Udfasning af diesel?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af superbeszzz » 21. jun 2018, 19:46

Jeg fik min diesel for en måned siden. Jeg er ikke specielt bekymret.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Nzinho » 21. jun 2018, 19:53

Tak for svar. Det er også hvad jeg har læst rundt omkring på FDM osv, og spurgt folk omkring.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 691 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Thor-thor » 21. jun 2018, 22:13

Som Korreborg siger er det jo umuligt at spå om.

Personligt ville jeg overveje hvad situationen er.

Kører du mange km (måske min 30k km/år)/lange ture etc. og regner med at beholde bilen i en del år/køre den ned ville jeg da overveje at snuppe en diesel, hvis jeg synes at den var lækker. Men jeg ville være meget opmærksom på prisen. De negative holdninger til diesel skulle afspejle sig i prisen, efter min mening

Kører du derimod færre km/regner med at skifte bil igen inden for et par år eller lignende, ville jeg være forsigtig med diesel. Hvis den nuværende "modvind" fortsætter/øges kan værditabet nok blive kedeligt....

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af erlingvj » 22. jun 2018, 04:14

Danskere køber relativt små biler. Først forsvandt diesel-biler fra micro-klassen og nu er de stærkt på vej ud af mini-klassen. De seneste lancerede mini-biler leveres slet ikke med diesel (A1 som det seneste eksempel).
Så man kan blive "tvunget" en klasse op, hvis man vil have en ny diesel-bil.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af superbeszzz » 22. jun 2018, 07:07

Alternativt så kan du flexlease, som jeg har gjort. Så har du væsentligt mindre i klemme, såfremt afskrivningen skulle tage et ordentligt skrald.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Nzinho » 22. jun 2018, 07:20

Thor-thor skrev:
21. jun 2018, 22:13
Som Korreborg siger er det jo umuligt at spå om.

Personligt ville jeg overveje hvad situationen er.

Kører du mange km (måske min 30k km/år)/lange ture etc. og regner med at beholde bilen i en del år/køre den ned ville jeg da overveje at snuppe en diesel, hvis jeg synes at den var lækker. Men jeg ville være meget opmærksom på prisen. De negative holdninger til diesel skulle afspejle sig i prisen, efter min mening

Kører du derimod færre km/regner med at skifte bil igen inden for et par år eller lignende, ville jeg være forsigtig med diesel. Hvis den nuværende "modvind" fortsætter/øges kan værditabet nok blive kedeligt....
Har sat mig ind i hele Diesel vs. Benzin sammenligningen, så er egentlig ikke i tvivl. Jeg kan både vælge Diesel og Benzin med den kørsel jeg pt har.

Det var mere i forhold til de seneste nyheder omkring Diesel, så bliver man en smule bekymret :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af HansH » 22. jun 2018, 07:39

Nzinho skrev:
22. jun 2018, 07:20
Har sat mig ind i hele Diesel vs. Benzin sammenligningen, så er egentlig ikke i tvivl. Jeg kan både vælge Diesel og Benzin med den kørsel jeg pt har.

Det var mere i forhold til de seneste nyheder omkring Diesel, så bliver man en smule bekymret :)
Dvs det er ikke aspekterne omkring den løbende drift du spørger til ... Du spørger udelukkende til usikkerheden omkring værditab, hvis jeg forstår dig rigtigt ?

Jeg synes altid der har været mange svært forudsigelige faktorer i spil i forhold til værditab på biler.
Lovgivning, gennembrud på ny teknologi, folkeopinion, trends, for DK's vedkommende: afgiftsbestemmelser ... etc etc
Personligt ser jeg derfor ikke hverken potentielle kørselsforbud i tyske storbyer eller den generelle opstand mod dieselbiler, som værende noget der skræmmer mig væk.
Men jeg tror meget at det er et spørgsmål om hvad den enkelte tillægger værdi, og hvad den enkelte vælger at tro på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Ztrejfer » 22. jun 2018, 07:55

Meget afhænger vel også af, hvad der bliver både trenden og økonomisk favorabelt. Bliver elbiler hurtigere udviklet og stærkere udbredt, kan dieselbilejere snart komme til at betale prisen - mens elbilejere pludselig kan accelerere meget meget hurtigt, også økonomisk :lol:

Fx har Kina jo valgt at satse voldsomt på produktion og udbredelse af elbilen, så hele scenariet kan jo godt pludselig udvikle sig ret hurtigt med alt hvad det indebærer af fx ekstra afgifter på biler med fossile brændstoffer og tilmed billigere elbiler.

