garanti set anderledes ud hvis amerikanerne ikke havde droppet udvikling af alternative atomreaktorer i 1960'erne. Og hvorfor droppede amerikanerne det? Pga politik, testcenteret lå ikke i en af de stater hvor præsidenten var boddy boddy senateren. Og wupti så tabte miljøet lige 50års udvikling af grøn energi i frøers mængde.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)