Husk også på, at der her i landet skal være folketingsvalg inden for det næste år, og at der sandsynligvis derefter kommer en helt anden regering med en betydelig stærkere grøn politik end den nuværende. Det vil uden tvivl favorisere elbiler.
Audi A3

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af erlingvj » 22. jun 2018, 15:21

Dagsprisen på diesel er 4,72 uden afgift og moms og 4,44 for benzin.
Med afgift er prisen langt højere for benzin end for diesel.
Der sker derfor en favorisering af diesel pt.
Man burde starte med at ligestille liter-afgiften på benzin og diesel -samt ejerafgiften.
I nogle lande koster diesel mere end benzin fordi afgiften er den samme.
These users thanked the author erlingvj for the post:
jansom

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 691 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Thor-thor » 22. jun 2018, 16:50

Nzinho skrev:
22. jun 2018, 07:20

Har sat mig ind i hele Diesel vs. Benzin sammenligningen, så er egentlig ikke i tvivl. Jeg kan både vælge Diesel og Benzin med den kørsel jeg pt har.

Det var mere i forhold til de seneste nyheder omkring Diesel, så bliver man en smule bekymret :)
Såfremt der ikke er en klar fordel ved diesel, ville jeg vælge benzin. Medmindre der er noget der ændrer sig, ville jeg forvente faldende popularitet/større værditab for diesel i de kommende år. (men det kan jo vise sig at være forkert)
Men hvorfor overhovedet overveje diesel, hvis der ikke er væsentligt fordel?

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Nzinho » 22. jun 2018, 18:07

Thor-thor skrev:
22. jun 2018, 16:50
Nzinho skrev:
22. jun 2018, 07:20

Har sat mig ind i hele Diesel vs. Benzin sammenligningen, så er egentlig ikke i tvivl. Jeg kan både vælge Diesel og Benzin med den kørsel jeg pt har.

Det var mere i forhold til de seneste nyheder omkring Diesel, så bliver man en smule bekymret :)
Såfremt der ikke er en klar fordel ved diesel, ville jeg vælge benzin. Medmindre der er noget der ændrer sig, ville jeg forvente faldende popularitet/større værditab for diesel i de kommende år. (men det kan jo vise sig at være forkert)
Men hvorfor overhovedet overveje diesel, hvis der ikke er væsentligt fordel?
Tak for svar :).

Måske _bilen_ lige stod der :)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Korreborg » 22. jun 2018, 18:07

Jamen hvorfor skal der være en fordel for at vælge det. Der er generelt en stor modstand mod diesel her på forum, og den er størst jo længere øst over man kommer. Og min påstand er, at dem der råber højest om at man skal holde sig fra diesel, heller ikke ville have købt en dieselbil hvis ikke der havde været en skandale.

I kampen med de "grønne" biler er både benzin og diesel fy fy, og de vil begge falde i værdi. Altså jeg vil sgu da hellere ha en GTI end min GTD, men det hænger bare ikke sammen med at kører langt. Inden for den sidste uge har jeg haft 3 dage med over 200-250km om dagen. Normalt kører jeg kun 130km. For mig giver en el bil ikke mening før jeg kan kører 300km på en opladning, også når det er koldt og jeg kører i modvind og også når bilen er 5 år gammel. Så der går nok lige nogle år før jeg hopper over.

Men for de fleste benzin ejere ville de vel reelt kunne tage springet i dag uden de store problemer. 2.Gen e-Golf klare vel snildt 150 km om dagen, og det ligger de fleste vel inden for. Og det er lettere engang i mellem at leve med en lang opladningspause til og fra familien, end at skulle leve med den flere gange ugentligt i forbindelse med arbejdet.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
HansHCSSOMorten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af SorenR » 22. jun 2018, 18:28

Ztrejfer skrev:
22. jun 2018, 07:55
Meget afhænger vel også af, hvad der bliver både trenden og økonomisk favorabelt. Bliver elbiler hurtigere udviklet og stærkere udbredt, kan dieselbilejere snart komme til at betale prisen - mens elbilejere pludselig kan accelerere meget meget hurtigt, også økonomisk :lol:

Fx har Kina jo valgt at satse voldsomt på produktion og udbredelse af elbilen, så hele scenariet kan jo godt pludselig udvikle sig ret hurtigt med alt hvad det indebærer af fx ekstra afgifter på biler med fossile brændstoffer og tilmed billigere elbiler.

Husk også på, at der her i landet skal være folketingsvalg inden for det næste år, og at der sandsynligvis derefter kommer en helt anden regering med en betydelig stærkere grøn politik end den nuværende. Det vil uden tvivl favorisere elbiler.
Elbiler kræver en stærk infrastruktur. Danmark kan nogenlunde være med og i Norge er der stort set et vandkraftværk i hver baghave.
Man skal huske på Hong Kong i 2016, som begyndte at give tilskud på Tesla, så de blev billigere end f.eks. Mercedes ... Forureningen steg næsten 20% fordi de måtte trække reserver fra de gamle kulfyrede kraftværker.
Det kan meget vel blive standarden nu hvor det er blevet politisk "in" at droppe diesel.

Faktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.

Jeg læste forresten en rapport fra MIT som påstod at hele dieselskandalen i USA vil resultere i 60 døde over de næste 30-40 år i USA. Fra nytår til nu er lidt over 6.600 amerikanere døde af at blive skudt. Bare til sammenligning :mrgreen:

En anden ting - hvis forureningen er så slem - hvorfor bliver folk så ældre og ældre, selvom de er vokset op i forureningens mørke middelalder ?
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 691 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Thor-thor » 22. jun 2018, 20:25

Korreborg skrev:
22. jun 2018, 18:07
Jamen hvorfor skal der være en fordel for at vælge det. Der er generelt en stor modstand mod diesel her på forum, og den er størst jo længere øst over man kommer. Og min påstand er, at dem der råber højest om at man skal holde sig fra diesel, heller ikke ville have købt en dieselbil hvis ikke der havde været en skandale.
............
For mig skulle der være en fordel, for at vælge det.
Jeg kører selv diesel og har kørselsbehovet til diesel. Men skulle jeg købe ny bil nu, ville jeg være meget forsigtig med at købe diesel, da jeg forventer at diesel kommer under yderligere pres i fremtiden, med deraf øget pres på brugtpriserne.
Så jeg ville kun købe diesel, hvis der var en betydelig besparelse på driften.
Men det er jo en afvejning og udviklingen kan jo gå i en anden retning (men jeg tror at diesel har fået rollen som skurk....)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Ztrejfer » 22. jun 2018, 21:32

SorenR skrev:
22. jun 2018, 18:28
Man skal huske på Hong Kong i 2016, som begyndte at give tilskud på Tesla, så de blev billigere end f.eks. Mercedes ... Forureningen steg næsten 20% fordi de måtte trække reserver fra de gamle kulfyrede kraftværker. Det kan meget vel blive standarden nu hvor det er blevet politisk "in" at droppe diesel.
Interessant. Kina er dog ved at implementere sol- & vind-kraft i stor stil, og det er deres erklærede strategi at nå virkelig langt med dette. Så det du fortæller her, vil jeg nok betragte som startvanskeligheder.
En anden ting - hvis forureningen er så slem - hvorfor bliver folk så ældre og ældre, selvom de er vokset op i forureningens mørke middelalder ?
Ork, det udligner sig rigtig snart, fordi forureningen som bekendt gør vores sædkvalitet elendigere og elendigere :roll:
Audi A3

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af SorenR » 22. jun 2018, 22:08

Ztrejfer skrev:
22. jun 2018, 21:32
SorenR skrev:
22. jun 2018, 18:28
Man skal huske på Hong Kong i 2016, som begyndte at give tilskud på Tesla, så de blev billigere end f.eks. Mercedes ... Forureningen steg næsten 20% fordi de måtte trække reserver fra de gamle kulfyrede kraftværker. Det kan meget vel blive standarden nu hvor det er blevet politisk "in" at droppe diesel.
Interessant. Kina er dog ved at implementere sol- & vind-kraft i stor stil, og det er deres erklærede strategi at nå virkelig langt med dette. Så det du fortæller her, vil jeg nok betragte som startvanskeligheder.
En anden ting - hvis forureningen er så slem - hvorfor bliver folk så ældre og ældre, selvom de er vokset op i forureningens mørke middelalder ?
Ork, det udligner sig rigtig snart, fordi forureningen som bekendt gør vores sædkvalitet elendigere og elendigere :roll:
Fertilitetskvotienter angiver det antal børn som 1.000 kvinder har fået i et givent år. På denne måde er det mere sikkert at sammenligne tallene årene imellem, da antal fødte sættes i forhold til antal kvinder i samme aldersklasse.
Billede
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

HamDenFede
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2010, 19:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af HamDenFede » 23. jun 2018, 11:17

Fik min nye dieselbil i januar, og jeg er heller ikke bekymret. Diesel er renere end nogensinde før, og der er som beskrevet tidligere i tråden altså flere situationer hvor diesel stadig er at foretrække (lange ture, tung last, store biler etc.). Og hvis man tror man er fredet i sin nye benzinbil, så er man naiv. Generelt har man verden over set sig sur på diesel i første omgang pga. NOx udledning. Men på ex. CO2 er benzin værre, og lur mig om ikke vi ser den næste heksejagt gå ind på det område. Og når først det går op for Frank Jensen hvor meget forurening der sker som følge af produktion og bortskaffelse af batterier til elbiler, så vil han sikkert også forbyde dem.

Hvis man seriøst vil Diesel til livs, så mener jeg ikke forbud er vejen frem, så det går ud over ejeren, som hænger på evt. ekstra værditab etc. I stedet skal producenterne stoppe med at producere dieselbiler, hvorved de langsomt vil forsvinde fra vejene og over en (længere?) årrække vil være helt væk.

I min optik er det en lodseddel at købe bil, uanset hvad du gør, så køb den bil du har lyst til, nyd den og lad vær at købe efter hvad der måske sælger bedst efter 3, 5 eller 10 år. Livet er for kort til dagligt at bekymre sig om noget vi alligevel ikke kan gøre noget ved.
These users thanked the author HamDenFede for the post (total 2):
Nzinhonuggivr6

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af holberg19 » 23. jun 2018, 14:27

Har lige købt to dieselbiler indenfor 2 måneder. Hent ny og 3 år gammel. Vi kører 50.000 og 40.000 km/år. Har godt hørt al snakken, der selvfølgelig er ekstremt unuanceret som sædvanligt.

Er ikke bekymret overhovedet. Og hvis det endelig skulle gå helt af helvede til, så kører jeg i dem i længere tid inden et salg eller også så sælger jeg og tænker på at jeg har tanket til 1 kr. mindre og kørt 6-8 km længere pr. liter.
These users thanked the author holberg19 for the post:
Morten Hedensted

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af erlingvj » 23. jun 2018, 17:22

holberg19 skrev:
23. jun 2018, 14:27
Og hvis det endelig skulle gå helt af helvede til, så kører jeg i dem i længere tid inden et salg eller også så sælger jeg og tænker på at jeg har tanket til 1 kr. mindre og kørt 6-8 km længere pr. liter.
Ja hvis man tager udgangspunkt i noget vrøvl kan man jo "bevise" mange ting for sig selv.

Hvis vi tager tallene fra spritmonitor.de for en 2017-2018 VW Golf med 150 Hk og DSG kører en diesel 1,5 km/l længer pr. liter end en TSI. Da jeg selv skiftede fra en Golf 2,0 TDI til en 1,4 TSI oplevede jeg noget helt tilsvarende.
These users thanked the author erlingvj for the post:
DanielB12

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af holberg19 » 23. jun 2018, 21:04

erlingvj skrev:
23. jun 2018, 17:22
holberg19 skrev:
23. jun 2018, 14:27
Og hvis det endelig skulle gå helt af helvede til, så kører jeg i dem i længere tid inden et salg eller også så sælger jeg og tænker på at jeg har tanket til 1 kr. mindre og kørt 6-8 km længere pr. liter.
Ja hvis man tager udgangspunkt i noget vrøvl kan man jo "bevise" mange ting for sig selv.

Hvis vi tager tallene fra spritmonitor.de for en 2017-2018 VW Golf med 150 Hk og DSG kører en diesel 1,5 km/l længer pr. liter end en TSI. Da jeg selv skiftede fra en Golf 2,0 TDI til en 1,4 TSI oplevede jeg noget helt tilsvarende.
Det er et godt eksempel på cherry picking, du viser her. Du ved selvfølgelig ikke, hvilke biler jeg har købt.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Senz » 30. jun 2018, 20:06

Faktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
Måske og måske ikke. Som jeg skrev før så er der nye benzin motor på vej. Og ja de er jo ikke testet men mener Mazda siger at deres motor gør at benzin er lige så effektive som diesel. Man kan jo kun håbe at det passer :)

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af aknedude » 30. jun 2018, 20:33

Senz skrev:
30. jun 2018, 20:06
Faktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
Måske og måske ikke. Som jeg skrev før så er der nye benzin motor på vej. Og ja de er jo ikke testet men mener Mazda siger at deres motor gør at benzin er lige så effektive som diesel. Man kan jo kun håbe at det passer :)
der der allerede video tests der viser at de på en eller anden måde har genopfundet den dybe tallerken, og lavet den endnu smartere, har set en detaljeret video af motoren. og det er ret imponerende.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af erlingvj » 30. jun 2018, 21:39

holberg19 skrev:
23. jun 2018, 21:04
erlingvj skrev:
23. jun 2018, 17:22
holberg19 skrev:
23. jun 2018, 14:27
Og hvis det endelig skulle gå helt af helvede til, så kører jeg i dem i længere tid inden et salg eller også så sælger jeg og tænker på at jeg har tanket til 1 kr. mindre og kørt 6-8 km længere pr. liter.
Ja hvis man tager udgangspunkt i noget vrøvl kan man jo "bevise" mange ting for sig selv.

Hvis vi tager tallene fra spritmonitor.de for en 2017-2018 VW Golf med 150 Hk og DSG kører en diesel 1,5 km/l længer pr. liter end en TSI. Da jeg selv skiftede fra en Golf 2,0 TDI til en 1,4 TSI oplevede jeg noget helt tilsvarende.
Det er et godt eksempel på cherry picking, du viser her. Du ved selvfølgelig ikke, hvilke biler jeg har købt.
Nej og derfor er Europas mest solgte bil (Golf) det mest seriøse udgangspunkt.
Så fortæl dog hvilken vidunder-diesel der kører 6 - 8 km/l længere end en benzin med tilsvarende motorkraft.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af erlingvj » 30. jun 2018, 22:00

Senz skrev:
30. jun 2018, 20:06
Faktum er dog at det mest effektive brændstof ER diesel når vi snakker fossile brændstoffer.
Måske og måske ikke. Som jeg skrev før så er der nye benzin motor på vej. Og ja de er jo ikke testet men mener Mazda siger at deres motor gør at benzin er lige så effektive som diesel. Man kan jo kun håbe at det passer :)
En Mercedes-Benz formel 1 motor årgang 2018 har en højere virkningsgrad end en hvilken som helst diesel-bilmotor, så det er teknisk muligt. Om det er muligt inden for de økonomiske rammer der gælder uden for F1 må Mazda så bevise.

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Senz » 30. jun 2018, 22:53

Man ved jo intet før de er ude. Men der sker RIGTIG meget! 3 Nye benzin motor fra japan. som alle 3 skulle være dybe tallerker. Samt en PSA diesel motor som skulle være guld. Samt Bosch som har lavet et nyt system til diesel biler som kommer i bøgerne for noget af det størreste inde for diesel nogen sinde.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af SorenR » 30. jun 2018, 23:17

Hvis man er eventyrlysten kan man se filmen The Formula fra 1980 som viser den sædvanlige Hollywood omskrivning af Nazi historie. Nazi Tyskland lavede syntetisk benzin og diesel med bl.a. Fischer-Tropsch–syntesen.
De syntetiske brændstoffer er alle renere end de oliebaserede. De indeholder ikke svovl, og den syntetiske diesel er aromatfri og brænder med lavere udvikling af sod og Nitrogenoxider (NOX) end de traditionelle produkter. Den syntetiske diesel har et cetantal på ca. 73, mens normal diesel ligger i området 40-50.
Cetantallet svarer til benzins oktan tal. Jo større tændvillighed, desto højere cetantal.

Så øh, der er ingen grund til panik. Vejene bliver ikke brolagt med forlængerledninger foreløbigt. :roll:

Hvad tror i forøvrigt Audi laver når de brygger e-diesel med et cetantal på ca. 70 i Schweiz? Hint: de HAR set filmen :mrgreen:
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Nesters
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. feb 2017, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Nesters » 1. jul 2018, 04:48

SorenR skrev:
30. jun 2018, 23:17
Hvis man er eventyrlysten kan man se filmen The Formula fra 1980 som viser den sædvanlige Hollywood omskrivning af Nazi historie. Nazi Tyskland lavede syntetisk benzin og diesel med bl.a. Fischer-Tropsch–syntesen.
De syntetiske brændstoffer er alle renere end de oliebaserede. De indeholder ikke svovl, og den syntetiske diesel er aromatfri og brænder med lavere udvikling af sod og Nitrogenoxider (NOX) end de traditionelle produkter. Den syntetiske diesel har et cetantal på ca. 73, mens normal diesel ligger i området 40-50.
Cetantallet svarer til benzins oktan tal. Jo større tændvillighed, desto højere cetantal.

Så øh, der er ingen grund til panik. Vejene bliver ikke brolagt med forlængerledninger foreløbigt. :roll:

Hvad tror i forøvrigt Audi laver når de brygger e-diesel med et cetantal på ca. 70 i Schweiz? Hint: de HAR set filmen :mrgreen:
Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Korreborg » 1. jul 2018, 07:18

Nesters skrev:Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?
En bil bliver ikke udviklet på én dag. Er det 08 eller 09 de første med snyde software er fra? Altså er det noget over 10år siden man har udviklet de biler.
Der løber satme meget vand under broen på 10år.

Og syntetisk diesel vil være genialt til lastbiler og skibe. Dem laver man ikke lige elektriske hen over natten.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Nesters
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. feb 2017, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Nesters » 1. jul 2018, 07:30

Korreborg skrev:
Nesters skrev:Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?
En bil bliver ikke udviklet på én dag. Er det 08 eller 09 de første med snyde software er fra? Altså er det noget over 10år siden man har udviklet de biler.
Der løber satme meget vand under broen på 10år.

Og syntetisk diesel vil være genialt til lastbiler og skibe. Dem laver man ikke lige elektriske hen over natten.
Det kan godt være at det ikke er noget der bliver udviklet på en dag, men ifølge Søren har der eksisteret viden om det siden anden verdenskrig. Stadig er et ordenligt produkt ikke blevet lanceret.
Hvis den tech var brugbar var den nok blevet udviklet for lang tid siden skulle man mene.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Udfasning af diesel?

Indlæg af Korreborg » 1. jul 2018, 07:40

Nesters skrev:
Korreborg skrev:
Nesters skrev:Hvis de er så kloge dernede i schweiz, hvorfor er der så behov for den hersens snyde software?
En bil bliver ikke udviklet på én dag. Er det 08 eller 09 de første med snyde software er fra? Altså er det noget over 10år siden man har udviklet de biler.
Der løber satme meget vand under broen på 10år.

Og syntetisk diesel vil være genialt til lastbiler og skibe. Dem laver man ikke lige elektriske hen over natten.
Det kan godt være at det ikke er noget der bliver udviklet på en dag, men ifølge Søren har der eksisteret viden om det siden anden verdenskrig. Stadig er et ordenligt produkt ikke blevet lanceret.
Hvis den tech var brugbar var den nok blevet udviklet for lang tid siden skulle man mene.
Tyskerne manglede brændstof = syntetisk gav mening for dem. Det har ikke givet men mening at putte penge i e-diesel før nu.

Jorden havde med garanti set anderledes ud hvis amerikanerne ikke havde droppet udvikling af alternative atomreaktorer i 1960'erne. Og hvorfor droppede amerikanerne det? Pga politik, testcenteret lå ikke i en af de stater hvor præsidenten var boddy boddy senateren. Og wupti så tabte miljøet lige 50års udvikling af grøn energi i frøers mængde.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"